Olenko kamala nipo pösilö, jos tällaisesta asiasta naapurille sanon?

Siis tarkoitus olisi ihan nätisti jutella...

Naapuritalossa (omakotitaloja, välissä pensasaita, pihat vierekkäin kuitenkin ja juuri sivusuunnassa kapeammat) asuu 4. luokkalainen tyttö. Mulla on tapana laittaa vauva nukkumaan autotallin eteen lähelle pensasaitaa, koska siinä on suojaisaa verrattuna avoimeen takapihaan. No tää tyttö on ottanut tavakseen, että koulusta tultuaan rimputtaa pyöränkelloa kauan, oikeastaan niin kauan kunnes joku talon sisältä tulee pihalle kellon kuultuaan. Heillä ei ole ikkunoita pihalle/ovellepäin, eli saattaa kestää pitkäänkin se rinkutus. Ja siihen vauva herää aina kesken unien. Ei ole todellakaan herkkäuninen, mutta jos 5-10min joku rinkuttaa kelloa lähellä niin kukapa ei heräisi.

Voisiko tosta jutella äidille jos törmätään vaikkapa kadulla? Ei olla tuttuja naapuruksia, moikkausasteella. Tyttö joskus käy meidän pihalla leikkimässä, kun omalla pihalla ei ole mitään lasten juttuja. En tiedä rinkutuksen tarkoitusta, mutta vaikuttaa, että olisi vaan huomionhakujuttu. Onko ihan nuijaa ärsyyntyä (lievästi, ei se mua älyttömästi vaivaa) tuollaisesta :ashamed:
 
"vieras"
Siis tarkoitus olisi ihan nätisti jutella...

Naapuritalossa (omakotitaloja, välissä pensasaita, pihat vierekkäin kuitenkin ja juuri sivusuunnassa kapeammat) asuu 4. luokkalainen tyttö. Mulla on tapana laittaa vauva nukkumaan autotallin eteen lähelle pensasaitaa, koska siinä on suojaisaa verrattuna avoimeen takapihaan. No tää tyttö on ottanut tavakseen, että koulusta tultuaan rimputtaa pyöränkelloa kauan, oikeastaan niin kauan kunnes joku talon sisältä tulee pihalle kellon kuultuaan. Heillä ei ole ikkunoita pihalle/ovellepäin, eli saattaa kestää pitkäänkin se rinkutus. Ja siihen vauva herää aina kesken unien. Ei ole todellakaan herkkäuninen, mutta jos 5-10min joku rinkuttaa kelloa lähellä niin kukapa ei heräisi.

Voisiko tosta jutella äidille jos törmätään vaikkapa kadulla? Ei olla tuttuja naapuruksia, moikkausasteella. Tyttö joskus käy meidän pihalla leikkimässä, kun omalla pihalla ei ole mitään lasten juttuja. En tiedä rinkutuksen tarkoitusta, mutta vaikuttaa, että olisi vaan huomionhakujuttu. Onko ihan nuijaa ärsyyntyä (lievästi, ei se mua älyttömästi vaivaa) tuollaisesta :ashamed:
Ainahan sitä voi sanoa, jos se vaivaa. Parempi sanoa harmitukset ääneen, kuin hautoa itsekseen. Tai sitten siirrät vauvan toiseen paikkaan nukkumaan?
 
en tiedä
Itseäni tuo ärsyttäisi myös :). Sinuna varmaan sanoisin mutta hyvin, hyvin varovaisesti (voi olla, että saat nipon maineen). Periaatteessa kukaan ei voi kieltää toisia elämästä mutta kellon rimputtaminen noin pitkään on kyllä jo aika häiritsevää...varsinkin, kun ser on täysin tarpeetonta. Itse en kylläkään antaisi meidän lasten edes koskaan tehdä noin.....
 
voisiksä sanoo sille tytölle, et oisiks kiltti etkä rimputtais kelloo kun meillä vauva nukkuu :) vois toimia paremmin ku vanhemmille sanominen, eikä tulis sit "niuhon" leimaa otsaan, mikä hyvinki voi tulla jos ei koko ajan tekemisis ole.
 
"Hupu"
Voisitko sanoa sille tytölle suoraan asiasta joskus kun on taas pihallanne leikkimässä? Neljäsluokkalainen jo tajunnee asian, jos ystävällisesti sanot, että vauva nukkuu siihen aikaan ja herää rimputukseen.
 
voisiksä sanoo sille tytölle, et oisiks kiltti etkä rimputtais kelloo kun meillä vauva nukkuu :) vois toimia paremmin ku vanhemmille sanominen, eikä tulis sit "niuhon" leimaa otsaan, mikä hyvinki voi tulla jos ei koko ajan tekemisis ole.
mäkin sanoisin lapselle suoraan asiasta. se varmaan paremmin auttaa asiaa. lapset yleensä paremmin uskoo, kun joku vieraampi asiasta huomauttaa
 
Soittaako tuota pyöränkelloa vain koulusta tultuaan vai muutenkin jos tulee jostain muualta? Jos vain koulusta tultua niin en ehkä sanoisi, kun koulukin loppuu kohta ja alkaa kesäloma. Katsoisin sitten syksyllä asiaa uudelleen jos se vaivaa vielä silloinkin.
 
[QUOTE="Hupu";23886125]Voisitko sanoa sille tytölle suoraan asiasta joskus kun on taas pihallanne leikkimässä? Neljäsluokkalainen jo tajunnee asian, jos ystävällisesti sanot, että vauva nukkuu siihen aikaan ja herää rimputukseen.[/QUOTE]

Pitää jutella. Ajattelin vaan, etten saa siitä hölmöä mainetta jos "komennan" naapurin lasta. Vauvan nukuttaminen muualle on vähän hankalaa, kun meillä on todella aurinkoinen eteläpiha, oikeastaan ainoa varjostava asia on juuri tuo autotalli. En haluaisi vauvan nukkuvan auringonpaahteessa vain tuon rinkutuksen takia. Tänään tyttö tuli kotiin aikaisemmin, rinkutti ainakin sen 5min mutta olin vasta nukuttamassa vauvaa joten ei herännyt.

Itse en antaisi lasten tehdä noin, mua itseäni rasittaisi tuollainen. Itse yritän aina ottaa myös naapurit huomioon, mut eihän se mikään pakko ole kenellekään kun omakotitalo on omakotitalo.
 
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;23886144:
mäkin sanoisin lapselle suoraan asiasta. se varmaan paremmin auttaa asiaa. lapset yleensä paremmin uskoo, kun joku vieraampi asiasta huomauttaa
ja tyttö ei varmaan oo ajatellu koko asiaa, et se ketään häiritsis. ja en usko et menee ees vanhemmilleen sanoon "toi komensi mua" koska asia ei ton isompi ole, mutta häiritsevä tietenkin.

ja kyllä mä sanoisin.
 
Soittaako tuota pyöränkelloa vain koulusta tultuaan vai muutenkin jos tulee jostain muualta? Jos vain koulusta tultua niin en ehkä sanoisi, kun koulukin loppuu kohta ja alkaa kesäloma. Katsoisin sitten syksyllä asiaa uudelleen jos se vaivaa vielä silloinkin.
En ainakaan ole huomannut, että muulloin rimputtaisi. Tosin tyttö on kovin yksinäisen ja passiivisen oloinen, en ole nähnyt, että kävisi misään itsekseen pyörällä muutoin kuin koulussa. Kavereita en ole nähnyt hänellä koskaan. Ei siinä, en todellakaan ehdi kytätä mitenkään, mutta ollaan kauniina päivinä lasten kanssa pihalla 6-9h joten sen verran olen kiinnittänyt huomiota. Ja senkin takia huomannut, että usein hakeutuisi meidän 6v seuraan, ihan kuin tosiaan kaverin kaipuussa. On ainoa lapsi, siitä on itse mulle jutellut.
 
Sanoisin varmaan tytölle itselleen ystävällisesti.

Äiti on kertonut, että kun mä olin vauva, niin naapuirin nainen oli aina, joka päivä tullut tamppaamaan mattoja pihalle kun olin ollut vaunuissa ulkona nukkumassa. Äiti oli pyytänyt jos naapuri vois tampata eri aikaan, kun olin aina herännyt. Naapuri oli tiuskaissut että hän tamppaa millon haluaa. Toki, niinhän se on mut olipahan ainakin sanottu..
 
"Vieras"
Jaa-a...

Piha ei sinun omaisuuttasi, eikä tytönkään.
jos tyttö keinuisi yleisellä pihalla, et voi sitä kieltää. Vähän sama kellon soiton kanssa.
Kysypä vaikka isännöitsijältä mitä sieltä se on? Varmaan nauraisi sinut pihalle!
 
"mä"
Juttele tytölle iloisesti ja tee itsestäsi mukava naapuri. Sen varjolla voit sitten hyvinkin keskustella "isojen tapaan" tytön kanssa ja pyytää, ettei rinkuttaisi sitä kelloa.
 
[QUOTE="Vieras";23886258]Jaa-a...

Piha ei sinun omaisuuttasi, eikä tytönkään.
jos tyttö keinuisi yleisellä pihalla, et voi sitä kieltää. Vähän sama kellon soiton kanssa.
Kysypä vaikka isännöitsijältä mitä sieltä se on? Varmaan nauraisi sinut pihalle![/QUOTE]

Hmm. No itseasiassa meidän piha on meidän omaisuutta, ihan joka neliö omistetaan. Isännöitsijä? Omakotitalossa? Ja en toki ole kieltämässä ketään soittamasta, ajattelin vaan, että kehtaisiko kysyä KAUNIISTI josko vapaaehtoisesti suostuisi olemaan soittamatta... Mä en nyt tajunnut ihan sun vastausta, toivottavasti sinä tajusit minun.
 
"Tiina"
voisiksä sanoo sille tytölle, et oisiks kiltti etkä rimputtais kelloo kun meillä vauva nukkuu :) vois toimia paremmin ku vanhemmille sanominen, eikä tulis sit "niuhon" leimaa otsaan, mikä hyvinki voi tulla jos ei koko ajan tekemisis ole.
Näin minäkin tekisin. Jos ei toimi, niin siirtäisin vauvan suosiolla muualle nukkumaan. Meillä vauvat ovat nukkuneet vaunuissa sisällä päiväunet. Pihalla on aina liikaa meteliä...
 
[QUOTE="mä";23886278]Juttele tytölle iloisesti ja tee itsestäsi mukava naapuri. Sen varjolla voit sitten hyvinkin keskustella "isojen tapaan" tytön kanssa ja pyytää, ettei rinkuttaisi sitä kelloa.[/QUOTE]

No se hyvä tässä on, että olen jo tytön mielestä kiva naapuri, sillä me ollaan ne joilla on koira ja trampoliini (ja hänellä lupa leikkiä molempien kanssa) :D
 
"Kenguru"
[QUOTE="Vieras";23886258]Jaa-a...

Piha ei sinun omaisuuttasi, eikä tytönkään.
jos tyttö keinuisi yleisellä pihalla, et voi sitä kieltää. Vähän sama kellon soiton kanssa.
Kysypä vaikka isännöitsijältä mitä sieltä se on? Varmaan nauraisi sinut pihalle![/QUOTE]

Mun mielestä ei mene kyllä ihan noin. Kyllä ihmisillä on velvolisuus, tai on ainakin hyvän tavan mukaista ottaa toisiaan huomioon myös omien rajojen ulkopuolella.

Tottakai voi asiasta jutella:)
 
"vieras"
Hmm. No itseasiassa meidän piha on meidän omaisuutta, ihan joka neliö omistetaan. Isännöitsijä? Omakotitalossa? Ja en toki ole kieltämässä ketään soittamasta, ajattelin vaan, että kehtaisiko kysyä KAUNIISTI josko vapaaehtoisesti suostuisi olemaan soittamatta... Mä en nyt tajunnut ihan sun vastausta, toivottavasti sinä tajusit minun.
En tainnut ihan tajuta, mutta yleisesti siis tarkoitin. :)
Ja ei, en edelleenkään edes kehtaisi sanoa mistään kellon soittamisesta!
Jos lasta nukuttaa pihalla, nii pitää tajuta että pihalla on meteliä; joko itseaiheutettua tai yleistä.
 
"Mä"
[QUOTE="Kenguru";23886307]Mun mielestä ei mene kyllä ihan noin. Kyllä ihmisillä on velvolisuus, tai on ainakin hyvän tavan mukaista ottaa toisiaan huomioon myös omien rajojen ulkopuolella.

Tottakai voi asiasta jutella:)[/QUOTE]

Nyt puhutaan hei polkupyörän soittokellosta joka ärsyttää jotain nipoa!! Vähän vois jo höllätä sitä pipoa!!
 
[QUOTE="Kenguru";23886307]Mun mielestä ei mene kyllä ihan noin. Kyllä ihmisillä on velvolisuus, tai on ainakin hyvän tavan mukaista ottaa toisiaan huomioon myös omien rajojen ulkopuolella.

Tottakai voi asiasta jutella:)[/QUOTE]

Minäkin ajattelen näin, myös omakotiasujana. Esim. meillä on tiukka raja, että ennen klo 9 en päästä lapsia ulos leikkimään, vaikka olisivat kuinka ajoissa valmiina ja hyvä ilma. En vaan halua, että naapurit heräävät meidän lasten ääniin, vaikka onkin suojaisa piha ja se on epätodennäköistä. Tai, että nurmikkoa ei leikata enää ilta 8 jälkeen jne.
 
"Tiina"
[QUOTE="Mä";23886326]Nyt puhutaan hei polkupyörän soittokellosta joka ärsyttää jotain nipoa!! Vähän vois jo höllätä sitä pipoa!![/QUOTE]

Jos mun poikani rimputtais turhanpäiten soittokelloaan pihalla herättäen naapurin vauvan, niin ehdottomasti haluaisin tietää ja kieltäisin lastani! Etkö sinä tekisi niin?!
 
"vieras"
KAnnattaa varmaan kysyä siltä tytöltä tai sitten vahemmalta, miksi hän soittaa sitä kelloa. Siis jos joka päivä koulusta tullessaan soittaa kunnes joku tulee ulos, niin uskoisin että siihen on joku ihan perusteltu syy, ei kai kukaan vanhempi muuten tuota jaksaisi jatkuvasti kuunnella. Ja sitten neuvottelisin jostain muusta systeemistä.
 
[QUOTE="Mä";23886326]Nyt puhutaan hei polkupyörän soittokellosta joka ärsyttää jotain nipoa!! Vähän vois jo höllätä sitä pipoa!![/QUOTE]

Meneppä kokeeksi seisomaan kerrostalon pihaan, ota aikaa ja rinkuta pyöränkelloa 7min putkeen. Joka päivä klo 14. Katso kauanko kestää, ennenkuin joku tulee sanomaan...
 

Yhteistyössä