Olen totaalisen pohjalla, ei työtä, ei opiskelupaikkaa, mielenterveys paskana...

• Viestiketjun aloittaja pohjalla
  • Ensimmäinen viesti
pohjalla
Saan ahdistuskohtauksia kun ei ole tekemistä. Ja vaikka olisi, en tiedä kykenisinkö siihen edes kun mielenterveys rikki. On masennusta, ahdistusta, paniikkihäiriötä, epävakautta ym ym. Olen saamaton, iloton, turta. Hakemuksia duuneihin ja opiskeluihin olen lähetellyt vuoden verran, tuloksetta. Yhdessä opiskeluhaastattelussa kävin mutta minua ei valittu.

Alan olemaan niin epätoivoinen että mietin jo päivieni päättämistä.

nyt on parhaillaan menossa ammatillinen yhteishaku hae siellä, jos sinulla on jatko-opintokelpoisuus hae amk:hon.

itse en aikanaan saanut koskaan haluamaani koulupaikkaa,tiedäkö miksi? koska mä jännitin niin paljon! sitten päätin että haen kaikkiin koulutuksiin mikä vähänkin kiinnostaa ja kävin 8:ssa haastattelussa.. loppua kohden huomasin että jännitykseni on vähentynyt,osasin esiintyä vakuuttavasti ja sain kaikki hakemani koulupaikat. siinä sitte olin vähän aikaa hämilläni että mitä tässä valitsisi.

kyllä sä saat opiskelupaikan, otat etukäteen selvää mitä opinnot pitää sisällään. keskit vastauksen siihen että mitä aiot tehdä tuon koulutuksen jälkeen,hyvä vastaus on että aiot jatkaa alan korkeakouluopintoihin/ aiot perustaa oman yrityksen tms. se antaa kuvan että todella haluat sen koulupaikan.

mutta mitä tulee noihin sun muihin ongelmiin,niin onko sulla hoitosuhdetta psyikatriin? lääkitystä? keskusteluapua? kontrolleja?

nuo pitää ensin hoitaa!

"joku"
Ensin hoidetaan psykiatriset ongelmat, eli ensin tk-lääkärin kautta psykiatrille (lääkitys ja hoitoonohjaus) ja psykologille tai psykaitriselle sairaanhoitajalle saamaan keskusteluapua, myöhemmin ehkä vielä kuntouttava psykoterapia kela-tuella. Kun mielenterveys on taas kohdillaan niin sitten alat katselemaan opiskelupaikkaa, tai työpaikkaa. Mut tässä järjestyksessä.

"vieras"
Kokeile jotain vapaaehtoistyötä. Itse sain aikoinani paljon apua siitä, että edes kerran viikossa parin tunnin ajan tunsin itseni hyödylliseksi ja sain vieläpä myönteistä palautetta. Soita vaikka seurakunnalle, että olisiko heillä mitään, mitä voisit tehdä.

kevättää
Nauti vapaa-ajasta, käy kävelyllä, katso filmejä, lue hyviä kirjoja. Keräät voimia ja sitten kun on sopiva aika, jaksat paremmin tehdä töitä tai opiskella.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28180285]Kokeile jotain vapaaehtoistyötä. Itse sain aikoinani paljon apua siitä, että edes kerran viikossa parin tunnin ajan tunsin itseni hyödylliseksi ja sain vieläpä myönteistä palautetta. Soita vaikka seurakunnalle, että olisiko heillä mitään, mitä voisit tehdä.[/QUOTE]

Täytyy vielä kirjoittaa vähän lisää, kun huomasin tämän neuvoni vaikuttavan vähän pöhköltä. Mutta itse olin aikoinani myös ihan pohjalla, ja suurin ongelmani oli varmasti totaalinen itsevarmuuden puute ja arvottomuuden tunne. Ihminen voi elää ihan mielekästä elämää ilman työtä tai opiskelupaikkaa, mutta jos itsetunto on nollissa ja mielenterveys rakoilee, voivat nuo edellä mainitutkin tuntua ihan kamalilta asioilta. Mulla oli onneksi läheisiä, jotka tajusivat tilanteen ja kannustivat ja patistivat mua ensiksi etsimään edes jotain mielekästä tekemistä ja hakemaan apua mielenterveysongelmiin.

pohjalla
Terapiassa käyn. Lääkitystä ei tällä hetkellä ole, en ole suostunut ottamaan kun kaikki laittaa päätä vielä enemmän sekaisin vaikka kuinka söisi sen 2-3kk että vaikutukset alkaisi näkymään. Kokeiluja useita, aina olen mennyt vaan huonompaan suuntaan.

Olen miettinyt vapaaehtoishommia ym, mutta tällä hetkellä niin pohjalla etten jaksa. En juuri mitään. Hyvä kun suihkuun jaksan mennä.

"blaah"
Terapiassa käyn. Lääkitystä ei tällä hetkellä ole, en ole suostunut ottamaan kun kaikki laittaa päätä vielä enemmän sekaisin vaikka kuinka söisi sen 2-3kk että vaikutukset alkaisi näkymään. Kokeiluja useita, aina olen mennyt vaan huonompaan suuntaan.

Olen miettinyt vapaaehtoishommia ym, mutta tällä hetkellä niin pohjalla etten jaksa. En juuri mitään. Hyvä kun suihkuun jaksan mennä.
Kyllä sä taidat sitten sen lääkityksen kuitenkin tarvita.

• Tykkää
Reactions: Hansu81
"piip"
Kuulostaa tutulta, tosin muutaman vuoden takaa. Ja omalla kohdallani tilanne oli vielä 100 kertaa pahempi, koska viihdyin masennuksessani ja surkeudessani ja haalin sitä lisää ympärilleni päihdeongelmien kautta yms.
Mutta pointtina; vuosien takaa!

Koko nuoruus ja varhaisaikuisuus meni siinä surkeudessa ja minulla oli diagnoosit kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön, vaikea-asteiseen masennukseen, paniikkihäiriö, ahdistuneisuus, unettomuus, ... lista voisi olla loputon.Itsemurhaa yritin useita kertoja onnistumatta. Lääkityksiä oli useita ja opiskeluyrityksiä ja kuntouttavaa työtoimintaa, terapiaa, osastojaksoja ym. mutta mistään ei ollut apua ennenkuin koin ahaa-elämyksen olessani täysin pohjalla, yksin, eristäytyneenä, kaiken menettäneenä päihdevieroituksessa.

Tajusin että VAIN MINÄ ITSE voin tehdä asioille jotain, omalle elämälleni. Muutuin täysin arvoja, asenteita ja ajattelutapoja myöten, kun tajusin että elämäni on omissa käsissäni ja ettei kukaan muu voi tehdä elämästäni elämisen arvoista, kuin minä itse. Pikkuhiljaa aloin tavoittelemaan asioita elämässä ja tulin onnelliseksi sitä mukaa, kun niitä asioita saavutin. Yksi iso asia oli se, että aloin arvostamaan itseäni ja tajusin oman vastuuni onnellisuudestani.

KOska sinulla kerran on jo hoitokontakti, niin voisit hänen kanssaan suunnitella, kuinka voisit hakeutua kuntouttavaan työtoimintaan tai opiskelemaan, mutta sekin on tehtävä omasta halustasi ja omasta aloitteestasi. Itse hakeuduin opiskelemaan työkkärin kautta juurikin, mutta vaihtoehtojahan on monia.

On hyvä, että tiedostat tilanteesi surkeuden, mutta niin kliseiseltä kuin kuulostaakin niin ; ei kannata jäädä tuleen makaamaan. Vaikka jaksaminen on nollassa ja mikään ei kiinnostaisi, niin ei se tilanne siitä parane itsesäälissä rypemällä. Ole armelias itsellesi, mutta ota myös itseäsi niskasta kiinni. Ei kukaan muu elä tätä elämää puolestasi!

Toivon kaikkea parasta tulevaisuuteesi

ei
[QUOTE="blaah";28180511]Kyllä sä taidat sitten sen lääkityksen kuitenkin tarvita.[/QUOTE]

Ei tarvitse lääkitystä. Menee paljon pahempaan kuntoon. Ei todellakaan lääkkeitä.

Yhteistyössä