Olenko paha ihminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Loppuväsynyt tytär
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Loppuväsynyt tytär

Vieras
Äidilläni todettiin muutama vuosi sitten dementoiva sairaus, joka on nyt edennyt melko pitkälle. Sairaus vaikuttaa joillain osa-alueilla enemmän kuin toisilla, esim. rahankäyttö ja kotityöt tuottavat jo todella suuria vaikeuksia, mutta esimerkiksi sosiaaliset taidot ovat vielä melko hyvät. Minulle äiti tiuskii, paiskoo luuria korvaan ja on todella julmalla tavalla ilkeä. Seuraavassa hetkessä asia unohtuu ja hän on kuin mitään ei olisi tapahtunut. Asian unohtaminen johtuu varmasti osin sairaudesta, mutta ilkeys ei ole mitään uutta. Olen aina tiennyt, että äiti ei juuri minusta perusta, ja hän on sen käyttäytymisellään osoittanut, mutta nyt hän sanoo sen aivan suoraan.

Äidilläni on ollut melko paha alkoholiongelma, ja nyt hän on ruvennut käyttämään alkoholia uudestaan ainakin jossain määrin oltuaan muutaman vuoden kuivilla. Oman elämän eläminen (johon kuuluvat viina ja toinen toistaan kummallisemmat miessuhteet) on ollut äidille tärkeämpää kuin me lapset. Olen saanut selvitä monista asioista yksin, ilman aikuisen tukea, apua ja rakkautta, ja kotoa lähtiessäni olin melkoisen rikki. Sain tehdä todella paljon töitä eheytyäkseni, ja tunsin silloin olevani todella yksin. Perheen tukea minulla ei ollut, niin kuin yleensä itsenäistyvillä nuorilla on.

Nyt tuntuu, että en jaksa enää äitiä. En hänen haukkuja ja ymmärtämättömyyttään. Sitä, ettei hän näe minua sellaisena kuin todella olen. Hänen iänikuista juomistaan. Yhtään mitään.

Olen yrittänyt auttaa ja järjestää hänen asioitaan, mutta hän on ollut enimmäkseen vain inhottava ja ilkeä. Keväällä jaksamiseni loppui, enkä ole ollut äitiin yhteydessä. Olen kuitenkin kuullut muilta sukulaisilta hänen kuulumisiaan ja ollut yhteydessä tarvittaviin viranomaisiin ja yrittänyt hoitaa äidin asioita tätä kautta. (Auttaminen on tosin mahdotonta, koska äiti ei huoli apua sen enempää ystäviltä, sukulaisilta kuin viranomaisiltakaan.)

Olenko paha ihminen, kun olen tällä tavalla hylännyt äitini? Ymmärrän, että hän ei ole paha, vaikka on monessa kohtaa toiminut väärin. Ymmärrän myös, että hän on sairas. Tuntuu kuitenkin, että äiti vie viimeisetkin voimani ja on koko elämäni ajan vain heittänyt kiviä ja piikkejä tielleni.

Kiitos, jos joku jaksoi lukea ja jaksaa vielä kommentoidakin.

ihminen se olet sinäkin! ei ole mitää järkeä sairastuttaa itseäsi äitisi takia. olet mielestäni saanut jo kärsiä tarpeeksi. ja jos äitisi ei kerran apua huoli

:hug: Onhan se surullista, mutta äitisi on itse ajanut käytöksellään sinut pois. Eikä ketään voi auttaa väkisin. Mun mielestä tuollaista käytöstä ei tarvitse sietää vaikka onkin omasta äidistä kyse. Et ole paha ihminen.

:hug: olit siis ainoa lapsi.. ? ja kukaan muu hänen sukulaistaan siskot/veljet ? sälyyttävät sinulle sitten äitisi hoidon lähes täysipäiväisesti ? on se rankkaa jos on omakin perhe/lapset siinä mukana hoidettavana...

juominen ja rahankäyttö johtuvat varmasti sairauden tuomasta masennuksesta ja hänkin varmasti alitajuisesti torkuu sinua pois jotta olisi aikanaan helpompi päästää irti ? voiko hän ajatella noin ?

oliko hän soitellut vai miksi nyt sitten tänne eksyit kirjoittelemaan?

Kiitos, olette ihania! Ihanaa, että joku sittenkin ymmärtää. (Helpottavaa kertoa tämä asia edes täällä jollekin, kun oikeassa elämässä en pysty siitä juuri kenellekään puhumaan.)

Ymmärsinkö: En ole ainoa lapsi, meitä on kaksi. Toinen on melko paljon minua nuorempi ja joutunut kokemaan todella kovia elämässään noin yleensä ja myös äidin taholta. Hän on silti äitiin edelleen yhteyksissä, vaikka ei aina meinaa jaksaa hänkään. Äidin hoitoa ei ole sinänsä sälytetty kenellekään, koska äidin auttaminen on mahdotonta. Hän torjuu päättäväisesti ja järjestelmällisesti kaiken avun, vaikka todella sen tarpeessa jo olisikin. Ja siksi eksyin kirjoittelemaan, että asia vaan painaa välillä ihan hirveästi, enkä pysty puhumaan siitä oikein kenellekään.

Alkuperäinen kirjoittaja Loppuväsynyt tytär:
Ymmärsinkö: En ole ainoa lapsi, meitä on kaksi. Toinen on melko paljon minua nuorempi ja joutunut kokemaan todella kovia elämässään noin yleensä ja myös äidin taholta. Hän on silti äitiin edelleen yhteyksissä, vaikka ei aina meinaa jaksaa hänkään. Äidin hoitoa ei ole sinänsä sälytetty kenellekään, koska äidin auttaminen on mahdotonta. Hän torjuu päättäväisesti ja järjestelmällisesti kaiken avun, vaikka todella sen tarpeessa jo olisikin. Ja siksi eksyin kirjoittelemaan, että asia vaan painaa välillä ihan hirveästi, enkä pysty puhumaan siitä oikein kenellekään.

Meil oli anopin kans sama juttu vuosia sitten. Hää ei alkoholia juonu mut kuitenkin.Kaiken avun kielsi vaikka näki aivan kamalia harhoja, loppujen lopuks joutu pakkohoitolähetteellä sairaalaan jossa diagnosoitiin altzheimer.Mut niinhän se on et sairastuneella ei oo sairauden tuntua.. :hug: :hug: ja voimia.