OLENKO OUTO, kun minusta ristiäiset eivät ole ruokapidot vaan lähipiirin pikkujuhla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
ystäväni lapsen ristiäisissä oli ruokatarjoilu. Minusta se ei oikein toiminut,ensinnäkin kaikki oli noin 100km säteeltä eli ei kovin kaukana,ja se koko homma oli yhtä härdelliä:(
Pappi ensin saarnasi ja kastoi lapsen,sitten emäntä tarjosi ruuat ja heti kunnon lihapadan ja perunoiden (salaati/leivän juomien kera ) olikin kakkukahvit . Jokaisella maha niin täysi ettei enään jaksanut kahvia heti juoda.

Jotenkin tuo ruoka menee häissä jossa on sitä ohjelmaa välissä ja sitten vasta myöhemmin tulee kahvit,mutta ristiäisissä koko homma hajoaa käsiin kun kaikki on heti systeemillä.

Jos vieraat tulee kauempaa niin harvoimpa kukaan ristiäisiin tulee syömään,tosin kuin jo kutsussa ilmoitettuun ruokahäihin.

Meinasin vain että osa lähti heti ruuan jälkeen pois kun ei osannut varautua kokopäivän pippaloihin ja osa kuka halusi kahvit vielä odotteli ruuan sulamista jotta jaksaa sitten sen kahvin juoda ja tässä välissä oli se vallitsevan kiusallinen hetki kun ei osattu tehdä mitään,ei siis mitään ohjelmaa (kuten häissä ) ei mitään.

musta on ikävää, jos oma lähisuku ja ne läheisimmät ystävät, jotka usein ristiäisissä on, ovat näin vieraantuneita että käy noin :/

Meillä Jyväskylän seudulla asuvilla oli Vaajakoskelta pitopalvelusta www.turantila.fi ruoat ja ristiäisetkin vietettiin heidän tiloissaan. Oikein kaunis "vanhan pappilan" tyylinen maalaistalo, vanhoilla antiikkikalusteilla. Ensin pappi kastoi lapset salissa ja sen jälkeen tarjottin ruoka tuvan puolella. Ruoan jälkeen avattiin kastelahjoja ja seurusteltiin hetki sukulaisten kanssa, alle 20 henkeä meitä oli paikalla. Sillävälin talon emäntä kattoi kahvipöydän ja siirryttiin salonkiin kahveille.

Hintakaan ei ollut päätähuimaava ja tykkäsin erityisesti siitä että saatettiin vain ajaa autolla pihaan ja muutaman tunnin tilaisuuden jälkeen pois. Ei tarvinnu stressata kuin omat ja lasten vaatteet, ja lapsille tietysti maitoa.

Jos suunnittelet ristiäisten järjestämistä muualla kuin kotona voin suositella Turan tilaa lämpimästi! Kävis varmasti myös pienten häiden yms perhejuhlien järjestämiseen.

No ei meilläkään ollut ristiäisissä vieraina kuin mummot ja kummit, mutta ruokaa tarjottiin. Minusta se oli mukavaa; istua kastamisen jälkeen yhteiseen ruokapöytään nauttimaan ruuasta ja viinistä. Ruoka oli senkin vuoksi, että juhlat olivat perjantai-iltana, jolloin ihmiset eivät olleet syöneet töistä tultuaan.

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
ystäväni lapsen ristiäisissä oli ruokatarjoilu. Minusta se ei oikein toiminut,ensinnäkin kaikki oli noin 100km säteeltä eli ei kovin kaukana,ja se koko homma oli yhtä härdelliä:(
Pappi ensin saarnasi ja kastoi lapsen,sitten emäntä tarjosi ruuat ja heti kunnon lihapadan ja perunoiden (salaati/leivän juomien kera ) olikin kakkukahvit . Jokaisella maha niin täysi ettei enään jaksanut kahvia heti juoda.

Jotenkin tuo ruoka menee häissä jossa on sitä ohjelmaa välissä ja sitten vasta myöhemmin tulee kahvit,mutta ristiäisissä koko homma hajoaa käsiin kun kaikki on heti systeemillä.

Jos vieraat tulee kauempaa niin harvoimpa kukaan ristiäisiin tulee syömään,tosin kuin jo kutsussa ilmoitettuun ruokahäihin.

Meinasin vain että osa lähti heti ruuan jälkeen pois kun ei osannut varautua kokopäivän pippaloihin ja osa kuka halusi kahvit vielä odotteli ruuan sulamista jotta jaksaa sitten sen kahvin juoda ja tässä välissä oli se vallitsevan kiusallinen hetki kun ei osattu tehdä mitään,ei siis mitään ohjelmaa (kuten häissä ) ei mitään.

musta on ikävää, jos oma lähisuku ja ne läheisimmät ystävät, jotka usein ristiäisissä on, ovat näin vieraantuneita että käy noin :/

Siis vallitseva hiljaisuus johtui tasan siitä kun tämä äiti (oli muualta kotoisin ja kova touhuamaan )
ei antanut kenenkään auttaa,ilmoitti aina mitä nyt eli se ruoka jne eli itse touhusi ja laittoi pöydän koreaksi.
Tosiaan sen ruuan jälkeen jäimme hiljaa odottamaan kahvia ja ruuan laskeutumista sillä meille jäi epäselväksi se onko nyt tähän väliin jotakin ohjelmaa??
Ja itse juhlakalu oli juuri saatu nukkumaan joten luonnollisesti emme siis voineet kovin suurta ääntä pitää...kaikki siis istuimme suunnilleen hiljaa kun kukaan ei oikein tiennyt mitä seuraavaksi ja emännän vastaukset oli aika epämääräisiä eli jäimme kai jotenkin odottamaan sitten niin kovin ohjelmoituun pieneen kastejuhlaan että siihen ruuan ja kahvituksen väliin olisi keksitty vaikka jotakin ohjelmaa

Alkuperäinen kirjoittaja endie:

Meillä voisi kanssa käydä noin, jos pitemmän kaavan mukaan juhlittaisiin, sillä miehen suku ja mun suku eivät ole keskenään oikeastaan missään tekemisissä ja mun vanhemmat ja miehen vanhemmat ovat siis oikeastaan toisilleen vieraita.

Kaste päivällä ja ruoka (kevyt) oli, kun osa kummeista ja sukulaisista oli kauempaa. Lisäksi oli kakkukahvit kahvipöytätarjoiluineen. Kastejuhla oli omien vanhempieni luona. Illalla oli kutsuttu naapureita, kavereita sekä vanhempieni työkavereita eli tuttavia "rääppiäisiin". Tarjoiluina pikkusuolaista ja kakkua ym. kahvin kera.

Alkuperäinen kirjoittaja shihtzu:
Meillä voisi kanssa käydä noin, jos pitemmän kaavan mukaan juhlittaisiin, sillä miehen suku ja mun suku eivät ole keskenään oikeastaan missään tekemisissä ja mun vanhemmat ja miehen vanhemmat ovat siis oikeastaan toisilleen vieraita.

Sama juttu:( Olemme molemmat mieheni kanssa aivan eri puolilta Suomea ja ei todellakaan meidän vanhempamme pidä toisiinsa yhteyttä,toki jos kumppanin löytää samasta kylästä kuten kissat ja koirat joissa koko suku asuu naapurissa niin mikä ettei.
Itse jos saan kutsun ristiäisiin niin en kertaakaan ole varannut tuohon juhlaan kokopäivää aikaa,ja mielestäni edes viini ruuan kanssa ei ristiäisiin sovi :(

Mun mielestä oudompaa jos ristiäisiin ei voi yhtä päivää käyttää. Eikä ruokatarjoilu tarkoita sitä että siihen tarviis juuri sen kauemmin mennä kuin kahvitarjoilun kanssa, saavat vain vieraat mahansa täyteen.

Viinin tarjoaminen lienee jokaisen oma asia, jos sopii heidän tarjoamien ruokien kanssa niin minusta oikein ok. Mä en ole mitään alkoholipitoista ikinä ristiäisissä tarjonnut tai saanut tarjottavaksi. Paitsi kerran, kun oli päivällä ruokatarjoilu ja illaksi juhlakalun nukahdettua kummeille lautapelien pelaamsita ja viiniä, juustoja ja hedelmiä.

Alkuperäinen kirjoittaja minnie:
Mun mielestä oudompaa jos ristiäisiin ei voi yhtä päivää käyttää. Eikä ruokatarjoilu tarkoita sitä että siihen tarviis juuri sen kauemmin mennä kuin kahvitarjoilun kanssa, saavat vain vieraat mahansa täyteen.

Viinin tarjoaminen lienee jokaisen oma asia, jos sopii heidän tarjoamien ruokien kanssa niin minusta oikein ok. Mä en ole mitään alkoholipitoista ikinä ristiäisissä tarjonnut tai saanut tarjottavaksi. Paitsi kerran, kun oli päivällä ruokatarjoilu ja illaksi juhlakalun nukahdettua kummeille lautapelien pelaamsita ja viiniä, juustoja ja hedelmiä.

No ei meilläkään ollut tarkoitus ketään humalaan juottaa, muistaakseni kaikki joivat vain yhden lasillisen ruuan kanssa. Meilläkin juhlat kestivät muutaman tunnin, ei sen kauempaa.

Meillä on kyllä ollut paikalla 40 henkilöä, koska on tapana kutsua myös äidin ja isän serkut perheineen. Mutta ei ne nyt silti mitkään ruokapidot ole olleet. Ihan ollut voileipäkakkua, kahvia ja kakkua. Juotu ja juteltu, kestäneet muutaman tunnin. Mukavan se on sukulaisia nähdä.

Ristiäiset ovat sellainen mistä vanhemmat päättää, oli siellä sitten pelkät kummit tai 100 vierasta, kestää ne tunnin tai viikon. Tarjotkoon joku pelkät korvapuusistit ja toinen 100 ruokalajin ruoat.

Joskus joku kirjoitti tänne, että hänen mielestään ristiäiset ovat nykyään kilpavarustelua, kun on nimipipareita, nimilautasliinoja ja ilmapalloja ja ties mitä. Minusta se oli outoa, koska saahan sitä kukin perhe juhlia miten tykkää.

Järjestetäänhän niitä kissanristiäisiä ties mistä.

Me kutsuttiin tyttären ristiäisiin vain lähisuku (isovanhemmat, kummit, vanhempien sisarukset perheineen) ja heitä oli n. 50 henkeä. Molemmilla iso suku.
Osa vieraista tuli pitemmän matkan takaa ja ajateltiin, että on kohteliasta tarjota ruokaa.
Näin toimimme myös tulevan lapsen/tulevien lasten ristiäisissä. Ihmeteltiin sitä tai ei.

Meidän perheessä ruoka on tärkeä ja arvostettu asia ja yksi rakas harrastus. Tämän vuoksi meille juhla ei ole juhla, ilman että pöytä notkuu kunnolla ja kauniisti. Niinpä vaikka meillä ristiäiset on olleet 10-20 hengen juhlia ja kaikki vieraat samasta kaupungista niin meillä syödään ja herkutellaan. Eikä meillä ole kyllä ristiäisetkään olleet mikään pikatoimitus eli kyllä sitä aikaa on kuluteltu ruuan ja kahvin välilläkin. Ja kun mukana vain isovanhemmat ja kummit niin kyllä on riittänyt iloa ja turinaa läheisten kesken.

Itse olen kaikki laittanut eikä mikään juttu ole se minulle koska rakastan ruuan laittoa ja leivontaa ja vauva on ollut niin pieni että nukkumisaikoina on ehtinyt ruhtinaallisesti laittaa.

Pakko vielä lisätä, että meille ristiäiset on kyllä SUURI juhla eikä mikään pikkujuhla. Ei juhlan tärkeys ole suoraan verrannollinen ihmismäärään esim. häät vrt ristiäiset.

Yhteistyössä