Olen sairaan lapsen kanssa kotona ja toinen hoidossa - onko ok?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miettivä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miettivä

Vieras
Lapseni tykkäävät kovasti käydä päiväkodissa, koska siellä heillä on kavereita ja kotona on tylsää. Eilen 4,5 vuotias pettyi kovasti, kun sanoin, ettei pääse nyt hoitoon, kun on kuumeessa. Pienempi 2,5 vuotias halusi kuitenkin päiväkotiin ja sinne hänet veimmekin ennen terveyskeskukseen lähtöä.

Kuumeisen esikoisen kanssa ei voi mennä ulos, mutta pienempi haluaisi leikkiä myös ulkona. Koko viikonloppu oltiin jo sisällä ja lapset vain nahistelivat keskenään ja esikoinen varsinkin oli erityisen itkuherkkä kipeän olonsa takia. Ajattelin, että myös tämän takia on fiksumpaa, että terve lapsi on hoidossa.

Miten itse menettelette vastaavassa tilanteessa? Otatteko myös terveet lapset kotihoitoon ja myös mukaan lääkärireissulle?

Kuumetaudissa voisin viedä toisen päiväkotiin, mahataudissa en (enkä missään muussa erityisen tarttuvassa). Tosin käytännössä ei juurikaan onnistu, kun olen kuitenkin aamuisin yksinäni vastuussa lasten kulketuksesta.

Eikö kukin vanhempi toimi tavallaan?Onko pakko hakea hyväksyntää ja muiden mielipiteitä siitä kuinka te toimitte? Voin silti vastata kysymykseen.Kyllä veisin terveen lapsen hoitoon ja kyllä otan myös terveet lapset lääkäriin mukaan jos lapsen ikä sitä vaatii ettei pärjää yksin tai kukaan ei voi jäädä lapsen kanssa kotiin.

hassua. oisin odottanu ku luin alotuksen että taaaas hyökätään että : siis mitä helv***ä lapsi hoidossa ja äiti kotona...
mut mun mielestä siis ihan hyvin voi viedä tarhaan :)

Päiväkodistamme juuri eilen lähetettiin kotiin kirjelmä, jossa ollaan huolissaan tämän talven sairastumisista. Siinä ehdottomana ohjeena oli myös se, että sairaan lapsen sisarustakaan ei tuoda päiväkotiin, koska sairastamaton sisarus levittää myös kyseisiä tauteja eikä kierre tule koskaan katkeamaan..

Ja mä en ymmärrä jos perheessa sairastetaan että toinen viedään kumminkin hoitoon vaikkakin hyvin suurella todennäköisyydellä kantaa samaa pöpöä. Ja eikö 2,5v ole vielä niin pieni et viettäisi mieluummin aikaa äidin ja sisarusten kanssa kotona. Ja vielä enemmän halveksun sitä että lapsi viedään selkeästi sairaana hoitoon!!!!

Meillä on 3,5 v kasoset jotka aloittivat jouluukuussa päiväkodin, sit ennen olivat kotona.

Koko talvi on mennyt kamalassa infektiokierteessä, keskimäärin lapset ovat olleet tarpeeksi terveitä päiväkotiin noin viikon ajan /kuukausi. Tässä tilanteessa kun toinen on vielä toipilas ja toinen on jo parantunut reippaksi, olemme ana vieneet sen nopeammin parantuneen päiväkotiin. Jos olisimme pitäneet molemmat lapset kotona aina kun sisarus on kipeänä, ei meillä olisi yhtään päiväkotipävää tämän vuoden puolella. Myös päiväkodissa ovat tämän hyvin ymmärtäneet ..

Tuossa ap:n tilanteessa en veisi.

Mutta saattaisi tulla sellainenkin tilanne että molemmat ovat olleet vaikkapa flunssassa. Toinen parantuu siitä nopeammin kun taas toisella tauti tuntuu jatkuvan. Silloin voisi "armahtaa" parantunutta lasta ja pääsisi jo päiväkotiin.

Kiitos kommenteistanne. Suurin osa oli samalla linjalla kanssani. Pienen omantunnon pistoksen tunnen siitäkin huolimatta, että nuorempi itse halusi mennä päiväkotiin. Siksi kiinnostaa tietää, onko menettelyni kovinkin harvinainen.

Nyt pähkäilen, mitä teen huomisen kanssa, kun esikoinen sai 3 vrk sairauslomaa. Taidan tehdä niin, että jos kuume laskee, hoidan pienemmänkin kotona, muussa tapauksessa vien päiväkotiin.

Yhteistyössä