Et todellakaan ole ainoa imetysongelmien kanssa. Minä kuvittelin esikoisen saadessani, että sitten vain aloitan lapsen tahtisesti imettämään ja that's it homma sujuu kuin tanssi. Ja näin ainakin täällä meilläpäin asia perhevalmennuksessa ja neuvolassa esitettiinkin. No, heti ensimmäiset imetyskerrat olivat tuskaa, kun vauva ei meinannut millään saada hyvää otetta. Onneksi on rintakumit keksitty, koska ilman niitä esikoisen imetys olisi loppunut ennenkuin se edes alkoi. Kun esikoinen oli viisi viikkoa sain luopua rintakumista, koska imetys sujui jo ilmankin. Mutta ei tuo ote ollut ainoa ongelma vaan minulta ei yksinkertaisesti tullut tarpeeksi maitoa. Aamuisin ja päivisin maitoa riitti, mutta kun vauva aloitti iltatankkauksen niin istuin ensimmäiset kuukaudet tunti tolkulla yhteen soittoon imettämässä ja siitä huolimatta, kun yön pimetessä annoimme vauvalle maitoa pullosta niin hän söi niinkuin ei olisi koko päivänä maitoa saanut. Yritin aluksi kuitenkin epätoivoisesti imettää, koska kuvittelin, että kyllä sitä maitoa alkaa tulla kun lapsi saa imeä niin usein kun haluaa. No, eipä vaan alannut tulemaan vaikka join nestettäkin useamman litran päivässä. No, jossain vaiheessa kun vauva ei vielä ollut aloittanut kiinteitä teimme mieheni kanssa sen päätöksen, että kymmeneen asti illalla imetän ja sen jälkeen saa vauva juoda pullosta vatsansa täyteen. Tämän fiksumpaa päätöstä emme siinä tilanteessa olisi voineet tehdä, koska näin yöt rauhoittuivat ja minä sain luvan hengähtää ja pääsin siitä stressistä, että miksi maito ei riitä. Loppujen lopuksi osittain imetin esikoistamme yhdeksän kuukautta.
Nyt kun viime kesänä saimme toisen lapsemme olin heti alusta lähtien itselleni armeliaampi ja päätin, että enää en väkisin yritä vauvaa täysimettää vaan annoin itselleni luvan antaa vauvalle pullosta lisämaitoa, jos tuntuu että tarvetta on. Ja niinhän siinä sitten taas kävi, että täysimetys ei onnistunut alkuunkaan, koska vauva olisi ollut käytännössä jatkuvasti rinnalla eikä minulla yksinkertaisesti ollut aikaa imettää vauvaa niin paljon kuin esikoista, kun on esikoinenkin hoidettavana ja hän vielä kaikenlisäksi oli ja on edelleen mustasukkainen vauvasta. (No, tietenkin tuohon ajan puutteeseen vaikutti myös se että mies palasi melkein heti synntyksen jälkeen töihin ja lähti vielä pitkähkölle työmatkalle, kun vauva oli alta kaksi viikkoinen.)Tällä kertaa vain tuo runsaampi lisämaito aiheutti sen, että vauva oppi nopeasti siihen, että pullosta maitoa saa helpommin eikä enää jaksanut imeä rinnasta. Joten tällä kertaa lopetin imetyksen kun vauva oli viiden kuukauden.
Minäkin toivotan sinulle tsemppiä ja toivon todella, että onnistut saamaan imetyksen sujumaan kunnolla. Mutta älä turhaan stressaa ja väsytä itseäsi vaan suo itsellesi se että annat lisämaitoa jos siltä tuntuu.