Olenko liian tiukkis vai toiminko ihan oikein tässä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ärsyttää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

ärsyttää

Vieras
Laitoin meidän teinin 15v tilille rahat bussikortin latauksiin koko kevääksi (yli 100e), ja sanoin että pitää kanssa huolen ettei tuhlaa niitä rahoja mihinkään muuhun (saa kyllä erikseen viikkorahaa). Hän kun ehdottomasti tarvitsee sitä korttia että pääsee harrastukseensa (tanssikoulua 2xvko).
Nyt se itkee mulle et tilillä on 5 euroa ja kortin lataus loppuu tänään, ja huomenna olis tanssiharkat. Mä sanoin että nyt en kyllä anna euroakaan, saa sit olla ilman korttia ja harkat jää väliin.
Mitä itse tekisitte?

En ikinä laittaisi kuin sen verran rahaa kerralla kuin tarvii, tuon ikänen ei kykene vielä nuon pitkiin ajatuksiin. No meillä jäisi muutama kerta väliin ja tekisi rutkasti kotitöitä uusien rahojen eteen.

Minäkin ihmettelen, että miksi laitoit rahat tilille ja vielä kerralla? Miksi et ladannut suoraan korttiin tai antanut kertalatauksen hintaa kerralla. Minä ainakin annan meidän teinille käteisenä kuukausilataussumman, kun kortti alkaa vanheta, nettilatausta en viitsi tehdä, kun sen aktivoinnin kanssa on joskus ongelmia busseissa.

No luultavasti antaisin rahaa ja sen myötä uuden mahdollisuuden oppia virheistään. Tosin, mulla on taipumusta hemmotella omia lapsianikin...
Mutta virheitä tekee aikuisetkin.

miksi ette ladannut sitä 100€ sinne korttiin samantien?miten pitkä matka on treeneihin?kävellen ja pyörälläkin pääsee ;) ehkäpä se teini oppii jotain..tai sitten ei.

Se on kuukausikortti, ei sitä pysty lataamaan etukäteen ku yheks kuukaudeks kerrallaan..
Treeneihin on noin 10km per suunta, tuskinpa lähtee kävellen tai pyörällä, on kyllä niin laiska ja mukavuudenhalunen että.

Miten pitkä matka sinne harrastukseen on, tuon ikäinen kyllä selviää jo vähän pitemmästäkin kävely- tai pyöräilymatkasta? Voisin antaa rahaa bussiin niin että se vähennettäisiin tulevista viikkorahoista tai palkata teinin tekemään jotain isompia kotitöitä joista saisi tienata rahaa. Sellaisia juttuja, joita hänen ei normaalisti tarvitse tehdä (saunan pesu, koko talon ikkunat, suursiivous vaatehuoneelle tmv?)

En antaisi rahaa "ilmaiseksi", koska tyttö on jo sen saanut ja on nyt omaa tyhmyyttään ilman. Oppiipahan vähän rahankäyttöä.

Antaisin rahat, kun itsekin kannustan lapsiani harrastamaan ja teen kyllä kaikkeni, että pääsevät harrastuksiin. Sen sijaan ottaisin summan sitten viikkorahoista. Pitää tuossa iässä alkaa jo oppia rahankäyttöä ja ymmärtää, että kun rahat loppuu niin sitä ei tuosta noin vain tupsahda taas tilille.

[QUOTE="vieras";25865140]Antaisin rahat, kun itsekin kannustan lapsiani harrastamaan ja teen kyllä kaikkeni, että pääsevät harrastuksiin. Sen sijaan ottaisin summan sitten viikkorahoista. Pitää tuossa iässä alkaa jo oppia rahankäyttöä ja ymmärtää, että kun rahat loppuu niin sitä ei tuosta noin vain tupsahda taas tilille.[/QUOTE]

Mut tavallaan antaisin periksi sit kuitenkin jos antaisin ne rahat heti. Vaikka sit ottaisinkin ne viikkorahoista.
Mun mielestä hän saa odottaa et saa sitä rahaa, mut ilmeisesti oon julma kun ajattelen näin.

ai että muistan itsekin tehneeni samanlaisen typeryyden teininä! olin vuotta nuorempi ja ai että riso silloin oma typeryys ja tietty oli tosi vaikeeta ymmärtää äidin ja isin julmuus asiassa! enpä muuten sen jälkeen käyttäny bussikortti rahoja muuhun kuin siihen tarkoitettuun asiaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ärsyttää;25865085:
Se on kuukausikortti, ei sitä pysty lataamaan etukäteen ku yheks kuukaudeks kerrallaan..
Treeneihin on noin 10km per suunta, tuskinpa lähtee kävellen tai pyörällä, on kyllä niin laiska ja mukavuudenhalunen että.
no et ainakaan kuskaamaan ala. anna teinin oppia virheistään. kerta on rahan tuhlannut, niin sitten ei mene harkkoihin, tai pyöräilee. kymmenen kilsaa taittuu pyörällä tuosta vain, kun on näin hyvät ilmatkin

10 kilometriä ei ole matka eikä mikään. jos siellä menee bussit, niin todennäköisesti pyörätietkin vie suoraa tanssikoulun pihaan. eli fillarin selkään vaan, tulee hyvät alkuverkatkin. ei minuakaan kuskailtu harrastuksiin kun olin teini. sama matka oli tallille ja kaupungin keskustaan vielä toinen mokoma. niin vaan pyörällä mennen tullen lähes joka päivä. nykyajan tenavat on niin tottunut siihen, että auto vie ja hakee pienenkin matkan takia.

Alkuperäinen kirjoittaja ärsyttää;25865172:
Mut tavallaan antaisin periksi sit kuitenkin jos antaisin ne rahat heti. Vaikka sit ottaisinkin ne viikkorahoista.
Mun mielestä hän saa odottaa et saa sitä rahaa, mut ilmeisesti oon julma kun ajattelen näin.

Et mun mielestä ole julma. En tiedä minkä verran teini saa viikkorahaa, mutta jos summa on sellainen, että joutuisi olemaan ilman viikkorahoja useamman kuukauden, hän varmaan ottaisi opikseen vaikka saisi rahat heti, kun joutuisi kärvistelemään sitten pitkän ajan ilman omaa rahaa... Itse olisin sen verran "hellä" että tarjoaisin jo ehdotettuja vaihtoehtoja niin nuorella olisi kuitenkin mahdollisuus jatkaa harrastusta halutessaan heti, mutta joutuisi silti kantamaan tuhlailusta vastuun myöhemmin. Tai jos viikkorahat riittää kertalippuihin, voisi maksaa itse viikkorahoistaan yksittäisiä matkoja. Tuleehan se kalliiksi, mutta vaihtoehto sekin.

Ottaisin bussirahat viikkorahoista pois, sillä lapsi on käyttänyt tässä tapauksessa viikkorahat jo etukäteen. Kyllä 15-vuotiaan pitää osata käyttää raha siihen mihin se on tarkoitettu. Jos ei osaa, niin on korkea aika opetella.

Antaisin tässä kohtaa varmaan rahat, lähinnä siksi että liikuntaharrastus on kuitenkin tärkeä homma ja tuossa iässä ne helposti monella jää kun olisi hauskempaakin tekemistä.

Takaisinmaksusopimus sitten niistä tulevista viikkorahoista tietenkin, ja siitä pitäisin tarkkaan kiinni.

Kyllä normaalilla älyllä varustettu 15-vuotias todellakin osaa suunnitella rahankäyttöä halutessaan, joten noita "ei se nyt voi tajuta"-kommentteja en ihan ymmärrä.

ok,Helsingissä pystyy lataamaan vaikka vuoden etukäteen..ja joo,jos on laiska ja mukavuudenhaluinen,niin ehkä olisi jo aika sitten teininkin opetella,että aina ei kaikki käy ihan niin helposti eli joko kävellen/pyörällä treeneihin tai sitten jättää treenit välistä,jos laiskottaa

• Tykkää
Reactions: moekoe
Multa ei sais penniäkään. Eikä autokyytejä. Jos on kerran katsonut, ettei tarvitse rahaa siihen kortin lataukseen vaan käyttää pois, niin olkoon ilman sitten. Matka ei ole edes pitkä ja ton ikäinen osaa varmaan muutenkin järjestellä kyytejä itselleen.
Että pidä vaan pintas!

ok,Helsingissä pystyy lataamaan vaikka vuoden etukäteen..ja joo,jos on laiska ja mukavuudenhaluinen,niin ehkä olisi jo aika sitten teininkin opetella,että aina ei kaikki käy ihan niin helposti eli joko kävellen/pyörällä treeneihin tai sitten jättää treenit välistä,jos laiskottaa

Me ei asuta Helsingissä, mut nyt ku sanoit, niin en mä varma ole miten noita pystyy lataamaan, oon olettanut et vaan kuukaus kerrallaan. Mut eihän se nyt kai oo tän jutun pointtikaan.

Joo mua on alkanu ihan tosissaan ärsyttämään ton teinin laiskuus. Treenejäkin on jääny sen takia välistä ku ei vaan viitti... ja se kun kuitenki maksaa 260e/lukukausi.

Jos se harrastus on muka niin tärkeä niin silloin a)teini ei olisi tuhlannut harrastuksen matkoja varten tarkoitettuja rahoja b)teini kulkisi sinne harrastukseensa kävellen/pyörällä.

Ja 15-vuotias todellakin ymmärtää mitä on tehnyt! Te vanhemmat joiden mielestä on toisin niin teininne tulevat vedättämään teitä tulevaisuudessa 1-0, elleivät jo sitä tee.

Ihan oikein on ton ikäsen ottaa jo hiukka vastuuta touhuistaa, se on voi voi jos ei viiti vaikka pyörällä mennä. Itse on kuitenkin tilanteen tietoisesti aiheuttanut.

Yhteistyössä