Oletko imettänyt koskaan "vierasta" lasta?

  • Viestiketjun aloittaja viiras
  • Ensimmäinen viesti
viiras
Tuli tämmöinen mieleen, kun muistelin kuinka itse jouduin kerran imettämään kaverini pikkuista joka oli luonani hoidossa. Oli kyllä erikoinen kokemus :D
Asiasta jo siis noin kahdeksan vuotta aikaa.
 
"marianna"
En ole imettänyt ja äkkiseltään ajateltuna en haluaisikaan, enkä haluaisi muiden imettävän omiani. Sisarusten lapset nyt olisi sellaisia joita voisi ehkä oudoksumatta imettääkkin mikäli tarve olisi ja siskot nyt voisi imettää näitä meidänkin.
Sellainen tuli muuten mieleen, että olisiko se rikos imettää luvatta toisen lasta? Siis vaikka tuossa sinun tapauksessasi, että lapsi olisi hoidossa ja sinulla ei olisi lupaa imettää lasta ja sen tekisit, niin voisivatko vanhemmat nostaa jonkin syytteen halutessaan?
 
"juu"
"Siis vaikka tuossa sinun tapauksessasi, että lapsi olisi hoidossa ja sinulla ei olisi lupaa imettää lasta ja sen tekisit, niin voisivatko vanhemmat nostaa jonkin syytteen halutessaan?"

Mikähän siinä olis sitten rikosnimikkeenä? :eek:
 
Olen imettänyt ystävän lasta, vaikka ei ollut mikään pakkotilanne, omasta toiveestani. Halusin tietää, millaista se on. Oli jotenkin sykähdyttävä kokemus, ja pikku pojalla on kyllä erityinen paikka mun sydämessä <3
 
"marianna"
[QUOTE="Lissu";27206976]Syytteen? :D "Lapsen luvaton ruokkiminen?"

En ole imettänyt muita kuin omia, mutta olisin hyvin voinut jos tarve olisi vaatinut. Ruokkimistahan se vaan on, ei juuri eroa pullon suuhun lykkäämisestä mun mielestäni.[/QUOTE]

Joo, itseä nauratti kanssa ajatus että millä nimikkeellä tuo "rikos" kirjattaisiin, mutta tuli vaan mieleen että olisiko se mahdollista? Itse olisin kyllä vihainen jos lapsen hoitoon jättäisin pullon ja tuttelin kanssa ja selviäisi vaikka että hoitotäti onkin päivät aina imettänyt lastani, vaikka hyväähän se maito tietenkin lapsellekkin vain olisi mutta mutta..
 
viiras
Enpä ihmettelisi vaikka voisikin nykyään saada jonkun syytteen vieraan lapsen ruokkimisesta, kyseessähän voi olla vaikka seksuaalinen hyväksikäyttö...
Mullekin tuo lapsi on jäänyt erittäin rakkaaksi ja tärkeäksi, en tiedä johtuuko imettämisestä vai lapsen valloittavasta luonteesta :)
Lapsen äiti ei onneksi loukkaantunut siitä, että imetin hänen lastaan. Vauvan äiti oli ottanut vain yhden purkin korviketta mukaan ja hänellä meni asioillaan monta tuntia pidempään, kuin alunperin oli tarkoitus. Eipä siinä muita vaihtoehtoja ollut kuin tyrkätä tissi suuhun, eikä ressukka edes osannut imeä rintaa...
 
"vieras"
[QUOTE="marianna";27207007]Joo, itseä nauratti kanssa ajatus että millä nimikkeellä tuo "rikos" kirjattaisiin, mutta tuli vaan mieleen että olisiko se mahdollista? Itse olisin kyllä vihainen jos lapsen hoitoon jättäisin pullon ja tuttelin kanssa ja selviäisi vaikka että hoitotäti onkin päivät aina imettänyt lastani, vaikka hyväähän se maito tietenkin lapsellekkin vain olisi mutta mutta..[/QUOTE]

Tuossa tilanteessa, että imetys tehdään äidiltä salaa, ja sen tarkoitus ei ole ruokkia lasta (hoitotäti ei ole itse äiti), niin rikosnimike voisi olla lapseen sekaantuminen tms.
 
Ajatus tuntuu vieraalta, mutta pakon edessä voisin äidin luvalla. Mieluummin pumppaisin pulloon ja antaisin siitä.

Ajatus että joku imettäisi mun lasta tuntuu myös aika oudolta mut se olisi ehkä helpompi hyväksyä, en tiedä miksi.

Yllättävän hankala kysymys vaikka kyse on kuitenkin vaan ruokinnasta.
 
kahvikirahvi
En oo imettäny kuin omaa lasta, mutta kyllä imetysikana pikkuvauvojen lähellä ollessa tuli vaistomainen tarve imettää. Jos siis jonkun vauva alkoi itkeä mun sylissä niin tuli kyllä ekana mieleen että tissi esille.

Ja mun mummo on lähemmäs 50 vuotta sitten imettänyt sairaalassa vierasta lasta kun hoitaja/kätilö mikä lie, oli tuonut väärän vauvan hänelle. Hoitaja oli juossut huoneeseen ja huudahtanut että "rouva Virtanen, älkää imettäkö sitä lasta", mummo oli naureskellen todennut että kyllä sitä maitoa piisaa vaikka muille jakaa.
 
Urseele
Heräsi muutama kysymys.

1) Miksi ajatus on niin vastenmielinen? Pelätäänkö että vauva saa toisen iholta bakteeriflooraa, jota ei haluta (esim. streptokokki) Pelätäänkö että siinä on jotain seksuaalista? Pelätäänkö psykologisesti, että joku toinen tulee äidin ja vauvan kiintymyssuhteen väliin?

--> jos siinä on jotain seksuaalista, niin miten vieraan lapsen imettäminen olisi seksuaalista jos oman lapsen imettäminen ei (ilmeisesti) ole seksuaalista? Vai saako vain oman lapsen kanssa "harrastaa seksuaalista" imetystä? Onko kyse samasta, että esim. omaan veljeen ei tunneta seksuaalista vetoa ja siksi tätä uskaltaa halata, mutta jos veljen luokkakaverityttö halaa, se on todennäköisemmin jo seksuaalista tai ainakin se "riski" on olemassa?

Vastaan omasta puolestani, että oksitosiinihormonia erittyy aina kosketuksessa, kun kosketus on miellyttävää. Se ei ole VAIN seksihormoni.
Itse olisin valmis imettämään toisen lasta. Olin kerran työmatkalla pari yötä poissa kotoa kun vielä imetin ja jäin hississä jonkun vauvaperheen (mummi + 2 lapsenlasta) kanssa jumiin. Mietin, että tässä jos missä olisi varmaan ihan kiitollista porukkaa jos antaisi ko. vauvalle ravintoa tarpeen vaatiessa. Hissijumi kesti vain 40 min, mutta kävi mielessä. En usko että kukaan vastustaisi ajatusta minkään hyvän syyn nojalla.
 
"joku"
En ole mutta ystäväni on. Olivat kaverin kanssa jossain huvipuistossa ja vauvalle tuli hirveä nälkä ja alkoi huutaa sillä aikaa kun mies meni lämmittämään maitoa. Ystäväni tarjoitui sitten imettämään ja lapsi oli tyytyväinen :) Voisin itse toimia samoin.
 
"alma"
En ole, mutta ihan hyvin voisin. En mä ymmärrä, mitä niin kauhean ihmeellistä tuossa on. Se on kuitenkin vaan vauvan ruokkimista, eikä mikään pyhä toimitus. Luulisi, että aikana ennen korvikkeita, on voitu hyvinkin ruokkia naapurin tai sukulaisen vauva, jos syystä tai toisesta äiti ei ole siihen pystynyt.
 
Urseele
Siitä seksipuolesta asiassa:

Sigmund Freudia imetti eri nainen kuin hänen äitinsä. Tämän seuraus:

-Freud ei tuntenut seksuaalista vetoa imettäjäänsä vaan
-tunsi seksuaalista vetoa/mustasukkaisuutta ÄIDISTÄÄN

--> imetys ei voi ainakaan lapselle aiheuttaa mitään seksuaalista vibaa, pikemminkin se estää normaalin ns. inhibition syntymisen, jossa läheiseen perheenjäseneen ei kuulukaan syntyä seksuaalista kiintymystä.
 

Yhteistyössä