Olenko nyt julma äiti?

Poika täytti 4v huhtikuussa.

Hän on ollut yökuiva vajaa 2 vuotiaasta asti ja päiväkuiva n. 2,5 vuotiaasta. En ole opettanut näitä taitoja lainkaan, vaan ihan itekseen oppi.

MUTTA ongelmamme on kakkaaminen. Hän ei uskaltaudu, jostain kumman syystä, potalle eikä pytylle (edes supistajan kanssa). Pissaa VAIN seisaaltaan. Ja vaippa laitetaan, kun isompi hätä yllättää. NYT päätin, että vaippaa en enää isolle pojalle laita. (ennenkin tätä koitettu, ja jaksoi pantata pari-kolme päivää = ummetus = movicol junior + vaippa)

Eli vahinkoja ei satu, jaksaa pidättää ties kuinka kauan. Parin päivän jälkeen minä aina laitan vaipan, koska tiedän että normaalisti kakkaisi kerran-kaksi päivässä ja mua alkaa huolestuttamaan...

Annanko nyt olla sitten kakkaamatta, kunnes suostuu potalle/pytylle? Vai voiko siitä koitua jotain vaaraa lapselle? En pakota, mutta kun pyytää vaippaa sanon vain ettei saa. Aamupäivällä jaksoi itkeä tätä pari tuntia, nyt vain välillä koittaa kysyessään onneaan...

Ja tarkoituksena tässä olisi, että tulisi niin iso hätä ettei pystyisi pidätellä ja olisi pakko mennä potalle/pytylle...

Toivottavasti ymmärsitte?

Mulla on 4 v poika, ja vaippa ei olisi vaihtoehto missään tilanteessa. Minusta et ole julma, vaan 4-vuotiaan on todellakin jo korkea aika ymmärtää missä ja miten ulostetaan (olettaen, että on terve lapsi).

aino-ilona harmaan
En osaa tuohon muuta sanoa kuin luulen että pakottaminen ei tässä tilanteessa auta.
Meillä poika pelkäsi varmaan vuoden suihkussa käyntiä mutta annettiin omaa tahtia edetä asiassa niin asia jo kunnossa. Oottek puhuneet pojan kaa että miksi pelkää pöntöllä käyntiä?

Palkkiot ei auta, kun PELKÄÄ oikeesti! Lelu, jota toivoi joululahjaksi oli kaapissa 4,5kk. Sai sen sairaalareissun jälkeen, kun kaatui asfalttiin ja leuka aukesi...

En saa edes istumaan potalle/pytylle, kun vetää itsensä ihan piikkisuoraksi!

KERRAN viime kesänä tuli kakka pottaan, ei muuta.

Sisko 2,5v kakkaa pottaan ja pyttyyn - esimerkkikään ei auta / tue pelkoa!

Perheneuvolaan aika vasta syksyllä. (itse pyysin)

Lapsi on muutoinkin AINA ollut arka ja kiltti.

Niin ja aluksi ei uskaltanut pissatakaan pytylle seisaaltaan, vaan teki pissahätänsä tuolloin ulos. Onneksi kovien pakkasten tullen suostui pikkuhiljaa sisällekin..

Alkuperäinen kirjoittaja aino-ilona harmaan:
En osaa tuohon muuta sanoa kuin luulen että pakottaminen ei tässä tilanteessa auta.
Meillä poika pelkäsi varmaan vuoden suihkussa käyntiä mutta annettiin omaa tahtia edetä asiassa niin asia jo kunnossa. Ootteko puhuneet pojan kaa että miksi pelkää pöntöllä käyntiä?
Ollaan puhuttu, ei sano tähän mitään. Ei vaan kuulemma halua/uskalla..

Tiedän, ettei pakottaminen auta. Mutta jos aina laitan sen vaipan ei ikinä varmaan opi pytylle ja jos en laita on monen viikon PAHA ummetus edessä :'(

Enne ajattelin, että kyllä se siitä kun rupeaa itse häpeämään. Mutta ei häpeä. Sokoksessakin sanoi viime viikolla kovaan ääneen: "äiti vaippa! Pyllyyn sattuu"

Ei yleensä edes ilmoita, että kakka tulee. Vaan, että pyllyyn sattuu.

Lapsi on täysin terve, mitä nyt infektiokierre oli taas, nyt kesti 7kk.

Minä "pakottaisin". "Pakotin" lapseni myös mm. ajamaan ilman apupyöriä, toisen "pakotin" uimaan.
Ja kas; molemmat huomasikin heti, ettei asiassa ole mitään pelättävää.

Eli kyllä mä tuossa tilanteessa kokeilisin "pakottamista" vaikka se mukamas kauhean traumatisoivaa onkin.

vieras
Kyllä minä käyttäisin lievää pakottamista. Kyllä se lapsikin toteaa muutaman kerran jälkeen ettei se pytyllä potalla käynti ole kummoinen asia.
Ite antaisin levolacia siinä vaiheessa kun alkaa useampi päivä olemaan väliä kakkaamisessa. Kun ei varmaan hyvä jos yhdistää ummetuksen ja pytyllä käynnin toisiinsa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Miten nuo asiat sujuu päivähoidossa/kerhossa/kavereiden luona kyläillessä?
On kotihoidossa. Perhekerhossakin pyytää vaippaa ja muuallakin. Ei kyläile yksin kavereilla.

Juuri nyt juoksee tuossa nurmikkoa ees taas "vaipppaaa" ja pitää pyllystään kiinni. Ja heittelee pottaa..

Alkuperäinen kirjoittaja tuisku77:
On kotihoidossa. Perhekerhossakin pyytää vaippaa ja muuallakin. Ei kyläile yksin kavereilla.

Juuri nyt juoksee tuossa nurmikkoa ees taas "vaipppaaa" ja pitää pyllystään kiinni. Ja heittelee pottaa..
Ei siis käy missään ilman äitiä tai isää....? Missään toiminnoissa (kerhot, harrastus)?

Mä veisin. Esimerkin voima on ihmeellinen.

Ja vaippaa en laittaisi enää, en ikinä! Lapsi vaan oppii siitä, että hän määrää, eivät vanhemmat.

Ei siis käy missään ilman äitiä tai isää....? Missään toiminnoissa (kerhot, harrastus)?

Mä veisin. Esimerkin voima on ihmeellinen.

Ja vaippaa en laittaisi enää, en ikinä! Lapsi vaan oppii siitä, että hän määrää, eivät vanhemmat.
Ei käy, tai mummun ja pappan kanssa mökillä joskus. Pari-kolme kuukautta oli keväällä yksityisessä perhepäivähoidossa (olin kursseilla), tuloksena TODELLA PAHA ummetus, joka nyt vasta saatu normalisoitumaan. Siellä ei vaippaa edes minun pyynnöistäni oltu laitettu. Jossain vaiheessa vein hänet sitten jo aamuisin sinne vaipan kanssa. Ei kakannut siellä silti kuin kerran!

En ole ajatellut tuota lapsen määräämisenä..

Niin ja ei edes puskapissaa itse, vaan aikuisen pitää olla vierellä.

Niin ja joskus kokeiltiin avointa päiväkotia, kun täytti 3v mutta hoitajat kehoittivat kotihoitoon kun vielä kymmenennelläkin kerralla itki siellä vaan koko ajan...

hippu
Miten nuo asiat sujuu päivähoidossa/kerhossa/kavereiden luona kyläillessä?

No eikö se voisi kakata nurmikolle?
Ja anna sitä levolacia nyt jo ennenku pääsee kovin kovalle.

Alkuperäinen kirjoittaja hippu:
No eikö se voisi kakata nurmikolle?
Ja anna sitä levolacia nyt jo ennenku pääsee kovin kovalle.
Peesailen. Josko ensin saisi vaikka sen kakan tulemaan ihan mihin tahansa ilman vaippaa? Sitten pottahommat opeteltaisiin erikseen. Ja kaikkea mahdollista kakkaa pehmentävää kannattaa kyllä antaa todella jo ennakkoon

Hirveän vaikea sanoa miten toimisin, julmaa on pakottaa jos lapsi todella pelkää ja inhoaa potalla/pöntöllä käymistä (ja tosiaan vaikka panttaa sitten, sehän ei asiaa auta ollenkaan ), mutta toisaalta taas normaalin 4-vuotiaan luulisi oppivan senkin jutun kehujen/pienen palkitsemisen avulla.

:/
meillä on sama ongelma pojalla. joka kylläkin täyttää 5v kohtapuoliin.. osaa pissiä istualteen pöntöllä. mutta kakkaa ei tee muualle kun vaippaan. kaikki keinot on kokeiltu mut voi pantata kakkaa jopa viikon jos ei saa vaippaa. en tiedä miten tässä asiassa voi päästä etteen päin. pissiminenkin oli hyvin hankalaa pönttöön. senkin oppi vasta n.vuosi sitten.

Onko lasta muuten tutkittu? Kun minusta nuo kertomasi asiat antavat mielikuvan lapsesta, jolla voisi olla jotain kehitysviivästymää tms :/

Vuosi sitten samasta asiasta siellä käyty pari kertaa.. Ei kuulemma tarvinnut enempää.. On vaan kuulemma harvinaisen kiltti ja arka lapsi.

Yhteistyössä