Olenko nyt huono äiti? (aurinkorasva-asiaa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja alkuperäinen kirjoittaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

alkuperäinen kirjoittaja

Vieras
Ostin tänään lapsille Nivea kids sun spray coloured -aurinkorasvoja suojakertoimilla 30 ja 50+! Lapset ovat 6v, 4v ja 2,5v, sk 30 on tarkoitettu ihan vaan tänne Suomeen ja sk 50+ on tarkoitettu Australiaan, jonne menemme lomalle muutamaksi viikoksi.

Kaverini oli tänään lapsinensa meillä ja huomasi pöydällä aurinkorasvat. Kysyi minulta miksi olen ostanut sitä. Kerroin syyt ja kaveri tokaisi, ettei täällä Suomessa mitään aurinkorasvoja tarvita. Sitten alkoi pälpättää siitä, kuinka ALLE 2-vuotiaille ei suositella käytettäväksi aurinkorasvoja. Vastasin vaan, ettei meillä ole enää alle 2-vuotiaita, sitäpaitsi auringonpolttamat ovat ikäviä, puhumattakaan ihosyövistä. Kaveri sitten aloitti valituksen siitä, kuinka minä saatoin ostaa lapsille VÄRILLISTÄ (imeytyessään muuttuu värittömäksi) aurikorasvaa. Sanoin, että lapset eivät mielellään kesken leikkien suostu aurinkorasvan laittoon, joten värikäs olisi mukavampaa.

Mentiin ulos lasten kanssa, ja tykkäsivät värillisestä aurinkorasvasta, eikä tosiaan mitään allergiareaktioita tullut, vaikka kaveri väitti, että niistä tulee. Kaverinkin lapset olisivat halunneet rasvaa, muttei äitinsä antanut laittaa.:(

Tästä jäi kuitenkin nyt paha maku suuhun. Olenko huono äiti tämän takia? Halusin vain suojata lapset UV-säteilyltä ja halusin, että lapset antaisivat laittaa itselleen aurinkorasvaa ilomielin. Mitä mieltä olette minun ja kaverini kannoista asian suhteen?

No ei niitä rasvoja kannata kuin pakon edessä lapsille läträtä. Kamalia myrkkyjä sisältävät.
Mutta mielestäni rasva on pari vuotiaasta eteenpäin parempi kuin palaminen. Ja sitä pienemmät lapset taas on helpompi suojata vaatteilla/varjolla.

Mä kävin just ostamassa apteekista sk50 aurinkorasvaa 1v7kk tytölle. suositukset on suosituksia, eivät pakkoja. Meillä ei pihassa ole käytännössä lainkaan varjoa koko päivänä, joten pakko jotain laittaa jos helteet alkaa. Lapsi on niin lämminverinen, etten ala pitkiä vaatteita pitämään kesähelteillä. Hikoilee muutenkin paljon...

sitä mieltä olen, että kaikkein paras on vältellä kovaa auringonpaahdetta ainakin keskipäivällä, silloin ei oikein mikään suojakerroin riitä suojaamaan uv-säteiltä. Joko suojaavaa vaatetusta päälle tai sitten varjoon, ainakin pienemmät lapset. Mutta toki on parempi käyttää aurinkorasvoja kuin olla käyttämättä kun auringossa oleilee. Tuohon värillisyyteen en ota kantaa. Yrittäisin jättää kaverin kommentit omaan arvoonsa, te kumpikin teette kuten lastenne äitinä parhaaksi näette! :)

Mä vasta huono olenkin, kun en ole edes ajatellut noille vielä mitään rasvoja laittaa.
Ruskettuneita ovat jo, aurinkoisia päiviä on ollut.

Mitä väärää siinäKIN muka oikeasti voi olla, että suojaa lastensa ihon palamiselta, ja antaa näiden ulkoilla kesällä kun aurinko paistaa? Enemmän mä ihmettelen niitä, jotka pitää lapset sisällä tai varjossa visusti, varmuuden vuoksi vielä pitkähihaista ja -lahkeista päällä vaikka miten kuuma olisi, ettei auringonsäde vaan pikku piltin herkkään hipiään pääse osumaan.

Jjust. Mielummin aurinkorasva kuin palanut iho ja Ausseissa aurinko on sen verran ärhäkkää että siellä paikalliset pitäisivät todennäköisenä totaaliääliönä ihmistä, joka ei ole kunnolla auringolta suojautunut.. Sielläpäin ihosyöpä otetaan ihan vakavasti joten sinne kannattaa varata myös kunnon päähineet ja peittävät uimapuvut, jos rantaelämästä haluaa nauttia :)

Mutta joo, jos olet tuon takia huono äiti, niin tervetuloa joukkoon vaan! Meidän lapset kuolee sitten ilmeisesti ihosyövän sijasta myrkkyihin. Joita saa jo ties millä kemikaaleilla käsitellyistä vaatteista, astianpesuaineista, lisäaineista, shampoista jne. Kaverisi ei varmaan syötä lapsilleen myöskään teollisia makeisia koskaan? No, kukin tyylillään.

Vaatteillahan kannattaa suojata mahdollisimman paljon. Mutta kyllä se vaan niin on että mieluummin sitä aurinkorasvaa kuin kokonaan ilman mitään suojaa.

Meillä on jo pikkutaaperoilla käytetty rasvaa keleillä joilla ei vaan voi pitää pitkähihaisia ja -lahkeisia..

Mun äiti poltti mut lapsena joka kesä ("vahvistaa ihoa") ja en tiedä mitään hirveämpää kuin se :/ Ja nykyään on tosi herkkä iho joka ei kestä aurinkoa juuri ollenkaan... Kesän lopussa viimeistään alkaa kirvelemään jos aurinko osuu siihen. Olen täynnä luomia ja hämähäkkiluomia, pieniä verenpurkaumia ihossa... Joka ei siis rusketu, ei pala, mutta särkee.

Aurinkorasvoissa on paljon kemikaaleja ja en tiedä kuka viitsii jatkuvasti niitä itseensä tunkea. Mutta sinne Austraalian auringon alle on vaalean suomalaisen ehdottomasti paremipi vedellä rasvat pintaan kuin polttaa ihnosa.

Juurikin tänään kuuntelin terveydenhuoltoalan ammattilaisen pitämää luentoa ja eräs aiheista oli auringolta suojautuminen, auringosta aiheutuvat syövät ja palovammat.

Itseasiassa ihoa pitäisi alkaa suojamaan jo silloin kun uv-säteily kohoaa tasolle 3 ( UVI-ennuste - Ilmatieteen laitos linkistä löytyy ajankohtainen ennuste uv-säteilyn määrästä), eli eipä ole yhtään liian aikaista alkaa suojaamaan lasten herkkää ihoa auringon vahingollisia vaikutuksia vastaan.

Pääasia kai tuossa on että huolehtii ettei lapsi pala, oli se sitten aurinkorasva tai vaatteet. Kannattaa kuitenkin huolehtia, että aurinkorasva on mekaanisella suojalla ennemmin kuin kemiallisella suojalla. Kemiallisen suojan haittapuoleksi epäillään juuri melanoomaa. Meillä ei käytetä rasvoja kuin ulkomaanmatkoilla, vaikka veneilemmekin kaikki kesät. Lapset kun ruskettuvat jo keväällä juostessaan maaliskuun lopulta asti vähissä vaatteissa ulkona. Jos tulee vähänkään punoirusta, laitan heti aloe-geeliä ja päälle sinkkivoidetta. Sinkkivoide kun on yksi parhaista aurinkorasvoista. Ei ole lapset koskaan palaneet. :)

Mutta käytä ihmeessä niitä voiteita, vaarallisempaa on olla käyttämättä. :)

Minä aion suojata yksivuotiaani mahdollisimman hyvin vaatteilla, hatulla ja oleskelemalla varjossa. Päivän pahimman hetken voi pääsääntöisesti viettää sisällä. Mutta silti ostin Eucerinin micropigment aurinkovoiteen (sk 25, vain fysikaalinen suoja, tarkoitettu suojaamaan epäsuoralta auringolta) ja jos tiedossa on enemmän ulkoilua kovin aurinkoisella säällä (vaikka oltaisiin ensisijaisesti varjossa ja olisi ne pitkän lahkeet ja hihat ja hattu) niin aion suojata esim. lapsen poskipäät, korvanlehdet yms. aurinkovoiteella. Varjossakin voi palaa, eikä ajateltu viettää kesää sisällä, mutta jos tyttö on yhtään tullut äitiinsä niin suoja on tarpeen.

Alkuperäinen kirjoittaja näin;26417171:
Minä aion suojata yksivuotiaani mahdollisimman hyvin vaatteilla, hatulla ja oleskelemalla varjossa. Päivän pahimman hetken voi pääsääntöisesti viettää sisällä. Mutta silti ostin Eucerinin micropigment aurinkovoiteen (sk 25, vain fysikaalinen suoja, tarkoitettu suojaamaan epäsuoralta auringolta) ja jos tiedossa on enemmän ulkoilua kovin aurinkoisella säällä (vaikka oltaisiin ensisijaisesti varjossa ja olisi ne pitkän lahkeet ja hihat ja hattu) niin aion suojata esim. lapsen poskipäät, korvanlehdet yms. aurinkovoiteella. Varjossakin voi palaa, eikä ajateltu viettää kesää sisällä, mutta jos tyttö on yhtään tullut äitiinsä niin suoja on tarpeen.

Meillä on tuota samaa aurinkovoidettakin. Ja myös käytän sitä reilu 1-vuotiaalla ja 3-vuotiaalla. Kuitenkin ulkoillaan kesällä paljon, ja huomasin jo tuossa muutama viikko sitten että ulkoilun jälkeen pienemmällä posket punoittivat(ja ranteisiinkin tuli rusketusrajat...), kun oltiin auringossa aamupäivä ulkoiltu, vaikka päässä olikin lierillinen kalastajanhattu. Itse en pala, mutta lasten isä palaa herkästi ja lapsilla onkin tosi vaalea iho. Pienempi paha minustakin auronkovoide kuin palaminen.

minä menin apteekista ihan kysymään neuvoa kun tuossa hetki sitten oli ne hyvin lämpimät ja aurinkoiset päivät, että mitä tehdä lapsen 1,5v kanssa joka liikkuu koko ajna, nauttii ulkona olosta eikä oikein viihdykään sisällä enää. ja oma piha (sekä lähiympäristö puistoineen) hyvin aurinkoinen ennen kuin nuo pari puuta tuossa alkavat varjostaa ja muksu hyvin lämmin verinen. kerroin miten jo edeltävänä päivänä oli meinannut paahtua kun oli vaaleat kevyet pitkähihaiset/lahkeiset vaatteet yllä.

suositteltiin välttämään sitä keskipäivän aurinkoa (mikä onnistuukin ruokailun ja päiväunien ansiosta ongelmitta) ja suojaamaan aurinkorasvalla niinä päivinä ihoa, jolloin kehon lämpötila muuten nousisi turhan korkealle. eli olivat sitä mieltä että lapsen kehon lämpeneminen tai ihon palaminen on huomattavasti pahempi vaihtoehto kuin aurinkorasvan kemikaalit.

eli aloittaja toimii ihan vaan sen oman äidinvaistonsa ja tilannearvionsa mukaisesti ja jättää ystävän kommentit omaan arvoonsa

[QUOTE="Maru";26417080]Pääasia kai tuossa on että huolehtii ettei lapsi pala, oli se sitten aurinkorasva tai vaatteet. Kannattaa kuitenkin huolehtia, että aurinkorasva on mekaanisella suojalla ennemmin kuin kemiallisella suojalla. Kemiallisen suojan haittapuoleksi epäillään juuri melanoomaa. Meillä ei käytetä rasvoja kuin ulkomaanmatkoilla, vaikka veneilemmekin kaikki kesät. Lapset kun ruskettuvat jo keväällä juostessaan maaliskuun lopulta asti vähissä vaatteissa ulkona. Jos tulee vähänkään punoirusta, laitan heti aloe-geeliä ja päälle sinkkivoidetta. Sinkkivoide kun on yksi parhaista aurinkorasvoista. Ei ole lapset koskaan palaneet. :)

Mutta käytä ihmeessä niitä voiteita, vaarallisempaa on olla käyttämättä. :)[/QUOTE]

Maaliskuun lopulta asti vähissä vaatteissa?? Missä te oikein asutte?

meinaan pitää helteelläkin raajat vaatetettuna 2veellä. kastellaan paitaa jos tulee kuuma. hatussa on leveät lierit ja pojan mielestä se on makee, joten pysyy päässäkin. ja silti pahimmat tunnit taidetaan viettää enemmänkin sisällä.

lapsen isällä on luomia kuin tähtiä taivaalla, vahdi niitä sitten että mikä mihinkin suuntaan kehittyy.

Ainoa mitä kritisoin tuossa on se sk 30 tähän aikaan vuodesta. ;) Meillä lapsilla 50 käytössä näin alkukesästä ja aina etelässä. Aikuisillakin vähintään 20, mielellään kuitenkin 30. Loppukesästä kun rusketus on jo suojaamassa voi sitä kolmekymppistäkin laittaa.

Aurinkorasvoissa on paljon kemikaaleja ja en tiedä kuka viitsii jatkuvasti niitä itseensä tunkea. Mutta sinne Austraalian auringon alle on vaalean suomalaisen ehdottomasti paremipi vedellä rasvat pintaan kuin polttaa ihnosa.

On niitä aurinkorasvojakin, joissa ei ole haitallisia kemikaaleja, vaan pelkkä fyysinen suoja. Kannattaa ostaa niitä luontaistuotekaupasta.

Laitoin meidän 1-vuotiaalle Nivea kids rasvaa Espanjassa, kun ei sitä voinut yli 35 asteen helteessä kääriä kokonaan vaatteisiin. (siis lähinnä käsiin ja jalkoihin) En koe olevani huono äiti, vaikka näin pienelle rasvaa laitoin. Pahempi se palaminen olisi ollut kuin muutama rasvaus kerta minun ymmärtääkseni.

Aurinkorasvoissa on paljon kemikaaleja ja en tiedä kuka viitsii jatkuvasti niitä itseensä tunkea.

Ihminen, joka ei halua palaa? Mä olen käräyttänyt ihoni jo kahdesti huhtikuussa, kun en tietystikään taaskaan tajunnut, että se aurinko tosiaan porottaa jo ihan kunnolla vaikka lämmin ei olekaan. Miten ihmeessä mä vaatteilla peitän joka ikisen sentin ihostani, kun palan niin hirveän herkästi?

[QUOTE="vieras";26417692]Onko ne yhtä tehokkaita?[/QUOTE]

Ei ole, mutta ei ole kemikaaleja. Ei siellä auringossa tarvitse oleilla tuntikausia. Voi laittaa pellavavaatetusta, tai aurinikosuojattuja vaatteita ja suojakerrointa 20.

Alle 2v ei edes saa laittaa noita kemikaaliaurinkorasvoja.

Yhteistyössä