Olenko törkeä jos

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ilkeä naapurin täti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ilkeä naapurin täti

Vieras
kaveri on tulossa ens viikolla kylään kera uhmakkaan lapsensa. Vieraita varten laitan jotain syötävää, mut lapselle ei koskaan sovi tulla pöytään silloin kun kutsutaan. Kiukuttelee, et leikit on kesken jne ja sitten kun toiset on lopettaneet syömisen, haluaa tämä uhmaikäinen yhtäkkiä ruokaa. Olenko törkeä, jos tällä kertaa ilmoitan, et tarjoilu on päättynyt, olisit tullut silloin kun pyydettiin? Kaverin mielestä lasta ei voi pakottaa.
Omalle lapselleni pyrin opettamaan, et kuuluu hyviin tapoihin tulla pöytään silloin kun kutsutaan ja varsinkin kyläillessä en hyväksy mitään temppuilua ruokapöydässä.

Alkuperäinen kirjoittaja ilkeä naapurin täti:
Olenko törkeä, jos tällä kertaa ilmoitan, et tarjoilu on päättynyt, olisit tullut silloin kun pyydettiin? .

Mielestäni olet törkeä, jos ryhdyt lasta kasvattamaan tuossa tilanteessa. Se on ihan eri juttu, jos heti raivaat tarjoamiset pois ja ohjaat porukan katsomaan kasvimaitasi tms . ;) Talossa talon tavalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Alkuperäinen kirjoittaja ilkeä naapurin täti:
Olenko törkeä, jos tällä kertaa ilmoitan, et tarjoilu on päättynyt, olisit tullut silloin kun pyydettiin? .

Mielestäni olet törkeä, jos ryhdyt lasta kasvattamaan tuossa tilanteessa. Se on ihan eri juttu, jos heti raivaat tarjoamiset pois ja ohjaat porukan katsomaan kasvimaitasi tms . ;) Talossa talon tavalla.

En tykkää siitä, että tarjoiluja on pidettävä pöydässä yhden kiukuttelevan mukulan takia vielä sen jälkeenkin kun kaikki muut on kahvinsa juoneet. Mielestäni on epäkohteliasta, ettei tule silloin pöytään kun kutsutaan. Ei tää kaveri mistään toiselta puolelta Suomea tule, joten lapsi tuskin kuolee nälkään sen vierailun aikana. Miten minä omalleni perustelen, että hänen pitää kotona ja kylässä tulla pöytään kun kutsutaan, jos meillä vierailevat lapset ei joudu niin tekemään?

Tarkoitin sitä että toimit niin kuin teillä toimitaan, mutta et ryhdy ääneen parjaamaan kaverin lapsen huonoa käytöstä. Omille lapsille puhut jälkikäteen jos he jotain kysyvät.

Sinun tupa, sinun lupa.
Eli jos tenavalle ei tarjoilut kelpaa silloin, kun pöytään kutsutaan, niin olkoot ilman.
Mä sanoisin ensi kerralla, että ruoka-aika meni jo :snotty:
Ja mä kyllä komennan myös vieraita lapsia, jos ne tekee jotain sellaista meillä mikä on kiellettyä. Esimerkiksi aukovat vaatekaappeja tai hyppivät sohvalla.

Tarkoitin sitä että toimit niin kuin teillä toimitaan, mutta et ryhdy ääneen parjaamaan kaverin lapsen huonoa käytöstä. Omille lapsille puhut jälkikäteen jos he jotain kysyvät.

En ajatellut sen enempää parjata lasta, sanoa vain, että syötävää ei ole enää tarjolla. Ja mielessäni toivon, että kaveri ottaisi sen vihjeenä ja jatkossa huomauttaisi lapselleen miten ruokailutilanteessa käyttäydytään fiksusti.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

En ajatellut sen enempää parjata lasta, sanoa vain, että syötävää ei ole enää tarjolla. Ja mielessäni toivon, että kaveri ottaisi sen vihjeenä ja jatkossa huomauttaisi lapselleen miten ruokailutilanteessa käyttäydytään fiksusti.

ajattelin vaan että viesti menee joskus vieläkin paremmin perille, kun ei sano mitään. Riippuu tietysti tilanteesta.

ajattelin vaan että viesti menee joskus vieläkin paremmin perille, kun ei sano mitään. Riippuu tietysti tilanteesta.

Eli sun mielestä mun pitäis nostaa tarjoilut takaisin pöytään, kun lapselle vihdoin sopii tulla syömään? Jos en näin halua tehdä, niin kai siinä tilanteessa on pakko sanoa jotain, jos lapsi vaativalla äänellä ilmoittaa, että nyt hän ottaa sitä kakkua.

Alkuperäinen kirjoittaja Mari:
minkä ikäinen tämä lapsi on? Mitä jos laittaisit hänelle ja omille lapsille jotain sellaista lemppari ja mukavaa syömistä mistä ei voi kieltäytyä?

lapsi on neljä vuotias. tarjolla on aikaisemmin ollut vaikka mitä herkkuja, ei ole siitä kiinni. Hän vaan haluaa itse päättää koska tulee pöytään ja mua ärsyttää se ihan suunnattomasti

Ei lapset opi, jos ei niille sano. Ja jos oma äiti ei sano, niin siinä että kyläpaikan täti sanoo että "ruoka-aika meni jo" ei todellakaan ole mitään väärää. Ei yhden natiaisen takia tarvitse päivystää koko ajan keittiössä, jos sille vaikka sattuisi pulla maistumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
sun mielestä mun pitäis nostaa tarjoilut takaisin pöytään, kun lapselle vihdoin sopii tulla syömään?

ei missään tapauksessa! Minä lähtisin keittiöstä pois kokonaan ja keskittyisin muihin asioihin. Jos lapsella on ongelmia, setviköön ne äitinsä kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Q-kuppi:
Ei lapset opi, jos ei niille sano. .

Mutta äiti saattaa joskus oppia. ;) Ja äidin tehtävä on hakea lapsensa ajoissa pöytään.

Mutta eihän äitikään opi, jos ap kaivaa kaakkua kaapista kun lapsi haluaa, sen sijaan että sanoisi että tarjoilut on jo korjattu pois =)

sun mielestä mun pitäis nostaa tarjoilut takaisin pöytään, kun lapselle vihdoin sopii tulla syömään?

ei missään tapauksessa! Minä lähtisin keittiöstä pois kokonaan ja keskittyisin muihin asioihin. Jos lapsella on ongelmia, setviköön ne äitinsä kanssa.

Loukkaantuisitko sinä äitinä, jos sinun mielestäsi lapsi saisi käyttäytyä niin ja ilkeä täti olisi eri mieltä? Olisitko vihainen lapsen puolesta? En halua riitaa kaverin kanssa, mutta en myöskään kehtaa sanoa hänelle suoraan, että meillä on sellainen tapa, että syödään kun ruoka on pöydässä ja sitten jos ei kelpaa, saa olla ilman

Ei lapset opi, jos ei niille sano. .

Mutta äiti saattaa joskus oppia. ;) Ja äidin tehtävä on hakea lapsensa ajoissa pöytään.

Mutta eihän äitikään opi, jos ap kaivaa kaakkua kaapista kun lapsi haluaa, sen sijaan että sanoisi että tarjoilut on jo korjattu pois =)

Nyt olisi jo aika lopettaa palstailu kun en osaa itseäni ilmaista vaan joudun koko ajan selittelemään. :ashamed: tarkoitin sitä että äitikin havahtuu ihmettelemään mielessään, miten tässä näin kävi. Kyllä hän huomaa että tarjoilut on siivottu pois ja tuskin kehtaa mennä itse kaapille. Ymmärsiköhän kukaan tästä mitään?

Sinun tupa, sinun lupa.
Eli jos tenavalle ei tarjoilut kelpaa silloin, kun pöytään kutsutaan, niin olkoot ilman.
Mä sanoisin ensi kerralla, että ruoka-aika meni jo :snotty:
Ja mä kyllä komennan myös vieraita lapsia, jos ne tekee jotain sellaista meillä mikä on kiellettyä. Esimerkiksi aukovat vaatekaappeja tai hyppivät sohvalla.

Peesi tälle!

Sun koti ja sun tavat.

Loukkaantuisitko sinä äitinä, jos sinun mielestäsi lapsi saisi käyttäytyä niin ja ilkeä täti olisi eri mieltä? Olisitko vihainen lapsen puolesta? En halua riitaa kaverin kanssa, mutta en myöskään kehtaa sanoa hänelle suoraan, että meillä on sellainen tapa, että syödään kun ruoka on pöydässä ja sitten jos ei kelpaa, saa olla ilman

Lapseni käyttäytyvät usein kylässä huonosti, mutta meillä on ongelma toisinpäin. Minä yritän pitää jonkinlaista rotia ja emäntä tarjoaa lisää herkkua lapselle joka ei itse hoksaa lopettaa. Minä sitten tasapainoilen lapsen kasvatuksen ja sen välillä että en riitelisi emännän kanssa. Ja lapsi katsoo tyytyväisenä "äiti, sain ottaa vielä 10:n keksin" :headwall:

siitä loukkaannut jos joku ryhtyy lapsiani myös ojentamaan vaikka teen sitä itse koko ajan. Huomaan kyllä että lapset ovat riehakkaita ja meidän olisi syytä mennä jo kotiin, ei emännän/isännän tarvitse sitä mainita.

Lapseni käyttäytyvät usein kylässä huonosti, mutta meillä on ongelma toisinpäin. Minä yritän pitää jonkinlaista rotia ja emäntä tarjoaa lisää herkkua lapselle joka ei itse hoksaa lopettaa. Minä sitten tasapainoilen lapsen kasvatuksen ja sen välillä että en riitelisi emännän kanssa. Ja lapsi katsoo tyytyväisenä "äiti, sain ottaa vielä 10:n keksin" :headwall:

siitä loukkaannut jos joku ryhtyy lapsiani myös ojentamaan vaikka teen sitä itse koko ajan. Huomaan kyllä että lapset ovat riehakkaita ja meidän olisi syytä mennä jo kotiin, ei emännän/isännän tarvitse sitä mainita.

Minä sanoin tuollaisessa tilanteessa lapselle, että et voi ottaa enempää. ja korostan emännän kuullen, ettei enempää makeaa. Aina on mennyt perille.

Voisit alkuun edetä varavasti siten, että tarjoilun loppupuolella sanoisit, että vielä ehtii juomaan ja että kohta korjaat pöydän puhtaaksi. Näin jos toimit, niin silloin lapsi eikä hänen äitinsä voi loukkaantua. Ainakin lapsi ymmärtäisi t'st', että tuli mokattua, jos ei viimeisestä kehotuksesta mennyt pöytään ja jäi ilman.

Voisit alkuun edetä varavasti siten, että tarjoilun loppupuolella sanoisit, että vielä ehtii juomaan ja että kohta korjaat pöydän puhtaaksi. Näin jos toimit, niin silloin lapsi eikä hänen äitinsä voi loukkaantua. Ainakin lapsi ymmärtäisi t'st', että tuli mokattua, jos ei viimeisestä kehotuksesta mennyt pöytään ja jäi ilman.

Olen sitä kokeillut jo edellisillä vierailukerroilla...

Meillä on ihan jokapäivä ja perheen kesken käytäntö että tuotteet lastataan pöytään, siitä ilmoitetaan kaikille, ja nauttimisen jälkeen korjataan pois. Jos joku, vieras tai oma, ei ole silloin pöydässä niin ilman jää.

Olen sitä kokeillut jo edellisillä vierailukerroilla...

Ja lapsi tuli viimeinkin pöytään vai mitä tapahtui?

Tuli siinä vaiheessa kun muut lopetti ruokailua ja äiti oli tyytyväinen kun lopulta kelpasi hänen lapselleenkin. Teki mieli jo silloin sanoa, et kun et heti tullut, niin tarjoilu päättyi jo. En tietenkään sanonut, mutta mieli teki kyllä.

Uusimmat

Yhteistyössä