Oletko imettänyt koskaan "vierasta" lasta?

  • Viestiketjun aloittaja viiras
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
En ole imettänyt toisten lapsia eikä muut äidit ole imettäny mun lapsia. Tarvittaessa kumpi vaan olis mulle ok. Tosin sellanen "tarve" ei mulle ole ihan vaan se että mulla on kahvinjuonti kesken kun vauvalle iskee nälkä.. Mutta just hiljattain kavereiden kanssa puhuttiin sellasesta,että jos vaikka imettävä äiti on jättäny lapsensa hoitoon usean tunnin ajaksi ja alkaa rinnat olla täynnä niin jos paikalla on toinen imeväinen niin sehän olis paras tilannetta helpottamaan. Käsin lypsäminen tai pumpulla pumppaaminen kun ei kuitenkaan oo niin tehokkaita kun vauva..
 
"vieras"
olen imettänyt kaverin vauvaa. vauva oli 4 kk ja täysimetetty, mutta kaveri joutui tuomaan vauvan hoitooni muutamaksi tunniksi. vauva ei suostunut juomaan pullosta, ja huusi nälkäänsä. soitin kaverille että onko ok jos imetän. kaveri oli helpottunut että lapsi saa ruokaa, oli itsekin stressannut kun ei tiennyt suostuuko lapsi syömään pullosta.
imetin vauvan kylläiseksi ja se nukahti saman tien :)

vastaavassa tapauksessa voisin hyvinkin antaa jonkun muun imettää omaa lastani. sehän on vain ruokkimista!
 
Musta on jännää, että moni sanoo, ettei imetys ole sen intiimimpää, läheisempää tai mitään muutakaan kuin pullolla ruokkiminen, mutta kyllähän sen tästäkin ketjusta huomaa, että on. Harva joutuu miettimään, voisiko pullolla ruokkia toisen vauvaa.
 
ffff
Musta on jännää, että moni sanoo, ettei imetys ole sen intiimimpää, läheisempää tai mitään muutakaan kuin pullolla ruokkiminen, mutta kyllähän sen tästäkin ketjusta huomaa, että on. Harva joutuu miettimään, voisiko pullolla ruokkia toisen vauvaa.
Kuka sanoo.... moni??? Never heard.
Mutta syyllistystä en jaksa, jos joutuu pullosta ruokkimaan sairauden/lääkkeen vuoksi.
 
Kuka sanoo.... moni??? Never heard.
Mutta syyllistystä en jaksa, jos joutuu pullosta ruokkimaan sairauden/lääkkeen vuoksi.
No aika monenkin olen nähnyt kieltävän, että imetys läheisyyden tms. suhteen eroaisi pullolla ruokkimisesta. Onhan se eri asia vaikka molemmissa pidetäänkin lasta sylissä. Syyllistämiseen tämä ei taas liity mitenkään. Vain siihen, että imetys on muutakin kuin ruokkimista siinä mielessä, että siinä erittyy hormoneja ym. kiintymyssuhdetta ylläpitävää.
 
ffff
No aika monenkin olen nähnyt kieltävän, että imetys läheisyyden tms. suhteen eroaisi pullolla ruokkimisesta. Onhan se eri asia vaikka molemmissa pidetäänkin lasta sylissä. Syyllistämiseen tämä ei taas liity mitenkään. Vain siihen, että imetys on muutakin kuin ruokkimista siinä mielessä, että siinä erittyy hormoneja ym. kiintymyssuhdetta ylläpitävää.
No päästiinhän me taas pullo versus tissi ja kiintymyssuhde/vanhemmuus-aiheisiin...
 
ööpå
[QUOTE="marianna";27206967]Sellainen tuli muuten mieleen, että olisiko se rikos imettää luvatta toisen lasta? Siis vaikka tuossa sinun tapauksessasi, että lapsi olisi hoidossa ja sinulla ei olisi lupaa imettää lasta ja sen tekisit, niin voisivatko vanhemmat nostaa jonkin syytteen halutessaan?[/QUOTE]

Voisin kuvitell imattäväni vierasta lasta jos siihen olisi tarve, mahdollisuus ja myös lupa, ilman vanhempien lupaa en imettäisi. Normaalissa tilanteessa syyte varmasti olisi vähän kaukaa haettu, mutta onhan vauvoilla allergioita yms. joten jonkinlaisena lapsen vahingoittamisena sitä jossakin tilanteessa kenties voitaisiin pitää.
 
fdas
[QUOTE="joku";27207256]Jatko kysymys: Jos et pystyisi imettämään voisitko ruokkia esim. pullolla omaa maitoasi vieraalle lapselle?[/QUOTE]

Imettänyt en ole kenenkään muiden lapsia, mutta olen luovuttanut äidinmaitoa useita kymmeniä litroja, joten miksikäs sitä ei olisi tarpeen tullen voinut jonkun tutun lapselle antaa "tuoreeltaankin" pullosta.
 
Voisin ehdottomasti imettää toista vauvaa ja vauvaani saisi imettää joku tuttu henkilö, esim veljen vaimot tai hyvät ystävät.

En tiedä olisinko ollut näin avoin ennen esikoisen syntymää tai hänen vauva-aikanaan mutta nyt onneksi fiksuuntunut :)
 
en ole
Mutta olisin varmaan voinut, jos sellaista olisi minulta pyydetty. Imetys on ihanaa eikä siinä ole mitään seksuaalista. Vieläkin kaipaan aikoja, jolloin sain imettää =)
 
"Vierailija"
Kyllä suostuisin ja olen imettänyt erään sukulaisen lasta, äidin luvalla jotta sai mennä rauhassa saunaan ja lapsi rauhoittui. Omaa lastani minun luvallani antaisin imettää, eräs sukulainen on joskus kysymättä yrittänyt imettää lastani. Lapsi oli parituntia hoidossa, kun olimme eräässä tilaisuudessa laskin että lapsi pärjää sen ajan hyvinkin. Oli ollut levoton, ja sillä yritti rauhoittaa lasta. Onneksi ei onnistunut, koska en olisi lupaa ikinä antanut enkä halunnut että lapsi saa häneltä maitoa, koska tämä ihminen tupakoi.
 
En ole imettänyt kun omaani. jos joskus tilanne olisi sellainen niin voisin imettä toisen lasta, luvalla. Samoin minun lastani saisi imettää, luvalla.

Niinhän sitä entis aikaan on ollut imettäjiä.

Vähän ot:tä, mutta mua hämmentää se ettei oman lajitoverin maito kelpaa, mutta lehmän maitoa kyllä voidaan antaa. Se on vasikan ruokaa! Mussa asuu nykyään maitoanarkisti!
 
---
En ole eikä kukaan muu ole imettänyt lastani. Periaatteessa voisin imettää tarvittaessa jonkun toisen lasta mutta mielummin kyllä antaisin vaikka sitten pumpattuna sen maidon, jos ei korviketta ole. Minusta imetys kuuluu äidille eikä muille, jos oma äiti ei imetä niin korvike on hyvää ruokaa. Omaani en antaisi toisen imettää ihan noin vaan. Sairaalassa sai kyllä luovutettua maitoa mutta se on eriasia, kun on kuitenkin seulottu luovuttaja jne. Maidon kautta kuitenkin välittyy tupakasta, lääkkeistä ym. aineita. Enkä voi mennä takuuseen esim siitä, että mitä lääkkeitä toinen syö.
 
mkfdk
Musta on jännää, että moni sanoo, ettei imetys ole sen intiimimpää, läheisempää tai mitään muutakaan kuin pullolla ruokkiminen, mutta kyllähän sen tästäkin ketjusta huomaa, että on. Harva joutuu miettimään, voisiko pullolla ruokkia toisen vauvaa.
Hyvä pointti! '
Itse voisin kyllä imettää jonkun vauvaa, jos tarve vaatis, ja toivoisin todella että vastaavassa tilanteessa myös mun muksuja ois imetetty tai imetettäis. Olsiin kiitollinen. Ja melkein voisin olla sijaissynnyttäjäkin. Haluisin niin, että eräs pariskunta sais oman vauvan.
 
Urseele
Musta on jännää, että moni sanoo, ettei imetys ole sen intiimimpää, läheisempää tai mitään muutakaan kuin pullolla ruokkiminen, mutta kyllähän sen tästäkin ketjusta huomaa, että on. Harva joutuu miettimään, voisiko pullolla ruokkia toisen vauvaa.
Hyvä pointti. Imetys ei ole vain ruokintaa. Äiti, joka antaa lusikalla sosetta 1-vuotiaansa suuhun ei koe samaa kuin äiti joka antaa rinnasta maitoa.
 
"monsteri"
Siitä seksipuolesta asiassa:

Sigmund Freudia imetti eri nainen kuin hänen äitinsä. Tämän seuraus:

-Freud ei tuntenut seksuaalista vetoa imettäjäänsä vaan
-tunsi seksuaalista vetoa/mustasukkaisuutta ÄIDISTÄÄN

--> imetys ei voi ainakaan lapselle aiheuttaa mitään seksuaalista vibaa, pikemminkin se estää normaalin ns. inhibition syntymisen, jossa läheiseen perheenjäseneen ei kuulukaan syntyä seksuaalista kiintymystä.
Freud oli nyt muutenki ihan latvasta laho :D Kaikki oli sen mielestä seksiä, seksuaalista tai muistutti moloa.
 
  • Tykkää
Reactions: Saraella
"minela"
Siskoni vauvaa kerran imetin, enkä kokenut sitä mitenkään ihmeellisenä. Ja toki olisin antanut muiden omianikin imettää, parempaa ruokaahan se on kuin korvike, ja paremmin nuo rinnasta osasi syödäkin kuin pullosta.

Jos ko henkilö tupakoisi tai käyttäisi lääkkeitä, asia olisi toki toinen.
 

Yhteistyössä