Olenko julma äiti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja avaan sateenvarjoni valmiiksi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja mää:
Olet 4 viikkoa ja 2 päivää raskaana.
Hedelmöitys tapahtui noin:
27.11.2009
Sydän alkaa lyödä:
22.12.2009
Alkio alkaa liikkua:
15.1.2010
Alkiosta tulee sikiö:
22.1.2010
Kaikki sisäelimet muodostuneet:
22.1.2010
Keskenmenon riski pienenee:
5.2.2010
Ultraääni:
5.2.2010
Pahoinvointi vähenee:
12.2.2010
Sukupuoli mahdollista selvittää (ei näy vielä ultrassa):
19.2.2010
Sikiö nielee ja pissaa:
5.3.2010
Sikiön liikkeet tuntuvat:
19.3.2010
Sikiölle kehittyy unirytmi:
2.4.2010
Sikiö alkaa kuulla:
23.4.2010
90% mahdollisuus selvitä jos lapsi syntyy:
21.5.2010
Monet sikiöt asettuvat pää alaspäin:
25.6.2010
Äitiysloma alkaa:
16.7.2010
Laskettu aika:
20.8.2010

http://www.vau.fi/Laskurit/raskauslaskuri/

tuo nyt ainakin väittää että sikiölle tulee unirytmi...

Kyllä rytmi kehittyy mutta se ei ole sama kuin aikuisen rytmi :headwall: Vauva nukkuu lyhyissä pätkissä. Vähitellen unet pitenevät ja tällöin vauvan unen rytmittäminen muun perheen uneen voi onnistua.

Alkuperäinen kirjoittaja Malikka:
Noin pieni ei vielä itke pelkän huomion takia. Myös läheisyys on vauvalle perustarve. Kyllä, myönnän että meilläkin vauva saattaa itkeä minuutin tai kaksi jos olen vaikka vessassa mutta turhaan en häntä ala itkettämään.

minulla on kanssa sama. aamupäivällä on muutama perusrutiini, jotka haluan aina tehdä ihan vaan tunteakseni itseni ihmiseksi eli sänkyjen petaus, tuttipullojen, tuttien jne pesu ja suihku. nuo vievät n. 1-3min ja jos vauva itkee koko aamun, niin laitan vaan koppaan esim. petauksen ajaksi. ei se mukavaa ole, mutta olen ajatellut, että täytyy kuitenkin koettaa myös pitää jotan perus hygieniaa yllä

tästä varmaan monet täydelliset mammat hyppää kattoon

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja jokainen tyylillään:
noin pienelle en kyllä pitäisi unikoulua

ja mikset pitäis eikö se toisaalta ole hyvä heti opettaa siihen että kun on nukkumis aika niin nukutaan. Miks ihmees sitä aloittaa unikoulua kun lapsi on 1-4v kun sen voi aloittaa heti.. tai no tääkin on että jokainen tekee omalla tavalla. ite vaan tein että heti syntymästä asti ollaan opeteltu nukkuma rytmit ym.. ja 1kk jälkeen lapsi on nukkunu klo.20.00 ja herää 07.00 vauva iässä heräs kyl 01.30 aikaa syömään mut sit heräs vast 7. ja toimi..

Kiitos :) Mielestäni pienelle voi ihan hyvin opettaa. Pitemmän päälle lapsen parhaaksi monessakin mielessä.

No kyllä. ja se on niin paljon helpompaa että lapsi oppii heti kun että se on 3v ja huutaa ja juoksee pitkin asuntoa. me ei olla lastan ikinä ns nukutettu meidän nukkuma rytmi on että: iltapala, hampapaiden pesu, iltasatu, suukot ja halit, iltavalo päälle ja kauniita unia, sinne poika jää omaan sänkyyn ja nukahtaa noin 1-5min.. ja siis näin ollaan tehty aina 5vuoden aikana. (hampaita pestiin kun ne tuli )

Ihan niinkuin meillä! Ihan kuin olisin itse kirjoittanut tekstin :)

:) jatkakaa samaan malliin toimii :D

Meillä samoin, mutta lapset ovat oppineet itsestään, ei heitä ole mitenkään unikoulutettu :D
Sama lopputulos siis, mutta varmaankin vauvaystävällisemmin...

Alkuperäinen kirjoittaja vakava sosiaalitapaus:

ja mikset pitäis eikö se toisaalta ole hyvä heti opettaa siihen että kun on nukkumis aika niin nukutaan. Miks ihmees sitä aloittaa unikoulua kun lapsi on 1-4v kun sen voi aloittaa heti.. tai no tääkin on että jokainen tekee omalla tavalla. ite vaan tein että heti syntymästä asti ollaan opeteltu nukkuma rytmit ym.. ja 1kk jälkeen lapsi on nukkunu klo.20.00 ja herää 07.00 vauva iässä heräs kyl 01.30 aikaa syömään mut sit heräs vast 7. ja toimi..

Kiitos :) Mielestäni pienelle voi ihan hyvin opettaa. Pitemmän päälle lapsen parhaaksi monessakin mielessä.

Pienellä vauvalla ei ole unirytmiä eikä häneltä voi odottaa sellaisen oppimista heti. Siksi unikoulua ei kuulu tuossa vaiheessa vielä pitää.

no höpö höpö.. lapselle kehittyy jo rytmit raskaus aikana..

MLL:n sivuilta kopioitu:

Vastasyntyneen ja pienen vauvan uni

Vastasyntynyt vauva nukkuu suurimman osan ajasta, n. 20 tuntia vuorokaudessa. Vauvat ovat kuitenkin pienestä pitäen yksilöitä ja heidän välillään voi nukkumisessa olla suuriakin eroja.

Uni etenee n. tunnin pituisina jaksoina, välillä syvempänä, välillä kevyempänä. Osa vauvoista siirtyy unijaksolta toiselle joustavasti, eivätkä vanhemmat edes huomaa jaksojen eroa. Toiset vauvat taas havahtuvat hereille unijaksojen välillä, jolloin pisimmät unet voivat olla vain 1-2 tunnin mittaisia.

Vanhempien voimat voivat olla koetuksella ensimmäisten kuukausien aikana. Tällöin vauvan nukkumisrytmi voi poiketa täysin aikuisen rytmistä: lapsi saattaa nukkua hyvin päivällä, mutta heräillä usein yöllä. Vauvan unirytmiin on vaikea vaikuttaa ensimmäisen kolmen kuukauden aikana. Vanhempien pitäisikin hyväksyä tietynlainen rytmittömyys tähän elämänvaiheeseen kuuluvana asiana.

Ensimmäisten 3-4 kuukauden jälkeen vanhemmat voivat pyrkiä hoivatavoillaan vaikuttamaan vauvansa uneen. Säännöllinen päivärytmi on hyvän yöunen perusta. Säännöllisessä päivärytmissä on tärkeää noudattaa tiettyjä ruokailu-, ulkoilu- ja päiväuniaikoja. Näiden lisäksi vauva tarvitsee päiväänsä vanhemman kanssa oleilua ja seurustelua.

Päivän päätteeksi tutut iltarituaalit valmistavat ja rauhoittavat yöunille. Säännöllinen päivärytmi tuo vauvalle turvallisuuden tunteen ja opettaa hahmottamaan päivän ja yön eron.

No kyllä. ja se on niin paljon helpompaa että lapsi oppii heti kun että se on 3v ja huutaa ja juoksee pitkin asuntoa. me ei olla lastan ikinä ns nukutettu meidän nukkuma rytmi on että: iltapala, hampapaiden pesu, iltasatu, suukot ja halit, iltavalo päälle ja kauniita unia, sinne poika jää omaan sänkyyn ja nukahtaa noin 1-5min.. ja siis näin ollaan tehty aina 5vuoden aikana. (hampaita pestiin kun ne tuli )

Ihan niinkuin meillä! Ihan kuin olisin itse kirjoittanut tekstin :)

:) jatkakaa samaan malliin toimii :D

Niin jatkankin. Toimi hyvin esikoisellakin :)

Koliikkikohtauksen aikana rytminen keinuttelu usein auttaa. Lasta voi kanniskella, istua hänen kanssaan keinutuolissa tai liikutella edestakaisin rattaissa. Jos keinuttelu ei auta noin puoleen tuntiin, on hyvä kokeilla lapsen asettamista omaan rauhaansa vatsalleen sänkyyn. Tällöin ovi on syytä sulkea ja vanhempien tulisi keskittyä muihin askareisiin. Jos huuto jatkuu yli 15 minuuttia, voidaan jälleen kokeilla tuudittamista. Tärkeää on pyrkiä siihen, että lapsi viihdyttää itsensä uneen. Nukkumisrytmiä tulisi painottaa yöhön ja välttää pitkiä päiväunia ennen iltaa. Lasta ei tule syöttää joka kerta kun hän itkee. Vatsan tyhjeneminen kestää pari tuntia, ja tiheät syötön yritykset voivat vain pahentaa tilannetta.http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00430 Alussa epäiltiin koliikkia lapsellamme. Sitä se ei kuitenkaan ollut ja tuon ohjeen mukaan en lastani nukutttelisi.....

Koliikkikohtauksen aikana rytminen keinuttelu usein auttaa. Lasta voi kanniskella, istua hänen kanssaan keinutuolissa tai liikutella edestakaisin rattaissa. Jos keinuttelu ei auta noin puoleen tuntiin, on hyvä kokeilla lapsen asettamista omaan rauhaansa vatsalleen sänkyyn. Tällöin ovi on syytä sulkea ja vanhempien tulisi keskittyä muihin askareisiin. Jos huuto jatkuu yli 15 minuuttia, voidaan jälleen kokeilla tuudittamista. Tärkeää on pyrkiä siihen, että lapsi viihdyttää itsensä uneen. Nukkumisrytmiä tulisi painottaa yöhön ja välttää pitkiä päiväunia ennen iltaa. Lasta ei tule syöttää joka kerta kun hän itkee. Vatsan tyhjeneminen kestää pari tuntia, ja tiheät syötön yritykset voivat vain pahentaa tilannetta.http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00430 Alussa epäiltiin koliikkia lapsellamme. Sitä se ei kuitenkaan ollut ja tuon ohjeen mukaan en lastani nukutttelisi.....

Mä olen kanssa törmännyt tähän ohjeeseen :o Ihan käsittämätön. Toivottavasti kukaan ei toimi näin oikeasti...

Alkuperäinen kirjoittaja Tiinuliini:

Mä olen kanssa törmännyt tähän ohjeeseen :o Ihan käsittämätön. Toivottavasti kukaan ei toimi näin oikeasti...

Paras tai pahin tossa on Lapsi viihdyttää itsensä uneen.... Koliikki ikäinen? Huutamalla viihdyttää itsensä uneen? Toi on musta julmaa jos joku noin tekee! Mutta jos odotan puoli minuttia ja käyn ottamassa syliin ja rauhoittelen ei mielestäni ole. En jätä lasta yksin itkemään.

Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Alkuperäinen kirjoittaja heh heh:
Täydelliset mammat kokeensa ääressä taas jyrää. Menkään hyssyttelemään niitä pikkupilttejänne.....

Eipä oo ketä hyssyttää enää. Mutta kohta taas on, eikä häntä varmasti jätetä kuukauden ikäisenä yksin itkemään :)

Meinaatko vessasta syöksyä kuin ohjus vauvan luo kikkare pyllyposkella kun vaavi inahtaa?? Mä en tuossa iässä unikouluja harrastanu mutta onhan se selvä että mahdotonta vastata aina heti vauvan itkuun.

Et ole, minusta tuo on ihan ok jos vauva saa muuten tarpeeksi hellyyttä ja syliä kuten varmasti saakin :). Itse vaan tykkäsin nukuttaa vauvaa sylissä kun sitä tuhisevaa kääröä oli niin ihana pidellä!

olet kylmä ja julma, kun kerran kysyit.

Totta kai ne vaavit oppii hyvin olemaan itkemättä: turha itkeä, kun kukaan ei hädästäni piittaa.

se että joku taktiikka toimii hyvin, ei tee siitä parasta mahdollista. ihan kipeetä ruveta kouluttamaan kuukauden ikäistä vauvaa joka ei ymmärrä tästä maailmasta vielä mitään!

Et nyt julma välttämättä ole, mutta ei 1kk ikänen vauva vielä itkullaan huomiota hae. Ehkäpä on turvaton olo ja itkee hädissään että joku tulisi? Ajan myötä voi sitten alkaa pidentää sitä aikaa, ennen kuin menee rauhoittelemaan.
En mäkään joka inahduksesta ole vauvan sängyn viereen pompannut, mutta meillä onkin jo pojalla ikää 11kk ja ikinä ei ole tarvinnut nukuttaa, nukahtaa parhaiten kun antaa rauhassa mönkiä omassa sängyssään.

Yhteistyössä