Olenko mä ateisti, kun olen aikuisiällä eronnut kirkosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja In
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

In

Vieras
En ole ikinä uskonut mihinkään. Enkä todellakaan ymmärrä hihhuleita jotka uskovat. Anteeksi jos loukkasin jotakuta. Itse en vain ymmärrä miksi uskoa johonkin mitä ei ole olemassa. Miten joku olematon voi antaa voimaa, kuten uskovaiset höpöttävät

Minä erosin aikuisiällä, vain liittyäkseni vapaaseurakuntaan. Eli olen kai kuvailemasi hihhuli joka saa voimaa mielestäsi olemattomalta :D Onneksi usko on jokaisen henkilökohtainen päätös, jonka voi tuntea vain omassa sydämessään. Kukaan ei siihen pysty pakottamaan. "Oletko ateisti" - kysymykseen voit vain itse vastata.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
No millainen on sitten ateisti? Mä en usko, enkä ymmärrä että joku voikaan uskoa. Oletko sinä sitten sellainen agnostikko

En halua oikeastaan tuumia asiaa kovin pitkälle omalta kohdaltani, minulle riittää ihan hyvin se, että tällä hetkellä minä en ole uskovainen. Ehkä tilanne muuttuu joskus, ehkä ei.

Alkuperäinen kirjoittaja Huspati Huta:
No millainen on sitten ateisti? Mä en usko, enkä ymmärrä että joku voikaan uskoa. Oletko sinä sitten sellainen agnostikko

En halua oikeastaan tuumia asiaa kovin pitkälle omalta kohdaltani, minulle riittää ihan hyvin se, että tällä hetkellä minä en ole uskovainen. Ehkä tilanne muuttuu joskus, ehkä ei.

mä taas TIEDÄN etten koskaan tule mihinkään uskomaankaan. Kun en niin tipan tippaa usko että mitään jumalaa on olemassakaan. Kun kuulen ihmisen höpöttävän jotain uskojuttua niin se saa karvani pystyyn, ällöttää oikein kaikki hihhulit ja sillä tarkoitan ihmistä, jolle se usko on koko elämä. Ei vaan tajua.

Alkuperäinen kirjoittaja In:
En ole ikinä uskonut mihinkään. Enkä todellakaan ymmärrä hihhuleita jotka uskovat. Anteeksi jos loukkasin jotakuta. Itse en vain ymmärrä miksi uskoa johonkin mitä ei ole olemassa. Miten joku olematon voi antaa voimaa, kuten uskovaiset höpöttävät

Kysymys on psykologiasta luonnollisesti.
Voimaa voi saada mistä tahansa jos siihen vain uskoo.

Alkuperäinen kirjoittaja Jaska-:

no mä en kyllä saa voimaa mistään olemattomasta asiasta. Mulla on ihan fyysisiä asioita mistä saan voimaa, esim lapset. Ei mulle anna voimaa mikään peikkokaan, vaikka kuinka uskoisin peikkoja olevan olemassa.

mä taas TIEDÄN etten koskaan tule mihinkään uskomaankaan. Kun en niin tipan tippaa usko että mitään jumalaa on olemassakaan. Kun kuulen ihmisen höpöttävän jotain uskojuttua niin se saa karvani pystyyn, ällöttää oikein kaikki hihhulit ja sillä tarkoitan ihmistä, jolle se usko on koko elämä. Ei vaan tajua.
Minulla on moneenkin asiaan sellainen kanta, että en tiedä ja hyvä niin, en haluakaan tietää. Kenenkään usko ei minua häiritse tai loukkaa enkä niitä uskontuputtajiakaan oikeassa elämässä kyllä ole juuri tavannut. Jos/kun joku saa voimaa uskostaan, ei minulla ole siihen nokankoputtamista. Voin olla hyvillä mielin heidän puolestaan, vaikka minulla ei samanlaista tunnetta olekaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Jaska-:

no mä en kyllä saa voimaa mistään olemattomasta asiasta. Mulla on ihan fyysisiä asioita mistä saan voimaa, esim lapset. Ei mulle anna voimaa mikään peikkokaan, vaikka kuinka uskoisin peikkoja olevan olemassa.

Mutta kun sinä et usko että peikkoja on olemassa. Et voi sanoa että et saisi voimaa vaikka uskoisit, toki voit arvella asian olevan niin.
Mutta käytäntö ja psykologia/tiede on osoittanut että plasebo-efekti on olemassa ( http://fi.wikipedia.org/wiki/Plasebo )

Yhteistyössä