Oletko antanut anteeksi pettämisen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Myös petetty
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Myös petetty

Vieras
Oletteko voineet antaa anteeksi pettämisen? Erityisesti, jos on petetty enemmän, kuin yhden kerran tai jopa petetty pitämällä kokonaista salasuhdetta? Miten ihmeessä se onnistuu ja millä olette saaneet itsenne motivoitua jatkamaan suhdetta?

Olisin antanut exän pettämisen, jos hän olisi voinut edes sen verran nöyrtyä, että olisi myöntänyt tehneensä väärin minua kohtaan ja pyytänyt anteeksi.

Mutta exä oli lukenut liikaa naistenlehtiä tai ellejä ja selitti, että hän teki oikein itseään kohtaan. Elämä ei kuulemma ollut mustavalkoista, vaan siinä on myös sävyjä. Kaatunutta maitoa ei kannattanut itkeä, koska se silloin tuntui "niin oikealta".

Noilla argumenteillä en antanut anteeksi

Olen antanut anteeksi.

Näin kirjoitettuna se kuulostaa helpolta, mutta oli vaikeinta, nitä olen koskaan tehnyt. Anteeksiantaminen toiselle edellytti anteeksiantamista itselle, ja se taas edellytti itsensä rakastamista.

Itseni rakastaminen ei ollut minulle mahdollista, ennen kuin annoin anteeksi kuolleelle isälleni ja hyväksyin itseni hänen tyttärenään, virheineen kaikkineen.

Loppujen lopuksi, kävin läpi syvällisen kriisin, jonka tuloksena annoin anteeksi kaikille sen, että he ovat vain ihmisiä, itseni mukaanluettuna. Ihmisyyteen kuuluu virheiden tekeminen.

Olen hyvin onnellinen ihminen nykyään. Suosittelen.

Annoin anteeksi vaimolle... mutta pettämisen tultua julki tiesin heti että tulen eroamaan. Virheen voi aina antaa anteeksi mutta luottamusta se ei valitettavasi tuo takaisin.

Annoin anteeksi mieheni muutaman kuukauden kestäneen suhteen työpaikan bimboon.

Käytiin parisuhdeterapia läpi ja suhteemme yllätyksekseni parani entisestään. Huomasimme, että olemme sittenkin toistemme parhaat kaverit ja rakastamme vain toisiamme. Toista suhdetta en enää nielisi, se oisi sitten siinä.

Alkuperäinen kirjoittaja Jepulis-72:

Käytiin parisuhdeterapia läpi ja suhteemme yllätyksekseni parani entisestään. Huomasimme, että olemme sittenkin toistemme parhaat kaverit ja rakastamme vain toisiamme. Toista suhdetta en enää nielisi, se oisi sitten siinä.

Heh! Työpaikan bimbo käyttää sinusta nimitystä "Vanha Kotka" ja "Pirttihirmu"

Mekin olemme mieheni kanssa mies ja vaimo, vanhemmat, elinkumppanit ja parhaimmat ystävät. Silloin suhde on kunnossa. Ai, kun tuntuukin hyvältä. Onnea kaikille selvinneille.

Alkuperäinen kirjoittaja *******:

Heh! Työpaikan bimbo käyttää sinusta nimitystä "Vanha Kotka" ja "Pirttihirmu"

... viittaa siihen, että jotain vielä hampaankolossa vaimolla on työpaikan bimbosta eli ei vielä ns. puhdas pöytä.

Kun nimittely loppuu niin voi sanoa selvinneensä.

Alkuperäinen kirjoittaja Myrkkymaijalle:
Alkuperäinen kirjoittaja myrkkysumakki:

Näinköhän? Olet harvinaisen katkeran, omahyväisen (itserakas) ja ilkeän oloinen ihminen.

Olet ihqun liikkis siinä, miten uskollisesti jaksat minua fanittaa :)

pusipusi

Näinköhän? Olet harvinaisen katkeran, omahyväisen (itserakas) ja ilkeän oloinen ihminen.

Jollain asiat vinksin vonksin, kun aina on jonkun kimpussa. Minä taas näen nim. myrkkysumakin niin hyvänä ihmisenä. Voimia sinulle.

Alkuperäinen kirjoittaja paha saa aina palkkansa...:

Jollain asiat vinksin vonksin, kun aina on jonkun kimpussa. Minä taas näen nim. myrkkysumakin niin hyvänä ihmisenä. Voimia sinulle.

Minä näen tässä omakehun...

Annoin ex vaimolle anteeksi sen salasuhteen, mutta erosin, kun en voinut enää luottaa siihen tai sen puheisiin ollenkaan, ehti valehdella ummet ja lammet yrittäessään kierrellä tilanteesta irti kunnialla. Joidenkin on vain niin vaikea myöntää tehneensä virheen ja ottaa siitä vastuu. Lopputulos oli kuitenkin sama. Sen se tiesi. Ja se selittää ne valheet, näin jälkeenpäin katsottuna, mutta siinä tilanteessa minulla ei tainnut olla vaihtoehtoa. Masennuksen ja itsemurha-ajatusten kautta avioeroon. Tulihan tutustuttua ihmiseen, joka todellakin kykenee ja osaa valehdella muillekin kuin vain itselleen. Minä olen ottanut tuon kokemuksen lahjana. Se on kasvattanut minua enemmän kuin mikään muu tapahtuma tässä elämässä. Avasi silmäni maailmalle. En luota yhteenkään naiseen. En sen kummemmin miehiin. Kaikkein vähiten itseeni. Eli jos, jonkun kanssa olen, teen sen vapaasta tahdostani, en sen vuoksi, että minulle vannottaisiin, minkä kautta?, kun niitä ei kuitenkaan kukaan pidä niitä vannottuja juttuja. Ne ovat vain keino alistaa toista. Koko rakkaus ajatuksena on niin häilyvä, että oikein naurattaa, kun välillä muistelen omia rakastumiskokemuksiani. Sitä on ollut niin naivi. Mutta tämä elämä on tällainen. Ilman exäni tuottamia megalomaanisia pettymyksiä ja sitä valheiden viidakkoa, en olisi se mitä nyt olen. Olen kiitollinen hänelle kaikesta mitä hän minulle tarjosi. Olen antanut anteeksi hänelle hänen valheensa ja ne pettymyksen tunteet, joita minulle tuotti. Oivallus siitä, että olen itse aivan samanlainen pettäjä ja valehtelija kuin hän on auttanut anteeksiannossa.

Alkuperäinen kirjoittaja arttu35:
Minä olen ottanut tuon kokemuksen lahjana. Se on kasvattanut minua enemmän kuin mikään muu tapahtuma tässä elämässä. Avasi silmäni maailmalle. En luota yhteenkään naiseen. En sen kummemmin miehiin. Kaikkein vähiten itseeni. Eli jos, jonkun kanssa olen, teen sen vapaasta tahdostani, en sen vuoksi, että minulle vannottaisiin, minkä kautta?, kun niitä ei kuitenkaan kukaan pidä niitä vannottuja juttuja. Ne ovat vain keino alistaa toista. Koko rakkaus ajatuksena on niin häilyvä, että oikein naurattaa, kun välillä muistelen omia rakastumiskokemuksiani. Sitä on ollut niin naivi. Mutta tämä elämä on tällainen. Ilman exäni tuottamia megalomaanisia pettymyksiä ja sitä valheiden viidakkoa, en olisi se mitä nyt olen. Olen kiitollinen hänelle kaikesta mitä hän minulle tarjosi. Olen antanut anteeksi hänelle hänen valheensa ja ne pettymyksen tunteet, joita minulle tuotti. Oivallus siitä, että olen itse aivan samanlainen pettäjä ja valehtelija kuin hän on auttanut anteeksiannossa.

Ehkä monia pelottaa pettämisessä se, että se avaa silmät todellisuudelle. Olisi kivempaa pitää silmät kiinni ja uskoa satuihin.

Minä en kyynisoitunut, vaikka jouduinkin petetyksi tultuani luopumaan liiasta sinisilmäisyydestäni. Minusta se kokemus kaikessa tuskallisuudessaankin oli loppujen lopuksi terveellinen.

Kyllä ihmistä voi rakastaa vaikka ei uskoisikaan hänen olevan 100% luotettava.

Kuten sanotaan: "Men - you can't live with them, you can't kill them :D

Annoin ex vaimolle anteeksi sen salasuhteen, mutta erosin, kun en voinut enää luottaa siihen tai sen puheisiin ollenkaan, ehti valehdella ummet ja lammet yrittäessään kierrellä tilanteesta irti kunnialla. Joidenkin on vain niin vaikea myöntää tehneensä virheen ja ottaa siitä vastuu. Lopputulos oli kuitenkin sama. Sen se tiesi. Ja se selittää ne valheet, näin jälkeenpäin katsottuna, mutta siinä tilanteessa minulla ei tainnut olla vaihtoehtoa. Masennuksen ja itsemurha-ajatusten kautta avioeroon. Tulihan tutustuttua ihmiseen, joka todellakin kykenee ja osaa valehdella muillekin kuin vain itselleen. Minä olen ottanut tuon kokemuksen lahjana. Se on kasvattanut minua enemmän kuin mikään muu tapahtuma tässä elämässä. Avasi silmäni maailmalle. En luota yhteenkään naiseen. En sen kummemmin miehiin. Kaikkein vähiten itseeni. Eli jos, jonkun kanssa olen, teen sen vapaasta tahdostani, en sen vuoksi, että minulle vannottaisiin, minkä kautta?, kun niitä ei kuitenkaan kukaan pidä niitä vannottuja juttuja. Ne ovat vain keino alistaa toista. Koko rakkaus ajatuksena on niin häilyvä, että oikein naurattaa, kun välillä muistelen omia rakastumiskokemuksiani. Sitä on ollut niin naivi. Mutta tämä elämä on tällainen. Ilman exäni tuottamia megalomaanisia pettymyksiä ja sitä valheiden viidakkoa, en olisi se mitä nyt olen. Olen kiitollinen hänelle kaikesta mitä hän minulle tarjosi. Olen antanut anteeksi hänelle hänen valheensa ja ne pettymyksen tunteet, joita minulle tuotti. Oivallus siitä, että olen itse aivan samanlainen pettäjä ja valehtelija kuin hän on auttanut anteeksiannossa.

... eikä luottamusta ja arvostusta saavutettu takaisin vaikeuksien jälkeen. N. 50 prossaa kestää ja palautuu tasapainoon liitoista. noin 50 prossaa eroaa.

Mies oli ihastunut ja ehkä rakastunutkin työkaveriinsa vuosia sitten. Kotoa katosi kondomeita mm. työmatkojen yhteydessä. Ja käytös oli ihan erilaista kuin ennen. Seksi oli mekaanista ja kylmää, pelkkää raakaa panoa ja huomas ettei mies ollut läsnä. Sitä kesti n. vuoden ja sitten se loppui. Syykin selvisi: tuo työkaverinsa meni naimisiin tahollaan.

Emme ole koskaan käsitelleet aihetta, mutta tavallaan olen antanut anteeksi. Nyt mies on uskollinen, mutta itselläni on pari sivusäätöä. Enkä kanna niistä huonoa omaatuntoa. Ei tämä ole kuitenkaan kostamista, olen vaan vapautunut ja myöntänyt itselleni, että elämä voi joskus mennä näinkin eikä se välttämättä ole huono asia. Olen vihjannut miehelleni, että tiedän, mutta en ole varma ymmärtääkö hän sen silti. Tai haluaako uskoa.

Koskaan ei tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Kaikesta huolimatta meillä on tosi hyvä ja onnellinen arki yhdessä nyt. Jonain päivänä tilanne voi olla toisin. Mutta ehkä tuo miehen pettäminen sai minutkin elämään tiukemmin hetkessä ja tässä päivässä sen sijaan, että miettisin enää liian pitkälle vietynä tulevaisuutta.

Ja mikä sai minut jäämään ja antamaan anteeksi, vaikka tilanteemme on nykyisin sitä mitä on: tasapainoinen, hyvä arki! Rakkauttakin tietysti on, mutta se muutti muotoaan tuon tapahtuman jälkeen.

Itse en jäisi suhteeseen roikkumaan tasaisen arjen vuoksi.. lopun alku. Kunnon matseja pitää olla, että intohimot heräävät. Vähän harmittaa, kun on elänyt melkein koko elämänsä kuvitellen, että on olemassa oikea ja väärä ja että on olemassa ihmisiä, jotka ovat rehellisä. Katin kontit. Ero oli kuin olikin täysin turha toimenpide. Nyt eksällä on uusioperhe koossa ja hyvin näyttää pyyhkivän. Minulla on mennyt omat säädöt ihan penkin alle. Mutta sellaista tämä elämä on. Mieluummin olen yksin, kuin tuhoan itseni huonolla suhteella. Menee varmasti vuosia saada tää pääkoppa sellaiseen kuosiin, että näillä uusilla asenteilla ja arvoilla kykenee suhteeseen jonkun kanssa. On meinaan hieman hankalaa, kun jokainen juttu, jonka kuka tahansa minulle näinä päivinä esittää, johtaa älyttömään ajatuskierteeseen alkaen toisen motiiveista päättyen siihen, mitä se oikeasti tuolla tarkoittaa. Annan varmaan aika idioottimaisen kuvan ihmisille, joiden kanssa olen. Jään suu auki miettimään niiden sanomisia. Ja saatan vastata minuutin kuluttua johonkin aiheeseen, joka on jo ehtinyt vaihtua muuksi :-) Lääkitys kohdillaan.

Minulla on muuten uusi rakkauden kohde:
http://www.youtube.com/watch?v=ajPuJ9vcPOA&NR=1

Tohon vois projisoida ihan mitä vain. :-)

Minä luulen - näin retrospektissä - että rankinta itselleni oli oman minäkuvan muuttuminen. Petetty kun on mukamas ressukka, enkä olisi halunnut sellainen olla. Minä halusin olla Nainen, jota Ei koskaan Petetä.

No, enhän minä tietenkään miksikään oikeasti muuttunut sillä, että minut petettiin. Minä olen sama kuin ennenkin. Se, joka muuttui oli tietenkin pettäjä itse, kun rikkoi omia puheitaan ja lupauksiaan. Hän muuttui toiseksi omissa silmissään - ja myös muiden silmissä.

Nyt minusta tuntuu perin kummalliselta ajatus, että ihminen, joka luottaa ja on luottamuksen arvoinen, olisi jotenkin arvottomampi tai säälittävämpi kuin sellainen, joka puhuu puppua itselleen ja muille.

Miksiköhän ajattelin joskus niin?

"Nyt minusta tuntuu perin kummalliselta ajatus, että ihminen, joka luottaa ja on luottamuksen arvoinen, olisi jotenkin arvottomampi tai säälittävämpi kuin sellainen, joka puhuu puppua itselleen ja muille. Miksiköhän ajattelin joskus niin?"

Vaikea sanoa minkä vuoksi olet ajatellut joskus noin . . . jos pitäisi veikata, olet kuulunut jälkimmäiseen ryhmään silloin :-)

Mutta, tuossa on ajatusta, ajatuksessa, että totuus on tavoittelemisen arvoista.
Pelimiehet/naiset maistaa aina omaa lääkettään. Ennemmin tai myöhemmin. Minun ei tarvitse olla opettaja kenellekään. Mutta olen varma, että jokaisen kohdalle sellainen tulee jossain elämän vaiheessa.

Unohdetaan tosiasia, ettemme voi koskaan tavoittaa 'totuutta'. Minä ainakin olen asettanut tavoitteeksi itselleni elää todellisuudessa. Minun todellisuudessani ei ole oikeata eikä väärää. Minun todellisuudessani ei ole valhetta tai rehellisyyttä. Minun todellisuudessani ei ole odotuksia eikä vaatimuksia. On vain välitön henkilökohtainen nautinto, tämä hetki, tässä ja nyt, omat tunteet, ajatukset, elämykset ja intuitio.

Minusta totuuden myöntäminen itselleen on ensiarvoisen tärkeää. Erityisesti minäkuvan osalta erilaisten valheellisten kuvitelmien ylläpitäminen on tuhoisaa paitsi itselle myös kaikille läheisille.

Miten tehdä se niin, ettei joutuisi kenenkään tallomaksi? Siinäpä kyssäri.

Alkuperäinen kirjoittaja sinulla:
on/oli huono itsetunto eli itsesi arvostaminen.

Totta, huono itsetunto minulla varmasti oli.

Mikä on muuten sinun selityksesi sille, että ilkeilet anonyymisti tällä palstalla? Onneton lapsuus ja siitä aiheutuneet kaunan tunteet muita ihmisiä kohtaan? Vai kenties liian pieni pili?

Unohdetaan tosiasia, ettemme voi koskaan tavoittaa 'totuutta'. Minä ainakin olen asettanut tavoitteeksi itselleni elää todellisuudessa. Minun todellisuudessani ei ole oikeata eikä väärää. Minun todellisuudessani ei ole valhetta tai rehellisyyttä. Minun todellisuudessani ei ole odotuksia eikä vaatimuksia. On vain välitön henkilökohtainen nautinto, tämä hetki, tässä ja nyt, omat tunteet, ajatukset, elämykset ja intuitio.

Minusta totuuden myöntäminen itselleen on ensiarvoisen tärkeää. Erityisesti minäkuvan osalta erilaisten valheellisten kuvitelmien ylläpitäminen on tuhoisaa paitsi itselle myös kaikille läheisille.

Miten tehdä se niin, ettei joutuisi kenenkään tallomaksi? Siinäpä kyssäri.

Tästä aiheesta on kirjoittanut pari oikein hyvää kirjaa heebo nimeltä Eckhardt Tolle.

Yhteistyössä