Olen vl. Kysyttävää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Vieras";27900456]Itse ja lahkonne toitottaa et ei saa kieltäytyä seksistä, laskee päiviä tai muuta vastaavaa.
Imetys kuuluu siihen katekoriaan joka estää raskautumisen.[/QUOTE]

uskotko itse näin asian olevan, vai onko nyt kyse siitä "...kuin piru raamattua---" tää on just niin tyypillistä, että voi kaksplussan tai lehtien palstalta lukea, mitä me lestadiolaiset ajattelemme, ja miten elämme. ite koko elämänsä tähän kuuluneena ei ole koskaan kuullutkaan tuosta. kellään oo pakko harrastaa seksiä, jos ei halua, mies ei ole sen enempää pää perheessä kuin nainenkaan, ja imetys, hoh-hoijaa, en ymmärrä, miksi edes vaivaudun kirjoittamaan tähän ketjuun, kun nämä on aina tällaisia. ihmettelen toisaalta, miksi ap aloittaa tämän ketjun. saako hän itselleen hyvän mielen? luulenpa, että ei.

Kyse ei ole pirun raamatun luvusta.
Epäkohtia on paljon mutta ette myönnä.
Joku muu päättää mitä saa/ voi tehdä.
Ajatukset on syötetty teen sisimpään.

Tiedän mistä puhun, kokemusta löytyy.

Kiitos avaajalle! On hurjan myönteistä että olet lähtenyt avaamaan julkisesti uskovaisen elämää ja ajatuksia ulkopuolisille. Siihen harva vl rohkenee. Tsemppiä!

[QUOTE="jossu";27902926] ite koko elämänsä tähän kuuluneena ei ole koskaan kuullutkaan tuosta. kellään oo pakko harrastaa seksiä, jos ei halua, mies ei ole sen enempää pää perheessä kuin nainenkaan...[/QUOTE]

Vanhoillislestadiolainen aviopari kirjoitti joku aika sitten Helsingin Sanomissa että on olemassa huoli että vl nainen joutuu alistumaan vastoin tahtoaan seksiin. (Puhumattakaan siitä, että on alistuttava suojaamattomaan seksiin eli oltava valmis raskautumaan aina.)

"Kenellä on valta päättää naisen kehosta?"

http://freepathways.wordpress.com/2012/06/14/avioraiskaus/

Ahdistaako sua yhtään, että tästä eteenpäin sitten saatat vaan olla melkein koko ajan raskaana ja koko ajan on pikkuvauva ja imetät yms? Mua ahdistais ihan hirveesti. Oon itse hellari ja olin ihan järkyttynyt Ristin Voitossa käytävästä keskustelusta yleisönosastossa. Kirjoittelu lähti siitä, että joku ehdotti ettei ehkäisyä saisi käyttää. Siihen sitten tuli vastauksia. Sellaisia, joisssa selitettiin, että kaikki ei jaksa niin montaa lasta yms. Mä en ymmärtänyt sitä selittelyä ja sitä, että pitäis olla syy, ettei halua lapsia. Mun mielestä siihen, että hankkii lapsia, pitäis ennemminkin olla joku hyvä syy.

Juuri näin. Vanhempien tulee itse haluta lapsia perheeseen, sillä vanhemmuuteen on sitouduttava loppuiäksi. Jokaikisen lapsen täytyy olal vanhempien toivoma.

Avaajalle... hyvä että olet avannut keskustelun tänne! Kuulin tästä yhdeltä tutulta...olen siis vl myös.

[QUOTE="aloittaja";27900885]
Yritän elää päivä kerrallaan, enkä turhia miettiä tulevaa, kun eihän siitä tiedä mitä se tuo tullessaan. Mutta täytyy myöntää että vielä tällä hetkellä ajatus suurperheestä tuntuu vieraalta.[/QUOTE]

Mulla on vähän sama tilanne mutta sillä erolla että meillä on kyllä mielestämme velvollisuus myös ajatella tulevaa. Sii just sen tähden kun ollaan uskovaisia niin on vastuussa siitä mitä tekee.

Tästä seuraa vastuu lapsista. Tiedän paljon vl-naisia jotka (kuten minäkin) ehkäisevät. Se vaatii paljon ajattelua ja pohtimista mitä ja mihin uskoo, mutta monet ovat sille polulle lähteneet, onneksi.

Ja uskon niin että meidän sukupolven naisten valinnat muuttaa liikettä sisältäpäin, pikkuhiljaa. Monet ovat ehkäisypäätöksen myötä kokeneet just uskon omakohtaistumisen ihan eri tavalla kuin aiemmin. Se voi tuntua aluksi kipeältä ja vaikealta, mutta myöhemmin äärettömän vapauttavalta.

Noita "päämiehiä" ei mikään mahti maailmassa saa ikinä muuttamaan kantaansa, sitä ei varmaan kannata edes yrittää. Sen sijaan me äidit voimme tukea toisiamme tässä asiassa.

[QUOTE="Hilla";28020430]Avaajalle... hyvä että olet avannut keskustelun tänne! Kuulin tästä yhdeltä tutulta...olen siis vl myös.

Mulla on vähän sama tilanne mutta sillä erolla että meillä on kyllä mielestämme velvollisuus myös ajatella tulevaa. Sii just sen tähden kun ollaan uskovaisia niin on vastuussa siitä mitä tekee.

Tästä seuraa vastuu lapsista. Tiedän paljon vl-naisia jotka (kuten minäkin) ehkäisevät. Se vaatii paljon ajattelua ja pohtimista mitä ja mihin uskoo, mutta monet ovat sille polulle lähteneet, onneksi.

Ja uskon niin että meidän sukupolven naisten valinnat muuttaa liikettä sisältäpäin, pikkuhiljaa. Monet ovat ehkäisypäätöksen myötä kokeneet just uskon omakohtaistumisen ihan eri tavalla kuin aiemmin. Se voi tuntua aluksi kipeältä ja vaikealta, mutta myöhemmin äärettömän vapauttavalta.

Noita "päämiehiä" ei mikään mahti maailmassa saa ikinä muuttamaan kantaansa, sitä ei varmaan kannata edes yrittää. Sen sijaan me äidit voimme tukea toisiamme tässä asiassa.[/QUOTE]

Mitä ajattelet siitä että uskossa olisi reilua olla samat "säännöt" kaikille? Nythän osa vl-uskovaisista ehkäisee ja osa naisista/ pariskunnista ei siihen uskalla helvetinpelossa turvautua, vaikka olisi todella syytä. Ja virallinen oppi opettaa sen synniksi.

Miten voit olla kannattamassa noin epäoikeudenmukaista järjestelmää?