Olenko ainoa, joka on sitä mieltä että vakuutuksen ei pitäisi korvata lapsen rikkomia tavaroita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuulipuku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Tuulipuku

Aktiivinen jäsen
15.01.2009
3 973
1
36
Esimerkiksi vaikka kotivakuutus, lapsi rikkoo television niin vakuutus korvaa. Mielestäni tuo opettaa lapsen/vanhemmat siihen, että millään ei ole mitään väliä kun vakuutus korvaa (poislukien omavastuun osuus) kuitenkin. Tai lapsi naarmuttaa autoa, lapselle pitäisi ennemminkin opettaa ettei noin tehdä tai sitten vahtia lasta, jos ei lapsi vielä itse ymmärrä.

En ole ihan varma tästä, ymmärrän kyllä pointtisi.
Lapsi on lapsi, mutta sitä en ymmärrä että jos aikuinen pilaa sohvan, kotivakuutus korvaa. Tällaistakin on kuulemma tapahtunut.

Siis lapsellahan on perusasiat sekaisin, jos hän rikkoo tahallaan esim. television tai naarmuttaa autoa. Sillon pitää olla jo sen verran iso, että normaaliälyisen pitäisi tietää mikä on oikein ja mikä on väärin.
Entäs jos sinä siivotessasi vahingossa huitaiset telkun alas (näinkin voi tapahtua!) ja se rikkoontuu, niin pitäisikö sinulle opettaa alusta asti että pitää siivota varovasti vai käyttäisitkö vakuutusta hyödyksi ja hankkisit uuden telkun?

Eihän se vakuutuksen korvaaminen poista sitä asiaa et lapselle pitää opettaa miksi jotain ei saa tehdä.
Jos lapsi rikkoo naapurin auton, naapurinko pitää olla ilman autoa kun vanhemmat ei pysty heti korjausta maksamaan, ihan sen takia et lapsi oppisi jotain?

Alkuperäinen kirjoittaja Tuulipuku:
Alkuperäinen kirjoittaja Blue:
Mä en oikein ymmärrä tota sun logiikkaa. Mitäs varten vakuutus sitten on jos ei vahinkoja varten?

Myrsky, salamanisku tms. mihin ei voi itse vaikuttaa omalla toiminnallaan.

Mutta kun useimmat kotivakuutukset eivät korvaa säästä johtuvia vahinkoja. Esim. meidän laaja kotivakuutus ei korvannut toissa talvena sitä kun tuuli tuiversi vaakasuoraa myrskyssä ja heitti räystäslaudoitusten välistä vintille sisään lunta. Eli kannattaa sunkin tutustua siihen vakuutukseesi ja tarkistaa mitä korvaa ja mitä ei..

Mä en oikein ymmärrä tota sun logiikkaa. Mitäs varten vakuutus sitten on jos ei vahinkoja varten?
Mahtaisi mieli muuttua kun persaukisen naapurin kakara pelaa pihallaan pesäpalloa ja pasauttaa pallon teidän ikkunan läpi rikkoen samalla seitsemän Ming-vaasia. Naapuri vaan levittelisi käsiään että "sori, ei mulla oo rahaa korvata".

Tai entä jos oma lapsesi aiheuttaisi naapurillesi saman tuhon?

Alkuperäinen kirjoittaja miss-x:
En usko, että kukaan ajattelee että riko vaan kyllä se vakuutus maksaa uuden :D

Ja eiköhän siihenkin vakuutusyhtiön puolelta tartuta jos sama perhe on joka kuukausi hakemassa korvausta lapsen rikkomasta tavarasta.

onhan siinä omavastuu,esim. meidän vakuutuksessa ois 130e, jotenei se ilmainen ois silti.lja vakuutuskin makssaa.en ymmärrä minäkään tota logiikkaa, vakuutushan on vahinkoja varten.yhtä lailla aikuinen vois ajatella että mitä väliä,vakuutus maksaa.

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä:
Mahtaisi mieli muuttua kun persaukisen naapurin kakara pelaa pihallaan pesäpalloa ja pasauttaa pallon teidän ikkunan läpi rikkoen samalla seitsemän Ming-vaasia. Naapuri vaan levittelisi käsiään että "sori, ei mulla oo rahaa korvata".

Tai entä jos oma lapsesi aiheuttaisi naapurillesi saman tuhon?

Niin...

Koskaa ei ole tarvinut mitään vakuutuksia hyödyntää lasten takia (eikä hirveästi kyllä muutenkaan), mutta kyllä se silti tiettyä turvallisuudentunnetta tuo.

No jos sinä haluat moista, niin nyt heti neuvottelemaan omissa ehdoissasi noin. Säästät varmasti vakuutusmaksuissasi.

Mutta onko sulla siis toiveena että kukaan ei saa ottaa kuin esim 3000e omavastuun kotivakuutukseen, sekin on mahdollista. Siinä ei pikkuvahinkoja korvata. Mutta toisaalta sen omavastuun saa rahalla myös ihan minimiin.

Ei, en ole samaa mieltä. Oletuksena meillä on, että lapsi ei tuhoa yhtään mitään. Edes lelujaan.

No näitähän vakuutus nimeomaan ei korvaa, kun ovat luonnonilmiöitä.

Yhteistyössä