olenko huono äiti, kun tuntuu että alan väsyä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Poika on kohta viisi kukautta ja yhtään yötä ei olla nukuttu,siis minä ja poika. Alkuun oli ilmvaivoja ja rytmit sisksi sekaisin. Sitten saatiin jo rytmi,mutta unet ovat edelleen 1,5-2 tuntia ja sitten alkaa pyöriminrn ja kitinä. Ruokaa meni joskus jopa 4dl yössä, nyt sose vielä illalla ja maito. Ruuan määrä väheni 2dl mutta heräilyt vaan jatkuu. Toki ettei pääsis helpolla oltiin pari yötä sairaalassa kun keuhkoputket tukkeutu ja nyt miehen ystävän luona evakossa,koska kotoa löytyi hometta. Ostettiin asunto tossa syksyllä...Nyt tuntuu että alkaa voimat ehtyä. Ja tuntuu et oon huono äiti kun ei aina jaksa hymyillä kun toinen hymyilee. Poika on ollut keran yö kylässä, ja isä ei oo vielä ees kertaakaan nukuttannu poikaa...ja pikkasen aina muistuttaa että ompa kumma kun lapseen,minkä itse halus voi väsyä...hän ei herää yöllä,koska ehdin aina ennekuin kerkiää huuteleen poika....siksi kai alan epäileen itseäni....olisko edes hyviä nukkuvinkkejä.....

Et ole huono äiti :hug: . Itsekin olin tossa vaiheessa tooosi väsynyt. Se helpotti ainakin mulla kun lapsi alkoi enemmän ottaa kontaktia ja "olla ihminen" enemmän. siis että itsekin saa jotain vastakaikua eikä sua vaan "riistetä".

Meillä on vieläkin yöt aika hirveitä ja oon väsynyt, mutta tuntuu helpommalta (tyttö nyt 1v). Meilläkään ei ole mies koskaan nukuttanut ja muutenkin hoidan lasta lähes yksin. Mutta kyllä se helpottaa, usko vaan. Ja yritä nukkua tai ainakin levätä aina kun vauvakin.

ymmärrän väsymyksesi,meillä on nyt 7kuukautta jatkunut huonot yöunet,on kyllä pinna niin kireellä ettei tosikaan(kun on toi vanhempikin lapsi lisäksi). mutta asiasta toiseen miksi ne miehet ei edes nukuta välillä? kyllä meillä vaan nukuttaa(no harvemmin illalla kun yleensä nukahtaa tissille, mutta päivisin nukuttaa usein ja niin sen kuuluukin mennä), ja täällä on kyllä mies saanut niin monet itkut ja raivot kuunnella jos on mulle yksin jättänyt kaiken,että kyllä tekee siinä missä mäkin. onneksi:)

et ole huono äiti :)
ymmärrän sinua täysin.
itse olen valvonut kahden lapsen kanssa monta yötä.
esikoinen nukkui 7kk iässä koko yöt,ennen sitä heräili koko ajan ja monia kertoja yössä.
toinen on vasta nyt alkanut nukkumaan ja ikää 1v2kk ja joskus vieläkin heräilee kerran yössä mutta ei aina.
kyllä se väsyttää ja laittaa pinnan kireälle.

opin että päiväunet kannattaa nukkua jos lapset nukkuu ja saa nukuttua,jaksaa paremmin.
ja kyllä mies voi myös mielestäni auttaa,meillä auttaa jos olen ihan puhkipoikki väsynyt.

se alku saattaa olla rankkaa mutta kyllä siitä pääsee yli :)

Et ole huono äiti, vaan väsynyt äiti. :hug:
Eikö mies sitten halunnut lasta? kun sinulle siitä kuittailee.
Laita miehelle määräys, että hänen on hoidettavaa vauvaa edes joinakin öinä viikossa ja laita itsellesi korvatulpat, että saat nukuttua, vaikka vauva itkisi.
Ja miehen pitäisi ymmärtää, että hän ei tee sinulle palvelusta hoitamalla vauvaa, vaan vain oman velvollisuutensa.

Voi kun tekis mieli halata aluperäistä kirjoittajaa :) Meillä oli todella koliikkinen tyttö, meillä ei myöskään ekaan 8kk:seen nukuttu kuin 1/2h pätkissä... Lisäksi tyttö on tosi temperamenttinen, ei vauvanakaan viihtynyt hetkeäkään edes viltillä viihdyttämättä, yms. Tiedän aikas hyvin mistä puhut! Onneksi meitä on täällä uskomattoman monia, vaikka tosielämässä tuntuu että kaikilla kavereilla on hyvinnukkuvat vauvat... Älä ikinä anna kenenkään syyllistää sinua tai sanoa, että vauvan nukkumattomuus on sinun vikasi. Minulle näin sanoi anoppi. Ja kyllä tuli kauhea olo kun vasta äitiyttä harjoiteltiin. Tiiän että on vaikeaa, mutta yritä ajatella niin että tämän kun kestät niin kestät mitä vaan... Halauksia, jaksuja sinulle!

Täällä myös yksi mamma joka on kohta sen 10 kuukautta hypännyt enemmän ja vähemmän joka yö. Meillä nämä nukuttamiset ja yövalvomiset ovat täysin minun kontollani. Esikoiinen on 4,5v ja hänkin joskus yöllä vielä herää joko vessaan tai sitten on tullut vahinko sänkyyn.

Mieheni on työssä ja hän herää "aamulla" kello 3-5 riippuu työmaan sijainnista. Illalla hän kyllä hoitaa esikoisen sänkyyn, mutta kuopus on minun kontollani ja yöt. Tosin jos tunteja lasketaan niin enemmän niitä taitaa minulla nukkumiseen olla kun miehellä. Mutta hän nukkuu yhtä soittoa... -Eikä myöskään pidemmillä vapailla (pääsiäinen ja tämä vapun seutu esim.) herää öisin. -Sitä on toisten helppo sanoa että teet vaan niin ja niin, kyllä hän sitten valvoo. Mielestäni toista ei voi siihen pakottaa ja olen kyllä sanonut siitä ihan suoraan sekä kysynyt viimeksi pari iltaa sitten että koska tulee se yö kun sinä valvot? -Vastaus oli että joskus. Mieheni kyllä hoitaa esikoista päivällä (vapaapäivinään) ja joskus saankin päikkärit vauvan kanssa otettua. Mutta näinä aamuina (kuten tänään) kun oikein väsyttää niin kyllä myös ...taa ettei hän heräile öisin.

Et sinä ole huono äiti!! (tähän tulis halus, jos osaisin laittaa), väsynyt vain! Tunnistan itseni tuosta aivan täysin. Esikoisellakin oli aikoinaan todella paha koliikki ja sitten tuli maitoallergiat jotka sekoittivat yöt siinä 6 kuukauden jälkeen. Silloin olin todella väsynyt ja elin "päiväunista toisiin". Pelkäsin, ettei lapsesta tule mitään kun äiti vaan flegmaattisena istuu ja odottaa että toinen käy nukkumaan.. -Mutta ihan tasapainoinen poika hänestä on tullut!

Tsemppiä sinulle ja koita jostain saada vähän helpotusta, jos teillä on joku paikka mihin saisit pojan edes yhdeksi yökisi että saisit nukkua kunnolla, sekin auttaisi pitkälle!! Koita saada miehesio näkemään tilanteesi, kerro vaikka miten pienissä pätkissä nukut ja montakokertaa nouset yössä ylös, jos hän edes osaisi sitten suhtautua tilanteeseen toisin, vaikka ei niitä öitä rupeaisikaan valvomaan!

Jaksamista, kyllä se helpotta!!!

Meillä oli haastava vauva-aika esikoisen kanssa. Valvotut yöt ovat tuttuja, ja muistan lähteneeni aamulla juoksulenkille lepäämään 3h unien jälkeen :whistle: Onneksi olimme tuolloin opiskelijoita, joten mieheni auttoi parhaansa mukaan. Imettää hän ei toki voinut, eikä lapsi huolinut pulloa kunnolla ekaan puoleen vuoteen. Nyt tyttö on 3,5 vuotta. Nukahtaa hyvin omaan huoneeseen iltasadun jälkeen unimusiikin soidessa. Välillä nukkuu koko yön, välillä vaeltaa, huutaa tai tulee viereen...

Jos esikoinen on hankala, pikkukakkonen ei välttämättä ole :D Poika on 3,5kk ja on nukkunut kuukauden ajan täyttähöyryä koko yön! Hän herää 7-7.30. Syö aamulla kahteen otteeseen. Nukkuu nyt päiväunia 10-12 (13). Syö kolme kertaa. Toiset unet 16-18. Syö illalla neljä kertaa. Menee unille 22 mennessä. Mitä olen tehnyt toisin. Annan illalla toisiksi viimeisen ateria pullolla korviketta. Viimeksi imetän, vien omaan huoneeseensa, laitan unimusiikin soimaan. Yleensä poika nukahtaa nalle kainalossa. Joskus pitää silittää ja heijata hetki sylissä. En muista milloin olisin syöttänyt häntä "yöllä" (taisi olla pääsiäisenä, kun meillä oli vieraita, ja jouduttiin nukkumaan samassa huoneessa, jolloin äiti ja lapsi nukkuivat molemmat kehnosti) Joskus herää puoli kuuden aikaan, haen tissille, annan nukkua vieressä, tai vien omaan huoneeseen (meidän huone on niin valoisa kun ei ole pimennysverhoja).

Yhteistyössä