olen varmaan tunteeton ja kylmä (lapset&häät-yhdistelmä)

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kirkossa on muuten joskus tosi vaikea saada selvää puheesta ihan vaikka siellä ei edes olisi lapsia. Joskus pappi vaan puhuu partaansa, ja ääni jotenkin häipyy ja aikuisistakin + häissä kameroista ja kameroineen kiertävistä ihmisistä lähtee sen verran jotain peruskohinaa että helposti se ääni vaan katoaa.

Papit selkeän argumentoinnin ja vahvan äänenmuodostuksen kurssille.
Tarkoitin selkeän artikuloinnin kurssille.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja netskuli:
samaa mieltä.
Lapseni oli mukana kummien häissä ja pelkäsin että osaako olla hiljaa. Vähän mekkaloi mutta ei onneksi häiritsevästi.

kyllä kun minä menen joskus siis jos meen naimisiin niin ne on mun ja miehen seremonia joten papin aameneen asti haluan kuula mitä pappi sanoo. ja miehen tahdon ois kiva kans kuulla =)
Varmasti sinä ja miehesi kuulette, kun olette vieressä, mutta välttämättä taaempana ei kuule vaikkei olisi lapsia paikalla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja netskuli:
samaa mieltä.
Lapseni oli mukana kummien häissä ja pelkäsin että osaako olla hiljaa. Vähän mekkaloi mutta ei onneksi häiritsevästi.

kyllä kun minä menen joskus siis jos meen naimisiin niin ne on mun ja miehen seremonia joten papin aameneen asti haluan kuula mitä pappi sanoo. ja miehen tahdon ois kiva kans kuulla =)
Oletko joskus kuullut vihkipuheen, joka on jäänyt mieleesi ja josta olet saanut "sielun ravintoa" ?

Miten muuten selität lapselle, että hän ei ollut häissänne mukana vaan ihan vieraalla hoitajalla?

 
Vaimo
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Äidit olisivat voineet tehdä asiat toisin lapsiensa kanssa...niin ja kyllä lapsi pitää "kouluttaa" siihen, että tottelee.
aivan näin!

Itse ohjeistin siskoani jolla pieni lapsi että vihkimisen ajan pitää lapsen olla hiljaa, jos ei pysty olemaan niin voitte poistua siksi aikaa. Meillä oli siis siviilivihkiminen juhlapaikalla jotenka ei ollut kovin pitkä kaava. Sisko oli ihan samaa mieltä että se on hetki jolloin pitää olla hiljaista kun toiset vihitään avioliitoon. Noh lapsi jaksoi hyvin olla hiljaa ja seurata tilannetta.

Kirkkon ja vihkimisen ajan minusta lasten pitää osata olla hiljaa tai sitten ne kiikutetaan siksi aikaa ulos. Olin toisissa häissä jossa lapsi otta hirveät raivarit sillä hetkellä kun ne kirkkoon astuivat ja sitä jatkui koko vihkimisen ajan. Kukaan ei kuullut mitään ja koko tunnelma oli aivan pilalla. Vanhemmat eivät tehneet mitään.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja badass:
mutta mua kävi tänää häissä ärsyttään kun en kuullu puoliakaan vihkitoimituksesta kun lapset huusi ja juoksi ja äidit korot kopsuen painatti perässä..

juhalapaikalla en kuullu puhetta, en kuullu leikkejä enkä oikeestaan yhtään mitään muuta kun ne lapset ja niiden äidit..

oli kyllä morsiusparin näköiset häät ja he ovat hyvin lapsirakkaita eikä heitä todellakaan häirinnyt, mutta kyllä tulin 100% varmaksi siitä, että jos joskus menen naimisiin, niin juhlat on aikuisille.

mulla oli myös oma lapsi mukana, mut oli niin väsyny et oli puolinukuksissa koko ajan mun sylissä. jos olis ollu pirtee niin olis varmaan sekin pitäny ääntä ja ois ollu vaikeuksia pysyä paikallaan, mut silti.. :ashamed:

ja tämä nyt oli sitten vaan mun henkilökohtainen mielipide.. :)
Olen samaa mieltä,ei tommosista häistä nauti eli sit oon mäkin tunteeton&kylmä
 
Meillä oli häät, jonne myös lapset tervetulleita. Kirkossa kuulivat kyllä muutkin kuin vain eturivissä istuneet. Meillä esikko oli silloin n. 8kk, piti kyllä ääntä, muttei kovaa ja muutkin lapset osasivat sen hetken istua suht hiljaa. Juhlapaikassa lapsilla oli vapaampi meno, mutta ulkonakin sai olla, juoksivat kyllä sisällä, mutta eipä lapsettomiakaan häirinnyt.
Mun mielestä vanhemmat vois pikkasen puuttua lasten käytökseen esim. edes kirkossa. Ei kuulu toisten hääjuhlaan, jos lapset ja äidit juoksee tyyliin kilpaa. Mulla menis jo maku siinä vaiheessa omiin häihin. AP kyl mainitsi ettei hääpariakaan häirinnyt. Vaikee tilanne sinäänsä.
 
Käsittämättömän usein se on just ne aikuiset, jotka aikaansaa sen häsläyksen ja hälinän lasten kanssa...Pakkoko sitä on korotkopisten toistuvasti juosta perässä, jos lapsi ei pysy penkkirivissä hiljaa, niin vois kai sen viedä ulos tai jäädä sen taakse takaosaan, se lapsi sylissä, ettei tarvi korot kopisten juosta.
Mutta mä en ole viellä ollu sellasissa häissä, joissa juhlapaikalla kaikki kuulis jotain puheista ja leikeistä.
 
Vai niin
Alkuperäinen kirjoittaja Maamikki:
Alkuperäinen kirjoittaja hempee:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Äidit olisivat voineet tehdä asiat toisin lapsiensa kanssa...niin ja kyllä lapsi pitää "kouluttaa" siihen, että tottelee.
Riippuu lapsen iästä, vauvaa tai uhmaikäistä kun ei vielä kouluteta. Ne huutaa jos huutaa ja juoksee jos juoksee.. meillä ainakin jos pitää väkisin kiinni niin huutaa ja kovaa. Eriasia jos joku 5 vuotias vaikka.
Niin, että huutaa jos huutaa, ei voi mitään. Pilataan vaan muiden häät, kunhan meidän kullannuput saa olla esillä joka paikassa?
minkä mahdat kun ei vielä 1 vuotias ymmärrä että pitää olla hiljaa eikä saa kälkättää tai juosta? Kädelläkö se suu tukitaan hiljaiseksi ja kuinka voi estää liikkumasta muulla kuin perässä menemällä, koska kiinnipiteleminen saa tuon ikäisen vain raivonpartaalle kun menohaluja on.

Jos on kutsunut lapsiperheitä häihinsä, eikä ole halunnut lapsivapaita häitä, turha on valittaa että häät meni pilalle. Kyllähän sen jokainen aikuinen tietää kutsuessaan, että pienet lapset tai vauvat eivät käyttäydy useimmiten hartaasti kirkossa samoin kuin aikuiset eikä siihen vanhemmat voi vaikuttaa vielä vauvan osalta missä hetkessä tämä huutaa.

Jos on niin vajaamielinen, ettei tätä ymmärrä niin parempi olis pitää häät jonne kutsuu vain aikuisia.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Vai niin:
Alkuperäinen kirjoittaja Maamikki:
Alkuperäinen kirjoittaja hempee:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Äidit olisivat voineet tehdä asiat toisin lapsiensa kanssa...niin ja kyllä lapsi pitää "kouluttaa" siihen, että tottelee.
Riippuu lapsen iästä, vauvaa tai uhmaikäistä kun ei vielä kouluteta. Ne huutaa jos huutaa ja juoksee jos juoksee.. meillä ainakin jos pitää väkisin kiinni niin huutaa ja kovaa. Eriasia jos joku 5 vuotias vaikka.
Niin, että huutaa jos huutaa, ei voi mitään. Pilataan vaan muiden häät, kunhan meidän kullannuput saa olla esillä joka paikassa?
minkä mahdat kun ei vielä 1 vuotias ymmärrä että pitää olla hiljaa eikä saa kälkättää tai juosta? Kädelläkö se suu tukitaan hiljaiseksi ja kuinka voi estää liikkumasta muulla kuin perässä menemällä, koska kiinnipiteleminen saa tuon ikäisen vain raivonpartaalle kun menohaluja on.

Jos on kutsunut lapsiperheitä häihinsä, eikä ole halunnut lapsivapaita häitä, turha on valittaa että häät meni pilalle. Kyllähän sen jokainen aikuinen tietää kutsuessaan, että pienet lapset tai vauvat eivät käyttäydy useimmiten hartaasti kirkossa samoin kuin aikuiset eikä siihen vanhemmat voi vaikuttaa vielä vauvan osalta missä hetkessä tämä huutaa.

Jos on niin vajaamielinen, ettei tätä ymmärrä niin parempi olis pitää häät jonne kutsuu vain aikuisia.
Tuossa tilanteessa järkevä äiti tai isä kantaa mölyäjän pihalle. Minä olen vienyt omani samantien kun olen huomannut levottomuutta. Mielestäni ei mun eikä kenenkään muun lapsilla ole oikeus varastaa shown huudolla vain siksi että ovat lapsia.
 
Me mennään naimisiin heinäkuussa ja meidän häihin PITÄÄ ottaa lapset mukaan. Häät on järkätty nimenomaan lapsille sopiviksi ajatellen kellonaikaa (häät "loppuvat" ajoissa), alkoholitarjoilua (jota ei alkumaljan lisäksi ole) ja tilaisuuden luonnetta muutoinkin. Siellä lapset saavat juoksennella ja kiljua. Puheen aikaan hiljaisuus olisi toivottavaa, mutta meidän puhujat kyllä sitten puhuvat niin lujaa, että menee lasten äänten ylitse mikäli tarve vaatii.

Häät ovat meidän, minun ja mieheni ja mikäli jollekulle ei lasten läsnäolo sovi, niin olkoot tulematta koko tilaisuuteen.

Ei tulisi pieneen mieleenikään jättää tytärtämme pois yhdestä elämämme tärkeämmästä päivästä. Olemme muutoinkin hyvin perhekeskeisiä, joten en näe pienintäkään syytä sille, miksi jättäisimme tästä tilaisuudesta tyttäremme pois :eek:
 
Annuska
Lpaset valmennetaan etukäteen siihen, mitä tapahtuu ja miten käyttäydytään. Kaikki selitetään mielellään moneen kertaan. Lapsiperhe istuutuu ei-ihan eteen ja penkin päähän (seinustan puolelle, ei keskikäytävän viereen), tai sitten kirkon takaosaan, jos ei ole ihan varma lapsen käyttäytymistaidoista.

Jos lapsi alkaa karjua tai kiukutella, perheen se vanhempi, joka on vähemmän sukua hääparille, nappaa lapsen ja poistuu lapsen kanssa kirkosta ulos.

Vihkiminen ei ole perhejuhla siinä mielessä, että vieraana olevat perheet saavat häiriköidä mielensä ja kasvatustasonsa mukaan. Vihkiminen on hääparin (toivottavasti) ainutlaatuinen hetki, jota kiukutteleva lapsi ei saa häiriköidä yhtään sen enempää kuin vaikkapa humalassa örveltävä puukkojuhkkari aikuinenkaan.
 
vai niin
Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Alkuperäinen kirjoittaja Vai niin:
Alkuperäinen kirjoittaja Maamikki:
Alkuperäinen kirjoittaja hempee:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Äidit olisivat voineet tehdä asiat toisin lapsiensa kanssa...niin ja kyllä lapsi pitää "kouluttaa" siihen, että tottelee.
Riippuu lapsen iästä, vauvaa tai uhmaikäistä kun ei vielä kouluteta. Ne huutaa jos huutaa ja juoksee jos juoksee.. meillä ainakin jos pitää väkisin kiinni niin huutaa ja kovaa. Eriasia jos joku 5 vuotias vaikka.
Niin, että huutaa jos huutaa, ei voi mitään. Pilataan vaan muiden häät, kunhan meidän kullannuput saa olla esillä joka paikassa?
minkä mahdat kun ei vielä 1 vuotias ymmärrä että pitää olla hiljaa eikä saa kälkättää tai juosta? Kädelläkö se suu tukitaan hiljaiseksi ja kuinka voi estää liikkumasta muulla kuin perässä menemällä, koska kiinnipiteleminen saa tuon ikäisen vain raivonpartaalle kun menohaluja on.

Jos on kutsunut lapsiperheitä häihinsä, eikä ole halunnut lapsivapaita häitä, turha on valittaa että häät meni pilalle. Kyllähän sen jokainen aikuinen tietää kutsuessaan, että pienet lapset tai vauvat eivät käyttäydy useimmiten hartaasti kirkossa samoin kuin aikuiset eikä siihen vanhemmat voi vaikuttaa vielä vauvan osalta missä hetkessä tämä huutaa.

Jos on niin vajaamielinen, ettei tätä ymmärrä niin parempi olis pitää häät jonne kutsuu vain aikuisia.
Tuossa tilanteessa järkevä äiti tai isä kantaa mölyäjän pihalle. Minä olen vienyt omani samantien kun olen huomannut levottomuutta. Mielestäni ei mun eikä kenenkään muun lapsilla ole oikeus varastaa shown huudolla vain siksi että ovat lapsia.
Tietysti, mutta ei sitä ensimmäiseen inahdukseen ulos lähdetä! Että kyllä sitä ääntä lähtee lapsista. Siihen pisteeseen kun menee tilanne, että lapsi on vietävä ulos niin on varmaan jonkinlaista häiriötä jo aiheutunut ennen sitä :)
En minä ainakaan samalla minuutilla lähde ulos kirkosta jos vauva alkaa kitistä ja "häiritsee" äänellään jotakuta.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hempee:
Hääsivustoilla on ihmisiä, jotka pitää lapsivapaat häät. Mutta te jotka ne pidätte, niin varautukaa siihen että vierasmäärä pienenee.. moni ei lähde ilman lapsia tai he eivät saa lapsenvahtia. Joten sitten nämä ihmiset jäävät kokonaan pois häistänne. Mutta jos se teille ok niin mikäs siinä.

Jos mulle sanottaisi ilman lapsia tultava, niin ymmärrän sen kyllä hyvin, mutta jättäisin silti menemättä omassa elämäntilanteessani. Ja toki tiedän kyllä, että meteliä näistä lähtisi. Yks juoksis, yks vois nukkua ja toinen kitisis varmaan. Ehkä sitten olisi parempi jättäytyä suosiolla pois. Lapset kuitenkin ovat minun elämää enkä halua sulkea niitä kellariin vaan näyttää heille ihan tavallista elämää missä minäkin menen..
Mionet äidit on tosi marttyyreitä jos ei meidän jenni-anniinaa kutsuta en lähde minäkään. Näillä perheillä ei ole koskaan muutenkaan kivaa. Lauantaisin on jenni-anniinan karkki päivä sitten käydään saunassa juodaan limsat , sitten äiti ja isä harrastaa viikon seksit.
 
katsos
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hempee:
Hääsivustoilla on ihmisiä, jotka pitää lapsivapaat häät. Mutta te jotka ne pidätte, niin varautukaa siihen että vierasmäärä pienenee.. moni ei lähde ilman lapsia tai he eivät saa lapsenvahtia. Joten sitten nämä ihmiset jäävät kokonaan pois häistänne. Mutta jos se teille ok niin mikäs siinä.

Jos mulle sanottaisi ilman lapsia tultava, niin ymmärrän sen kyllä hyvin, mutta jättäisin silti menemättä omassa elämäntilanteessani. Ja toki tiedän kyllä, että meteliä näistä lähtisi. Yks juoksis, yks vois nukkua ja toinen kitisis varmaan. Ehkä sitten olisi parempi jättäytyä suosiolla pois. Lapset kuitenkin ovat minun elämää enkä halua sulkea niitä kellariin vaan näyttää heille ihan tavallista elämää missä minäkin menen..
Mionet äidit on tosi marttyyreitä jos ei meidän jenni-anniinaa kutsuta en lähde minäkään. Näillä perheillä ei ole koskaan muutenkaan kivaa. Lauantaisin on jenni-anniinan karkki päivä sitten käydään saunassa juodaan limsat , sitten äiti ja isä harrastaa viikon seksit.
Kaikilla ei ole mahdollisuutta jättää esimerkiksi 7kk ikäistä Jenni Anniinaa ja pari vuotta vanhempaa Nico Petteriä hoitoon päiväksi ja lähte itse juhlimaan, varsinkaan kun koko muu suku (lue: ainoat lastenvahti-vaihtoehdot) ovat samaanaikaan juhlimassa häitä. Että ihan siitä syystä ei sitten ilman sitä Jenni Anniinaa ja Nico Petteriä pääse lähtemään! Katsos kun on lapsia tehty niistä täytyy myös huolehtia ,eikä voi jättää esimerkiksi yksinään kun kaikilla niitä hoitajia ei ole, ja yleensä häiden aikaan nekin hoitajat mitä on ovat itse juhlissa. Ja ei, ventovieraalle ei suurin osa vastuullisista äideistä lapsiaan hoitoon anna, mitkään häät eivät ole ainakaan meille niin arvokkaat.
 
Kyl taas olen tyytyväinen et meillä oli sellaset bileet et lapset sai juosta ja riehua just niin paljon ku tykkäsivät, ei ollu puheita/ohjelmaa joka olis "kärsiny".
Kumma et mä sain tytön pidettyy hautajaisis hiljaa vaikka niis yleensä kirkko osuus kestää - likka oli vähän päälle ja tutki mielenkiinnolla mun laukkua koko kirkossa olon. Olin kyl varautunu häipymään ulos jos tarve vaatii mut ei tarvinu.
 
piupali
Meidän häissä oli omat sekä vieraat,,,ei käynyt edes mielessä että oisin jättänyt omat/toisten lapset kutsumatta,,,lapset on lapsia ja eikö kirkko juuri ole se paikka mihin eritoten lapset ovat tervetulleita??
 
Alkuperäinen kirjoittaja Annuska:
Lpaset valmennetaan etukäteen siihen, mitä tapahtuu ja miten käyttäydytään. Kaikki selitetään mielellään moneen kertaan. Lapsiperhe istuutuu ei-ihan eteen ja penkin päähän (seinustan puolelle, ei keskikäytävän viereen), tai sitten kirkon takaosaan, jos ei ole ihan varma lapsen käyttäytymistaidoista.

Jos lapsi alkaa karjua tai kiukutella, perheen se vanhempi, joka on vähemmän sukua hääparille, nappaa lapsen ja poistuu lapsen kanssa kirkosta ulos.
Juuri noin. Kyllä häät voi pitää ilman lapsiakin, mutta itselleni oli selvää, että meidän häistä ei lapsia suljettu ulos. Jollekin toiselle voi olla mieluisampaa häät ilman lapsia ja se on ihan ok, mutta on vaan varauduttava siihen, että kaikki eivät ole ilman lapsia valmiita lähtemään.

Jos lapset aina suljetaan pois kaikista tapahtumista, miten ne ikinä oppivat käyttäytymään? Mua ihmetyttää välillä kuullut kommentit siitä, että lapsen kanssa ei ole soveliasta mennä esim. ravintolaan, ennen kuin oppii käyttäytymään. Miten se lapsi oppii käyttäytymään, jos ei ikinä pääse minnekään?

Lasten kanssa toki tulee aina varautua pieneen rauhattomuuteen, mutta on silläkin rajansa. Meidän häissä esimerkiksi eräs taapero käveli pitkin lattiaa pinnatuolin kanssa eikä se mitään häirinnyt. Enemmän olisi häirinnyt se, että lapsi olisi pakotettu istumaan tuolissaan ja se olisi huutanut pettymystään. Eli vanhemmilta kaivataan hiukan pelisilmää ja muilta vähän enemmän suvaitsevaisuutta, mutta silti tietysti lasten kanssa tulijoilta voi olettaa, että lapsen ei anneta kohtuuttomasti häiritä ja kiukutteleva lapsi viedään vähin äänin pois juhlatilasta/kirkosta rauhoittumaan. Lisäksi voi olla ihan fiksua varautua jollain hiljaisella lelulla/ajanvietteellä, sillä juhlat voivat olla pienelle aika pitkästyttäviä. Värityskirja on esimerkiksi ihan hyvä hiljainen puuha lapselle, joka osaa jo pysytellä sivun rajojen sisällä värittelyissään. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja kille:
Kirkko on menossa tässäkiN asiassa metsään;Jeesus sanoi; - Tuokaa lapset minun tyköni.Vaan miksi kirkko ammottaa tyhjyyttä ja mummot vaan istuu penkeissä?
Johtunee siitä, että ei ne lapset sinne itsekseen mene. Kyllä kirkon pitäisi ensin saada lapsiperheiden vanhemmat lähtemään jumalanpalvelukseen, jotta sinne voisi lapsiakin tulla. ;)
 
Eiköhän se oli hääparin päätös, kutsuuko lapsia vai ei. Ja jokainen vanhempi voi opetaa lapsilleen sen verraan käytöstapoja, että osaavat toimituksen ajan istua paikoillaa hiljaa. Lapsillehan voi ottaa viihdykkeitä kirkkoon mukaan.

Ystäväni meni naimisiin viime kesänä ja kysyin onko lapsille vai ei. Ystäväni sanoi, että häihin tulee lapsia, mutta suositteli että jos saan hoitajan jätän typyn hoitoon, koska häissä on runsas alkoholitarjoilu eikä ole sopivat juhlat lapsille. Joten hommasin typylle hoitajan ja menin häihin yksin. Ei minulle ole ongelman noudattaa hääparin toivetta ja typykin oli iloinen kun sai olla pari päivää mummin luona hemmoteltavana.

Omissa häissäni toivon, että kirkossa olisi hiljaista ja vieraat kunnioittaisivat päivääni pitämällä lapset paikoillaan ja hiljaa. Juhlapaikka on asia erikseen. Siellä saa sitten pitää lapsetkin hauskaa sielunsa kyllyydestä.

Miksi muuten vanhemmat joilla on villit lapset eivät voi tulla vasta juhlapaikalle, jos tietävät etteivät voi hallita lapsiaan kirkossa?
 

Yhteistyössä