Olenko ainoa joka katsoo myös lasten pukeutumisen tärkeäksi?

Miten ihmeessä niistä pienistä lapsista kasvaa aikuisia jotka ymmärtävät että pukeutuminen on iso osa kohteliaisuutta, etenkin juhlapukeutuminen. Jos ei muksuille koskaan vedetä mitään hienompaa päälle, kuinka ikinä oppivat niissä olemaankaan? Meillä puetaan muksut niihin juhla-ihanuuksiin välillä ihan vaan kyläreissulle mummolaan tai syödään kotona pykälää fiinimmin ja kaikki hiukan tällää jotta ne loppujen lopuksi harvat kerrat kun oikeasti on isompaa juhlaa, osaa muksut käyttäytyä sievästi ja ei tule ensimmäisenä hirvittävää huutoa kun pitää jotain muuta kuin verkkarit laittaa jalkaan.

Siitähän se juhlatunnelma alkaa kun aletaan laittautumaan.

Vai olenko jotenkin outolintu sitten?
 
Hmm... Mä en muista olleeni juhlissa, joihin myös lapsia ei olisi puettu parempiin vaatteisiin. Ja kyllä nuo mukulat keskenäänkin juhliessaan pukeutuvat juhlavaatteisiin. Poikkeuksena tosin meidän esikoisen kaveripiirissä juhlittavat synttärit, joilla aina joko pelataan jalkapalloa tai lipunryöstöä tai kokeillaan seinäkiipeilyä tms. Ei olisi kravatti kaulassa ja suorissa housuissa kiva urheilla.
 
Jos niitä lapsia olisi niin kyllä ne puettaisiin juhlavasti jos juhlat olisi.
Meillä oli aina lapsena juhlavaatteet päällä kun mentiin sukulaisten ... synttereille, häihin ..., myös ystävien synttäreille mentiin juhlavaatteissa. Myös kevät ... juhlissa oli juhlavaatteet.

 
vieras
Minusta kunnioitetaan kutsujaa kun pukeudutaan paremmin juhliin tai vastaaviin ja itse kunnioitetaan kutsuttuja pukeutumalla paremmin. Ei kuitenkaan ihan kravatti linjaa mutta ykköset kuitenkin.
Kun mennään anoppilaan juhlimaan niin siellä he ovat kuluneissa gollegeissa/t-paidoissa ja housuissa harmittaa kun itse on pukeutunut ykkösiin juhlintaa varten.
 
Meillä ainakin kaikki innoissaan kun saavat pukea juhlavaatteet.. varsinkin tytöt ja katsovat pompuloita ja pinnejä myöden että sopii yhteen :D
varmaan johtuu siitä kun itekin yhtä innoissani kun saa pukea jotain sellasta päälle mitä ei arkisin käytä.. ja muutenkin tykätään kaikki pukeutua kivasti, mukavasti ja nätisti :whistle:
 
Meiltä löytyy pojille ja tytöllekin ns. pyhävaatteita, joita puetaan synttäreille, koulun juhliin, juhlapyhinä aterialle (jos vieraita) sekä reissatessa esim. laivaristeilyllä.

Pojat tietävät, että nyt puetaan paremmat eikä pahemmin ole koskaan valitelleet, vaikka muut verkkareissa olisivatkin.

Häihin, hautajaisiin tai isompiin juhliin on sitten ihan oikeat juhlavaatteet.
 
Kyllä juhliin pitää lapsetkin juhlavaatteisiin pukea.

Viime kesänä, kun poika oli 7kk, oli ekat juhlat, miehen serkun rippijuhlat. Ostin pojalle lyhythihaisen kauluspaidan ja housuina vaaleat collegehousut, eli ei ihan juhla-juhlahousut, mut ei verkkaritkaan. Mut kyllä juhliin pitää lapsetkin pukea asianmukaisesti! Sehän on kivaakin välillä.
 
Voi pukeutua juhlavasti ja "juhlavasti". Joskus näkee lapsia tumpattuna ERITTÄIN epäkäytännöllisiin ja selkeästi epämukaviin vaatteisiin...
Eli tääkin on ihan vaan siitä kiinni että minkä kokee juhlavaksi ja minkä ei.
En minäkään pukeudu asusteisiin jotka on epämukavia mutta muka "tosi tyylikkäitä" että mun mielestä tässäkin on ihan järjenkäyttö sallittu :D Pikkasen ehkä aiheen sivuttaen, mut kuitenkin...
 
Kyllä meillä on lapsillakin juhlavaatteet, tilanteen mukaan. 10v. alkoi jo vänkäämään vastaan että mekkoa en kevät juhliin laita, mutta siitä aiheesta ei keskusteltu...mekko laitetaan ja sillä siisti :/
Koulussa varsinkin näkee hyvin eron päiväkodin juhliin, päiväkodissa on suurin osa pieniä prinsessoja ja prinssejä, mutta kun kouluun mennään, niin vain murto-osalla on juhlavaatteita päällä, toista se oli joskus mun nuoruudessa :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Saapasjalkakissa:
Voi pukeutua juhlavasti ja "juhlavasti". Joskus näkee lapsia tumpattuna ERITTÄIN epäkäytännöllisiin ja selkeästi epämukaviin vaatteisiin...
Eli tääkin on ihan vaan siitä kiinni että minkä kokee juhlavaksi ja minkä ei.
En minäkään pukeudu asusteisiin jotka on epämukavia mutta muka "tosi tyylikkäitä" että mun mielestä tässäkin on ihan järjenkäyttö sallittu :D Pikkasen ehkä aiheen sivuttaen, mut kuitenkin...

Joo, onhan se ihan selviö että pikkulikka korkeakantaisissa kengissä ja raapivissa pitsivermeissä ei varmasti nauti vaikk aolisi sievä kuin komein kermakakku. Se mikä musta on _niin_ väärin on että miesten juhlavaatteet on ihan sika mukavat päällä. Onko kukaan koskaan pukeutunut frakkiin? Mä jossain vaiheessa harkitsin sellaisen teettämistä itselleni kun sattuneista syistä jouduin vuokraamaan itselleni ja olen siitä saakka ollut perusteellisen katkera miehille, niiden kun ei tarvitse keikistellä epäkäytännöllisissä koltuissa koskaan. Puhumattakaan siitä että miehellä on etiketin läpäisevät gore-tex juhlakengät. Niitä katselin hiukan kateellisena kun itse olin eräissäkin suvihäissä varpaat savessa sandaaleissani kaatosateessa... (Hiukan lisää ohi aiheen).
 

Yhteistyössä