Olen yllättänyt siitä, kuinka oma lapsi on niin eriluonteinen kuin vanhemmat

  • Viestiketjun aloittaja "esikoisen äiti"
  • Ensimmäinen viesti
"lilian"
No en ole koskaan hämmästellyt moista, koska aina kaikkien tuntemieni lapset ovat olleet vanhempiensa kaltaisia. Siksi ihmettelenkin enemmän sitä ymmärrätköhän sinä luonteista mitään? Voisitko vähän avata enemmän mitä ajat takaa.
 
"esikoisen äiti"
[QUOTE="vieras";28887095]Eihän sitä omaakaan luonnettaan itse edes "näe". Suurinpiirtein kaikkein veemäisinkin ihminen kuvailee itseään huumorintajuiseksi ja iloiseksi ihmiseksi :D[/QUOTE]

Sä et osaa kuvailla omaa luonnettasi? Outoa. Kyllä minusta jokainen normaali aikuinen tietää itsekkin, noin suunnilleen, mitä luonteenpiirteitä omaa.
 
"vieras"
[QUOTE="esikoisen äiti";28887112]Sä et osaa kuvailla omaa luonnettasi? Outoa. Kyllä minusta jokainen normaali aikuinen tietää itsekkin, noin suunnilleen, mitä luonteenpiirteitä omaa.[/QUOTE]

Niinhän sitä luulisi.
 
"lilian"
[QUOTE="vieras";28887095]Eihän sitä omaakaan luonnettaan itse edes "näe". Suurinpiirtein kaikkein veemäisinkin ihminen kuvailee itseään huumorintajuiseksi ja iloiseksi ihmiseksi :D[/QUOTE]

No tuota juuri tarkoitin tavallaan. Tosin en pidä huumorintajua ja veemäisyyttä luonteenpiirteinä, mutta aika harva osaa kuvailla itseään kovin osuvasti. Itse olen tutustunut perinteiseen koleerinen-flegmaattinen-sangviininen-melankolinen jakoon ja niihin liittyviin eri ominaisuuksiin ja pidän tuota menetelmää ihan hyvänä luonnekuvaukseen.
 
"lilian"
[QUOTE="esikoisen äiti";28887112]Sä et osaa kuvailla omaa luonnettasi? Outoa. Kyllä minusta jokainen normaali aikuinen tietää itsekkin, noin suunnilleen, mitä luonteenpiirteitä omaa.[/QUOTE]

No etkö voisi kertoa vähän enemmän, niin olisi lisää kommentoitavaa?
 
"esikoisen äiti"
[QUOTE="lilian";28887130]No etkö voisi kertoa vähän enemmän, niin olisi lisää kommentoitavaa?[/QUOTE]

Musta tuntuu että sä olet nyt joku himopätijä siinä mitä tulee luonteisiin, eikä sulla ilmeisesti edes ole omia lapsia, joten et voi ymmärtää mitä tällä asialla tarkoitan. :)
 
"lilian"
[QUOTE="esikoisen äiti";28887141]Musta tuntuu että sä olet nyt joku himopätijä siinä mitä tulee luonteisiin, eikä sulla ilmeisesti edes ole omia lapsia, joten et voi ymmärtää mitä tällä asialla tarkoitan. :)[/QUOTE]

Selvä ;) ...
On mulla 4 lasta, kaikki erilaisia, mutta samaa sarjaa silti, ei todellakaan vois sekoittaa naapurin lapsiin, you know... Olen juuri lasten saannin jälkeen alkanut erityisesti kiinnostumaan tästä alasta.

Mulla on myös äiti, joka oli aina sitä mieltä, että oon erilainen kuin se ite ja muisti korostaa sitä, joka väliin. Vanhemmiten oon kuitenkin todennu kyseisen seikan aivan hölynpölyks ja kyseisen ihmisen "toive"ajatteluksi.
 
"esikoisen äiti"
[QUOTE="lilian";28887160]

Mulla on myös äiti, joka oli aina sitä mieltä, että oon erilainen kuin se ite ja muisti korostaa sitä, joka väliin. [/QUOTE]

Trauma? :)
 
tgbv
Yllättänyt lapsen luonne on monestikin, juuri siitä syystä että väistämättä huomaa asettaneensa joitakin enakko-odotuksia siitä millainen kuvittelee lapsensa olevan.
 
"lilian"
Sehän tässä tuli mieleen, ettette nyt liikaa ala "sanoittamaan" millainen lapsenne on, ainakaan oman mutun perusteella. Lapsen ja vanhempien erilaisuuden korostaminen on myös jo itsessään vähän vaarallinen toimenpide. Lapsella kuuluu olla yhteenkuuluvuuden tunne läheisimpiensä kanssa.
 
"esikoisen äiti"
[QUOTE="vieras";28887174]Oletteko te siis jotenkin ikävänluonteisia ja lapsenne luonne on miellyttävä, vai toisinpäin, vai mitä tarkoitat?[/QUOTE]

Miksi ajattelet noin negatiivisesti? kaikissa luonteenpiirteissä on varmaan omat hyvät ja huonot puolensa.

Mutta voin valottaa, että en ajattele kenestäkään negatiivisesti, en meistä vanhemmista enkä etenkään lapsestani :) Hän vaan on niin erilainen monella tapaa, kuin mitä me olemme, ja mitä olen aina ajatellut että oma lapseni olisi.
 
"esikoisen äiti"
[QUOTE="lilian";28887190]Sehän tässä tuli mieleen, ettette nyt liikaa ala "sanoittamaan" millainen lapsenne on, ainakaan oman mutun perusteella. Lapsen ja vanhempien erilaisuuden korostaminen on myös jo itsessään vähän vaarallinen toimenpide. Lapsella kuuluu olla yhteenkuuluvuuden tunne läheisimpiensä kanssa.[/QUOTE]

Sulla on selvästi jäänyt trauma tosta äitijutustasi, harmi. Ei tämä asiani koske mitään tuollaista, kunhan mielessäni pohdin tätä. En usko että asian merkille laitto ja pohtiminen olisi lapselle haitallista. Se kyllä, jos lapselle kerrotaan että hän on jotenkin outo tai huonompi kuin vanhempansa, mutta ei tässä siitä ole nyt kyse.
 
"vieras"
[QUOTE="esikoisen äiti";28887191]Miksi ajattelet noin negatiivisesti? kaikissa luonteenpiirteissä on varmaan omat hyvät ja huonot puolensa.

Mutta voin valottaa, että en ajattele kenestäkään negatiivisesti, en meistä vanhemmista enkä etenkään lapsestani :) Hän vaan on niin erilainen monella tapaa, kuin mitä me olemme, ja mitä olen aina ajatellut että oma lapseni olisi.[/QUOTE]

Sorry, ei ollut tarkoitus olla negatiivinen. En vaan oikein hahmota tätä juttua. Miksi uusi ihminen olisi samanlainen luonteeltaan, kuin ne, joista hän on syntynyt? Ettehän te kaksi vanhempaakaan ole keskenänne samanlaisia, miten teidän yhdistelmänne onnistuisi olemaan vanhempiensa kopio luonteeltaan? :)

Minulle tuotti vaikeuksia kyllä lasten ollessa pieniä se, että he olivat niin samannäköisiä. Meni jonkunaikaa, että tajusin, etteivät he muutoin ole samanlaisia, on ihan erilaiset luonteet, vaikka pakkaus oli samanlainen toisella lapsella kuin oli ollut ensimmäiselläkin :D Nytkin jos katson heidän vauvakuviaan, joissa ei ole mitään muuta erityistä tai muita ihmisiä, en välttämättä tunnista kumpi lapsi kuvassa on. Samoja vaatteitakin käyttivät ihan vauvoina, kun ikäero ei ole suuri.
 
"esikoisen äiti"
[QUOTE="vieras";28887203]Sorry, ei ollut tarkoitus olla negatiivinen. En vaan oikein hahmota tätä juttua. Miksi uusi ihminen olisi samanlainen luonteeltaan, kuin ne, joista hän on syntynyt? Ettehän te kaksi vanhempaakaan ole keskenänne samanlaisia, miten teidän yhdistelmänne onnistuisi olemaan vanhempiensa kopio luonteeltaan? :)

Minulle tuotti vaikeuksia kyllä lasten ollessa pieniä se, että he olivat niin samannäköisiä. Meni jonkunaikaa, että tajusin, etteivät he muutoin ole samanlaisia, on ihan erilaiset luonteet, vaikka pakkaus oli samanlainen toisella lapsella kuin oli ollut ensimmäiselläkin :D Nytkin jos katson heidän vauvakuviaan, joissa ei ole mitään muuta erityistä tai muita ihmisiä, en välttämättä tunnista kumpi lapsi kuvassa on. Samoja vaatteitakin käyttivät ihan vauvoina, kun ikäero ei ole suuri.[/QUOTE]

Ei nyt mennä liian syvällisiksi, mutta me molemmat vanhemmat ollaan monilta osin hyvin samanlaisia. Ja yhteinen lapsemme on sitten ihan erilainen, hänessä on sellaisia piirteitä mitä en tunnista edes lähisukulaisista. Se vaan tuntuu hassulta, mutta ei tässä nyt mitään sen vakavampaa. Kyllähän sen tiedän että saman perheen lapsetkin voi olla ihan erilaisia luonteeltaan, mutta jotenkin se silti oman lapsen kohdalla aina hämmästyttää. Ja minä siis ihailen lastani, hän on ihana ja täydellinen juuri tuollaisena!

Kai tää on vaan jotain oman lapsen ällistelyä, itsekkin ällistelen myös oman lapsen piirteitä joskus :) kuinka ne on niin samanlaisia kuin esim. minulla ja isällä.
 
"lilian"
[QUOTE="esikoisen äiti";28887200]Sulla on selvästi jäänyt trauma tosta äitijutustasi, harmi. Ei tämä asiani koske mitään tuollaista, kunhan mielessäni pohdin tätä. En usko että asian merkille laitto ja pohtiminen olisi lapselle haitallista. Se kyllä, jos lapselle kerrotaan että hän on jotenkin outo tai huonompi kuin vanhempansa, mutta ei tässä siitä ole nyt kyse.[/QUOTE]

No eikö väärintekemisestä kuulu jäädä trauma? Se on ihan normaalia, en ymmärrä miksi tartut siihen. Jos taas tarkoitat, että olen katkera ja se jotenkin vaikuttaisi minun toimintaani tai ajatukseeni negatiivisesti, niin voin kyllä kertoa, että en ole katkera asiasta.
Hyvä, ettei ole kyse mistään arvottamisesta. Tosi paljon näkee ihmisten arvostelua pelkkien luonteenpiirteiden perusteella. Tosin se voi johtua, siitä että suomalaiset ovat tyypillisesti juuri melankolinen kansa. Melankolikon heikkouksiin kuuluu juuri tuo toisten arvosteleminen.
 
"lilian"
[QUOTE="esikoisen äiti";28887228]...mutta me molemmat vanhemmat ollaan monilta osin hyvin samanlaisia. Ja yhteinen lapsemme on sitten ihan erilainen, hänessä on sellaisia piirteitä mitä en tunnista edes lähisukulaisista.[/QUOTE]

Mutta kyllä mun on vaikea uskoa tätä. Minusta tässä täytyy olla niin, että jompikumpi vanhempi ei ole täysin eheä luonteeltaan. Ts. ei ilmennä itseään sillä tavalla kuin olisi hänelle luonteenomaista, juurikin jonkun elämänkokemuksen takia.

Tai toisaalta te ette ehkä kuitenkaan osaa yhdistää lapsenne luonnetta omaanne, koska ymmärrätte luonteen väärin. Teot eivät määräydy luonteesta käsin vaan samanlainen luonne voi johtaa erilaiseen käyttäytymiseen, tekoihin kiinnostuksenkohteisiin jne.
 
"Vieras"
Me mieheni kanssa ulkopuolisin silmin hirveän samanlaisia, mutta kyllä me itse tiedetään, missä ollaan erilaisia. Meidän kolme lasta ovat kaikki ihan eri luonteisia keskenään. Yksi on suurimmaksi osaksi kuin minä, toinen kuin mieheni ja kolmas sieltä väliltä. Ihan osataan sanoa minkä piirteen saanut mistäkin. Itse kyllä tiedoston omat hyvät ja huonot puolet hyvin. Ennen en halunnut myöntää muutamaa negatiivista puolta, mutta siellä ne ovat.

Tiedän kyllä paljon ihmisiä, jotka itse kuvittelevat itsensä toisenlaisiksi, eivätkä näe itseään ulkopuolisin silmin. Helppo testi, että mitkä ovat kolme ärsyttävintä luonteenpiirrettä ja yleensä nuo kolme on sinussa itsessäsi.
 
"Vieras"
[QUOTE="Vieras";28887386]Me mieheni kanssa ulkopuolisin silmin hirveän samanlaisia, mutta kyllä me itse tiedetään, missä ollaan erilaisia. Meidän kolme lasta ovat kaikki ihan eri luonteisia keskenään. Yksi on suurimmaksi osaksi kuin minä, toinen kuin mieheni ja kolmas sieltä väliltä. Ihan osataan sanoa minkä piirteen saanut mistäkin. Itse kyllä tiedoston omat hyvät ja huonot puolet hyvin. Ennen en halunnut myöntää muutamaa negatiivista puolta, mutta siellä ne ovat.

Tiedän kyllä paljon ihmisiä, jotka itse kuvittelevat itsensä toisenlaisiksi, eivätkä näe itseään ulkopuolisin silmin. Helppo testi, että mitkä ovat kolme ärsyttävintä luonteenpiirrettä ja yleensä nuo kolme on sinussa itsessäsi.[/QUOTE]

Lisätään vielä, että saavathan lapset luonteenpiirteitä myös isovanhemmilta.
 

Yhteistyössä