Olenko muka outo kun en hössötä vauvasta?

• Viestiketjun aloittaja raskaaana
  • Ensimmäinen viesti
raskaaana
Otsikossa tulikin kysymys. Meille on tulossa esikoinen ja tänään kuulin ihmettelyä siitä kun en hössötä raskaudesta ja vauvasta. Kaveripiirissä ei ole lapsia muilla vaan suurin osa sinkkuja - heidän kanssaan tulee juteltua lähinnä muista asioista, vaikka toki vauvastakin on puhuttu ja kyselevät miten menee jne. Töissä sama, vastailen kyllä kun kysellään raskaus/vauvajuttuja mutta itse olen asian ottanut siellä puheenaiheeksi vain muutaman kerran.

"Hössötän" vauvajuttuja ihan läheisimpien ihmisten kesken; miehen, tulevien isovanhempien, parin hyvin läheisen ystävän kanssa. Kovasti odotellaan vauvaa, muutama viikko enää laskettuun aikaan. Mutta en vaan ole semmonen ihminen, että alkaisin jokaisen puolitutun kanssa hössöttämään vauvoista ja vastaamaan kyselyihin, montako raskausarpea ja peräpukamaa on tullu ja olen sen perusteella mukamas kummallinen ja enkö muka ole innoissaan lapsesta... Olen, mutta en ole semmoinen että jokaisen vastaantulijan kanssa puhuisin vain raskaushömppää, ja esim. facebookissa en ole aiheesta kailottanut ;)

En minäkään
Kun pelkäsin jatkuvasti, että tulee kohtukuolema tai että viimeistään synnytyksessä vauva kuolee :( kaverille kävi niin, että vauva kuoli synnytyksen aikana :'(

raskaaana
No, minulla ei pelota että vauvalle käy mitään. Voi käydä, sehän on mahdollista kaikilla, mutta en stressaa asiasta liikaa kun en voi siihen vaikuttaa.
Sinkkukavereiden kanssa jutut on ihan samat kuin ennenkin, toki silloin kun he ottaa vauvan puheenaiheeksi niin jutellaan vauvasta. Ja tietty nyt voin mainita jotain ohimennen, mutta en hössötä mitään "voi kattokaa ny kaikki millaset ihanat potkarit mä löysin, just täällä mietitään miehen kans millaset vaunut, tai siis, ilmakumirenkaat tietysti kun ne on parhaat, mutta pitäiskö ottaa heittoaisalliset vai ei".. Tai no voi ne jutut tommosiakin olla mutta lähinnä isovanhempien kanssa kun tulevat mummit löpöttelee vauvajuttuja enemmän kuin mielellään..

raskaaana
Minä kuulemma oon outo. :D No, niinhän siinä kävi että ku miehen sukulaisillakin tässä yks kerta vierailtiin, synttäreillä missä oli puoli miehen sukua, niin johan sieltä tuli niitä jotka lääppi minun mahaa ja kyseli, miten pitkällä oot jne. Oli vähän vaivaannuttavaa kun en pidä siitä että käydään iholle. Kahvipöydässä multa kyseltiin innokkaana, että "aiotko ottaa epiduraalin? voi että, mä voisin näyttää kuvan mun epparihaavasta, oli niiiin hirvee, entä aiotko imettää? tiedäks, mulla oli suihkutissit ja sitä maitoa vaan lens, joka paikkaan, niin ja se pukamax on muuten paras peräpukamavoide..". Siis jutut oli tommosia muilta naisilta ja en ollu monia ees ennen tavannu :D Vastailin siinä sitten, että joo, kyllä meinaan imettää mutta katsotaan sitten miten sujuu.. Ja synnytys, sen näkee sitten..

"Lissu"
Kaikki ei vaan hössötä ja hyvä niin. :) Mulla kävi niin että esikoisesta en hössöttänyt mutta sen jälkeen hanat aukesi ja olen hössöttänyt joka kumminkaiman lapsesta sadan kilometrin säteellä. :D Eli lienen varoittava esimerkki... Ekasta lapsesta sitä jotenkin vielä koki raskauden vain itsensä kautta, "minä olen raskaana", mutta sen jälkeen tokaa odottaessa paremmin ymmärsi että vauva on tulossa ja minä lähinnä sivuroolissa. :)

raskaaana
Minä haluan että pystyy muustakin puhumaan kuin vauvajutuista :D Ja semmoseksi en halua tulla kuin nuo sukulaiskekkerien kahvipöytänaiset, että kyselen ventovierailta heidän peräpukamistaan ja raskauskiloistaan, apua! No, saa tietty nähdä miten käy kun vauva on maailmassa ja hormonit räjähtää mutta ainakin toiveissa olis "säilyttää itseni" eikä muuttua semmoseksi joka ei osaa mistään, ei mistään muusta puhua kuin vaipan sisällön koostumuksesta..

statussymboli?
Kunhan ette vaan tee sitä, mitä monet, että lapsi on vähän sama kuin muutkin tavarat, jotka pitää hankkia kun se on vähän niin kuin yleistä. Ja sitten kun saa, niin laitatte kokopäivähoitoon.

vierailija1234
Meillä kans LA pari viikon päästä enkä ole mitenkään koko raskauden ajan hössöttänyt vauvasta. Toki lähipiirin kanssa on puhuttu vauvasta ja kaikki häntä kovin odottaa.
Miksi hössöttämään jos ei koe sitä tarpeelliseksi?
Eikä kaikkien kanssa voi edes asiasta puhua. Esim. Sinkut.
Menetin hyvän ystäväni raskauden takia.

raskaaana
Kunhan ette vaan tee sitä, mitä monet, että lapsi on vähän sama kuin muutkin tavarat, jotka pitää hankkia kun se on vähän niin kuin yleistä. Ja sitten kun saa, niin laitatte kokopäivähoitoon.
No ei kyllä tosiaan tehä mitään semmosta. Ei lapsi oo mikään tavara vaan elävä ihminen. Toivottu tapaus tämä on vaikken olekaan päästä pehmenny läpättämään vauvajuttuja kaikille pankinvirkailijoista alkaen. :D Ja ei olla lasta laittamassa hoitoon ennen 3 ikävuotta, jos ei oo ihan pakkotilanne.

raskaaana
Meillä kans LA pari viikon päästä enkä ole mitenkään koko raskauden ajan hössöttänyt vauvasta. Toki lähipiirin kanssa on puhuttu vauvasta ja kaikki häntä kovin odottaa.
Miksi hössöttämään jos ei koe sitä tarpeelliseksi?
Eikä kaikkien kanssa voi edes asiasta puhua. Esim. Sinkut.
Menetin hyvän ystäväni raskauden takia.
Minä oon keskittäny sen hössötyksen siihen, että minä ja mies lällyillään yhdessä tulevasta vauvasta. Kotona toisen kanssa saa olla ihan höpö ja lässyttää jos siltä tuntuu, ilman että ärsyttää ketään. Isovanhemmat myös kovasti oottaa. Mutta en ymmärrä miks pitäis alkaa lapsettomien sinkkukavereiden kanssa puhumaan siitä millasta kivunlievitystä ajatellu synnytyksessä käyttää ja minkäväriset vaunut otetaan.

kaikkeasitä
En hössöttänyt ekasta enkä tästä toisestakaan. Kukaan ei ole haukkunut minua oudoksi...
Sama mulla.
Ja toka pidettiin itse asiassa siksi salassa syntymään asti, että jotkut ihmiset osaavat hössöttää jopa negatiivisesti. Huoli tekosyynä pelotella, arvostella, murehtia, huolehtia aivan kaiken maailman keksittyjä asioita, joten helpommalla pääsee, jos jättää kertomatta koko lapsen tulosta. Toki kaikki ei pysty salaamaan, mut mullapa riittää tota vatsaa muutoinkin.

"123"
En itsekään hössötä, ja jotenkin on välillä kiusallista kun ihan "ulkopuoliset" (eli muut kuin lähisuku ja parhaat kaverit) hössöttää tuosta masuasukista ja pommittaa kysymyksillä. En tykkää.

Hihitellen
Otsikossa tulikin kysymys. Meille on tulossa esikoinen ja tänään kuulin ihmettelyä siitä kun en hössötä raskaudesta ja vauvasta. Kaveripiirissä ei ole lapsia muilla vaan suurin osa sinkkuja - heidän kanssaan tulee juteltua lähinnä muista asioista, vaikka toki vauvastakin on puhuttu ja kyselevät miten menee jne.

Olen, mutta en ole semmoinen että jokaisen vastaantulijan kanssa puhuisin vain raskaushömppää, ja esim. facebookissa en ole aiheesta kailottanut ;)
Ooh, mä en olekaan ainoa! Mä en vaan yksinkertaisesti halua mitään ylimääräistä hössötystä enkä tössötystä.

Mä oon huomannu kans lähipiirissä ton saman ilmiön, et raskaudesta hössöttämättömyys on joku trendi. Tai siis että ei asiasta mitään hiiskuta, ollaan niin vaatimattomasti raskaana. Varmaan siihenkin on syyt ja kukin tavallaan. Ei se mua mitenkään häiritse tai ärsytä. Liika hössöttäminen sit jo ärsyttääkin..

Ite en oo hössöttäjä, mutta en vaivihkainenkaan. Raskaana ollessani taisin jakaa 20. vkon ultrakuvan ja sit loppuraskaudesta yhden mahakuvan. Molemmilla kerroilla. Ja niin aattelin tehdä seuraavallakin kerralla, jos nyt tässä aletaan taas vauvantekopuuhiin.

Eikä kukaan oo kyllä mullekaan tullut hössöttämään. Perhepiirissä ollaan kyllä oltu iloisia tulokkaista ja lähinnä ehkä anoppi on pikkuisen hössöttänyt mutta lähinnä sellaista "istu sinä nyt kaikessa rauhassa ja ota rennosti" juttua. Muut ovat kohdelleet kuin normaalia ihmistä :D

Vaunuista ja sängyistä ja muista tarvikkeista ehkä vähän hössötin, mutta sitä oli todistamassa vain oma puoliso. ;)

Yhteistyössä