Olenko luuseri, kun en jaksa opiskella enää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mitä tehdä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mitä tehdä?

Vieras
Olen kolmen lapsen 34v äiti. Yksi amk-tutkinto takana ja saman alan yo-opintoja myös jokunen kurssi. Sittemmin yliopisto-opinnot jäivät kesken... Nyt olen ollut jo kohta 6v kotona, joten hain opiskelemaan ihan muuta alaa monimuotokoulutuksena.

Vuodenvaihteesta olen opiskellut (2-3 lähiopetuspäivää kuukaudessa) enemmän tai vähemmän. Opiskelu ei ole vaikeaa, mutta en saa aikaiseksi mitään :( Päivät kuluvat vähintään yhden lapsen kanssa (täyttää syksyllä 3v), muut osapäivähoidossa. Nyt en ole saanut juuri muuta aikaiseksi kuin lähipäivät käytyä. Illalla on mahdotonta luke, kun lapset hulinoivat ympärillä. En jaksa kirjoittaa enää esseitäkään, niitä on tullut tähän mennessä ihan tarpeeksi väännettyä. Suurin osa opinnoista koostuu siis esseistä (8-10 sivua). Alussa olin tosi innostunut opiskelusta pitkän tauon jälkeen, mutta nyt tökkii ja pahasti.

Syksyllä kaikki lapset olisivat hoidossa, mutta sitten tulee taloudellinen puoli vastaan. En pärjää pelkällä opintotuella. Opintolainaa taas en halua, koska miehenkin lainat maksamatta vielä...
Olen ihan umpikujassa... Saanko edes töitä näin pitkän kotonaolon jälkeen?

No siis et ole luuseri jos et jaksa opiskella mitään. Ei siinä mitään pahaa ole, se on ihan ymmärrettävää. Mutta kuten itsekin varmaan käsität, jotainhan se on syksyllä tehtävä. Mitä ajattelit, silloin kun aloitit nuo opinnot, että teet syksyllä? Siis mietin sitä, että varmaan sitä taloudellista puolta on tullut jonkun verran jo pohdittua silloin. Vaihtoehdot on sinänsä vähissä, sun pitää joko hakea oman alasi (amk-tutkinto) töitä jos niitä saa, tai sitten mennä johonkin muuhun työhön. Mahdollisesti jatkaa opiskelua niiden ohessa, tai sitten keskeyttää opinnot jos ne ei kerran kiinnosta, voihan niihin ehkä palata myöhemmin. :) Tai sitten koitatte jotenkin pärjätä samalla kun opiskelet.

Et ole luuseri. Itse olen yh mutta aion jatkaa syksyllä opiskelua silti. Laskin etten saa yhtään sen enempää käteen rahaa kuin mitä saisin jos olisin töissä kokopäiväisesti. Tosin minähän saan hieman elatustukea jne.
Aina kannattaa opiskella, se on sinun pääomaasi. Varallisuus ei nimittäin ole sitä, oikeasti.
Jos tahdot opiskella, mikset opiskelisi?

Alkuperäinen kirjoittaja Se_Alkuperäinen;23956767:
Et ole luuseri. Itse olen yh mutta aion jatkaa syksyllä opiskelua silti. Laskin etten saa yhtään sen enempää käteen rahaa kuin mitä saisin jos olisin töissä kokopäiväisesti. Tosin minähän saan hieman elatustukea jne.
Aina kannattaa opiskella, se on sinun pääomaasi.Varallisuus ei nimittäin ole sitä, oikeasti.
Jos tahdot opiskella, mikset opiskelisi?

Olen vähän samaa mieltä.. itsekin olen yh ja opiskelen, onhan se tavallaan rankkaa, mutta kestää sitä vähän aikaa. :) Esseet teen iltaisin kun lapset nukkuu tai silloin kun itsellä on koulusta etäopiskelupäivä ja lapset päiväkodissa. Saan suunnilleen saman verran nyt rahaa kuin saisin töissä, töissä saisin ehkä muutaman satasen enemmän.. Mutta sitten meniskin päivähoitomaksuja yms. enemmän.

Nii-in.. Toki opiskelu aina kannattaa. Olin kouluun hakiessani niin innostunut asiasta, etten edes liiemmin pohtinut raha-asioita. Kirpparilta kaikki ostettu tähänkin mennessä :D Nyt alkanut sekin puoli rassaamaan, vaikken mikään materialisti olekaan.

Eniten olen pettynyt itseeni, koska en jaksa enää kirjoittaa mitään ja esseitä vartenhan pitää lisäksi lukea kirjallisuutta yms. vaikka kuinka ja mulla ei jää mitään mieleen, kun en osaa nykyään enää keskittyä :( En jaksa keskittyä edes iltaisin, kun lapset nukkuvat. Mulla on aika vilkaat lapset, jotka vievät kaikki mehut. Helpommalta tuntuisi käydä päivät töissä ja olla illat vapaa. Oman alani töitä ei vaan juuri näy ilmoituksissa. Nyt opiskelemani ala on hyvin työllistävä, mutta vastuullinen ja palkka surkea...

Jos saisi hyvän työn, niin ottaisin kyllä heti vastaan :)

Eikö se yksi lapsi voisi myös mennä hoitoon, niin saisit keskittyä siihen opsikeluun ilman että tarvitsee hoitaa lasta samalla? Ja et ole luuseri, mä olen kokenut kotona opiskelun äärimmäisen raskaaksi... Lukea vaan neljän seinän sisällä kirjaa toinen toisensa jälkeen ja kirjoittaa niitä ainaisia esseitä, lähiopetuksessa saa sentään keskustella, pitää ja kuunnella esitelmiä ja meno on muutenkin vähän vaihtelevampaa :D

Kiitos kaikille kommenteista :)

Lähiopetuspäivillä viihdyn oikein hyvin. Ne eivät edes tunnut koulussa olemiselta, niin mukavaa porukkaa meillä on :) Tenttejä voisin kyllä tehdä mielummin (nyt meillä ei niitä ole lainkaan).

Tuntuu vaikealta jättää asioita kesken... Vaikka onhan mulla yliopistokin kesken ;)
Sovellun testien mukaan opiskelemalleni alalle hyvin, mutta nyt olen alkanut miettimään sen henkistä raskautta...

Voi, kun joku antaisi mulle töitä, niin saisin pitää breikin! :D

Mitkä opinnot sulla siellä yliopistossa on kesken? Mun mielestä olisi ehkä kannattanut ne suorittaa loppuun riippun toki siitä, mitkä työmahdollisuudet ne antavat. Yliopistossahan saa paljon tehdä kirjatenteilläkin, kun sitä kaipasit. Tsemppiä!

[QUOTE="vieras";23956969]Mitkä opinnot sulla siellä yliopistossa on kesken? Mun mielestä olisi ehkä kannattanut ne suorittaa loppuun riippun toki siitä, mitkä työmahdollisuudet ne antavat. Yliopistossahan saa paljon tehdä kirjatenteilläkin, kun sitä kaipasit. Tsemppiä![/QUOTE]

Yhteiskuntatieteellisessä opinnot kesken. Tarkemmin en halua kertoa :D
Mutta olen ollut vuosia ilmoittautumatta poissa- tai läsnäolevaksi, joten ei taida opitojen jatkaminen noin vain onnistua enää? :(

[QUOTE="aapee";23957024]Yhteiskuntatieteellisessä opinnot kesken. Tarkemmin en halua kertoa :D
Mutta olen ollut vuosia ilmoittautumatta poissa- tai läsnäolevaksi, joten ei taida opitojen jatkaminen noin vain onnistua enää? :([/QUOTE]

Voi olla neuvoteltavissa ymmärtääkseni. Kannattaa ehkä kysyä, jos ala sellainen, jolla voisi työllistyä ja saada kohtuullista palkkaa.

Yhteistyössä