olenko nyt ihan pihalla, vai?

• Viestiketjun aloittaja mama 42
  • Ensimmäinen viesti
mama 42
Luulin että tämä olisi yli 40 v keskustelupalsta., mutta kovin ei ainakaan aktiiviselta näytä, vai onko niin etten ole osannut kysyä tarpeeksi aiheellisesta asiasta? Onko niin että kun on ikää 40 ja päälle, emme saisi keskustella mistään mikä koskettaa pinnallisuutta esimerkiksi? yritin tuolla aikasemmassa otsikossa kysellä vauvamahasta, ja tuskin kukaan ole mitään kummempia vastaillut, yksi vastaus ainoastaan. Onko niin että tämän tyyppinen (ainakin minulle tärkeä aihe) kysymys katsotaan pinnalliseksi? Olin lääkärillä ja siellä myös naislääkäri suorastaan viittasi kintaalla kun yritin kysyä miten nopeasti tuo pömppö tuosta lähtee. Hänellä itsellään oli muutenkin ylikiloja ja tokaisi kyllä että kovasti on minulta kilot karissut, mutta kun halusin tietää pömpöttävästä mahasta..hän oli niin ylimielisen oloinen ja vastasi: et se on pelkkää ihoa.
Tulee ihan sellainen tunne että emme naisina saisi olla liian tarkkoja vauvamahan suhteen, koska vauvahan se tärkein on. Tottaai niin, mutta ei se naiseus lakkaa vauvan saantiin. Ja toisekseen en kyllä itse muista 12 v sitten ensimmäisen jälkeen, kuinka nopeasti se maha hävisi, ja nyt olen 42 v niin olisin kovin kiitollinen erilaisista kokemuksista että miten nopealla välillä se kelläkin on hävinnyt tai häviämässä, vai onko niin että tän ikälokan naiset ette enää välitä? Kun toistaa palstaa kun luin jossa nuoria suurin osa, niin heillä se maha tuntu olevan jo sairaalasta käsin hävinnyt noin ylimalkaan. :LOL:

Tama palsta ei kaiken kaikkiaan ole kovin aktiivinen. Mina pyorahdan taalla kerran paivassa - aamulla - ja usein en kommentoi mitenkaan. Ehka johtuu siita etta en heti aamustaa jaksa kovin 'syvallisia' ajatella - heh.

Vauvamaha -kysymyksestasi sen verran, etta mina olen pitka ja hoikka mutta kylla se taitaa vauvamaha pomppo tuossa olla edessa pysyvasti tein sille mita tahansa. Muuten painoa ei ole liikaa missaan, mutta edessa on jatkuvasti sellainen pieni pyorea kumpu joka varsinkin tulee esille kun olen syonyt. Vauvoja olen pyorayttanyt nelja, ja kyllahan ne jonnekin jalkensa jattavat. Raskausarpia ei ole ollenkaan. Olisi se kivaa jos maha olisi edelleen littea mutta kun ei ole niin ei sitten. En jaksa siita kauheasti valittaa,,, muuten kunto on hyva ja olen aika trimmissa muodossa. Minusta ei heti arvaisi etta olen nelja isoa lasta saanut aikaiseksi. =)

Kysy hyva ihminen pinnallisia, ja pinnattomiakin kysymyksia ihan niin kuin haluat! =) Mutta kuten sanoin, ajatusten vaihto talla palstalla on aika verkkaista. =)

Luin
joltain lääkäripalstalta, että jos vatsan lihakset ovat vetäytyneet sivulle, niin ei sitä vauvamahaa saa millään pois. Ei auta voimistelu eikä laihdutus. Mulle on käynyt myös niin. Ei voi mitään. Lääkäri vastasi, että vain kirurgia auttaisi, mutta en kyllä noin turhamaisesta syystä viitsi ottaa leikkauksiin aina liittyvää riskiä.

Minäkin toivoisin aktiivisuutta tähän 4-kymppisten osioon. Pitäisi tietysti itse olla aktiivisempi.

Et toki ole pinnallinen, vaikka maha-asiaa mietit. Et varmaan ole saanut vastauksia, koska tähän asiaan on vaikea vastata. Poppakonstia vauvamahan saamiseksi pois ei taida olla muuta kuin se kirurgin veitsi. Siskollani on sellainen masu jäänyt vauvoista, että häneltä on kysytty että odottaako vauvaa. Hän urheilee, käy aerobicissa ja on muuten erittäin laiha. Hänelle on sanottu, että kudokset ovat venyneet. Synnytyksistä on 20 vuotta. Hän on hyväksynyt asian eikä sitä sen kummemmin pohdi.

Entäs jos vielä kokeilisit sitä pilates-jumppaa? Sisäisten lihasten voimistaminen kenties voisi auttaa. Eli menet selällesi polvet koukkuun toinen polvi toisen päälle. Ylävartaloa ja jalkoja kohottelet yhtä aikaa. Oikein tehtynä tämä vahvistaa sisäistä korsettia. On tietysti muita liikkeitä, mutta en tiedä kuin tämän ja sitä teen myös itse.

Olen huomannut myös, että kovin on hiljainen tämä nelikymppisten osasto. Harmi. Jonkinmoista tarvetta ajatusten vaihtoon kuitenkin on itselläkin ilmennyt, kun ikää on jo 42, ja hiljan plussailin. Voisihan sitä tietysti "nuorisopuolellakin" liikuskella, mutta... ei se oikein innosta...

Itse kysymykseesi en kyllä osaa mitään vastata. Odottelen vauvamahan kasvua... :)

oikea jumppa
Sain Naistenklinikan fysioterapeutilta hyviä neuvoja miten sen rölläkkeen ja ns. vauvamahan saa pois. En muista jumppaliikkeitä, ne oli aika yksinkertaisia ja vahvisti sisäisiä ja vinoja vatsalihaliikkeitä.

Kun makasi selällään, ja kokeili kädellä, niin vatsalihasten välissä oli vako. Se vako piti jumpata umpeen ja tavallisten vatsalihasliikkeiden lisäksi siihen kuului niiden sisäisten ja vinojen vatsalihasten kiinteyttäminen.

En vaan muista niitä liikkeitä, en siis osaa neuvoa, mutta mahdollista se on.
Ainakin mulla onnisti.

Minua kätilö lohdutti, ettei liikakilot ole hetkessä tulleet, ei ne hetkessä lähdekään.

mama 42
Hei kaikki, mulla on sellanen touhu kiire ollut nyt et en ole itsekään ehtinyt kirjottaa, mutta aion yrittää tuota liikettä joka eräs aikasemmin neuvo et selälleen ja ja jalat koukkuun jne. joo, mul on lihakset menneet yhteen , paitsi navan alla oleva alue niin siinä on sellanen puolentoista/kahden rako..mut muuten lihakset on ummesa. lääkäri mua neuvo jotain öljyä hieroa, mut se on huuhaata, auttaa varmasti et pinta iho on kiinteämpi mut ei se röllyä pois vie. tollanen lääkäri tuntui ettei oikein edes halunnut auttaa. sen takia tää on mulle tärkeä, kun rinnat on pienet niin tuntuu et muuta ei sit pullotakaan kuin maha :p ja mä en halua niin, varsinkin ku etelään reissataan kesäkuussa.

On täällä oikeesti hiljaista :\|

Jotenki tuntuu ettei keksi mitään paasattavaa :D

Mutta juu, itte tällähetkellä painin saman asian kanssa, eli koetan kuntoilla itteäni timmiin kuntoon, pahin on tuo venynyt mahareppu, pieneneeköhän koskaan :p

Mukavaa ois saada taas pukea tiukempiaki vaatteita päälle.

Olen laihuttanut reilussa vuodessa 16kiloa pois ja vielä kun sain ainakiin 5-6kiloa pois, niin ois kiva.

Minusta ainakin on ihanaa olla tässä iässä naisellinen :flower:

( alottaessani painoin 83kiloa ja olo oli ku junbolla, nytten sen 67kiloa ja alaspäin ois hyvä saada)<br><br>

Minä olen
alkanut hullun lailla toivoa vanhalla iällä lasta ja pystyn nyt yleensä lukemaan vain sellaiset kirjoitukset, joissa halutaan lasta tai odotetaan ja ollaan ikivanhoja jo.

Hiira
Minulla on sellainen käsitys että vatsalihasliikkeitä saa alkaa jumpata sitten kun se "rako" on mennyt umpeen. Siis ei sais jumpata pian synnytyksen jälkeen. Muuten sielä sisempänä olevat lihakset alkaa pömpöttää.... Tiedä häntä. Kyllä minua kans risoo iso maha kun on aina "ennen" ollut vyötärö talles. Tarttis ehkä tehdä jotain.

Mulla ekasta raskaudesta lähti maha pois puolessa vuodessa, mutta tästä tokasta ei tunnu lähteävän millään. Tavallaan harmittaa, etenkin kun sektioarpi on kireä ja siinä päällä lepää sitten sellainen roikkoläski :(

Minä en tiedä mitä on vauvamaha. Sain lapsemme lähes 42-vuotiaana ja kävelin sairaalasta kotiin omissa tavallisissa farkuissa. Nyt kun olen 50+ alkoi tulla pömppöä. Laihdutin sen pois ja käyn joka aamu vaa'alla. En minä käsitä miten aikuinen ihminen ei maha-asioitaan kuntoon saa.

Yhteistyössä