Olenko ainut äiti joka ei voi sietää että pojalla on pitkät hiukset? Puolestapuhujat älkää vaivautuko!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ennariina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Ennariina

Aktiivinen jäsen
04.01.2007
2 571
0
36
Näyttää olevan nykyisen enempi sääntö kuin poikkeus, että pojilla on pitkä luuhake epäsiisti tukka. Olen vahvasti sitä mieltä, että meillä pojalle ei tule pitkää tukkaa vaikka itse haluisikin, koska monilla kavereilla sellainen on. Monet vanhemmat antavat poikiensa olla käymättä parturissa, mutta meillä sellaista ei suvaita. Hyvin harva poika mielestäni on nätin näköinen pitkässä luuhaketukassaan, vaan päinvastoin, antaa erittäin epäsiistin kuvan itsestään. Meillä poika viedään parturiin, ja tukka pidetään siistinä pojan tukkana vaikkei aina mielellään parturiin lähtisikään, vaan haluisi kasvattaa Lorditukan...

Minkäs ikäinen poika teillä on?
Koeta saada liki 15v väkisin parturiin :)

Lyhyestä tukasta pojilla pitäisin minäkin, joskus vain on nuiden annetava kasvaa isoiksi ja päättää omista asioistaan :)

Tarkennan heti: minä en pidä siitä että minun pojallani on pitkät hiukset.
Leikattiin haivenet jo ekan kerran 1v. kuvaan. :) Siitä lähtien on hiukset olleet siistin lyhyet. Ihan koneella ajetusta sängestäkään en henkilökohtaisesti pidä.. Kivasti leikattu on nätimpi.
Ja kyseessä on lapsi, 3v.+ Saas nähdä mikä liuhuletti teini tuosta vielä kehittyy.. :whistle: ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Tyttösenäiti harmaana:

Lyhyestä tukasta pojilla pitäisin minäkin, joskus vain on nuiden annetava kasvaa isoiksi ja päättää omista asioistaan :)
Joo, meillä onkin vasta 4v, ja ymmärrän että yläasteikäisen kanssa onkin vähän eri juttu. Mutta vielä meinaan monta vuotta"määrätä"poikani asioista ja puuttua vaikkakin sitten tuon oman imagon rakentamiseen.

minä kuuluun myös ryhmään jonka mielestä pojan pitää näyttää pojalta ja miehen mieheltä eli siihen ajatukseen ei pitkät hiukset kuulu. Meillä 11 v ei vielä ainakaan ole haaveillut pitkistä hiuksista, sen verran äidin aivopesu on varmaan vaikuttanut! tämäkin on varmaan sellaisia asioita että voit opettaa lapselle sen tietyn ajautuksen, tietyt arvot ja lapsi sitten aikanaan kun itse asiostaan päättää, hyväksyy ne tai ei. Mutta periaatteessa niin että niin kauan kuin minun ruokapöydästäni syövät ja minä vaatteet ja hiustenleikkuut yms maksan, niin minulla on lupa esittää ajatukseni miten tässä talossa toimitaan ja mitä mistäkin asiasta ajattelen

No Mulla on kanssa tommonen 3 vuotias jolta toki leikataan siisteydenkin takia tukka =) Eri asia on mun mielestä sitte ku ollaan jo siellä yläasteiässä, en aio aiheuttaa poikani kanssa riitoja siitä että pitääkö hän lyhyttä vai pitkää tukkaa mutta kehotan kuitenkin pitämään sen silti siistinä... Tukka voi olla pitkä, olematta silti epäsiistin näköinen...
Toisaalta... Olishan se lyhyt tukka tytöilläkin paljon helpompi, silti olen antanut tuon esikoisen (7v) kasvattaa hiuksensa pitkiksi, kuten myös tuon vajaan 5v:n. Siinä vaiheessa ku takut alkaa sattumaan, niin sitte siistitään...

Ei se kaikille pienille pojille oikein sovi, pitkä tukka. Tai siis, olen nähnyt eräänkin muksun jotka näyttävät ihan tytöiltä pitkine tukkineen, mutta kun nimen kuulee, niin totuus paljastuu, eli poikahan siinä... No, jokainen tyylillään. Jos se ei vanhempia ja lasta itseään haittaa, että kutsutaan virheellisesti tytöksi, niin omapahan on asiansa.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
minä kuuluun myös ryhmään jonka mielestä pojan pitää näyttää pojalta ja miehen mieheltä eli siihen ajatukseen ei pitkät hiukset kuulu. Meillä 11 v ei vielä ainakaan ole haaveillut pitkistä hiuksista, sen verran äidin aivopesu on varmaan vaikuttanut! tämäkin on varmaan sellaisia asioita että voit opettaa lapselle sen tietyn ajautuksen, tietyt arvot ja lapsi sitten aikanaan kun itse asiostaan päättää, hyväksyy ne tai ei. Mutta periaatteessa niin että niin kauan kuin minun ruokapöydästäni syövät ja minä vaatteet ja hiustenleikkuut yms maksan, niin minulla on lupa esittää ajatukseni miten tässä talossa toimitaan ja mitä mistäkin asiasta ajattelen

Huhhuh, mikä asenne! Toki vanhempien kuuluu joku raja vetää lasten toimiin, mutta mulla nous karvat pystyyn ku tän luin.
Enkä mä muutenkaan ymmärrä tota vanhanaikaista asennetta, et pojilla ei sais olla pitkät hiukset. Miten se lapsi siitä pilalle menee, oli mimmonen kuontalo tahansa?

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:

Jess, äidin aivopesu, olikos oikein kirjopyykkiohjelmalla? Olen saanut sellaisen kuvan että äiti++++ on kristilliset arvot omaava ihminen, mutta taisin olla väärässä---->sinun perheessä ja sydämessä ei siis pitkätukka-Jeesus asusta.

Ehkä minun ei siis pitäisi vastata tähän viestiin, mutta eikö kunnon keskusteluun kuulu MYÖS se toisenlainen näkökanta? Mitä keskustelua se semmonen on, jossa yksi sanoo mielipiteensä ja kaksikymmentä muuta nyökyttelee: juujuu näin on niinhän se on..

En itsekään pidä pojilla pitkistä hiuksista.
Tuttavan pojalla oli pitkät hiukset, samanlaiset kuin idolillaan jollain jalkapalloilijalla. Piti kevään, sitten leikkasi normaalit pojan hiukset. En tiedä millainen sopimus kotona on asian suhteen ollut. Hiukset oli kuitenkin pestyt ja siistit, vaikkakin pitkät. Olkapäille.

Uskon, että kyseessä on ihan vaan kasvuun ja kehitykseen ja omaan minuuteen liittyvää kasvua ja etsintää. Rajojen rikkomista. Aikuisten kalkkisten järkyttämistä.

Jos se rajojen rikkominen, uhmaaminen, järkyttäminen tapahtuu vaatetuksen ja hiusten pituuden tai värjäämisen kautta, se on minusta aika lievää ja sallittavaa. Muitakin keinoja kun on, tupakointi, alkoholi, sillanalusten spreijaaminen, heikompien kiusaaminen ja pilkkaaminen ynnä muuta.

Ja ennenkaikkea: mistä nuori voi tietää mitä ja kuka on, jos ei saa kokeilla, hakea itseään??

Vanhempien tehtävä on auttaa tässä, ja jos se vaatii pitkät hiukset, sallittakoon se sitten.

Asiastahan voi aina NEUVOTELLA että se letti on oltava siisti ja kammattu eikä mikään peikon takkupehko tai likainen liimaletti eli puhdas ja siisti voi silti olla...

Tyttäreni aloitti noin 10-vuotiaana aikuisten järkyttämisen. Pukeutui aika erikoisesti. Ei mitään mustaa tai goottia tai punkkaria, tms. Vaan vain erikoisia vaateyhdistelmiä ja siihen päälle kertavärillä violetiksi värjätyt hiukset, aivan lyhyiksi kynityt vieläpä.
NÄytti pojalta.
Kaveri sanoi, että anteeksi vaan, hänestä et näytä hyvältä. MItä tetki tyttö? meni itkemään sängyn pohjalle ja vaihtoi kukkamekon päälle, kasvatti letit? EHEI. Hän vaan vähän kohautti olkapäitään, keikautti päätään: entäs sitten?

Oli myös aika, jolloin halusi näyttää pojalta ja pukeutui mustaan, väljään vaatetukseen, hametta tai mekkoa ei mistään hinnasta ja minua harmitti. NÄtti tyttö katoaa sinne rumien telttojen alle.. kunnes koulussa oli juhla ja tyttö sanoi: haluan hameen. Syöksyin saman tien ostamaan. Ja pitsinen pusero yläosaksi.

Kyllä ne sieltä kummallisen habituksen alta kasvaa ihmisiksi, ja kun saavat vanhemmiltaan hyväksynnän olla välillä kummallisen näköisiä - minua rakastetaan ja minut hyväksytään vaikka en näytäkään pyhäkoululapselta - heistä juuri kasvaa itsetunnoltaan vahvoja, terveitä aikuisia, ei mitään alistetteuja..

MInkä ikäisiä lapsia teilä on , karibian aurinko ja sh-äiti??
Teini-ikäisistä ei liene kokemusta. (jotain 9 v poika ei vielä ole teini-iässä, vaan on lapsi)

Alkuperäinen kirjoittaja Mahza:
Huhhuh, mikä asenne! Toki vanhempien kuuluu joku raja vetää lasten toimiin, mutta mulla nous karvat pystyyn ku tän luin.
Enkä mä muutenkaan ymmärrä tota vanhanaikaista asennetta, et pojilla ei sais olla pitkät hiukset. Miten se lapsi siitä pilalle menee, oli mimmonen kuontalo tahansa?

Mulle tuli vähän samanlainen olo ku sulla...
Mietin että eikös lapsellakaan oo missään vaiheessa sitten mitään määräysvaltaa itsestään... Eikä omia "virheitäänkään" saa kokea...
Että huomais esim itse että eihän tää sovikkaan mulle...
Mun mielestä tommosesta voi seurata yleensä vielä pahempia ongelmia, tai sitten ei... Se nyt riippuu niin paljon lapsestakin.

Alkuperäinen kirjoittaja fjonga:
ei mulla muuhun ole sanottavaa mutta mikä siinä on niin hirveetä kuulla muitakin mielipiteitä kun omien kans yhteneväisiä?

Näinpä...

Mieletöntä. Kyllä meikäläistä on sen verran monissa liemissä keitetty näiden lasten kanssa, että en voisi kamalasti paljon vähempää perustaa että millainen tukka heillä on :D Enkä jaksa suoda semmoselle mitään etukäteisajatuksiakaan, sen näkee sitten.
Enkä myöskään käy arvostelemaan toisten lasten hiuksia... :whistle:

Meillä ei myöskään pitkästä tukasta pojalla välitetä. Poika on käynyt 1-veestä asti parturissa ja niin kauan kuin hän siihen suostuu, hiukset leikataan. Jos myöhemmin kuitenkin itse haluaa hiuksensa kasvattaa, senkus. Hiukset on kuitenkin vaan hiukset, en mä ala niistä jenkaamaan, kukin tyylillään. Mutta toistaiseksi pysyy lyhyttukkaisena. ;)

Minulla nuorin on pian 4 v ja oman mielipiteensä saa lapsi sanoa, ja se kuullaan. En voi jyrätä joka asiaa että " aikuinen on oikeassa" -mentaliteetilla.
En halua lapsistani mitään tahdottomia, mielipiteettömiä tolloja. Äiti ++++ asenne on kieltämättä aika kamala.
Aivopesu. Just niin. Muuta sanaa sille ei olekaan. Paitsi : jyrääminen, alistaminen, latistaminen.

Helppoja lapsia, kun oma ajattelu ja omat mielipiteet puuttuu.

4 v saa esim. valita vaatteensa, eli jos on t-paitailma, hän aika usein sanoo, että haluaa jonkun tietyn tai tietynlaisen puseron. Tai aamulla päiväkotiin ei kelvannut minun valitsemat, en jaksanut pilalta päivää ja huudattaa, tenava valitsi mieleisemmän puseronsa tai minä ehdotin toisia vaihteoehtoja tilalle.
Joskus kun on punainen päivä ja joskus sininen ja joskus nalle puh, ja toisinaan ralliauto -päivät. :)

Meillä kuopuksella oli 1.5 vuotiaana pitkät vaaleat kiharat, mutta leikattiin kun kaupungilla mummot rupes poikaa tytöttelemään :D

Esikoinen 5v, sanoi juuri pari viikkoa sitten että haluaa pitkät kiharat hiukset, mutta ainoa mutta asiassa on että hänellä on piikkisuorat hiukset :whistle: Eli kyllä meillä nuo poikien hiukset lyhkäsinä pysyy

Mutta lisäänpä vielä, että mun puolesta pojilla tai miehillä voi olla pitkät hiukset, lähipiirissä on muutama "pitkätukkainen" poika ja hiukset sopivat heille

En pidä pitkästä tukasta mutta ei mua haittaakaan jos jonku pojalla sellainen on. Itellä on 2 tyttöä joten eipä ole tuota ongelmaa mietittävänä. Sen verran asia kävi kyllä mielessä tässä taannoin, että ehdin päivitellä uutta animaastio- Nalle Puhia. Risto-Reippaalla on ihan kunnon polkkis. Näytti niin tytöltä se hahmo, että ihan jo mietin onko siinä Risto-Reipas ensinkään.

Alkuperäinen kirjoittaja Saapasjalkakissa:
No Mulla on kanssa tommonen 3 vuotias jolta toki leikataan siisteydenkin takia tukka =) Eri asia on mun mielestä sitte ku ollaan jo siellä yläasteiässä, en aio aiheuttaa poikani kanssa riitoja siitä että pitääkö hän lyhyttä vai pitkää tukkaa mutta kehotan kuitenkin pitämään sen silti siistinä... Tukka voi olla pitkä, olematta silti epäsiistin näköinen...
Toisaalta... Olishan se lyhyt tukka tytöilläkin paljon helpompi, silti olen antanut tuon esikoisen (7v) kasvattaa hiuksensa pitkiksi, kuten myös tuon vajaan 5v:n. Siinä vaiheessa ku takut alkaa sattumaan, niin sitte siistitään...
Ihan samaa meiltä olen tämän kirjoittajan kanssa. Meillä tyttö 2v vasta untuviaan kasvattaa, ja hänelle suon ilomielin pitemmän tukan. Oikein odotan milloin saadaan eka saparo tukkaan laittaa(ja sitten repiä pois...)

Alkuperäinen kirjoittaja Tyttösenäiti harmaana:

Peesaan tätä ylläolevaa.
:laugh:
Eipä niitä voi enää jossain vaiheessa määräillä. Meillä asuu pitkätukkainen 15 v poika, omin käsin vielä värjäsin kaverin karvapään mustaksi. Samanikäisenä muutama vuosi sitten tyttäreni ajoi päänsä siiliksi :o

Tiukkaa teki ymmärtää, mutta aika pieniä irtiottoja ovat hiusasiat. Kumpikin urheilee, eivät ole viikonloppuisin tiettömillä teillä eivätkä juo tai polta. Tämän rajummissa jutuissa sitten raja kulkeekin, ovat kyllä kyselleet tatuointeja ja lävistyksiä. Teinien kanssa tää elämä on vähän sellaista kaupankäyntiä, johon kannattaa suostua että saa jotain pahempaa sitten kieltää. Sen olen oppinut ettei paljon kannata neuvoa niitä joilla on vanhempia lapsia, nenilleen siinä saa sitten kun omat ovat samassa iässä :headwall:

Sen verran vielä sanon että olen nähnyt tytöillä niitä epäsiistejä hamppitukkia enemmän kuin pojilla... kun se on niin herttaista että janina-sofia-juulian ohuet takkuiset haivenet on niiiiin pitkät.

Mä en voi sietää myöskään kun pojilla tai miehillä on pitkät hiukset, mut en saa tota murkkua parturiin, olis vähän jo vaikea väkisin kantaa. eikä ole auttanut, vaikka olen luvannut kohta ostaa mekon, mut pojan kaikki kaveritkin on samannäköisiä. ja sen voin sanoa niille joilla ei vielä ole murkkua, on niitä isompiakin tappelun aiheita.

Kyllä munkin mielestä poika on poika ja tyttö on tyttö eli ei pojalle pitkää tukkaa, on vaan jotenkin niin epäsiisti. Joskus saa ihan oikeasti miettiä joistakin lapsista/nuorista et kumpikohan toi on..

Yhteistyössä