Olen väsynyt ja ahdistunut tästä tietämättömyydestä :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

:(

Vieras
Olen täälläkin muutaman kerran kysellyt apua supistuksista ja kivuista.
Olen soittanut ä-polille ja kerran käynyt saamassa siellä supistuksia estävää lääkettäkin.
Nyt raskausviikkoja 35+0 ja viime yönä taas supisteli ja vatsa oli niin kipeä etten saanut oikein nukutuksi. Pissalla juoksin ainakin 7 kertaa yön aikana.
Tämä kipuilu ja supistelu alkoi muutama päivä sitten.
Olen kuitenkin vähän sellanen "huono lähtemään" lääkäriin muutenkin ja nyt kun en ole yhtään lasta alakautta synnyttänyt niin en tiedä minkälainen se kipu on mistä tietää synnytyksen käynnistyneen.
Eikä siis tarvitse vastata että "kyllä sen sitten tietää" kun tiedän myös tapauksia joissa mitään julmettua kipua ei ole tullut kuin vasta sairaalassa esim. kalvojen puhkaisun jälkeen.

Kun supistelee ja kipua tuntuu tuolla haavanseudulla. Viiltää, pistää välillä niin etten voi selkää suoristaa. Alaselkää särkee.
Kuuma suihku vähän helpottaa oloa.

Mutta mistä sitten tiedän että on mentävä sinne lääkäriin? :(
Koska ei tässä kohtaa sitä varsinaista synnytyksen käynnistymistäkään voi jäädä odottelemaan - kaksi sektiota takana ja tämäkin tulee syntymään siis leikkauksella.
Mutta matkaa päivystykseen n. 100 km eikä viitsisi turhaankaan mennä?

Mies on jo monta kertaa sanonut että pitäisi lähteä kun hengittäminen välillä supistuksen kourissa vaikeaa ja tuota särkyä on mutta...
Itse ajattelen että vaivaan ihmisiä sitten turhaan? Työntekijöitä siellä? Mies joutuisi lähteä viemään, lapsenvahti pitäisi soittaa paikalle jne.

Voi rähmä.

Alkuperäinen kirjoittaja yön utu:
niin kuulostaa. mitä ne sanoo siellä kun soitat?

Että näytille jos siltä tuntuu... Joo, mutta mikä on se tunne kun siltä tuntuu?
Pahimpana kipuhetkenä ajattelen että nyt just siltä tuntuu mutta kun se menee ohi niin ajattelen että onneksi en ruvennut mummeja lastenhoitajaksi soittelemaan ja miestä kesken unien herättelemään kun täähän tästä ihan helpottaa.
En oo ikinä ollu mistään asiasta näin epävarma ku tästä omasta voinnista, kivuista jne. olen nyt.
Kun niitä helpompiakin hetki päivään kuitenkin mahtuu.

Tuleeko niitä kipukohtauksia säännöllisesti? Miten usein?

Jos vielä säännöllisesti tulee ja kun kerta kunnolla sattuu, menisin näytille.

Itsellä sektio takana, terveydenhoitaja käski toisessa raskaudessa lähtemään herkästi näytille, jos kuitenkin toinenkin sektio tarvitsee tehdä. Ei tule sitten liian kiire turhaan...

No jos jo niin kovin sattuu ettei pysty kunnolla hengittämään tai puhumaan, niin pitäis lähtee menemään! Mulla ne oli ihan synnytyssupistuksia. Varsinkin jos tuleva lapsi pitäisi leikata, niin kannattaa mennä mieluummin ennemmin kun myöhemmin.

Sen takia ne työntekijät siellä on että niitä voi vaivata! Mikä ihmeen ajattelutapa tuollainen on? Ala mennä jo!

Alkuperäinen kirjoittaja joku:
Tuleeko niitä kipukohtauksia säännöllisesti? Miten usein?

Jos vielä säännöllisesti tulee ja kun kerta kunnolla sattuu, menisin näytille.

Itsellä sektio takana, terveydenhoitaja käski toisessa raskaudessa lähtemään herkästi näytille, jos kuitenkin toinenkin sektio tarvitsee tehdä. Ei tule sitten liian kiire turhaan...

Kivut ei ole kovinkaan säännöllisiä. Mutta niitä tulee levossa, istuessa, seistessä, kävellessä... kun on tullakseen. Kun kipu ( tai se tunne ) iskee niin ei pysty olemaan paikallaan. On pakko liikkua.
Kivut voi tulla muutaman minuutin välein tai sitten voi olla tunti väliä ettei tunnu. Usein kipu "hyökkää" juuri jos esim. nousen ylös.

Tämä on minulle 3 sektio mikä on tulossa ja neuvolasta tosiaan neuvottiin että helposti näytille ettei tarvitse kovalla kiireellä leikata.
Mutta kun en oikeasti tiedä mikä se tunne sitten on millon on mentävä. Melkein toivois että tulis lapsivettä tms. että tietäisi varmasti että on syytä mennä :(

Alkuperäinen kirjoittaja v:
No jos jo niin kovin sattuu ettei pysty kunnolla hengittämään tai puhumaan, niin pitäis lähtee menemään! Mulla ne oli ihan synnytyssupistuksia. Varsinkin jos tuleva lapsi pitäisi leikata, niin kannattaa mennä mieluummin ennemmin kun myöhemmin.

Sen takia ne työntekijät siellä on että niitä voi vaivata! Mikä ihmeen ajattelutapa tuollainen on? Ala mennä jo!

Se kova kipu on sitä ettei meinaa selkää voida suoristaa mutta en ole varma liittyykö se sitten juuri supistukseen? Se pahin tunne supistuksen aikana on se kun on vaikea hengittää, on mukavampi kävellä ees taas tai pers pystyssä maata sängyllä :D :D
Mutta joo, kun ei ole muissa raskauksissa ollut mitään supisteluja tms. niin olen ihan hukassa nyt.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tämä on minulle 3 sektio mikä on tulossa ja neuvolasta tosiaan neuvottiin että helposti näytille ettei tarvitse kovalla kiireellä leikata.
Mutta kun en oikeasti tiedä mikä se tunne sitten on millon on mentävä. Melkein toivois että tulis lapsivettä tms. että tietäisi varmasti että on syytä mennä :(

Mulla tuli lapsivedet vasta synnytyssalissa, kun puhkaisivat kalvot. Eli turha sun on sitä jäädä odottamaan.

Ja jos on kerta neuvottukin, että herkästi pitäisi lähteä, niin en ymmärrä mikset jo mene. Ei noin kovat supistukset mitään harjoitussuppareita ole.

Se kova kipu on sitä ettei meinaa selkää voida suoristaa mutta en ole varma liittyykö se sitten juuri supistukseen? Se pahin tunne supistuksen aikana on se kun on vaikea hengittää, on mukavampi kävellä ees taas tai pers pystyssä maata sängyllä :D :D
Mutta joo, kun ei ole muissa raskauksissa ollut mitään supisteluja tms. niin olen ihan hukassa nyt.

Mulla supistukset tuntui ainoastaan selkäpuolella... Tuntui kun olisi selkä ollut tulessa, tai että selkä katkeaisi.

Alkuperäinen kirjoittaja v:

Mulla supistukset tuntui ainoastaan selkäpuolella... Tuntui kun olisi selkä ollut tulessa, tai että selkä katkeaisi.

Minulla se kova kipu tuntuu koko vatsassa. Ihan alhaalta, nivusten tasolta ylävatsalle asti. Haavan kohdalla joskus tuntuu sitä viiltävää, ihan ku puukolla pistettäis, tuntuvaa kipua mutta se on usein sellaista hetkellistä eikä taida supistukseen liittyä? Mietin kuitenkin että voiko ne supistukset sitten heikentää vanhaa arpea ja siitä johtua tuo viiltävä, ohi menevä kipu haavassa?

Niin ja sitten sekin mietityttää että entä jos vauva syntyy jo nyt?
Pääseekö edes vielä vierihoitoon? Joutuukohan olemaan pitkäänkin sairaalassa?
Mieli myllertää niin että tuntuu että pää hajoaa :( Hormonit, hormonit.

No sairaalassa ne ehkä voisi estää sen vauvan syntymisen juuri nyt... Toisaalta jos vaan odottelet kotona ja nuo onkin synnytyssupistuksia mitä sulla on, niin joudut vielä hätäsektioon jos et voi alakautta synnyttää. Sinuna menisin näytille, kaikkihan tuntee nuo supistukset eri tavalla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No sairaalassa ne ehkä voisi estää sen vauvan syntymisen juuri nyt... Toisaalta jos vaan odottelet kotona ja nuo onkin synnytyssupistuksia mitä sulla on, niin joudut vielä hätäsektioon jos et voi alakautta synnyttää. Sinuna menisin näytille, kaikkihan tuntee nuo supistukset eri tavalla.

Neuvolassa sanottiin että jos kohdunsuu lähtee aukeamaan niin leikkaavat varmaan nyt jo. Jos supistelee mutta ei vaikuta kohdunsuuhun niin sitten varmaan saan lisää sitä Bricanylia vai mitä lie olikaan supistuksia lopettamaan.
Se just onkin tässä kaikista vaikeinta kun ei tiedä minkälaista kipua pitäisi odottaa että tietäisi että nyt on aika mennä.
Koetan miettiä kun mieskin kyselee että minkälaista se kipu on mutta en osaa oikein selittää.
Pahimmalla hetkellä ehkä siltä kuin pahat vatsakrampit, että tulisi kiire juosta vessaan tarpeille mutta mitään ei tule...

Lämpö tosiaan auttaa. Kävin kuumassa suihkussa ja saunassa ( en kovissa löylyissä ) lämmittelemässä eikä tuntunut ollenkaan kipuja. Mutta nyt polttaa alavatsaa. Ihan kuin närästys ois iskenyt alavatsaan.
Nyt sitten laitetaan lapset nukkumaan ja sitten soitan taas synnärille ja kyselen neuvoja.

Lämpö tosiaan auttaa. Kävin kuumassa suihkussa ja saunassa ( en kovissa löylyissä ) lämmittelemässä eikä tuntunut ollenkaan kipuja. Mutta nyt polttaa alavatsaa. Ihan kuin närästys ois iskenyt alavatsaan.
Nyt sitten laitetaan lapset nukkumaan ja sitten soitan taas synnärille ja kyselen neuvoja.

Jos olisin sinä, lähtisin näytille. Matkaa kun on se 100km ja jos sektio on tosiaan tulossa, niin parempi mennä nyt kuin odottaa aivan viimetippaan. Tarkistavat tilanteen ja saat ainakin mielenrauhan hetkeksi jos ei tositoimiin heti aletakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Mene jo ja Onnea matkaan! t:minä nyt rv38:

Jos olisin sinä, lähtisin näytille. Matkaa kun on se 100km ja jos sektio on tosiaan tulossa, niin parempi mennä nyt kuin odottaa aivan viimetippaan. Tarkistavat tilanteen ja saat ainakin mielenrauhan hetkeksi jos ei tositoimiin heti aletakaan.

Kiitos :)
Laitetaan tenavat sänkyyn ja soitellaan ; kysellään neuvoja. Ja mennään sitte näytille jos pyytävät. Tuo polttelu on nyt tosiaan ihan uusi juttu, tänä iltana tullut :)
Kovin on vaan vauva pieni jos nyt tulee. Ja toisaalta pelottaa että "häiritsen turhaan" jos menen eikä tuntemukset olekaan olleet mitään vakavaa.

Yhteistyössä