Olenko kamala, kun en voisi tehdä lasta duunarin tai yrittäjän kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja seni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä en jaksais jakaa elämääni ihmisen kanssa, joka ois kokoajan kotona, vaikka sitten tekisikin töitäkin samalla... Tukehtuisin, jos oisin saman ihmisen kaa nenätysten 24/7.

No juu, eihän sitä jaksaisi. Mut toisaalta meillä on tilava asunto ja mulla ja miehellä omat työhuoneet ihan eri päissä asuntoa, että ei tarvitse koko ajan nähdä senkään puolesta. Puuhastellaan molemmat omia juttujamme ja kun asummen kaupungin keskustassa, niin voi lähteä vaikka kahville lukemaan päivän lehden ihan rauhassa.

Mut ideana oli se, että aina on toinen kotona hoitamassa arkea ja toinen pääsee omia juttuja hoitamaan. Mua inhottaa ajatus, että kaikki jäisi mun niskoille, niin kuin perinteisesti on. On pakko päästä liikkumaan ihan itsekseen ja saada vaihtelua päiviin. Yhteinen lapsi. En halua ajautua siihen perinteiseen asetlemaan: äiti yksin lapsen kanssa päivät ja mies tulee kotiin vasta illalla.

Noin se ehkä toimisikin, että toinen asuttaa eteläsiipeä ja toinen pohjoissiipeä. ;) Mutta jossain 40 neliön kaksiossa tulisin hulluksi, jos oltaisiin molemmat koko ajan kotona!

Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:
No emmä tiedä kamala, mut ehkä huikan avuton vai läheisriippuvainen(ko).

Siis anteeksi mitä? Ai että nainen on heti avuton ja läheisriippuvainen jos ei halua viettää päiviä yksin lapsen kanssa hellan ääressä? Just joo. Yhteinen laspihan se on, helvetti. Minusta on ihan normaalia haluta, että siinä on toinen jakamassa tasan sen arjen. Voi kun olisikin noin. Mikäs mies on jos kokee samalla tavalla kuin ap?

Mikäs se sun mies sitten on?

Duunari tekee työtä toisen palveluksessa, ja työntekijän palkka määräytyy joko työn (urakka) tai työajan mukaan.

Yrittäjä tekee työtä "omiin nimiinsä" ja voi päättää milloin sitä tekee ja millä rahalla.

Noihin kahteen ryhmään kuitenkin kuuluu lähes jokainen täysi-ikäinen suomalainen.

Alkuperäinen kirjoittaja mitä täh?:
Mikäs se sun mies sitten on?

Duunari tekee työtä toisen palveluksessa, ja työntekijän palkka määräytyy joko työn (urakka) tai työajan mukaan.

Yrittäjä tekee työtä "omiin nimiinsä" ja voi päättää milloin sitä tekee ja millä rahalla.

Noihin kahteen ryhmään kuitenkin kuuluu lähes jokainen täysi-ikäinen suomalainen.

No juu, jos noin ajattelee. Mä nyt tarkoitin sitä, mitä duunarilla yleisesti käsitetään (metallimiehet, raksamiehet, rekkakuskit jne. pitkää päivää tekevät, joiden on pakko olla työpaikalla tiettynä aikana ja yleensä vielä ammusta iltapäivään/iltaan).

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Mut eikös näillä pukumiehilläkin voi olla hirmu pitkiä työpäiviä?

Niin ainakin kaikki mun tuntemat tekee. Ja joutuvat vielä viemään töitä kotiin illaksikin, sekös sitten on sitä arjen jakamista :D

Alkuperäinen kirjoittaja miirikki:
Mun mies on "perusduunari" ja kotona joka päivä klo 15 aikaan. Me kun tytön kanssa herätään vasta 8.30 niin ei me kovin montaa tuntia touhuilla ilman isiä.

Mä ihmettelin vähän samaa, että miten niin duunarilla on läsnäolopakko? Toki sen perus 8 tuntia töissä täytyy olla eikä työaikoja voi itse järjestellä. Mutta kaikki muu aikahan jää vapaalle. Duunarin ei paljon tartte työjuttuja kotona miettiä.

Esim. mun isä teki kolmivuorotyötä ja mikäs sen kivempaa, kun aina välillä oli kotona päivisinkin. :)

mun mies on duunari ja tekee sen kaheksan tuntii töitä ja tulee kotiin työt jää työpaikalle..

jos ois joku liikemies niin salkussa tulis kotia työt illaksi päätä vaivaamaan.. mut eipä oo ukko kertaakaan tuonu linja-autonromua pihaan korjaukseen iltatöiksi.

Ennemmin olen miehen kanssa jolla ei kotioloissa työhuolet kaiherra.

Aika moni mun tuntema duunari tekee töitä 7-15.30 eli kyllä jää perheelle aikaa. Viikonloput on täysin vapaita.

Etkö sä sitten ap ajatellut mennä ikinä töihin?

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Aika moni mun tuntema duunari tekee töitä 7-15.30 eli kyllä jää perheelle aikaa. Viikonloput on täysin vapaita.

Ajattelin mennä töihin juu, kun lapsi täyttää 9kk. Mutta minusta ja miehestä on kiva, että voi olla lapsen kanssa koko ajan ja voidaan kätevästi vuorotella menoja joustavasti. Kumpikaan ei ole yksipuolisesti sidottu.

Ajattelin mennä töihin juu, kun lapsi täyttää 9kk. Mutta minusta ja miehestä on kiva, että voi olla lapsen kanssa koko ajan ja voidaan kätevästi vuorotella menoja joustavasti. Kumpikaan ei ole yksipuolisesti sidottu.

Mitä teet työksesi? Työskenteletkö kotona?

Meidänkin perheesta löytyy ex-duunari, nykyinen yrittäjä. Aina on tehnyt tuntimääräisesti vähemmän hommia kun meikäläinen :D On pitänyt aina kaikki isyyslomat ja oli kahden lapsen kanssa yli vuoden hoitovapaalla :) Tämä mamma ei ainakaan valintaansa katu!

Alkuperäinen kirjoittaja pah:
ap, mitä sun mies tekee? Yleensähän johtavassa asemassa olevat just tekeekin pitkää päivää.

Kuka sanoi, että mun mies on johtavassa asemassa?:D Ei todellakaan ole. Yliopistolla töissä.

Jaa, no kai niilläkin työajat sentään on.

No itse asiassa ei ole. Kunhan hommat tulee hoidettua deadlineen mennessä. Tai no tokihan heillä on virka-aika, mutta sillä ei ole väliä, onko työpaikalla vai kotona. Se mahdollistaa tasa-arvon lapsen hoidossa mukavasti.

Alkuperäinen kirjoittaja Miina:
Itse lähdin suhteesta jossa mies teki yli 17 tunnin työpäiviä rekkakuskina ihan siksi että en voinut kuvitella lapsilleni sellaista isää :ashamed: Meillä ei siis ollut vielä lapsia. Mielestäni on tervettä ajatella asiaa lasten kannalta, mutta pelkästään itsen kannalta ajateltuna se on mielestäni vähän itsekästä.

Mun mies on kuljetusyrittäjä ja tekee pitkää päivää mikäli tarve on. Ennen lasta se ei ollut ongelma eikä mikään ja kun lapsi ilmoitteli tulostaan, niin yhteisellä sopimuksella mies lopetti viikonlopputyöt sekä reissuhommat.

Työaikakin on suht järkevä mutta toki sesonkiaikana töitä voi olla jopa tuon 17 tuntia päivässä. Se on vaan kestettävä.

Mitä teet työksesi? Työskenteletkö kotona?

Perustutkimusta akateemisella alalla. Joskus työskentelen kotona, joskus on pakko olla työpaikalla, jos on luentoja tai labroja.

Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:
No emmä tiedä kamala, mut ehkä huikan avuton vai läheisriippuvainen(ko).

Mielelläni olen avuton ja läheisriippuvainen jos sillä saa lastaan hoitavan miehen. Toivottavasti et ole hoitoalan ammattilainen, tai psykologi, olis kauheeta jos jakelet diagnooseja sillä perusteella että äidin on yksin kyettävä kaikkeen, muuten ei ole normaali. Huh!

Alkuperäinen kirjoittaja seni:
Koska heillä on usein läsnäolopakko työpaikalla ja pitkät päivät, mä joutuisin olemaan suurimman osan ajasta yksin lapsen kanssa. Mies lähtisi aamulla aikaisin ja tulisi illalla myöhään kotiin, mulle jäis arki kokonaan. Inhottava ajatus.

Aloin vain miettimään, kun oma mies on kotona päivät, koska voi työskennellä kotoa käsin, ei ole pakko olla työpaikalla. Jakaa arjen mun kanssa ja mä pääsen nyt äitiyslomalla liikkumaan päivisin ihan miten haluan, kun mies on kuitenkin kotona lapsen kanssa. En osaisi kuvitella, että olisin päivät yksin vastuussa kaikesta ja sidottu menemään täysin laspen ehdoilla, mahdan siis olla onnekkaassa asemassa.

Eikä tarkoitus ollut nyt loukata tai muutakaan, kunhan vain mietiskelen.

On minunkin mieheni usein pitkää töissä asemansa takia. Hän on vastuussa jos jotain menee pieleen. Ei kuitenkaan ole "duunari".
Joten ei se kouluttautuminenkaan sitä estä että olisi aina kotona tiettyyn aikaan...
Olen mielestäni erittäin onnellisessa asemassa, koska miehelläni on niin hyvä työ:D En tiennyt ettenkö voisi olla:D

Alkuperäinen kirjoittaja tiiru:
Alkuperäinen kirjoittaja seni:
Koska heillä on usein läsnäolopakko työpaikalla ja pitkät päivät, mä joutuisin olemaan suurimman osan ajasta yksin lapsen kanssa. Mies lähtisi aamulla aikaisin ja tulisi illalla myöhään kotiin, mulle jäis arki kokonaan. Inhottava ajatus.

Aloin vain miettimään, kun oma mies on kotona päivät, koska voi työskennellä kotoa käsin, ei ole pakko olla työpaikalla. Jakaa arjen mun kanssa ja mä pääsen nyt äitiyslomalla liikkumaan päivisin ihan miten haluan, kun mies on kuitenkin kotona lapsen kanssa. En osaisi kuvitella, että olisin päivät yksin vastuussa kaikesta ja sidottu menemään täysin laspen ehdoilla, mahdan siis olla onnekkaassa asemassa.

Eikä tarkoitus ollut nyt loukata tai muutakaan, kunhan vain mietiskelen.

On minunkin mieheni usein pitkää töissä asemansa takia. Hän on vastuussa jos jotain menee pieleen. Ei kuitenkaan ole "duunari".
Joten ei se kouluttautuminenkaan sitä estä että olisi aina kotona tiettyyn aikaan...
Olen mielestäni erittäin onnellisessa asemassa, koska miehelläni on niin hyvä työ:D En tiennyt ettenkö voisi olla:D

Ja btw, minusta on aika verbaalisesti köyhää käyttää tuota "duunari" nimitystä...
Olevinaan jotenkin kovin näpsäkkä puheestaan, tämä minulle tulee mieleen aina :kieh:

En tiiä muista, mutta alko jostain syystä tökkiä taas tämä duunari=kouluttamaton -jutut. Katsokaas kun niihin duunarin hommiinkin on omat koulutuksensa. Sitäpaitsi, nimenomaan se duunari pääsee töistä klo 15-16, että kyllä siinä aika hyvin perheelle jää aikaa...

Yhteistyössä