"Olen ylipainoinen, koska se on mulla geeneissä."

näin
No se on kyllä totinen tosi, että geenitkin vaikuttaa! Mutta toki jokainen (ellei sairautta ole, joka lihottaa) voi saada itsensä hoikaksi, toisilla se käy helpommin, toisilla työläämmin.
Mut tosi on, että erirakenteisia olemme, eikä kaikista tule välttämättä mitään hirmu hoikkia ja siroja, vaikka mitä tekis!!!
 
no mä en tuohon tekosyyhyn nyt puutu mutta

on perheitä missä on äiti vaik pullempi kun isä ja kaksi lasta toinen langan laiha ja toinen pulskempi,vaikka syödään samoja eväitä ja herkkuja
eli toiset kyl lihoo helpommin en tiiä onko geeneissä vai aineenvaihdunta
 
Kyllähän seki pitää paikkaansa osittain, jotkut vaikka miten liikkuis ja seurailis syömistään eivät vain laihdu mitenkään. Joten sekä että.
 
Toki geenitkin vaikuttaa,mutta onhan tuo vaan tekosyy. Koska vaikka sulla ois nuo geenitniin eihän se estä liikkumista eikä pakota ketään mässäilemään herkuilla. Mä en ylipäätään käsitä miten joku nainen voi painaa satakin kiloa,ellei hänellä ole joku sairaus... Eikö se omakuva siellä peilissä jo ällötä sen verran että tekis asialle jotain...
 
Niin, uskokoon ken haluaa.
Kumma, että kun ihmiset liikkuivat ja ruokaa ei ollut liikaa ja se piti itse valmistaa, lihavia ei ollut.

Toki lääketeollisuus haluaa, että ihmiset ostavat uusia tuotteita yhä kummallisimpiin "sairauksiin".

Nyt kun puolet ihmisistä länsimaissa syö jonkinlaisia masennuslääkkeitä tai muita mielialalääkkeitä tai adhd lääkkeitä ym, tarvitaan uusia maksavia asiakkaita.

 
meillä kulkee äidin puolelta tää taipumus pulleuteen.. esim.

noin 90% mun äidin puolelta naiset on pulleampia.. minä, mun äiti, mun täti,mun mummo, mummon siskot ja mummon äiti kaikki laajempia kuin normaalipainoiset

isän puolella taas kulkee tää et vaikka kuinka söisit niin paino ei nouse.. ja sen huomaa..

harmi ku oon periny äitini geenin täs asias..<br><br>
 
mun tuttuni sanoo
"olen lihava koska mulla on niin isot ja painavat luut"

Luin kerran jostain että isoluisen ja pieniluisen ero ei ole kuin korkeintaan puolikiloa, joten ei voi siitä johtua...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.05.2007 klo 12:40 merenneitonen kirjoitti:
Musta se on tekosyy, jonka varjolla ei tarvitse liikkua ja voi herkutella mielin määrin.

Mielipiteitä?

=)
Mutta ah,miten vastuusta vapauttava tekosyy! :D Toinen on tämä, että mulla on lihavuus geeneissä ja vielä päälle raskaat luut. :LOL:

Ei kyllä mäki tiedän, että on tosiaan tilanteita, että ihminen ei oikeastaan voi painolleen mitään mut yleensä toi tosiaan on tekosyy siihen, että ei tehdä mitään sille painoasialle. Kyllä mullakin on urakkaa sitten, ko vauva syntyy että saan tämän sukurasitteen pois itestäni. =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.05.2007 klo 12:40 merenneitonen kirjoitti:
Musta se on tekosyy, jonka varjolla ei tarvitse liikkua ja voi herkutella mielin määrin.

Mielipiteitä?

=)
Ei vaan kyllä geenit selvästi vaikuttavat painoon...jotkut voivat liikkua yhtä paljon ja syödä yhtä terveellisesti, mutta silti toinen vaan lihoaa enemmän. Tunnen yhden naisen, jolla ylipainoa mm. siksi, että kolesteroli on luonnostaan korkea (geenien takia), syö muuten terveellisesti ja liikkuu.
 
No hei
mutta sitten enemmän vaan liikuntaa ja vähemmän niitä herkkuja, jos on taipumusta lihoa!! Ei sen kummempaa ohjetta tarvita normaalipainon saavuttamiseen! :flower:
Terveisin painoindeksi 20

Ps. Sairaudet/lääkkeet lihavuuden aiheuttajana on sitten asia erikseen, sen ymmärrän :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.05.2007 klo 12:43 sähläri kirjoitti:
no mä en tuohon tekosyyhyn nyt puutu mutta

on perheitä missä on äiti vaik pullempi kun isä ja kaksi lasta toinen langan laiha ja toinen pulskempi,vaikka syödään samoja eväitä ja herkkuja
eli toiset kyl lihoo helpommin en tiiä onko geeneissä vai aineenvaihdunta
Niin, tai sitten toinen lapsi tykkää syödä paljon. Toinen keksii kaikkea muuta tekemistä.

Näin oli ainakin meillä. sisko oli pulska lapsena. Minä en pitänyt syömisestä.
 
on olemassa "ylilihavuus-geeni" mutta tämä geeniä kantaa muistaaksenii n. promille maailman väestöstä ja tätä geeniä ei ole tavattu Suomessa!!

Mutta kyllä se totta on että toiset lihoo helpommin kun toiset, mutta ei sitä liho jos ei syö liikaa rasvaa ja sokeria vaikka millaiset geenit olisi (paitsi tuo yllä oleva)...
 
Tekosyy.

Sitä tosiasiaa ei kukaan voi kieltää, että ihminen lihoo kun syö enemmän kuin kuluttaa. Tälläkin palstalla kun joskus tein galluppia, juuri kukaan ei tunnu harrastavan liikuntaa. Salilla ja jumppatunneillakin näkyy lähinnä joko meitä alle kolmikymppisiä tai sitten reilu nelikymppisiä, vaikka äitejä on lienee iältään siinä välissäkin ;)

Jotkut tuttavat ovat mulle todenneet, että kunhan olen heidän iässään niin sitten kiloja ei saakaan niin helposti pois, johon olen todennut, että en ole ajatellut lisäkiloja hankkiakaan B)

Minusta on tosi hauskaa, kun peruskouluaikoina sain kuulla jatkuvaa haukkumista läskiksi mutta nyt yhtäkkiä alankin olla hoikempi kuin muut (nekin, jotka ovat olleet minua laihempia ovat monet jo painavampia).. :snotty:
 
Mä en taas oikeen ymmärrä tätä lihavuusgeeni-juttua. Eikö se ole ihmiselle ihan "rodunomaista" varastoida ylimääräinen energia rasvaksi, jota sitten keho käyttää jos ruoasta ei sitä energiaa tarpeeksi irtoa? Niin eikös tältä pohjalta ajateltuna sitten ole "geenivirhe" ennemminkin se, että ei liho vaikka mitä söisi? Nykyaikanahan tuolla ei ole paljon enää merkitystä, mutta joskus ennenvanhaan niille extrakiloille on varmasti ollut tarvetta esim. talvisaikaan.

Ja siis kyllähän näitä ihmisiä oikeasti on, jotka ei liho. Heillekin varmasti tulee kolesterolia yms. ongelmia huonoista ruokailutottumuksista, mutta he eivät vaan kerää sitä läskiä siinä määrin mitä me "normaalit" ihmiset.
 
ihminen
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.05.2007 klo 12:40 merenneitonen kirjoitti:
Musta se on tekosyy, jonka varjolla ei tarvitse liikkua ja voi herkutella mielin määrin.

Mielipiteitä?

=)
Taipumus rasvan keräytymiseen/rasvan imeytymiseen on geeneissä. Ihmiset hyödyntävän eri tavalla ravintoaan, ja toiset pysyvät "pienemmällä vaivalla" hoikkina kuin toiset mutta kenen tahansa perusterveen ihminen on mahdollista pysyä normaalipainoisena. Toiset eivät viitsi nähdä vaivaa, ja näkevät muidenkin puolesta.


Mutta hei, onneksi ei ole sinun ongelmasi millä joku toinen perustelee ongelmasyömistään :flower:

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.05.2007 klo 13:10 nasa kirjoitti:
Mä en taas oikeen ymmärrä tätä lihavuusgeeni-juttua. Eikö se ole ihmiselle ihan "rodunomaista" varastoida ylimääräinen energia rasvaksi, jota sitten keho käyttää jos ruoasta ei sitä energiaa tarpeeksi irtoa? Niin eikös tältä pohjalta ajateltuna sitten ole "geenivirhe" ennemminkin se, että ei liho vaikka mitä söisi? Nykyaikanahan tuolla ei ole paljon enää merkitystä, mutta joskus ennenvanhaan niille extrakiloille on varmasti ollut tarvetta esim. talvisaikaan.

Ja siis kyllähän näitä ihmisiä oikeasti on, jotka ei liho. Heillekin varmasti tulee kolesterolia yms. ongelmia huonoista ruokailutottumuksista, mutta he eivät vaan kerää sitä läskiä siinä määrin mitä me "normaalit" ihmiset.
mun faijal o korkee kolesteroli ja se o sellanen viuhuheinä.....
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.05.2007 klo 13:10 nasa kirjoitti:
Mä en taas oikeen ymmärrä tätä lihavuusgeeni-juttua. Eikö se ole ihmiselle ihan "rodunomaista" varastoida ylimääräinen energia rasvaksi, jota sitten keho käyttää jos ruoasta ei sitä energiaa tarpeeksi irtoa? Niin eikös tältä pohjalta ajateltuna sitten ole "geenivirhe" ennemminkin se, että ei liho vaikka mitä söisi? Nykyaikanahan tuolla ei ole paljon enää merkitystä, mutta joskus ennenvanhaan niille extrakiloille on varmasti ollut tarvetta esim. talvisaikaan.

Ja siis kyllähän näitä ihmisiä oikeasti on, jotka ei liho. Heillekin varmasti tulee kolesterolia yms. ongelmia huonoista ruokailutottumuksista, mutta he eivät vaan kerää sitä läskiä siinä määrin mitä me "normaalit" ihmiset.
ei välttämättä geenivirhe, koska rasvan varastoituminen on runsaampaa artisen perimän ihmisillä. Siksi voisi ajatella, että ne joilla rasvan varastoituminen on heikompaa kuin toisilla, eivät ole perimältään arktisia =)
 

Yhteistyössä