Olenko oikeasti huono laittamaan ruokaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huoh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huoh"

Vieras
Toinen lapsista ei syö mitään. Ei mitään. Levittää ruokaa vaan lautasen reunoille ja vitkuttelee jopa puoli tuntia. ja nousee pöydästä.

Kuulemma koulussakin on kaikki ruoka parempaa. Makaronilaatikko, lihapullat jne Vain perunat ovat kotona parempia. Teen itse ruoat esim. lihapullat niin, että naudanjauhelihaa, sipulia, pippuria, suolaa, kananmunaa, ja paistan voissa. Kyllä minusta mummoni ja äitini laittama ruoka on parempaa, mutta kyllä minunkin tekemää syödä voi ja sentää parempaa kuin anopin laittama.

Mitenhän noistakin saisi parempia?

Makaronilaatikon teen ohjeen mukaan, joka on pussin kyljessä, ja silti kuulemma se ei maistu millekään ja koulussa maistuu.
voi helkkari.

En usko, että vika on ruuanlaittotaidoissasi, vaan jossain muussa. Käske lasta lisäämään siihen mausteita tai edes ketsuppia, jos sitten saa ruokasi alas ! Hänellä ei taida vaan olla nälka, syököhän jotain karkkia tms. välipalaa ennen ruokailua ? Sano, että syö sitten leipää ja kasviksia vaan, vaikka salaattia tai kysy mitä ruokaa hän haluaisi sinun tekevän ? Tai tehkää yhdessä ruokaa ? Meillä on tyttö vasta 6 vee, mutta kyllä osaa vaatia tiettyjä ruokia ja kaiken kanssa ketsuppia, eskarissa ei kuulemma ole tarjolla ollenkaan kalapuikkoja tai ketsuppiakaan ! Tiedä häntä sitten onko näin..

Esikoinen kyseessä, ja ei käytä ketsuppia edes ranskalaisiin tai makaronilaatikkoon. Ei ole koskaan tykännyt ketsupista. Pienenä oli kaikkiruokainen.

Mahalaukun koko on kyllä iso, sen näkee kun käymme rossossa, niin sinne mahtuu ranskalaiset ja pizza ja jälkiruoka.
Kotona syö muutaman lusikallisen.

Lempiruoka on metripitsa. Vähän aikaa sitten piti myös kananuggeteista, mutta nyt muka nekin oksettavat häntä.

Olin kyllä itse samanlainen syöjä just ennen kuin murkkuikä alkoi. Silloin oksetti kaikki ruoat ja vasta yläkoulussa alkoi taas maistua.

On normaalipainoinen. (30 kg, 141 cm) Herkut maistuisivat.

Herkut pois kokonaan vähäksi aikaa, eli siis yksi herkkupäivä viikossa ja silloinkin KOHTUUDELLA niitä herkkuja. Kaikkea pitää maistaa ja jos ei kelpaa niin pöydästä pois. Jos on jo koululainen niin ei mitään leipää ruoan tilalle vaan sit oottaa seuraavaan ruokaan, jos pienemmästä kyse niin silloin voi antaa leivän kun ensin on maistettu sitä ruokaa. Kyl ison muksun pitää jo tajuta että koti ei ole mikään ravintola jossa voi vaan tilata herkkuja!! Se on eri jos on joku inhokkiruoka, silloin voi tarjota jotain muuta tilalle.

Mausta enemmän, yrttejä, erilaisia pippureita, kastikkeita (tabasco, worchester, soija)...

Koulun makaronilaatikko maistuu, koska siinä on arominvahvennetta. Älä kuitenkaan kotiruoassa sellaisia käytä, vaan puhtaita mausteita.

Lihapulliin voi laittaa tuoreita yrttejä, fetajuustoa, aurajuustoa tai chiliä vähäsen, niin tulee maukkaampia.

Ei se makaronilaatikko miltään maistukaan, jos tekee sen mukaan mitä pussin kyljessä lukee. Omissa jauheliharuoissanikin on lähes poikkeuksetta reilusti paprikaa, mustapippuria, kristallisuolaa (parasta suolaa kaikista), chiliä ja cayennepippuria, yrteistä yleisimmin timjamia ja basilikaa. Niitä tietysti pitää osata laittaa sopiva määrä eikä mitään liikaa, ettei mene yli. Itse heitän silmämääräisesti arviolta joten kannattaa aloitella varovasti maustamisen opettelu.

Mäkin tykkäsin paljon enemmän kouluruuasta kuin kotiruoasta. En kotona syönyt juuri mitään, ehkä närsin jotain leivänkulmaa kun ruoka oli niin pahaa ettei sitä voinut syödä. Maanantaina oli aina kiljuva nälkä kun pääsi kouluun. Olen silkkaa nirsouttani ollut tukevaan keski-ikään asti alipainoinen. Välillä kuskattiin lääkärissäkin, kun tuli kaikenmaailman puutostautioireita. Mua on maaniteltu, lahjottu, kiristetty ja uhkailtu syömään elämäni aikana varmasti satoja tunteja. Joskus yritin vanhempien mieliksi syödä pahaa ruokaa väkisin, mut eihän se vatsassa pysynyt vaan piti juosta vessaan yrjöämään. En kyllä tykännyt kaverin vanhempienkaan laittamasta ruoasta, vaikka ne oli ihan ammattikokkeja, joten vika tuskin oli siinä, että vanhempieni laittama ruoka olisi oikeasti ollut syömäkelvottoman kamalan makuista (muiden kuin minun mielestäni).

Myös jotkut einekset maistui mulle. Mutta niissä ei saanut olla mitään rustoja tai yllättäviä, sitkeitä sattumia eikä missään tapauksessa minkäänlaista outoa makua eikä limaista suutuntumaa. Monet lapset vaan sattuvat tykkäämään mauttomasta ja tasapaksusta einesmössöstä, jota suurin osa niistä koululaisten lempikouluruoista on. Se koulumakaronilaatikkohan on ihan mössöksi lillunutta valkoista jauhomakaronia ja jokunen mauton jauhelihanmurunen joukossa. Erityisesti monet lapset tykkää natriumglutamaatista, niinkuin joku sanoikin, siitä tulee se ainoa maku koulun makaronilaatikkoon. Millään oikeilla mausteilla ei saa semmoista makua ruokaan (mikä varmaan ainakin kulinaarisemmin suuntautuneiden aikuisten mielestä on hyväkin, mutta lapsi sanoo sensijaan hyi yök en syö).

Mun lempiruokaa lapsena oli purkkilihapullat. Äidin ja mummon paistamia oikeita lihapullia taas en suostunut syömään ollenkaan koska ne oli musta niin pahoja. Ällösin niitä sipulinpalasia, jotka erottui niistä, ne ei vaan menneet yökkimättä kurkusta alas.

Jos nyt jonkun ohjeen voin antaa sulle, niin yritä olla kiinnittämättä lapsesi nirsoiluun mitään huomiota. Älä anna sen enempää negatiivista kuin positiivista huomiota sillä. Et pysty kuitenkaan vaikuttamaan asiaan ollenkaan, huonossa tilanteessa lapsi jopa keksii nirsoilun hyväksi tavaksi pompottaa vanhempia (itseni kohdalla ei kyllä ollut tästä kyse, en vaan pystynyt syömään). Koska lapsesi on ihan terve ja normaalipainoinen, sulla ei ole mitään huolta muutenkaan asiasta. Teet mitä ruokaa huvittaa ja katat sen pöytään. Lapsi joko syö tai on syömättä, ihan oma päätöksensä, mutta pöytään tulee istumaan niinkuin muutkin siihen asti kunnes muut ovat syöneet ja mitään herkkuja ei tarjota tilalle, jos ruoka ei maistu. Eli syömättä olemisesta ei rankaista, mutta siitä ei myöskään saa mitään erivapauksia. Syöminen pidetään pelkkänä ravinnonsaantina, ei minään vallankäyttönä ketään kohtaan. Tietty voit kaikkea ruokaa pakottaa maistamaan kerran, mutta se tarkoittaa oikeasti sitä, että ruokaa laitetaan lapsen lautaselle vain pikkulusikallinen. Se, että lapsen lautanen kauhotaan puolilleen ruokaa ja sitten nostetaan kamala draama siitä, jos lautanen ei tyhjene, ei ole mitään maistattamista vaan pienemmän ja heikomman kiusaamista.

Joo. Itse oksensin myös lapsena kun äiti pakotti syömään, ja rakastin just kaikkea einesmössöä. Noi purkkilihapullat aivan ihania oli munkin mielestä lapsena ja viel nuorena aikuisena.
Joten tiedän sen, että oikeasti kukaan ei jaksaisi yökötellä puoli tuntia pöydässä, jos se ruoka ei oikeasti maistuisi lapsesta pahalle.
Viikonloppuisin tehdään aina ainakin toisena päivänä tortilloita,joihin saa kerätä itse hedelmänpalasia, ja lihanpalasia ja mitä haluaa. Niin ei ole koko viikonloppua nälässä. Nämä maistuvat. Kananpalasia ja meloninpalasia.

Yhteistyössä