Olenko sivistymätön?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voi mua dorkaa!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Niin, mistäs sen tietää. Oletteko te sitten sivistyneitä? Lukion käyneitä? Hyvin kirjoittaneita? Jatko-opiskelleita tai -opiskelevia? Onko sivistyksenne enemmän Suomipohjalla vai enemmän ulkomailla? Onko amiksen käynyt sitten ei-sivistynyt?

Mielenkiintoista olisi kyllä tietää kuinka sivistyneisyys määritellään, täällä se on näemmä kiinni tunteeko Holkerin :D

Minusta vaikutat lähinnä nuorelta ja naiivilta kun luulet yliopistokoulutuksen ja ulkomailla reissaamisen tuovan sivistyksen. Itse olen opiskellut ja paljon reissannut ja niin ovat monet tuttunikin. Sivistyneisyys on silti kiinni monesta muustakin asiasta, sen olen oppinut huomaamaan. Tosin minulla elämänkokemusta hiukan enemmän varmaankin kuin sinulla.

• Tykkää
Reactions: sunflower20
Mun mielestä on vähän huolestttavaa, että niputat sujuvasti Holkerin ja BB-asukit jotenkin samaan kastiin.
Itse en tunne näitä tosi tv- "tähtiä" enkä urheilijoita, mutta kyllä minullekin tuo Holkeri ja jopa Parviainen on jostain päähän jäänyt. Aika hyvin pysyy kärryillä asioista jo päivittäisellä Hesarin pläräämisellä.

Miten urheilijat, poliitikot, viihdestarat ovat samaa kastia? Kukin eri porukasta. Olen vain sanonut etten läheskään kaikkia tunnista / tiedä. Joiltain osin korjailen puutteitani mutta sitä en pyydä anteeksi etten varmaan tunnista ainuttakaan Vartiaisen biisiä jos sellainen tulisi radiosta.

Toto, mitä on sitten elämänkokemus? Se että on työskennellyt useamma alalla? Kotona on kasvatettavia lapsia? Se että tykkää iltaisin rauhoittua neulomaan ja lukemaan vaikka hömppäromaania? Vai pitääkö takana olla avioero, keskenmenoja, sairastelua, lottovoitto..?

Nuori toki olen ja onkin hyvä etten ole tässä iässä kokenut kaikkea sitä... mitä kaiketi pitäisi (?) ennen kuin voi sanoa itseään sivistyneeksi. Toisaalta sitäkään en ole väittänyt, uskallan myöntää että minulla on sivistyksessä mahtava aukko suomalaisten julkisuudessa pyörivien henkilöiden kohdalla joka johtuu tasan siitä ettei kiinnosta (ja silti yritän korjailla puutetta kun koen sille tarvetta) :)

Mun mielestä se, että tuntee maan historiaa, nykypäivää jossa pääasiallisesti elää niin pitäis olla oikeasti pakollista kaikille. Nehän mamutkin jotka pyrkii kansalaisiksi, joutuu aikamoiseen koulutukseen kohdemaasta jotta ne ainakin kokeen jälkeen tietävät asioista enemmän kuin jo kansalaiset jotka on joutunut joskus koulussa asioita opiskelee...
Mutta mun mielestä sellainen yleissivistys pitää olla, että tunnistaa asioita ja ymmärtää olennaisen. Sen jälkeen tulevat vasta omat intohimot ja harrastukset joihin saa upota niin syvälle kuin haluaa, mutta ei unohtaa yleistä elämää.

Tulee mieleeni setä joka oli palkkaamassa osaston johtajaa yhdessä finassialan laitoksessa. Hän sai paljon hakemuksia, yksi oli yli muiden siis paperilla. Hakijalla oli tutkinto kahdesta yliopistolinjasta - ihan mieletön, oikeustieteestä ja valtio-opista. Ihan huippuarvosanoin. Työkokemustakin oli ehtinyt kertyä opiskelujen ohessa. Päätti ottaa haastatteluun. Ja sanoi, että siihen jäi. Hakijalla ei ollut hajuakaan elämästä, siitä mikä meitä ympäröi. Oli huippukoulutus taustalla mutta ei osannut elää!! ei tiennyt mistään muusta mitään kuin vaan sen mitä oli lukenut... ei kelvannut töihin. Käski lähteä hakemaan elämänkokemusta.

No olen 23... teitä kai sitten järkyttää tieto etten ole v. 2001 jälkeen katsonut ainuttakaan suomalaista elokuvaakaan loppuun asti, koska en pidä niistä (karusti yleistettynä juoni etenee kiroilun, seksin, juopottelun ja huumeiden säestämänä ja aina samat naamat pyörii filmeissä).

Arvon "just" huomioi että sivistymätön ja yksinkertainen tarkoittavat aivan eri asioita ;)

En pidä tätä ehkä niinkään nolona. Mielenkiintoni kohteet pääasiassa löytyvät ulkomailta (historia, talous, poliittiset suhteet ja tilanteet jne.). Se harmaa alue vaan sattuu juurikin Suomen julkimoihin, olivatpa he lööpeissä mistä syystä tahansa.

Ottaen huomioon mistä olen kiinnostunut, olen yllättynyt että Holkeri oli minulle uusi "tuttavuus", mutta se selittyneen sillä että hän hoiti uraansa silloin kun itse olin vielä lapsi.

Eli Suomen lähihistoria on sinulle yhtä tyhjän kanssa. Kerron sinulle, että Neuvostoliittokin on kaatunut. Se on varmaan uutinen. Jos kerran retostelet noilla mielenkiinnon kohteilla, niin voin kertoa, että Harri Holkeri on toimnut ulkomailla, historiallisissa tehtävissä kuten Pohjois-Irlannin rauhanneuvottelut, Kosovon rauhanneuvottelut, YK:n yleisikokouksen puheenjohtajana ym. Taidat olla aika heiko myös noissa kiinnostuksen kohteissasi..

vieras, ei Holkeri minulle enää ole tuntematon, otin kyllä selvää hänestä kun tajusin että kaiketi pitäisi sytyttää jossain kun tuli uutisiin hänen nimi.

Kyllä tunnen lähihistoriaa, ehkä enemmän kuin sinä, mutta tietänet kai että historian sivuilla vilisee monta muutakin henkilöä, vuosilukua ja tapahtumaa syineen ja seurauksineen, ettei kaikkea voi muistaa?

Enpä olisi uskonut että täällä mut leimataan aivottomaksi idiootiksi, enemmän sitä vertaistukea olisin kaivannut etten ole ihan toivoton tapaus... mutta jotenkin tuli yhteiskuntakelvoton olo, no onhan sekin jo saavutus että vuoden täällä palstailleena nyt vasta kolahti :/

Arvon "just" huomioi että sivistymätön ja yksinkertainen tarkoittavat aivan eri asioita ;)

En pidä tätä ehkä niinkään nolona. Mielenkiintoni kohteet pääasiassa löytyvät ulkomailta (historia, talous, poliittiset suhteet ja tilanteet jne.). Se harmaa alue vaan sattuu juurikin Suomen julkimoihin, olivatpa he lööpeissä mistä syystä tahansa.

Ottaen huomioon mistä olen kiinnostunut, olen yllättynyt että Holkeri oli minulle uusi "tuttavuus", mutta se selittyneen sillä että hän hoiti uraansa silloin kun itse olin vielä lapsi.

Miten sinua voi kiinnostaa ulkomaiset poliittiset suhteet, jos et tunne Holkeria? Hän kun kyllä olennaisesti on vaikuttanut myös ulkomaan politiikkaan...

Niin osallistunut menneisyydessä. Olen kaiketi poiminut uutisia / artikkeleita sattuvasti aina kaikesta muusta kuin missä hän on ollut silloin mukana. Esimerkiksi Kuuban tilanteen kehittyminen, Koreoiden väliset suhteet... Luen paljon enkä voi käsittää miten mulla Holkeri on mennyt kokonaan ohi, mutta niin vain on käynyt. Ei tahallista tämän henkilön kohdalla.

Yhtä hyvin voisit kysyä miten jotakuta kiinnostaa neulominen jos ei hallitse vaikka patenttineuleiden muunnelmia.

olet kuin veljeni vaimo. Hän on suomenruotsalainen ja ei todellakaan tiedä suomen asioista yhtään mitään. Sitten kertoo minulle aina jostain ruotsin julkkiksesta eikä minulla ole hajuakaan. Ruotsin kuninkaalliset on hyvin hallussa ja politiikka, mutta suomen ei :D tätä on välillä todella hauska seurata ja kuunnella. Minä yritän selvittää kotimaan juttuja ja hän puhuu ruotsin vastaavia :D

Big Bang Theory, mutta sinusta hän ei tunnu tyhmältä tai jotenkin vajavaiselta vaikkei hallitsekaan Suomen poliitikkoja tai julkkiksia? Onnistuuko teillä keskustelu muista aiheista niin että pääsette pintaraapaisua syvemmällekin?

Mä taidan kyllä tosiaan olla kuin hän, toki munkin kanssa voi Suomen asioista keskustella, mutta alussa jo kehtaan myöntää etten ole asioista niin hyvin perillä kuin keskustelukumppani, kyllä siitäkin päästään hyviin juttuihin ja kumpikin voi oppia toisiltaan lisää :) (Esim. miten itse voin tuoda näkökulmaa on kertoa joku vastaavanlainen tilanne ulkomailta kuin mitä Suomessa on tapahtunut) :)

Yhteistyössä