Olen ruennut miettimään, että olenko jotenkin outo? (asiaa omaan kotiin tulevista vieraista)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "timantti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"timantti"

Vieras
Olen luonteeltani sosiaalinen, iloinen, puhelias, minulla on paljon ystäviä, joiden kanssa tavataan melko usein.

Nyt olen ruennut tosissaan miettimään, että miksi otan kamalat paineet siitä, kun joku on tulossa meille, meidän kotiin!? Meillä on lähes aina siistiä, olen sisustanut huolellisesti, eli en mitenkään häpeä kotiani, päinvastoin. Tykkään todella paljon ystävieni tapaamisesta, siitäkään ei ole kyse. Tykkään myös emännöinnistä, laitan usein jotain herkkua tarjottavaksi.

Jos joku ystäväni soittaa, että voiko tulla käymään sinä samaisena päivänä, niin yritän äkkiä keksiä jonkun tekosyyn miksi ei voi tulla. EN TODELLAKAAN TIEDÄ MIKSI SEN TEEN?? Jos ehdottaa vierailua jollekin toiselle päivälle (useamman päivän päähän) niin yleensä suostun ja olen iloinen. Kun se päivä alkaa olla käsillä, alan katua. Mietin voisinko sopia vielä, että tavattaisiinkin kaupungilla. Edellisenä iltana järjestelen paikkoja ja olen "hermona".

Vieraita meillä käy useamman kerran viikossa, joten painin jatkuvaan noiden tuntemusten kanssa. Aamukin on pilalla jos tiedän, että joku on tulossa. Jos itse olen menossa jonkun ystävän luo lapsien kanssa, niin valmistaudun innokkaana ja on mukavaa.

Kun vieraat sitten saapuvat ja olevat, niin onkin mukavaa. Olen monesti ehdottanutkin, että isokin perhe jää yöksi ja ehdotan sitä ihan vilpittömästi! Kun vieraat lähtevät, mietin joka kerta, että miksi hermoilin taas kerran etukäteen, olipa mukavaa. Eli kyse on vaan siitä alkukankeudesta!

Tuli vähän liian pitkä tarina, mutta vaikea selittää lyhyesti. Miten ihmeessä saan muutettua asiaa niin että tämä asia ei aina vaivaisi, kun joku on tulossa? Tunnistaako kukaan itseään, vai olenko ihan outo??

Jotain aavistuksen tuttua tunnistan tuosta. Mä olen vähän liian perfektionisti. Kun meillä oli juhannuskekkerit, järkkään paljon kekkereitä, mun oli pakko värjätä koneellinen pussilakanoita että ne sopi mun väriteemaan. :D En ottanut paineita asiasta, mutta teettäähän tuollainen ajattelutapa tavallaan turhaa työtä.

Itse olen vähän samanlainen, tosin sillä erotuksella etten kyllä tykkää yhtään "emännöidä" ja muutenkin en ole mitenkään yltiösosiaalinen eli en mitenkään hirveästi vieraista välitä. En jotenkin osaa kutsua kavereita meille vaikka kahvittelemaan, yövieraista puhumattakaan. Minua jotenkin ahdistaa se kun pitäisi sitten seurustella niiten vieraitten kanssa ja puuhata sitä ruokaa ja muuta tarjottavaa. Itsekkin kyllä mieluummin menen toisten luokse vierailulle kuin että kutsun vieraita omaan kotiin.

Voisinpa auttaa, mutten osaa.
Mun mielestä on ihanaa kun vieraita käy (harvoin). Enemmän ottaa pattiin se, että jotkut ei koskaan pyydä vastavierailulle (vaikka olis mestat ja meille kelpaa vaikka voileipä ja keksit) ilmeisesti juuri ap:n syystä. Se oikeasti harmittaa kun itse tarjoaa ja pyytää kylään ja vastavierailut jää aina puheeksi......

Mulla on ihan sama juttu. Enkä kyllä käsitä minkä takia. Erityisesti se korostuu, jos mies pyytää omia vieraitaan meille (siis tyyliin serkkunsa, äitinsä, tuttavaperheensä - sellasia vieraita, joita mun pitää kestitä ja siivota ym.) Meilläkin on tosi siistiä aina ja nautin siivoomisesta ja sisustamisesta ja kodin hoidosta muutenkin. Oon myös aika perfektionisti (muissakin asioissa). En vois kuvitella, että esim. ostaisin vieraille pullapitkon kaupasta, ehei, mun täytyy vääntää itse joku hyytelökakku, leivoksia tms. erikoisempaa.

Kai tää sit on vaan jotain jonkin sortin vieraskoreutta. Itse ainakin huomaan monesti ajattelevani mitä muut musta / meistä ajattelee ja haluun näyttää muiden silmissä kelvolliselta. Ahdistaahan se alitajuisesti sitten, kun on tulossa vieraita "kyttäämään" ;)

Minä kyllä otan vieraita vastaan, puolin ja toisin vieraillaan, kun en aina viitsi keksiä tekosyitä. Toki meillä on oikeastikin paljon menoja, niin usein on todellinen syy.

Tarvitsen sen muutaman päivän ajan, jolloin saa sulatella ajatusta vieraista...Tyhmää, eikö. Vieras mainitsikin perfektionismista. Luulen, että juuri se saattaa olla yksi tekijä tässä ongelmassa. En usko että se ainoana näin paljon aiheuttaisi, mutta ahdistun jos joku tulee ilmoittamatta, eikä meillä ole kaikki tip top, vaikka suht siistiä olisikin.

Mulla on ihan sama juttu. Enkä kyllä käsitä minkä takia. Erityisesti se korostuu, jos mies pyytää omia vieraitaan meille (siis tyyliin serkkunsa, äitinsä, tuttavaperheensä - sellasia vieraita, joita mun pitää kestitä ja siivota ym.) Meilläkin on tosi siistiä aina ja nautin siivoomisesta ja sisustamisesta ja kodin hoidosta muutenkin. Oon myös aika perfektionisti (muissakin asioissa). En vois kuvitella, että esim. ostaisin vieraille pullapitkon kaupasta, ehei, mun täytyy vääntää itse joku hyytelökakku, leivoksia tms. erikoisempaa.

Kai tää sit on vaan jotain jonkin sortin vieraskoreutta. Itse ainakin huomaan monesti ajattelevani mitä muut musta / meistä ajattelee ja haluun näyttää muiden silmissä kelvolliselta. Ahdistaahan se alitajuisesti sitten, kun on tulossa vieraita "kyttäämään" ;)

Helpottaa edes vähän, kun tietää, että joku painii samojen asioiden kanssa.

Olen huomannut myös sen, että jos tulee sellainen "hällä väliä"-ihminen, joka on kotonaan sotkuinen, luonteeltaan rento ja käy meillä usein ohimennessään, en stressaa yhtään. Etenkin jos se on miehen kaveri. Tällöin saan tehdä omia asioitani rauhassa, hänelle ei tarvitse laittaa mitään. Keittelevät vain kahvit miehen kanssa.

Joo, tuo onkin yksi asia, että vieraiden tulossa ahdistaa se, etten saa sinä aikana tehdä rentoja, mukavia kotihommia. Tai olla rennosti kotiasussa. Siis saisihan sitä olla, mutta en osaa.

Oma kotisi on turvapaikkasi. Ehkä koet epävarmuutta, kun koet että kotonasi paljastuu millainen todella olet ja hieman pelkäät hyväksytäänkö sinua? Muutenkin vaikuttaa että laitat paljon painoa siihen, minkälaisena tuot itsesi esille. Älä tosin huolehdi, monet muutkin tekevät niin. Minäkin siivoan ja järjestelen jos tiedän jonkun olevan tulossa. Tosin sallin yllätysvieraatkin, eikä kotini ole tosiaan koko ajan edustuskunnossa :)

[QUOTE="vieras";24069704]Oma kotisi on turvapaikkasi. Ehkä koet epävarmuutta, kun koet että kotonasi paljastuu millainen todella olet ja hieman pelkäät hyväksytäänkö sinua? Muutenkin vaikuttaa että laitat paljon painoa siihen, minkälaisena tuot itsesi esille. Älä tosin huolehdi, monet muutkin tekevät niin. Minäkin siivoan ja järjestelen jos tiedän jonkun olevan tulossa. Tosin sallin yllätysvieraatkin, eikä kotini ole tosiaan koko ajan edustuskunnossa :)[/QUOTE]

Mun mielestä on selvää, että jos nykypäivänä joku vielä menee "yllätysvieraisille", on sulatettava se, miltä kämppä näyttää. Jokainen normaali ihminen taas siistii pikkuisen kun on kutsut tiedossa. Onhan se kohteliaisuutta vieraita kohtaan.

Enemmän ihmettelen niitä koteja, joihin kutsutaan esim. teini-ikäisen lapsen synttäreille (ei ole vauva-ajan väsymystä kenelläkään...) eikä kukaan ole pyyhkinyt näkyviltä pinnoilta pölyjä about kuukauteen.......... vessasta puhumattakaan. Silloin tekis mieli kysyä, että minkä ihmeen takia me täällä edes ollaan?!

Mulle ne kutsumani vieraat on niin tärkeitä ihmisiä, että haluan heidän viihtyvän ja nauttivan olostaan. Eräs juhannusvieras ilmoitti halunsa muuttaa meille asumaan ikuisesti, kun meillä silmä ja mieli lepää ja jo tunnelmasta voi humaltua. :D Tuon haluan kuullakin, mut todellisuudessa työtähän se vatii.

Mun mielestä on selvää, että jos nykypäivänä joku vielä menee "yllätysvieraisille", on sulatettava se, miltä kämppä näyttää. Jokainen normaali ihminen taas siistii pikkuisen kun on kutsut tiedossa. Onhan se kohteliaisuutta vieraita kohtaan.

Enemmän ihmettelen niitä koteja, joihin kutsutaan esim. teini-ikäisen lapsen synttäreille (ei ole vauva-ajan väsymystä kenelläkään...) eikä kukaan ole pyyhkinyt näkyviltä pinnoilta pölyjä about kuukauteen.......... vessasta puhumattakaan. Silloin tekis mieli kysyä, että minkä ihmeen takia me täällä edes ollaan?!

Kyllähän se ällöttää, jos on todella likaista. Mutta TAVALLISEEN sotkuisuuteen tms en itse vieraassa paikassa kiinnitä niin kamalasti huomiota.

aivan samanlainen!!!!! mutta minä luulen että mua ahdistaa eniten se sotku mikä aiheutuu vieraista (varsinkin jos on lapsia) meillä on kans koti aina tosi nätti ja siisti, mua ahdistaa se sotku mikä kyläilyreissusta jää ja tämä sikälimikäli outoa koska minulla on myös lapsia ja heidän sotkut taas ei häiritse millään tavalla. Tykkään kumminkin kun vieraita käy ja jää aina kiva fiilis mutta etukäteen alkaa aina ahdistamaan se sotku mikä saattaa tulla ja tämän takia perun välillä viime hetkillä...mua alkaa suorastaan vituttamaan jos kaverin muksut kulkee pullat ja keksit käsissä tms...pitkin taloa ja tekis mieli huutaa että menkää helvetti omaan kotiinne sotkimaan.

[QUOTE="hei";24070291]aivan samanlainen!!!!! mutta minä luulen että mua ahdistaa eniten se sotku mikä aiheutuu vieraista (varsinkin jos on lapsia) meillä on kans koti aina tosi nätti ja siisti, mua ahdistaa se sotku mikä kyläilyreissusta jää ja tämä sikälimikäli outoa koska minulla on myös lapsia ja heidän sotkut taas ei häiritse millään tavalla. Tykkään kumminkin kun vieraita käy ja jää aina kiva fiilis mutta etukäteen alkaa aina ahdistamaan se sotku mikä saattaa tulla ja tämän takia perun välillä viime hetkillä...mua alkaa suorastaan vituttamaan jos kaverin muksut kulkee pullat ja keksit käsissä tms...pitkin taloa ja tekis mieli huutaa että menkää helvetti omaan kotiinne sotkimaan.[/QUOTE]

Meillä ei kyllä ole vierailla lapsilla mitään erityisoikeuksia. Palautan heti ruotuun jos alkavat sotkemaan tai tuhoomaan. Valitettavasti on yksi kaveri joka antaa lapsensa tehdä ihan mitä vaan, en enää edes mielelläni kutsu heitä. Voi arvata että heidän kotinsa on tosi likainen ja mikäs siinä, mutta onko sotku pakko kuljettaa mukanaan kun näkee et kaverilla tyyli on toinen.
Mä en tajua et vieras ei kunnoita toisen kotia ja tapoja. Tulee ihan mieleen et onko ihan tarkoituskin osoittaa että ei välitä, jos sotkee toisen kotia?

Yhteistyössä