Olenko velvollinen huolehtimaan vanhemmistani?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lopussa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lopussa

Vieras
Tilanne on tämä: isälläni on jokin muistisairaus, jota tutkitaan. Tutkimusten aikana ei saisi ajaa autoa, lääkäri sanoi näin.

Ja mitä tekee isä? Ajelee autoa ihan kuten ennenkin, ja äiti lisää vettä myllyyn. "Ihan hyvin se ajaa, ei ole mitään ongelmia." AIVAN! Ei ole ongelmia -vielä! Mutta kun on suositeltu ettei ajaisi, ja on hahmotus-ym. häiriöitä, mistä sitä tietää milloin jotain käy. Olen sanonut, ettei saisi ajaa. Sisareni on sanonut saman. Mutta kun ne meidän sanomiset merkitsee yhtä vähän kuin pieru saharassa. Eivät ole koskaan välittäneet kertoa lapsillensa mitään, eivätkä tasan varmasti ala tekemään meidän neuvojen mukaan.

Lääkäriinkään ei isä olisi mennyt, ellen olisi vienyt aikalappua suoraan käteen ja sanonut, että nyt menet. Äiti ei halua huolehtia mistään. Pelkää varmaan heidän pärjäämistään, jos isältä menee muisti kokonaan ja ajolupa. Mua niin ärsyttää tuo äidin "en tiedä mitään mistään enkä haluakaan tietää" -asenne. Se haluaisi vaan jatkaa elämää kuten tähänkin asti, vaikka isä ei enää kunnolla edes ymmärrä puhetta.

Minunko se pitää nyt huolehtia kaikesta? Mitäs jos sanoisin, että olkaa ja eläkää sitten niinkun haluatte. En puutu enää mihinkään. Miksi mun pitäisi? Olen yrittänyt, kun ei auta niin mitä tässä enää voi tehdä? Pilata oman elämänsä? Lapsuuden vanhempani multa jo pilasivat.

Alkuperäinen kirjoittaja gab:
Jos tiedät varmuudella ettet tunne mitään omantunnontuskia siinä vaiheessa kun jotain vakavaa sattuu, niin jätä sitten huolehtimatta.

Miksi MUN pitäsi tuntea omantunnontuskia? Olisiko se jotenkin mun vikani?

Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:
Siltä pitäis ottaa ajokortti pois tutkimusten ajaks, jospa se hillitsis autoilua.

Totta. Olisko sillä vaikutusta, jos lääkäri kirjoittais lausunnon, että kortti pitää vaikka viedä poliisilaitokselle tms? En edes tiedä, voiko tuollaista tehdä, mutta se vois ainakin toimia.

Mun miehen pappa menetti pikku hiljaa näkönsä ja yritti viimeiseen saakka, että olis saanut ajaa autoa. Kun oli kerran karannut ajelemaan, vaikkei edes telkkaria enää nähnyt, niin mieheni eno otti ja myi auton pois.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Jos tiedät varmuudella ettet tunne mitään omantunnontuskia siinä vaiheessa kun jotain vakavaa sattuu, niin jätä sitten huolehtimatta.

Ei sun pidäkään :hug: . Et sinä ole isäsi vartija. Eikä ole siskosikaan. Jos jonkun tässä pitäisi ottaa vastuu, niin se on äitisi, joka on kuitenkin lain mukaan isäsi lähin omainen. Äitisi pitäisi ottaa se järki käteen ja puhua isällesi. Ei lasten pidä huolehtia vanhempiensa ongelmista.

No ne on kuiteskin sun vanhempia. Jos sua ei yhtään sureta jos molemmat vaikka kuolee auto-onnettomuudessa tai joku viaton sivullinen halvaantuu loppuiäkseen, niin anna asian olla.

No onhan se sinun vikasi, jos asiasta tiedät, mutta et siihen puutu. Ihan samalla lailla kun on minun vikani, jos näen jonkun lähtevän kännissä autoilemaan enkä tee mitään. Sitten on myös minun syyni, jos joku kuolee...

Siltä pitäis ottaa ajokortti pois tutkimusten ajaks, jospa se hillitsis autoilua.

Joo-o, mutta kukas sen kortin pois ottaisi? Jos lääkäri vaan suosittelee, niin isähän ajaa kuin ennenkin.
Tosin, jos seuraavassa tutkimuksessa löytyy muutoksia, voidaan ajolupa peruuttaa kokonaan. Näin lääkäri sanoi. Vaan jatkuuko ajo sitten kunnes poliisi saa kiinni? Hieman epäilyttää.

Mä en oikeesti tajua, että ihmisille on autoilu noin tärkeetä. Ei siinä mitään että oman henkensä vaarantaa, mutta ne sivulliset.
Jos äiti on noin tyhmä, minkä sille voin? Ollaan kyllä sanottu moneen kertaan asiasta, mutta kun " se ajaa ihan hyvin.." Aarghh! Ihankuin äiti (kin ) olisi yksinkertainen...!!!

Joo-o, mutta kukas sen kortin pois ottaisi? Jos lääkäri vaan suosittelee, niin isähän ajaa kuin ennenkin.
Tosin, jos seuraavassa tutkimuksessa löytyy muutoksia, voidaan ajolupa peruuttaa kokonaan. Näin lääkäri sanoi. Vaan jatkuuko ajo sitten kunnes poliisi saa kiinni? Hieman epäilyttää.

Mä en oikeesti tajua, että ihmisille on autoilu noin tärkeetä. Ei siinä mitään että oman henkensä vaarantaa, mutta ne sivulliset.
Jos äiti on noin tyhmä, minkä sille voin? Ollaan kyllä sanottu moneen kertaan asiasta, mutta kun " se ajaa ihan hyvin.." Aarghh! Ihankuin äiti (kin ) olisi yksinkertainen...!!!

Pystyykö äitisi ajamaan autoa? Ilmeisesti ei? Ajattelepa asiaa niin, että ehkä isäsi ajaminen on äitisi ainoa mahdollisuus päästä asioimaan autolla. Ehkäpä juuri siksi hän on haluton estämään isäsi ajelua.

Alkuperäinen kirjoittaja y:
No onhan se sinun vikasi, jos asiasta tiedät, mutta et siihen puutu. Ihan samalla lailla kun on minun vikani, jos näen jonkun lähtevän kännissä autoilemaan enkä tee mitään. Sitten on myös minun syyni, jos joku kuolee...

Olen puuttunut, mutta kun ei auta! En mä jouda niitä koko ajan vahtimaan, mulla on ihan omakin elämä ja työ, joka pitää hoitaa.

Ja nimimerkille gab, ei mua pahemmin tällä hetkellä surettaisi, jos ne ittensä tappaisi autoillessaan. Oma valinta. Mutta juurikin se, mitä muille voi käydä, huolettaa. Vaan kerroppa, miten voin vahtia isääni päivästä toiseen, ettei lähde autoilemaan, ennenkuin ajolupa peruutetaan kokonaan? Irtisanoudunko työstäni ja muutan niille vahtimaan? Mitä sä tekisit?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Pystyykö äitisi ajamaan autoa? Ilmeisesti ei? Ajattelepa asiaa niin, että ehkä isäsi ajaminen on äitisi ainoa mahdollisuus päästä asioimaan autolla. Ehkäpä juuri siksi hän on haluton estämään isäsi ajelua.

Ei pysty kun ei ole korttia. Ja totta, jos isältä menee ajolupa niin sittenhän ne pulassa on. Sanoinkin äidille, että ilmoittaa itsensä autokouluun jotta voi sitten ajaa jos tarve vaatii. Mutta kun ei! Äiti on aina tehnyt niinkuin isä on sanonut, ei sillä ole omaa mielipidettä mistään. Jos isä ei anna lupaa, ei äiti mene autokouluun.
Voisko omista vanhemmista erota?

Alkuperäinen kirjoittaja y:

Pikkuisen eri asia. Jos sinä näet jonkun menevän kännissä rattiin, niin tietysti soitat poliisille. Mutta ei ap voi olla koko ajan vahtimassam ajaako isä vai ei. Kyllä siihen pitää puuttua sen, joka on lähimpänä, eli ap:n äiti.

Eikä toisten tekemät virheet ole muiden syytä. Jos sinä soittaisitkin poliisille ja ilmoittaisit rattijuoposta, ja siitä huolimatta joku kuolisi, olisiko se silloinkin sinun syysi? Vaikket ilmoittaisi siitä, se on silti sen rattijuopon syytä. Vaikka tietysti se soimaa omaatuntoa, jos tietää, että ehkä olisi voinut estää sen.

Ap ei edelleenkään ole vastuussa vanhemmistaan.

Kyllä se vaan on lasten vastuulla tuo vanhempien huolehtiminen. Ole onnellinen että he ovat edelleen hengissä ja selitä selkeällä suomenkilellä että et sinä suvaitse autolla ajamista isäsi nykyisessä tilassa. Selitä että olet huolissasi heidän terveydestään ja mahdollisten sivullisten, jos isälläsi kävisi hassusti. Selitä että taksi vie ja taksi tuo tuon kaupan matkan verran. Ei maksa yhtä paljon, kuin auton pito jos suunnittelee viikon ostokset etukäteen. Muulloin kulkee bussit.
Tsemppiä sinulle ap.

Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Pikkuisen eri asia. Jos sinä näet jonkun menevän kännissä rattiin, niin tietysti soitat poliisille. Mutta ei ap voi olla koko ajan vahtimassam ajaako isä vai ei. Kyllä siihen pitää puuttua sen, joka on lähimpänä, eli ap:n äiti.

Eikä toisten tekemät virheet ole muiden syytä. Jos sinä soittaisitkin poliisille ja ilmoittaisit rattijuoposta, ja siitä huolimatta joku kuolisi, olisiko se silloinkin sinun syysi? Vaikket ilmoittaisi siitä, se on silti sen rattijuopon syytä. Vaikka tietysti se soimaa omaatuntoa, jos tietää, että ehkä olisi voinut estää sen.

Ap ei edelleenkään ole vastuussa vanhemmistaan.

Kiitos sulle lohduttavista sanoista.
Mutta edelleenkään mä en tiedä, mitä ihmettä tässä pitäisi tehdä? Olisko kellään jotain ehdotusta? Onko kukaan ollut vastaavassa tilanteessa?

Oikeasti musta tuntuu, että pimahdan kohta.

Alkuperäinen kirjoittaja hupskeikkaa:
Kyllä se vaan on lasten vastuulla tuo vanhempien huolehtiminen. Ole onnellinen että he ovat edelleen hengissä ja selitä selkeällä suomenkilellä että et sinä suvaitse autolla ajamista isäsi nykyisessä tilassa. Selitä että olet huolissasi heidän terveydestään ja mahdollisten sivullisten, jos isälläsi kävisi hassusti. Selitä että taksi vie ja taksi tuo tuon kaupan matkan verran. Ei maksa yhtä paljon, kuin auton pito jos suunnittelee viikon ostokset etukäteen. Muulloin kulkee bussit.
Tsemppiä sinulle ap.

olipa selkeätä suomenkieltä :)

Tsemppiä sinulle ap.

Kiitoksia.
Olen kyllä selittänyt. Äiti vaan tuntuu taantuvan pikkulapsen tasolle, kun sille alkaa jostain tärkeästä puhumaan. Ja kun sanoin, että mitäs jos joku lapsi vaikka jää auton alle (asuvat koulun vieressä ), niin edelleen jatkoi "mutta kun se ajaa ihan hyvin.." Ei siis usko, ennenkuin jotain sattuu.

Katsotaan mitä se seuraavaksi sanoo, kun kiellän omia lapsiani menemästä isän kyytiin.

vanhemmista huoltaminen on joskus vaikeampaa, kun rajojen asettamista omille lapsilleen. Tiukka ote ja voimia sinulle. Jääräpäitä vanhemmat, aivan kuten sinä teininä :)
Avain pois on ainoa varteenotettava teko. Vara-avainkin :) Auton käyttö sinun valvonnassa, kunnes lääkärin-lausunto tullut.

Tsemppiä sinulle ap.

Mulla on hyvin jääräpäinen ja vanhanaikainen isä, jonka mielestä vanhempien asiat ei kuulu lapsille, vaikka lapset olisivat jo aikuisia. Jos mä menisin puhumaan isälleni, että "kuule sun ei pitäisi enää ajaa ollenkaan, nyt otan avaimet pois ja käytät taksia", niin se suuttuisi silmittömästi, heittäisi mut ulos talosta eikä enää päästäisi sinne käymään. Monet vanhemmat ihmiset ovat sitä mieltä, ettei lapsilla ole mitään oikeutta puuttua tuollaisiin asioihin.

Ei aikuista ihmistä voi noin vain käännyttää ja kieltää. Toki sitä voi vaikka joka päivä yrittää puhua isälle järkeä, mutta tuskin se lopputulos siitä muuttuu. Mä olen edelleen sitä mieltä, että vaimo on siinä lähimpänä ja voi vaikka vaivihkaa "kadottaa" ne avaimet jonnekin. Ja kun mies niitä etsii, niin voi sanoa, että "en minä tiedä, mihin ne olet pistänyt, kun en niitä koskaan edes käsittele".

Soita sille lääkärille ja kysy voiko jo nyt tehdä ilmoituksen ajokiellosta poliisille. Se on lääkärin velvollisuus, jos ajokyky on heikentynyt pysyvästi. Todennäköisesti on, koska kyse on ilmeisesti muistisairaudesta joka tulee etenemään.

Sairaskertomuksessa on jo varmasti maininta ajokiellosta. Tiedostaako vanhempasi sen, että jos jotain sattuu mitkään vakuutukset eivät ole voimassa? Siis kaikki, ihan kaikki, menee omasta pussista.

Sä voit myös ottaa itse yhteyttä poliisiin asian tiimoilta ja kysyä neuvoja.

Jos vanhempasi asuvat kaupungissa, heillä on todennäköisesti mahdollisuus saada ns taksilappuja. Eli kaupunki maksaa tietyn määrän vapaa-ajan matkoja taksilla, josta itselle jää nimellinen korvaus, esim 2 euroa/matka korvattavaksi. Tähänkin voi kysyä tdistusta terveyskeskuslääkäriltä.

Yhteistyössä