Olenko pöljä kun mietin että kun lapset aikuistuvat aikanaan (isovanhemmat y m)- pelkoja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ärsyttävää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

ärsyttävää

Vieras
niin pelottaa että kaikki mitä olen heidän eteen tehnyt menee hukkaan?

Esim. pelottaa, että isovanhemmat pääsevät hyväksikäyttämään, teettävät työtä ja estävät oman elmään elämisen. nythän minä pystyn kontrolloida mutta entä kun muuttavat pois?

Eli miehen vanhemmat ovat aina teettämässä ilmaista työtä miehelläni. Kun tapasimme, mies oli joutunut jo alaikäisenä ottamaan velkaa opiskelua varten. Vanhemmillansa kyllä oli velattomia kiinteistöjä ja molemmat töissä ja jäämässä ihan ok eläkkeille pian, melko nuorena. Sen lisäksi miehen vanhemmat esim. herättivät usein jo lapsena tekemään ilmaista työtä, viikonloppuisinkin (metsätöitä jne todella raskaita töitä). Kun mies yhdessä vaiheessa yritti lukea pääsykokeisiin, oli isänsä soittelemassa koko ajan miestä "oikeisiin" töihin, eli häenlle tekemään ilmaiseksi töitä. Minusta ei ollut ok, että minun köyhänä opiskelijana olisi pitänyt elättää mies, ja miehen tehdä isälleen ilmaiseksi töitä. Omat vanhempani eivät ole yhtä varakkaita, mutta minä olin saanut heiltä rahaa opiskela varten.

Mies aina selitteli sitä, että hänen pitää auttaa, kun isä on vanha ja selkävaivainen.Hänen isänsä oli tuolloin jonkin verran yli 50v, ja sen jälkeen on kyllä tehnyt esim. vävylleen, itselleen lähes 20 vuotta erilaisia töitä vapaa-ajalla/eläkkeellä (rakennus, metsä...). Vävyä he ihailevat, vävyn ei tarvitse tehdä mitään heidän eteensä. Vävy on Yrittäjä. Se on hienoa.

Miksi pelkään,on että jo nyt on kyselty lapsiani töihin, meidän kanssa. Ovat todella pieniä vielä, molemmat alle 35kiloisia. Vastaukseni niin kauan kuin minä voin vaikuttaa, tulee olemaan jyrkkä ei.

Mutta entä kun muuttavat pois?

Etkö voi kasvattaa niitä siihen, ettei anneta toisten kävellä päältä. Miehesi kuulostaa ihan tossukalta. Voitte sitten lasten kasvettua yhdessä päivitellä sitätouhua. Ilmeisesti ies on kakkosluokan lapsi ja yrittää raatamalla saada kiitosta aikaan.

[QUOTE="vieras";24910692]Etkö voi kasvattaa niitä siihen, ettei anneta toisten kävellä päältä. Miehesi kuulostaa ihan tossukalta. Voitte sitten lasten kasvettua yhdessä päivitellä sitätouhua. Ilmeisesti ies on kakkosluokan lapsi ja yrittää raatamalla saada kiitosta aikaan.[/QUOTE]

No miehen perheessä vanhemmille ei saanut sanoa vastaan. Joten ei mies kasvatukselleen voi mitään. Heitä pitää kunnioiittaa, kuten Raamattukin käskee.... heh.

Mitenhän tuohonkin kasvatetaan. Mies antaa kyllä hyväksikäyttää. Esim. kun meillä oli oma talous miehen kanssa, niin anoppi kuitenkin piti itsestäänselvyytenä että miehen kalastamat kalat kuuluvat hänelle. Vaikka me siis olimme köyhiä opiskelijoita, ja tuolla oli meille ollut suuri lisä makaronitonnikalalinjalle.

Jep, minä avasin suuni, mutta mies tietää, että jos minua ei olisi niin hänellä ei olisi kyllä mitään. Olisi vieläkin tekemässä näitä ilmaistöitä isälleen. Mies pääsi yliopistoon kun lähti minun kanssa ulkomaille lukemaan. Siis vasta sinä kesänä aukesivat ovet. Asui minun maksamassa kämpässä (olin vaihto-opiskelijana).

eli periaatteessa mies myöntää nyt jälkikäteen itsekin, että oli oikeassa. Ei hänen olisi kuulunut tuossa tilanteessa tehdä ilmaistöitä. Itsellä tiukkaa rahallisesti, ei mitään varmuutta tulevaisuudesta. Pelkkää hyväksikäyttöä.

Miehen vanhemmat kai elävät jotain 30-50-lukua, jolloin lapset laitettiin ruokansa edestä töihin jonnekin naapuriin, kun täyttivät 12-15v? en tiedä. Mutta nykyään pitää maksaa oma asuminen ja mekin asuimme jo omassa asunnossa kun tämä ilmaistyöjakso tapahtui.

Tähän saakka olen vain kertonut, että maailma on täynnä ihmisiä, jotka yrittävät hyväksikäyttää, jos vain antaa, eli teettää toisilla omat työnsä.
Appivanhempia en halua moittia lapsille, jotta tapaamiset olisivat mukavia.

Onko ehdotuksia? Miten toimia?

Kuinka paljon aikaa nämä "imaistyöt" käytännössä vievät? Koska sehän on oikeastaan hienoa, arvostettavaa ja harvinaista nykyään että jotkut vielä kasvattavat lapsensa työtä tekemään. Tai pystyvät antamaan oppimiseen edes mahdolllisuutta. Se on ihmiselle rikkaus, että on sekä koulutettu että osaa tehdä esim.metsä- ja rakennustöitä.

Useammin törmää lähiöstä kotoisin olevaan mieheen, jotka ovat täysin tumpeloita. Mikä on täysin ymmärrettävää, eihän heillä ole mahdollisuutta oppia muuta kuin terassilla istumista. Pidä vaan miehestäsi kiinni, voit joku päivä olla vielä tyytyväinen hänen taidoistaan ja kiitollinen appivanhemmillesi että ovat kasvattaneet miehen töitä tekemään. Äläkä poissulje mahdollisuutta, että lapsesikin voisivat opetella kaikenalaista, heille siitä olisi enemmän hyötyä kuin haittaa.

En silti ymmärrä miehesi vanhempia, ainakin tuo kalajuttu oli omituinen. Ihailtavaa on, että parikymppinen opiskelijakloppi osaa kalastaa ruokaa pöytään, mutta miksi hänen pitäisi antaa se vanhemmilleen?

Yhteistyössä