Olenko "kohtuuton", jos en päästä miestä risteilylle?

• Viestiketjun aloittaja "Irmeli"
  • Ensimmäinen viesti
Olet ehkä hieman kohtuuton..
Raskausaika väsyttää ja menevä taapero, mutta mielestäni isänkin pitäisi kuitenkin saada välillä sitä jotain omaa tekemistä.
On kuitenkin pitkiä päiviä arkisin töissä ja viikonloput hoitaa lasta. Itse lepäät viikonloput, millon isä saa sen oman aikansa? Ei se isäkään mikään superihminen ole joka jaksaa päivästä toiseen samaa, ilman sitä omaa henkireikäänsä.

Tuskin sen yhden viikonlopun aikana nyt mitään kummia sattuu. Nukkuuko lapsi päikkäreitä? Otatte viikonlopun lungisti ja vaikka pienen leffaillan niin helposti siinä itse saa lepäiltyä sohvalla tarpeen tullen. Kyllä sinä hengissä selviät siitä, jos vain tahdot.

Itse olin 4kk yksin 2v:n ja vauvan kanssa kun mies lähti työreissulle. Hengissä selvittiin, vaikka väsymys oli suurinta koskaan, kun vauva ei nukkunut. Se nyt taas on toinen tarina.

"joku"
Siis miten kauan se mies olis pois? Yhen yön? Onko sulla siis ollut jotain komplikaatioita nyt raskausaikana, miksi vesien meno olis nyt tulevana viikonloppuna todennäköstä? Jos sulla ihan normaaliraskaus ollut, niin ei mun mielestä oikein oo mitään syytä sen raskauden takia, etteikö mies vois mennä risteilylle. Eikö nyt ois just hyvä aika miehenki käydä, ei sitten kuukauden-kahden päästä ainakaan varmaan kannata lähteä.

"vieras"
Haluaisin yrittää ymmärtää sinua, mutta olet kyllä kohtuuton. Muutenkaan en ymmärrä varsinkaan naisia jotka eivät päästä miestään risteilyille.. Ei ihmekkään ettei mies jaksa kauaa sellaisessa suhteessa..
Hassua :) Kummallakaan meistä ei oo koskaan ollu minkäänlaista tarvetta lähteä risteilylle. Tosin ei käydä perheenkään kanssa,kun laivat ei oo ehkä se juttu mihin satoja euroja laittaisin. Mut me ollaankin jo vanhoja ;) Ja onhan tuo jo yli 12 vuotta mua katsellut,ehkä se ei oo vielä tajunnu että sen ois pitänykin mennä laivalle :O

Miksi et ymmärrä VARSINKAAN naisia? Ymmärrätkö sitten kuitenkin miehiä jotka eivät pidä ajatuksesta että vaimo lähtee yksin tallinnanlaivalle?

Ja lopuksi..onko se pitkän suhteen edellytys että pitää mahdollisimman usein päästä mahdollisimman kauas puolisosta vetämään pää täyteen jonnekin laivalle? :D Vai voisko sen suhteen eteen tehdä jotain muuta?

• Tykkää
Reactions: Millenia
"Milla"
Miehesi on aikuinen ihminen, etkä sinä minusta oikein voi häntä KIELTÄÄ menemästä.
Toki voitte asiasta keskustella ja voit kertoa, että ajatus ei sinusta ole oikein hyvä.
Mutta kyllä kai aikuinen ihminen itse päättää lähteekö työporukan kanssa risteilemään vai ei.

Ja muutenkin, olet kyllä hieman kohtuuton.
Laskettuun aikaan on kuitenkin vielä yli 10vkoa. Vesien meno tms ei nyt ole hirveän todellinen pelko.
Väsymys toki varmasti on todellista, mutta kyllähän tuo esikoinenkin vielä nukkuu päiväunia. Mene viereen lepäämään itsekin.

"Irmeli"
Täällähän tuntuu olevan jaksavaista porukkaa :)
Toki arvattavissa tällä supernaisten palstalla, todellisuus saattaa joillain teilläkin olla jotain muuta sitten omalla kohdalla..

Tosiaan, mies lähtisi la aamuna klo 8 ja palaisi sunnuntaina joskus iltapäivällä ja varmasti karseassa krapulassa, eli nukkuisi loppupäivän.

Varmasti fyysisesti pärjättäisiin viikonloppu, ollaanhan me pärjätty kaikki miehen työmatkatkin, jolloin on useita öitä pois. Joku ehdotti että 2,5 v saa tehdä mitä haluaa ja minä lepään. Miten se onnistuu?

Meillä on tilanne se, että jokaikinen päivä on jo piirretyt käytössä ja ulkoilla en jaksa lapsen kanssa läheskään jokapäivä, kun en vaan jaksa kävellä ja seistä, kun selkä hajoaa ja supistaa. Tähänkin olen pyytänyt mieheltä apua, että ulkoislisi lapsen kanssa töiden jälkeen ja tekisin sillä välin vaikka ruoan ja päivällä ehdin tehdä enemmän rauhallisia kotihommia. Näin on käynyt kerran tai kaksi tämän 29 viikon aikana..

Tässä raskaudessa on ollut verenvuotoa ja supistuksia, mutta en ole lääkäriltä saanut mitään arveluja siitä, että ennenaikainen syntyminen olisi todennäköistä, ei ole ottanut mitään kantaa asiaan, enkä ole kysellyt.
Olen joutunut käymään muutaman kerran päivystyksessä ja ottamaan aina lapsen mukaan, kun mies ei töiltään ole ehtinyt tulla.

Joku ehdotti, että mies järjestäisi varahoito suunnitelman. Olen tätä ehdottanut miehelle eilen, mutta en saanut mitään vastausta. En kyllä ihmettele, sillä mitään hoitopaikkaa ei ole.

[QUOTE="vieras";25906167]Hassua :) Kummallakaan meistä ei oo koskaan ollu minkäänlaista tarvetta lähteä risteilylle. Tosin ei käydä perheenkään kanssa,kun laivat ei oo ehkä se juttu mihin satoja euroja laittaisin. Mut me ollaankin jo vanhoja ;) Ja onhan tuo jo yli 12 vuotta mua katsellut,ehkä se ei oo vielä tajunnu että sen ois pitänykin mennä laivalle :O

Miksi et ymmärrä VARSINKAAN naisia? Ymmärrätkö sitten kuitenkin miehiä jotka eivät pidä ajatuksesta että vaimo lähtee yksin tallinnanlaivalle?

Ja lopuksi..onko se pitkän suhteen edellytys että pitää mahdollisimman usein päästä mahdollisimman kauas puolisosta vetämään pää täyteen jonnekin laivalle? :D Vai voisko sen suhteen eteen tehdä jotain muuta?[/QUOTE]

Tuossa taidettiin tarkoittaa kyllä niitä naisia, jotka kieltävät miehiltä tuollaiset poikien extempore laivaristeilyt syystä tai toisesta. Eivät vaan halua päästää miestään mihkään riennoilla ja jäädä yksin kotiin. Ja useimmiten ne on ne naiset kyllä, jotka miehieltänsä riennot kieltävät. Harvoin miehillä on naisten menoihin nokan koputtamista.

Ja kyse ei ollut pitkän suhteen edellytyksestä, vaan ihan kerrasta tai parista laivaristeilyn kieltämisestä. Toki asioista voidaan aina vääntää pitkän kaavan mukaan miten vaan, mutta avara katseisuus on sallittua :)

kökköliini
[QUOTE="vieras";25906167]Hassua :) Kummallakaan meistä ei oo koskaan ollu minkäänlaista tarvetta lähteä risteilylle. Tosin ei käydä perheenkään kanssa,kun laivat ei oo ehkä se juttu mihin satoja euroja laittaisin. Mut me ollaankin jo vanhoja ;) Ja onhan tuo jo yli 12 vuotta mua katsellut,ehkä se ei oo vielä tajunnu että sen ois pitänykin mennä laivalle :O

Ja lopuksi..onko se pitkän suhteen edellytys että pitää mahdollisimman usein päästä mahdollisimman kauas puolisosta vetämään pää täyteen jonnekin laivalle? :D Vai voisko sen suhteen eteen tehdä jotain muuta?[/QUOTE]minua ei ole koskaan haitannut vaikka mies menee omia reissujaan, tosi harvoin ollaan viikonloppuja samassa paikassa. ainahan tuo on kotiin reissuiltaan tullut:D

"vieras"
Voi että, mä kyllä ymmärrän tuon väsymyksen.
Tuo pelkosi, että jotain sen viikonlopun aikana sattuu, tuntuu kyllä hiukan kaukaahaetulta. Vai onko sille pelolle joku syy?

Olisiko mies pois perjantai-illasta sunnuntai-iltapäivään? Kuuluuko tapoihin tulla kännissä kotiin?

Juu, raskaus uuvuttaa, samoin se taapero siinä, mut ei se elämä tuosta helpommaks ole tulossa pitkään aikaan..

Sulla ei ilmeisestikkää ole kovin suurta pelkoa vesien menon suhteen tms. joten raskaus on TODELLA huono tekosyy reissun estämiselle.

Jos huoli hoitopaikasta on, soita mll:lle tms. Tai ota yhteytää paikalliseen mll:n osastoon, voivat luvata apua vaikkea varsinaisia hoitajia oliskaan.

Jos sä et vaan halua et mies lähtee niin lakkaa vetoomasta noihin tekosyihin ja sano suoraan et sä et vaan halua et se lähtee.

"Irmeli"
"On kuitenkin pitkiä päiviä arkisin töissä ja viikonloput hoitaa lasta. Itse lepäät viikonloput, millon isä saa sen oman aikansa?"

Höpö höpö, ei mies hoida lasta viikoloppuna yksin, kyllä minä hoidan ihan siinä samassa.

"vieras"
[QUOTE="vieras";25906222]Voi että, mä kyllä ymmärrän tuon väsymyksen.
Tuo pelkosi, että jotain sen viikonlopun aikana sattuu, tuntuu kyllä hiukan kaukaahaetulta. Vai onko sille pelolle joku syy?

Olisiko mies pois perjantai-illasta sunnuntai-iltapäivään? Kuuluuko tapoihin tulla kännissä kotiin?[/QUOTE]

Vastasitkin jo näihin kaikkiin.

No, ei ole olemassa mitään uutta vaihtoehtoa mitä voisin ehdottaa. Jos kiellät miestä menemästä, niin anteeksi vaan, mutta tuntuu vähän sellaiselta tapaukselta joka sen sinulle kostaa tavalla tai toisella...
Ei ihmiset mitään opi pakottamalla. Jos joudut sairaalaan, uskon että sosiaalihuolto vie lapsesi siksi aikaa johonkin paikkaan missä hänestä huolehdotaan - en ole kyllä yhtään selvillä mikä paikka se voisi olla. Mutta siinä tilanteessa uskon että sellainen löytyy. Ja jos näin käy... ehkä miehesi sitten pyytää sulta anteeksi kukkasten ja itkun kera ja parantaisi tapansa loppuiäkseen..... Saduissa kävisi niin.

No jos sä oot pärjännyt monen päivän työmatkojakin, niin mikset yhtä risteilyä? Miten se poikkeaa? Et taida vaan haluta, että se lähtee millekään huvireissulle.

Viimeksi muokattu:
kolmen uraäiti

Ja lopuksi..onko se pitkän suhteen edellytys että pitää mahdollisimman usein päästä mahdollisimman kauas puolisosta vetämään pää täyteen jonnekin laivalle? :D Vai voisko sen suhteen eteen tehdä jotain muuta?[/QUOTE]

No sinulla ja miehelläsi EI OLE KOSKAAN OLLUT TARVETTA/HALUA LÄHTEÄ LAIVALLE, joten asia lienee teidän osalta ok.

ALOITTAJAN MIES TAAS HALUAISI LAIVALLE LÄHTEÄ, joten asia on vähän eri.
Tässä nainen on kieltämässä mieheltään asiaa, joka nyt kuitenkin on aika tavallinen.

Meillä näitä pieniä viikonloppureissuja teen useammin minä (milloin olen käynyt viikonloppureissulla Milanossa, Roomassa, Wienissä jne, milloin vaan ihan teatteripaketilla Turussa, Tampereella jne.)

En minä näitä reissuja tee kuin muutaman vuodessa, mutta minä saan niistä hirveästi voimaa ja jaksan taas paremmin tätä arkea kiireisenä uraäitinä. Ja kyllä todellakin pitäisin miestäni kohtuuttomana jos hän alkaisi minua KIELTÄÄ lähtemästä sen takia, että ei yhtä viikonloppua pärjää omien lastensa kanssa.

En myöskään kiellä miestäni lähtemästä, mutta hänellä näitä omia menoja on vähemmän, kun ei niitä samalla tavalla kaipaa kuin minä

"mie"
[QUOTE="Irmeli";25906199]Täällähän tuntuu olevan jaksavaista porukkaa :)
Toki arvattavissa tällä supernaisten palstalla, todellisuus saattaa joillain teilläkin olla jotain muuta sitten omalla kohdalla..

Tosiaan, mies lähtisi la aamuna klo 8 ja palaisi sunnuntaina joskus iltapäivällä ja varmasti karseassa krapulassa, eli nukkuisi loppupäivän.

Varmasti fyysisesti pärjättäisiin viikonloppu, ollaanhan me pärjätty kaikki miehen työmatkatkin, jolloin on useita öitä pois. Joku ehdotti että 2,5 v saa tehdä mitä haluaa ja minä lepään. Miten se onnistuu?

Meillä on tilanne se, että jokaikinen päivä on jo piirretyt käytössä ja ulkoilla en jaksa lapsen kanssa läheskään jokapäivä, kun en vaan jaksa kävellä ja seistä, kun selkä hajoaa ja supistaa. Tähänkin olen pyytänyt mieheltä apua, että ulkoislisi lapsen kanssa töiden jälkeen ja tekisin sillä välin vaikka ruoan ja päivällä ehdin tehdä enemmän rauhallisia kotihommia. Näin on käynyt kerran tai kaksi tämän 29 viikon aikana..

Tässä raskaudessa on ollut verenvuotoa ja supistuksia, mutta en ole lääkäriltä saanut mitään arveluja siitä, että ennenaikainen syntyminen olisi todennäköistä, ei ole ottanut mitään kantaa asiaan, enkä ole kysellyt.
Olen joutunut käymään muutaman kerran päivystyksessä ja ottamaan aina lapsen mukaan, kun mies ei töiltään ole ehtinyt tulla.

Joku ehdotti, että mies järjestäisi varahoito suunnitelman. Olen tätä ehdottanut miehelle eilen, mutta en saanut mitään vastausta. En kyllä ihmettele, sillä mitään hoitopaikkaa ei ole.[/QUOTE]

Ei nyt tarvitse mikään superjaksavainen äiti-ihme olla :D

Ymmärrän sen väsymyksen hyvin. Itselläni oli kolmas raskaus aivan karsee... veto oli pois koko raskausaikana, olin todella väsynyt. Siltikin koin paremmaksi, että mies kävi prätkäreissulla (viikkon mittaisella) vielä silloin, kun oli raskaana eikä silloin, kun vauva olisi jo ollut syntynyt. Ajattelin, että tekee miehelle hyvää, kun pääse hiukan tuulettumaan :) Oli hänkin tehnyt pitkää päivää ja hoitanut lapsia. Ja hän siis kävi reissussa kun oli raskaana rv 35-36 ja meitsi oli kotona 3veen ja vajaa 5veen kanssa. Hyvin meni! Vitsailtiin vielä ennen reissua, että jos tämä muksu halua etuajassa syntyä, niin nyt olisi mikä mainioin ajankohta ;)

Ajattelin vaan tsempata, että jos asennoituisit hiukan positiivisemmin, niin ehkä se ajatus viikonlopusta lapsen kanssa kahdestaan ei tuntuisi sitten niin raskaalta!

Joku ehdotti, että mies järjestäisi varahoito suunnitelman. Olen tätä ehdottanut miehelle eilen, mutta en saanut mitään vastausta. En kyllä ihmettele, sillä mitään hoitopaikkaa ei ole.[/QUOTE]

Kuulostaa siltä, että kyse ei ole ihan pelkästään tuosta risteilystä.

Itse tekisin niin, että kertoisin rehellisesti, yrittäen välttää riitaa, noista kaikista tuntemuksista. Yrittäisin ratkaista nuo ongelmat ihan erikseen.

Sitten oma kysymys on se risteilylle lähtö. Minä kyllä päästäisin miehen. Miehen olisi puolestaan hyvä yrittää järjestää viikonlopuksi joku katsomaan lasta pariksi tunniksi, vaikka ulkoilemaan lapsen kanssa. Työkaverin teini-ikäinen lapsi, MLL:n hoitaja tai joku muu. Silloin olisi molemmilla parempi fiilis.

Sanoit että hoitopaikkaa ei ole. Uskoisin kyllä että JOKU löytyy pariksi tunniksi korvausta vastaan. Jos on rahaa lähteä laivalle, on varmaan varaa maksaa vähän parin tunnin hoidostakin :) Nyt miehen luovuus kehiin.

Neuvottelemalla on ihan mahdollista saada hyvä lopputulos! Itse olen myös lahjottavissa: mies on luvannut ostaa vaikka haluamani hajuveden kiitokseksi pitkämielisyydestäni. Eipä siinäkään musta ole mitään väärää, itse jaksan paremmin kun on palkinto luvassa ;)

• Tykkää
Reactions: Millenia
"Irmeli"
No jos sä oot pärjännyt monen päivän työmatkojakin, niin mikset yhtä risteilyä? Miten se poikkeaa? Et taida vaan haluta, että se lähtee millekään huvireissulle.
Koska olen raskaana piemmällä ja VÄSYNYT, sekä huolissani mahdollisesta hätä tilanteesta. En todellakaan halua, että lasta viesään mihinkään sosiaalihuollon tilapäissäilytykseen siksi aikaa jos joudun sairaalaan tms.
JA edelleen, mies saa kyllä käydä baareissa ym, mutta tässä on pointtina se ettei pääse kotiin jos jotain sattuu.

"joku"

No, jos mies on muuten pönttö, ei osallistu kotitöihin, ei lapsenhoidon järjestämiseen, ei lapsen hoitamiseen, tulee hirveässä krapulassa kotiin jne. Niin ei mun mielestä ole kyse yhdestä risteilystä vaan ihan jo muuten teillä on suhteessa jotain ongelmia. Kannattaa varmaan keskittyä niihin ja pohtia niitä ongelmia, miehes ei vaikuta kovin hyvältä isältä. Voisit myös kertoa, että näiden asioiden takia olet väsynyt ja mitä mieltä tuostakin, että tulisi kamalassa krapulassa kotiin. Sitä vaan ihmettelen, että onko taas tässäkin tapauksessa se mies yhtäkkiä muuttunut tuollaiseksi vai onko se mies aina ollutkin tuollainen ja silti on tehty se lapsi ja vielä lisääkin tuollaisen miehen kanssa.

Eikö siis ole yhtään kaveria joka voisi edes hetken katsoa teidän lasta?

Syntyikö esikoinen hyvinkin paljon ennen aikojaan vai miksi pelkäät että tämäkin voisi syntyä nyt tänä viikonloppuna?
Kyllä muuten sen esikoisenkin sinne sairaalaan saa ottaa mukaan, etkä ihan varmasti olisi ensimmäinen.

Asioilla on tapana järjestyä, vaikka aluksi tuntuisikin todella mahdottomalta.

Itse vastaavassa tilanteessa kyllä miehen risteilylle päästäisin, täytyisi vaan lepäillä sen 2,5vuotiaan kanssa pitkin päivää.
Jätä kaikki ylimääräinen tekemättä, osta puolivalmiita ruokia jotka tarvitsee vain lämmittää, nukkukaa päiväunet, katsokaa elokuvaa ja olkaa vaan.
Älä siivoa, älä pesepyykkiä.
JA kun mies tulee hän EI tee pitkää päivää töissä vaan tulee "normaaliin" aikaan (ei siis ylitöitä) ja antaa sinun levätä illat ihan rauhassa ja kerätä voimia.

Ja sitten kun ne isovanhemmat tulevat reissusta, he voisivat ottaa lapsen luokseen pariksiyöksi, jos eivät enää ole työelämässä (tai seuraavana viikonloppuna)

vrs
Korjatkaa, jos missasin jotain:

*Normaali raskaus, pientä verenvuotoa ja supistuksia (ihan normaaleja nuokin).
*Esikoinen JO 2,5v, eli osaa paljon itsekin eikä vaadi hoitoa ihan taukoomatta (äiti kerkeää hyvin välillä palstallekin)
*Ei ennenaikasia synnytyksiä taustalla (en ainakaan huomannut mainittavan)
*Laskettuun aikaan vielä kuukausia

Eli kaikki on OK, paitsi että väsyttää?

Ja kysyt, onko kohtuutonta, ettei mies saisi olla YHTÄ YÖTÄ pois kotoolta? Ihan oikeesti?

Yhteistyössä