Olenko hullu, kun meinaan kirjoittaa 7 yo-ainetta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tytsi-89
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

tytsi-89

Aktiivinen jäsen
27.04.2007
20 996
11
38
Syksyllä kirjoitan biologian ja uskonnon...keväällä äidinkieli, englanti, b ruotsi, psykologia ja terveystieto. Olen alkanut miettiä, onko tuo 7 ainetta sittenkin vähän liikaa :/ kuulostaa kauhealta määrältä! Pakollista on kirjoittaa 4 ainetta ja moni kirjoittaa 5-6...

Itselle tulee mieleen että voisi olla paremmat mahdollisuudet tähdätä siihen L:ään jos keskittyisi tehokkaammin hieman harvempaan aiheeseen kun että yrittäisi repeytyä kirjottamaan kamalan montaa ainetta.

Mutta toisaalta, mistäs minä sen tiedän miten hyvin osaat päntätä ja miten hyvät perustiedot omaat noista aiheista.

Alkuperäinen kirjoittaja mustikkatassu:
jos älliä päässä riittää ja tiedät ettei tule huonoja paperreita niin et ole, mutta jos olet keskinkertainen oppija niin älä suotta ahnehdi noin montaa

No äidinkieli ja nuo reaalit menee tosi hyvin, haluaisin kirjoittaa monta reaalia, koska olen menestynyt niissä äikän lisäksi parhaiten. Enkku ja ruotsi on pakollisia, kun en kirjoita matikkaa. En kyllä tiedä vielä, pudottaisinko yhden reaalin pois, esim. psykan tai terveystiedon.

Ihan normaalia ja ei tosiaankaan liikaa, jos meinaat hajauttaa.

Mutta mitä hittoa on tapahtunut noille reaaleille? Kuin ne sit käytännössä järjestetään? Jokaiselle aineelle oma päivänsä? ...toisaalta ihan järkevää, ainakin pirun paljon helpompaa kuin silloin ennen muinoin, kun saman päivänä piti kirjoittaa montaa eri ainetta (siinä meni helposti puurot ja vellit keskenään sekaisin ;) )

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Ihan normaalia ja ei tosiaankaan liikaa, jos meinaat hajauttaa.

Mutta mitä hittoa on tapahtunut noille reaaleille? Kuin ne sit käytännössä järjestetään? Jokaiselle aineelle oma päivänsä? ...toisaalta ihan järkevää, ainakin pirun paljon helpompaa kuin silloin ennen muinoin, kun saman päivänä piti kirjoittaa montaa eri ainetta (siinä meni helposti puurot ja vellit keskenään sekaisin ;) )

Syksyllä on 2 päivää ja keväällä on 2 päivää, jolloin on reaaleja mahdollista kirjoittaa...yhden voi kirjoittaa vaan yhdellä koekerralla. Ne on jaettu sekä syksyllä että keväällä kahteen päivään.

Noin hajauttamalla ei kuulosta pahalta. Ennen tosiaan piti ne kuusikin kirjoittaa samaan syssyyn.

Mutta oletko jo miettinyt mitä aiot hakea opiskelemaan? Jos olet varma valinnastasi, muiden aineiden kirjoittaminen on oikeastaan turhaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ope:
Noin hajauttamalla ei kuulosta pahalta. Ennen tosiaan piti ne kuusikin kirjoittaa samaan syssyyn.

Mutta oletko jo miettinyt mitä aiot hakea opiskelemaan? Jos olet varma valinnastasi, muiden aineiden kirjoittaminen on oikeastaan turhaa.

En ole varma, yliopistoon todennäköisesti, mutta ei ole vielä hajua, mitä opiskelemaan. Luultavasti äidinkieltä tai esim. psykologiaa...en osaa vielä päättää..

Alkuperäinen kirjoittaja ope:

Miten niin turhaa, ylimääräisistä aineista voi saada ylimääräisiä pisteitä riippuen tietysti opiskelupaikan menetelmistä.

Aika paljonhan se on, mutta tuskin mahdotonta - riippuu siitä miten siihen asennoidut, ja kuinka paljon ylipäätään kiinnostaa lukea niihin.

Minä aioin kirjottaa 5, mutta muistin ruotsin yo-kokeen päivän väärin (miten tommosta voi ees muistaa väärin!? :ashamed: ) joten se jäi sitten.. Onneksi se olikin ylimääräisenä. :) 4 kirjotin, englanti lyhyenä, matikka pitkänä, äidinkieli ja biologia. Ja tuli M, C, M ja C (pisteen päässä M:stä)... Ei hirveesti jaksanu lukea, että siinä mielessä tosi hyvät tulokset!

Taitaa olla lisään tymään päin noi kirjotettavien aineiden määrät.

Sillon kun mää olin nuari nii (lue sopivan narisevalla äänellä) ei vissiin saanu ilman erillislupaa kirjoittaa yli kuutta ainetta. Eli ainoa mahdollisuus hajauttaa oli joko anoa lupa ylimääräisen aineen kirjoittamiseen jolloin vain se yksi aine kirjoitettiin edellisenä syksynä tai sitten mennä korottamaan arvosanoja seuraavana syksynä.

Kaks luokkakaveria kirjoitti ylimääräiset A-kielet (toinen englannin ja toinen saksan kumpikaan ei suorittanut kurssiakaan ko ainetta ja kirjoittivat L )

Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:
Syksyllä kirjoitan biologian ja uskonnon...keväällä äidinkieli, englanti, b ruotsi, psykologia ja terveystieto. Olen alkanut miettiä, onko tuo 7 ainetta sittenkin vähän liikaa :/ kuulostaa kauhealta määrältä! Pakollista on kirjoittaa 4 ainetta ja moni kirjoittaa 5-6...

Eiku vaan..kahdessa osiossahan tuota kirjoitat ja hei..vielä voi jättää jotain vielä kolmannellekin kerralle! Mites ton reaalin voi nykyään paloitella noin? Voi meitä vanhan ajan yloppilaita, kun piti kaikki kirjoittaa kerralla ja sillon edes laskenut noita aineita noin erilleen vaan kirjoitin reaalin...Tietty valikoin aineet joihin luin: historia, yhteiskuntaoppi, uskonto. Mutta saatoin vastata myös kemian ja biologian kysymykseen jos oli semmonen jonka tiesin lonkalta. Eiks nykyään saa? Enää en edes muista mihin vastasin...Mutta väliäkö tuolla.
Vieläkin satamiljoona vuotta kirjoituksista näen unta jossa valmistaudun kirjoituksiin -unessa minulla on ammatti, lapset ja mies..mutta silti vain pitää yrittää parannella numeroita!
Kirjoitin myös matematiikan, äidinkielen, englannin ja ruotsin. Jotenkin olen varma, että vastasin kemian kysymykseen....saksan kirjoittamisesta en ole varma, mutta mulla oli pitkä saksa...ihan kauheeta..mä en oikeesti muista mitä oon kirjoittanut! Sen muistan, että lukion tokari oli hyvä..mutta itse kirjoitukset---no, siks kai näen niitä unia!

Yhteistyössä