Olenko sadisti lastani kohtaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ressu:
Minkä takia tuon ikäisen tarvis ees nukkua enään päikkäreitä? Meillä on lapsilta jäänyt päikkärit pois n. 2½-vuotiaana, yhden kaverin lapsi lopetti jo 1-vuotiaana, kun ei nukuta niin ei...

Mutta entä kun se kuitenkin sitten lopulta (yleensä) nukahtaa, tarviiko se ne päikkärit sittenkin?

ei. se vaan väsyy liikaa siitä taistelusta. jätä ne suosiolla pois, ehkä yöunet sit vähän pitenee. tai sit ei. mutta kyllä sä huomaat sitten.

Alkuperäinen kirjoittaja uni:
Alkuperäinen kirjoittaja ressu:
Minkä takia tuon ikäisen tarvis ees nukkua enään päikkäreitä? Meillä on lapsilta jäänyt päikkärit pois n. 2½-vuotiaana, yhden kaverin lapsi lopetti jo 1-vuotiaana, kun ei nukuta niin ei...

Jotta hänen aivonsa saisivat levähtää.
Vaikutta kasvuun, kehitykseen ja niin moneen asiaan jotta suokaa lapselle päivälepo.

No ei meidän lasten kasvussa ja kehityksessä näytä olevan mitään vikaa.
Ihan älytöntähän se on kolme tuntia lasta makuuttaa sängyssä, jos ei nukuta. Pieni satu/lepohetki (puoli tuntia) sängyssä maaten olis mun mielestäni paljon järkevämpää.

Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:
Meidän kolme vuotias nukahtaa päiväunille parhaiten klo 9.30-11.30 Joskus sillon laitan sen tutimaan, kun se herää yleensä 8 aikoihin. Eli syödään aamupala ja puuhaillaan jotain ja sitten kroohpyyh

No enpä ole tuollaistakaan aikaisemmin kuullut

jaa no nyt kuulit. Mitä ihmeellistä siinä on? lapsi tarttee ne unensa, että nukkuisi yönsä kunnolla. Aina kun ei ole nukkunut aamupäivä unia sitä on tosi vaikea saada illalla nukahtamaan ja se heräilee yöllä ja on päivällä yliaktiivinen.

Aivan liian pitkä aika on olla 3h sängyssä jos ei nukuta!
Entäs jos alat tehdä niin, et laitat sänkyyn ja vaikka hiljaista unimusiikkia päälle. Jos ei tunnissa nukahda niin saa tulla sit pois.
Tunti on sulle ihan riittävä aika huokaista.
Sit illalla vaan 1-2h aiemmin yöunille jos ei uni tule päivällä.

Nää vastaukset vaan vahvistaa mun huono äiti-fiiliksiäni. Musta ei vaan ole äidiksi, koska mä oikeasti olisin ihan sekopäinen (olen jo nyt!) jos saisin huokaista vain tunnin päivässä.

Nää vastaukset vaan vahvistaa mun huono äiti-fiiliksiäni. Musta ei vaan ole äidiksi, koska mä oikeasti olisin ihan sekopäinen (olen jo nyt!) jos saisin huokaista vain tunnin päivässä.

Siis oikeesti, hyvä että tiedostat asian.
Sulla on lapsi ensin 3 tuntia sängyssä vaikkei nuku, ja siihen päälle ottaa sitten kuitenkin ne "kunnon unet" niinkuin mainitsit, eli onko lapses tosiaan päivässä liki VIISI TUNTIA huoneessaan päiväunien varjolla!
Ei ihme jos on ongelmia. Suosittelen ihan oikeesti ottamaan yhteyttä johonkin tahoon joka voi sinua ja lastas auttaa. Ei ole lapsellekaan erityisen rikasta elämää... Ja tuskin on kiinni siitä että on vaan niin kovapäinen, harva meistä jaksais olla "suljettuna" yhteen huoneeseen 3-5 tunniksi!!!

Menee nyt asian vierestä, mutta jos sinä tarttet omaa aikaa niin oletko koko päivän lapsen kanssa kahden? Käykö hän missään kerhossa? Olisiko se mahdollista?

Alkuperäinen kirjoittaja Tättis:

Sulla on lapsi ensin 3 tuntia sängyssä vaikkei nuku, ja siihen päälle ottaa sitten kuitenkin ne "kunnon unet" niinkuin mainitsit, eli onko lapses tosiaan päivässä liki VIISI TUNTIA huoneessaan päiväunien varjolla!
Ei ihme jos on ongelmia. Suosittelen ihan oikeesti ottamaan yhteyttä johonkin tahoon joka voi sinua ja lastas auttaa. Ei ole lapsellekaan erityisen rikasta elämää... Ja tuskin on kiinni siitä että on vaan niin kovapäinen, harva meistä jaksais olla "suljettuna" yhteen huoneeseen 3-5 tunniksi!!!

No ei se nyt viittä tuntia päivässä siellä ole... Mutta tiedostan kyllä ongelmani, kynnys hakea apua vain on kovin korkea.

Ymmärrän kyllä hyvin sinua. Et ole huono äiti, vaan pohjattoman väsynyt ja itse päiväunen tarpeessa. :hug:

Testi-ikä lapsella. Varmasti nukkuu, kunhan saat lapsesi päähän, että ne nukutaan.piste.

Meillä juuri samanikäinen ja temppuilee. Pari kertaa päästän vessaan ja sitten en enää sinnekään. Joskus olen myös mennyt viereen nukkumaan ja sanonut, että pää tyynyyn nyt nukutaan. Ja nukahtaakin sitten.

Seuraavana päivänä sitten helpompi. Kiltisti menee ja heti nukahtaa. Tietää, ettei äiskä taivu näihin temppuiluihin!

Alkuperäinen kirjoittaja höh:

Menee nyt asian vierestä, mutta jos sinä tarttet omaa aikaa niin oletko koko päivän lapsen kanssa kahden? Käykö hän missään kerhossa? Olisiko se mahdollista?

On osa-aikaisessa hoidossa (olen vauvan kanssa kotona). Syyllistäkää vaan, mä haluan nyt muidenkin kuin itseni sanovan että olen huono äiti.

Meillä kolme vuotias kyllä tarvitsisi ne päikkärit, mutta mie huono äiti en jaksa yleensä taistella lapsen kanssa nukkumaan käymisestä :ashamed: Meillä päivän mittaan paljon koululaisten kyyditsemisiä ym, niin usein sitten nukahtaa autoon... tai lasten ohjelmien aikaan sohvalle...

Mihin aikaan lapsesi herää aamulla, jos kovin pitkään nukkuu, niin ei ole ihme jos ei nukahda. Kyllä tuo 3 tuntia on aika pitkä aika. Jos 1,5 tuntiin ei uni ole tullut niin päästä pois. Koska menee illalla nukkumaan? Vai oletko kertonut tuosta teidän unirytmistä kun en kaikkia ole lukenut läpi.

Alkuperäinen kirjoittaja Tättis:

No ei se nyt viittä tuntia päivässä siellä ole... Mutta tiedostan kyllä ongelmani, kynnys hakea apua vain on kovin korkea.

No kyllä munkin laskuopin mukaan lapsi on huoneessaan ainakin 4 tuntia päivässä, jos kerta 3 tuntia kestää jo ennen kun nukahtaa. Siihen vaikka tunnin unet päälle, niin aika kauan on toinen ollut huoneessaan pois äitiä häiritsemästä.
Ja mä en kestä noita säälittelyjä, että "voi voi kun olet vaan väsynyt ja tarvitset omaa aikaa". Hei siis mehän niitä aikuisia ollaan, ja asiat pitää vaan hoitaa vaikka vähän väsynyt oiskin.
Kumma että työssä ei ikinä voi vedota väsymykseen, mutta lapset voi "jättää hoitamatta" kun ei jaksa. Vai mitä oisitte mieltä jos palomies ei tulipalon sattuessa jaksais tulla paikalle kun "vähän väsyttää".

Alkuperäinen kirjoittaja triplamama:
. äitiydessä on semmonenkin juttu, että pitää osata nuivvain omista periaatteistaan ja suunnitelmistaan luopumaan.

Olipa hienosti sanottu! Oikeesti. Tuotahan se on.. luopumista vanhoista parhaista käytännöistä ja uusien etsimistä :D

Ja mitä tulee kyssäriin, en tasan pitäis lasta montaa tuntia sängyssä kekkuloimassa. Puoli tuntia ja jos uni ei tuu, niin sitten touhutaan jotain. Tosin jos lapsi pysyy sängyssä ja leikkii itsekseen, niin kyllä mä annan sen kehrätä unta ihan rauhassa.

Yhteistyössä