Olen ollut lapsena mummolassa kesät - onko muita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohdintoja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä ja veljeni oltiin yleensä kesäisin mummolassa. Veli meni heti kesän alussa ja oli melkein koulun alkuun, minä sain mennä myöhemmin. En hirveästi tykännyt olla mummolassa, mummo oli vanha eikä oikein jaksanut lapsia, sen lisäksi hän piti veljestäni paljon enemmän kuin minusta. Ukki oli pelottavan näköinen, pitkä laiha mies, jolla oli tosi tuuheat kulmakarvat, eikä hän koskaan puhunut minulle mitään.

Mummola oli maatalo, jossa asui myös enoni perheineen. Meidän kesälasten hoito oli enon vaimon vastuulla. Heillä oli muutamaa vuotta nuoremmat lapset, joita sitten katsoin heinäntekoaikaan.

Sekä omat että miehen vanhemmat ovat olleet aivan loistavia isovanhempia. Lapset saivat jo vuoden ikäisinä mennä yökylään. Varsinkin esikoinen olisi vaikka muuttanut mummuloihin, nuorempi tykkäsi olla enemmän kotona. Kyllä sen näin lasten aikuistuessa huomaa, miten hyvät välit heillä on. Mummojen luo menevät mielellään, käyttävät autolla kaupassa, tekevät pihahommia ja auttavat siivouksessa vaikka poikia ovatkin.

Yhteistyössä