olet raskaana,12v teini ämmittelee, läppäsee,heittää jakkaralla

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Tuo väkivalta ja nöyryytys (lapsen/teinin nurkatus yms.) johtaa juuri siihen anarkiaan, väkivaltaan ja täyskaaokseen perheessä.

Aikuisen pitää olla fiksumpi.
Se mitään väkivaltaa ole eikä nöyryytystä. Sama kun väittäisi se kännykän ottaminen on varastamista. Fiksu aikuinen ymmärtää että kivakivalinja tai helpot keinot ei pitkälle kanna jos mukula laittaa kunnolla hanttiin. Jos komento ei tehoa niin käytetään pippurisumutetta ja jos se ei tehoa niin käytetään lamautinta, sen tietää virkavaltakin. Ennen vanhaa se tajuttiin melkein joka perheessä eikä silloin hiiret tanssineet pöydällä kotona eikä koulussa.
 
Se mitään väkivaltaa ole eikä nöyryytystä. Sama kun väittäisi se kännykän ottaminen on varastamista. Fiksu aikuinen ymmärtää että kivakivalinja tai helpot keinot ei pitkälle kanna jos mukula laittaa kunnolla hanttiin. Jos komento ei tehoa niin käytetään pippurisumutetta ja jos se ei tehoa niin käytetään lamautinta, sen tietää virkavaltakin. Ennen vanhaa se tajuttiin melkein joka perheessä eikä silloin hiiret tanssineet pöydällä kotona eikä koulussa.
Höpö höpö ja huomenna lisää.
 
vierailija
Se vaan menee niin, että jotkut lapset ovat luonteeltaan temperamenttisiä, eivätkä helpolla alistu toisen tahtoon ja toiset tekevät lampaan lailla kaiken mitä käsketään. Kumpikaan ei välttämättä ole huono/hyvä asia, aikuisen on vain osattava tukea lasta eritavoin.
On toki välimaastojakin, mutta siis, jokainen on yksilö, on olemassa niitä oikeita työkaluja joita voi käyttää juurikin oman lapsensa kohdalla.
En silti ole missään tapauksessa nöyryytyksen tai väkivallan kannalla. Se ei todellakaan ole mitenkään hedelmällistä toimintaa, vaikka joku romantisoikin sen koivuniemen herran.
Itsekin olen sitä saanut maistaa, sekä vyön solkipäätä ja jopa nyrkkiä. Ei niistä hyötyä ollut enkä minä niistä nyt mitenkään hurjasti edes kärsinyt.
Niitä työkaluja voi käyttää väärin niinkuin kaikkia työkaluja voi käyttää väärin. Jos teillä on nyrkki heilunut niin varmaan on saatettu käyttää väärin eli se on ollut hakkaamista eikä ajatuksen kanssa annettu rangaistus?
 
Teinit myös provosoivat vanhempiaan melko usein ja julmastikin. Parasta on osata olla se aikuinen, eikä lähteä mukaan huudatukseen.
Tämän johdosta, ainakin meillä, lapset itse ajattelevat asiaa hetken ja kohta pyytävät anteeksi käytöstään.

Joskus vain sanon rauhallisesti, että tuo ei tuntunut yhtään hyvältä ja äitille tuli nyt tosi paha mieli. Tilanteesta riippuen tietenkin. Lapset pääsääntöisesti rakastavat vanhempiaan kaikesta huolimatta ja vaikka se empatia saattaa olla joskus kätkettynä niin kyllä se siellä on.

Meni kyllä hetki aikaa tajuta tuo edellinen ja kyllä mä joskus laskeskelen pariin kymmeneen mielessäni, ennen kuin sanon yhtään mitään!
 
Niitä työkaluja voi käyttää väärin niinkuin kaikkia työkaluja voi käyttää väärin. Jos teillä on nyrkki heilunut niin varmaan on saatettu käyttää väärin eli se on ollut hakkaamista eikä ajatuksen kanssa annettu rangaistus?
Väkivalta ja alistaminen esim. sanktiona nakertaa hyvää ja luottamuksellista suhdetta vanhemman ja lapsen välillä.
 
vierailija
Mietin, että oletko tosissasi tuon tyylisi kanssa, että lapselle noin kovakouraisesti palautetta...
Jos on tarve niin joo. Jos ei ole tarve niin ei. Kovapäisen kanssa kun vaan jäät keskustelemaan etkä anna kunnon palautetta niin sehän hoksaa siitä että tuohan on kädetön ja heikko ja sitä voi vaikka ämmitellä ja heittää jakkaralla. Se on valtataistelu kun sen laitat järjestykseen halusit sitä tai et.
 
vierailija
Miten sä voit käsittää asiat noin väärin? Teini on mun lapsi. Tulevan vauvan isä ei omista tätä asuntoa eikä asu täällä. Aikuinen veli on minun veljeni, teinille siis setä/eno.

Päävuokralaisia on 2 ,minä ja minun veljeni. Molemmilla oma vuokra-alueensa asunnosta. Minulla 100neliöö , veljellä 40neliöö.

Miesystävä asuu omassa kodissa jonka omistaa, ikävä kyllä siellä ei ole vielä tilaa miehen lisäksi mun lapsille ja vauvalle.

Lain mukaan minä hallitsen sitä 100neliöö joka vuokrasopimuksessa on merkitty minulle ja veli 40. Molemmilla omat sisäänkäynnit. Ja yksi yhteinen sisäänkäynti. Hän ei tasan tule kävelemään yli siitä mitä minä sanon teinille, ja todellakin poistuu jo pyynnöstä mun vuokra-alueelta.

Ja jos tytöllä on rinnat kasvaneet ja kuukautiset ollut vuoden niin kyllä hän on teini-iässä.
Kuukautiset voi alkaa jo 9-vuotiaanakin, onko tuo 9-vuotias silloin teini?
 
vierailija
Teini-ikäkin on subjektiivinen.
Tunnemyrskyt ja impulsiivinen käytös voivat tulla vaikka olisi ollut millainen kuri.
Still, do not kill the spirit! (en nyt keksi suomen kielistä vastinetta kun tuo kertoo niin paljon enemmän kuin suora käännös)
Kyllä minusta teini-ikäiseltäkin pitää voida edellyttää asiallista käytöstä ja tottelemista. Ei sen niin tule mennä, että kuria höllätään, kun lapsi tulee teini-ikään.

Toki lasta ei tule epäterveellä tavalla alistaa esimerkiksi niin, ettei lapsi uskalla ollenkaan sanoa omaa mielipidettään asioista. Mutta sellaisesta ollaan kyllä todella kaukana tässä ap:n lapsen tapauksessa.
 
Kyllä minusta teini-ikäiseltäkin pitää voida edellyttää asiallista käytöstä ja tottelemista. Ei sen niin tule mennä, että kuria höllätään, kun lapsi tulee teini-ikään.

Toki lasta ei tule epäterveellä tavalla alistaa esimerkiksi niin, ettei lapsi uskalla ollenkaan sanoa omaa mielipidettään asioista. Mutta sellaisesta ollaan kyllä todella kaukana tässä ap:n lapsen tapauksessa.
Tottakai pitää edellyttää, mutta keinot on monet sano emäntä ku kissalla pöytää pyyhki...
 
Mitä mieltä olette tästä:


Tästä kyllä puuttuu konkreettisesti ne rangaistukset...mutta mutta, onko 12 vuotiasta sopiva laittaa teidän mielestä nurkkaan...? Mitä hän siinä oppii? Eikö voi pyytää menemään huoneeseensa miettimään asiaa ilman viihdykkeitä ja sopia keskustelusta kun on miettinyt miten jatkossa käyttäydytään etc.
 
vierailija
Mitä mieltä olette tästä:


Tästä kyllä puuttuu konkreettisesti ne rangaistukset...mutta mutta, onko 12 vuotiasta sopiva laittaa teidän mielestä nurkkaan...? Mitä hän siinä oppii? Eikö voi pyytää menemään huoneeseensa miettimään asiaa ilman viihdykkeitä ja sopia keskustelusta kun on miettinyt miten jatkossa käyttäydytään etc.
Rangaistus on sitä varten että painostetaan tekemään niin kuin auktoriteetti haluaa. Omassa huoneessa virikkeiden keskellä ollessa ei kovin epämukavalta tunnu ja siksi jos on kovapäinen lapsi niin herkästi yhtä uhmakkaana se sieltä huoneesta ulos tulee kuin millaisena se sinne sisään meni. Eli turha oli se kyseinen rangaistus ja taas hetikohta tulee tarve antaa uusi rangaistus. Kun taas jos mietit vaikka sitä nurkkaa niin siellä on nolla virikettä eikä näe kuin pätkän seinää kun siellä seisoo. Eli saa jo tosi kovapäinen olla jos ei siellä ollessaan tule mieleen että haluan täältä pois nyt ja heti.
 
Rangaistus on sitä varten että painostetaan tekemään niin kuin auktoriteetti haluaa. Omassa huoneessa virikkeiden keskellä ollessa ei kovin epämukavalta tunnu ja siksi jos on kovapäinen lapsi niin herkästi yhtä uhmakkaana se sieltä huoneesta ulos tulee kuin millaisena se sinne sisään meni. Eli turha oli se kyseinen rangaistus ja taas hetikohta tulee tarve antaa uusi rangaistus. Kun taas jos mietit vaikka sitä nurkkaa niin siellä on nolla virikettä eikä näe kuin pätkän seinää kun siellä seisoo. Eli saa jo tosi kovapäinen olla jos ei siellä ollessaan tule mieleen että haluan täältä pois nyt ja heti.
Virikkeet pois huoneesta?

Tarkoitus on, että lapsi oppii ns. ITSE ymmärtämään mikä on oikea ratkaisu tilanteeseen.
Ei vanhemman ole tarkoitus painostaa lasta tajuamaan asia silloin kun vanhemmalle sopii.
Se saattaa vaatia lapselta aikaa rauhoittua ja kelata asiaa.

Mielestäni tuollainen totaalinen määrääminen johtaa kapinaan ja on lisäksi alistamista.
 
vierailija
Lasten kanssa tulee keskustella rauhallisesti ja määrätietoisesti. Ei ainakaan repiä väkisin puhelinta käsistä ja huutaa mukana. Silloin juuri lapsi alkaa pistämään hanttiin fyysisestikin.
Et pysty järkevästi keskustelemaan sellaisen kanssa jolla on asenne täysin pielessä. Siksi ensin pitää korjata se asenne ennen kuin voidaan alkaa järkevästi keskustella.
 
vierailija
Virikkeet pois huoneesta?

Tarkoitus on, että lapsi oppii ns. ITSE ymmärtämään mikä on oikea ratkaisu tilanteeseen.
Ei vanhemman ole tarkoitus painostaa lasta tajuamaan asia silloin kun vanhemmalle sopii.
Se saattaa vaatia lapselta aikaa rauhoittua ja kelata asiaa.

Mielestäni tuollainen totaalinen määrääminen johtaa kapinaan ja on lisäksi alistamista.
Siis hetkinen nyt. Jos se lapsi ei itse tajua mikä on oikea ratkaisu niin et sinä voi jäädä sitä tajuamista odottelemaan kovin kauaa. Varsinkaan jos on sellaisesta käytöksestä kyse mitä tämä ketju käsittelee. Juuri tästä syystä lapsi pitää voida painostaa tajuamaan se että vanhemman sana on laki. Eikä kyse ole mistään totaalisesta määräämisestä todellakaan vaan aivan normaalin tottelevaisuuden ja kauniin käytöksen opettamisesta.

Väännän rautalangasta: Jos määräystä ei tarvitse noudattaa silloin jos itse ei ymmärrä tai ainakaan sano ymmärtävänsä määräyksen perustetta niin se ei ole enää mikään määräys vaan se on suositus.

Oikeastiko olet kasvattamassa lasta sellaiseen yhteiskuntaan missä on pelkkiä suosituksia eikä määräyksiä ensinkään? Jos et siis halua lasta tosissasi painostaa.
 
Siis hetkinen nyt. Jos se lapsi ei itse tajua mikä on oikea ratkaisu niin et sinä voi jäädä sitä tajuamista odottelemaan kovin kauaa. Varsinkaan jos on sellaisesta käytöksestä kyse mitä tämä ketju käsittelee. Juuri tästä syystä lapsi pitää voida painostaa tajuamaan se että vanhemman sana on laki. Eikä kyse ole mistään totaalisesta määräämisestä todellakaan vaan aivan normaalin tottelevaisuuden ja kauniin käytöksen opettamisesta.

Väännän rautalangasta: Jos määräystä ei tarvitse noudattaa silloin jos itse ei ymmärrä tai ainakaan sano ymmärtävänsä määräyksen perustetta niin se ei ole enää mikään määräys vaan se on suositus.

Oikeastiko olet kasvattamassa lasta sellaiseen yhteiskuntaan missä on pelkkiä suosituksia eikä määräyksiä ensinkään? Jos et siis halua lasta tosissasi painostaa.
Mitäs teet kun lapsi ei suostu menemään nurkkaan koska kokee sen olevan henkistä väkivaltaa?
 
vierailija
Teiniksi muuten lasketaan ikävuodet 13-19.
Muistatko silloin teini-iässä 19-vuotiaana kun ihmettelit miten karvat alkoivat kasvaa ja jännitit koska kuukautiset alkavat?

Teini on alkujaan tarkoittanut opiskelijaa. Sitten siitä tuli enemmän kulttuurinen käsite tuossa merkityksessä, jota sinä haet. Se merkitys syntyi Yhdysvalloissa markkinointiterminä kun haluttiin luoda uusi kuluttajien segmentti. Nykyään teini on paljon enemmän biologinen termi, joka liittyy kiinteästi murrosikään. Kuten tässäkin tapauksessa. Ei kukaan enää pidä nuoria aikuisia ja yläasteelaisia samana segmenttinä missään mielessä.
 
vierailija
Saako teini läpsiä, heittää tavaroilla ja ämmitellä? Ei! puhelin on mun ostama, nettipaketti on mun maksama ja minä maksan sähkön jolla kännykkä on ladattu, niin enköhän mä voi sen puhelimen ottaa pois jos sillä roolistaan vielä puol kymmenen illalla
Oikeassa olet. Ehdottomasti.

Ainut mitä sanon yleisenä kommenttina on, että vanhemman pitäisi pystyä pysymään viileänä noissa riitatilanteissa. Ei saisi kuohahtaa. Eli ei niin, että ensin huudetaan ristiin rastiin naama punaisena ja sitten sen jälkeen vielä otetaan puhelin pois. Se on tavallaan epäreilua. Se huutaminen naama punaisena ristiin rastiin on ns. reilu tappelu. Vaikka siinä onkin lapsi ja vanhempi, niin jos vanhempi lähtee tappeluun mukaan, niin sitten pitää noudattaa niitä tappelun sääntöjä. Eli kun se on ohi, se on ohi. Aikuisen täytyy ymmärtää, että itse huutamalla hän samalla kannustaa lasta huutamaan ja sanomaan enemmän törkeyksiä eikä siitä rankaiseminen ole oikein.

Mutta sen sijaan jos kykenee olemaan aikuinen siinä tilanteessa, niin ilmoittaa suoraan, että jos ei käytös lopu, siitä seuraa rangaistus. Ja sitten laittaa rangaistuksen täytäntöön ja pitää siitä kiinni. Lapsi itse valitsee silloin käyttäytyykö niin, että puhelin lähtee vai hillitseekö itsensä. On ihan eri asia hillitä itsensä kun vastapuoli on hillitty.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
vierailija
Nytkö on kyse siitä että mä en osaa kasvattaa? Mä osaan, mutta vähän menee vaikeaksi kun aikuinen veljeni menee lapsen puolelle eikä kunnioita ollenkaan sitä mitkä rajat mä laitan mun lapselle. Nytkin vesitti koko homman.
Veljen kanssa pitäisi puhua suoraan. Siis todella suoraan. Olette varmaan jo asiat keskustelleet joskus, mutta ehkä vielä kertaus olisi paikallaan. Toki enolla on oma roolinsa ja myös oikeus siihen rooliin. Se vaan toimii huonosti, kun jaatte asunnon.
 

Yhteistyössä