Olen miettinyt, että miten voi olla astianpeukone muka ekologisempi kuoin käsin tiskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hellalettas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
riippuu vähän. Kyllä mökillä tiskaa ekologisesti kai, kun vesi otetaan järvestä, keitetään kattilassa (puuhella) ja sitten pääseepi tiskaamaan :P Mutta mun tyylilläni kotona, kyllä astianpesukone on fiksumpi vaihtoehto :)

Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
Ei tiskikone voi olla ekologisempi, ikinä. Sen valmistus kuluttaa törkeästi energiaa ja sen lisäksi joka taloudessa pitää olla se allas kuitenkin ja tiskiharja. Vaikka se vähän vähemmän kuluttaisi vettä niin sen pesuaineet ovat törkeän vahvoja verrattuna käsitisiaineeseen.

Jos verrataan kokonaisympäristövaikutuksia niin kone häviää 100-0.

Ihmisen valmistus ei kuluta energiaa? Jos verrataan pesukoneen valmistus ja elinkaari ja ihmisen "valmistus" ja elinkaari, niin veikkaan että pesukonen on ekologisempi. Siis jos ihan miettii mitä kaikkea ihmkinen elämänsä aikana kuluttaa.

Kun on kotona pieni porukka 2-3 henkeä, tiskaan käsin. Iso porukka niin aina koneella. Tämä on myös veden ja enrgian käytön kannalta edullista, asia on todettu.

Meidän perheessä on ainakin ekologisempaa pestä koneella koska mun tiskatessa käsin vesihana on auki koko ajan... tosin en tiskaa koneella ekologisuuden vaan mukavuudenhalun vuoksi

mä oon tässä joutunut tiskaamaan käsin kun kone rikki. Kone vie vähemmän vettä mutta sähköö kuluu jonkun verran. Koneen käyttämän lämpötilan voi pienentää joten säästö sekin. Käsin kun tiskaa menee väkisinkin enemmän vettä vaikka kuinka käyttäs huuhteluun allasta eikä valuta suoraa hanasta. SÄhköö ei kulu varsinaiseen pesemiseen.. Kaloreita sen sijaan kuluu joka on yleensä ihan positiivista. :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Stinas:
Montako kertaa päivässä tiskaatte käsin, jos 2-3 kertaa tiskaa kyllä sitä vettä ja sähköä kuluu ja pesuainetta. Tiskone ei välttämättä ole päällä joka päivä.

Miks pitäis tiskata käsin monta kertaa päivässä? Miksi kukaan huuhtelisi juoksevan veden alla?
Pitäis tiskata monta kertaa päivässä, koska tiskipöydältä loppuis muuten tila ja juoksevalla vedellä huuhdellaan, koska ei ole kiva syödä astoista, joissa on saippuuaa ja jos on saippua vati ja puhtaanveden vati, niin parin astian jälkeen sen puhtaan veden vatin pinnalla kelluu kyllä saippuaa.

Alkuperäinen kirjoittaja tinqu:
mä oon tässä joutunut tiskaamaan käsin kun kone rikki. Kone vie vähemmän vettä mutta sähköö kuluu jonkun verran. Koneen käyttämän lämpötilan voi pienentää joten säästö sekin. Käsin kun tiskaa menee väkisinkin enemmän vettä vaikka kuinka käyttäs huuhteluun allasta eikä valuta suoraa hanasta. SÄhköö ei kulu varsinaiseen pesemiseen.. Kaloreita sen sijaan kuluu joka on yleensä ihan positiivista. :laugh:

No kuluuhan sitä energiaa siihen hanasta tulevan kuuman vedenkin lämmitykseen...

Ihan taatusti menee vähemmän vettä konepesussa, kuin jos saman määrän pesee käsin. Sellasessa määrässä tiskiä, mikä koneelliseen mahtuu, on varmasti vaihdettava se pesuvesi, ja jos huuhtelee seisovassa vedessä, on sekin vaihdettava.

meillä kone käyttää pyörimiseen 30min ja menee paljon vähemmän vettä. Käsin tiskissä mä ainakin joudun vaihtaa vettä välillä, jotta tulisi pestyä puhtaalla vedellä ne viimeisetkin astiat.

Mutta tässä on tietty sama juttu, kun noissa uusissa egologisissa autoissa; ei pitäisi tuijottaa vaan käytöstä aiheutuvaan luonnonvarojen käyttöön, vaan huomioida paljonko laitteen valmistamien kuluttaa.
Eli käsin tiskaus on taatusti ekologiosempaa (kuten sillä 20 vuotta vanhalla autolla ajaminenkin) mutta kun se kone jo on hankittu, niin sen käyttö on järkevämpää kun käyttämättömänä seisottaminen, koska ne valmistukseen tuhlatut luonnonvarat on jo mennyt ja nyt on ekologisempaa käyttää sitä tiskikonetta, jos se asunnossa jo on.
Mutta tiskikonetta ei kannata ostaa ekilogisuuden takia.

Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:
Montako kertaa päivässä tiskaatte käsin, jos 2-3 kertaa tiskaa kyllä sitä vettä ja sähköä kuluu ja pesuainetta. Tiskone ei välttämättä ole päällä joka päivä.

kyllä meilä tiskikone oli AINKIN kerran päiväsä päällä ja kone pesi nii huonosti, että piti asitat kertaalleen PESTÄ enen keoneesen laittoa.[/]

aj väitän etä osaan huuhtoa niin että vettä kuluu tosi vähän.

Mulla on pesuaineena sitä ekopesuainetta, mitä oli priamassa myynnissä, oli halvempaa kuin fairy ja tulle IHAN YHTÄ PUHDASTA.

ja kun tiskaan käsin pesen 2-3 kerta päivässä. Pesuna aikana eit arvitse vettä vaihtaa kertakaan kun on jokinen huuhtonut lautasensa ruan jälkeen.

No sitten teillä on paska pesukone.

2-3 käsitiskiä + jokaisen astian huuhtelu ennen pesua ja jälkeen pesun - varmasti ekologisempaa kunnollisella koneella.

Käsinpesussa vettä kuluu per kerta 30 l (mitattu on vesimittarista) vaikka minimoi veden käytön. Huuhtelu on kuitenkin pakko suorittaa juoksevan veden alla, jos ei halua syödä saippuaa jatkuvasti. Ja yksi koneellinen astioita vaatii kaksi pesukertaa = 60 l vettä. Sitä en tiedä, kuinka iso osa vedestä on kuumaa, meillä kun on vain kylmän veden mittari, mutta jos ajattelee, että puolet on kuumaa vettä (yhden laskelman mukaan 200 l vetta vaatii 15 kWh), 30 l kuumaa vettä kuluttaa sähköä n. 2 kWh, eli tuplasti sen kuin tuo tiskikone, joka kuluttaa vettäkin vain 14 l.

Koneen valmistukseen kuluu toki energiaa ja luonnonvaroja, mutta niin kuluu myös käsinpesun ylimääräiseen sähköntuotantoon, kuten myös astianpesuharjojen valmistukseen.

Näitä tuli kesällä testattua ja laskettua, kun astianpesukone hajosi, eikä ollut heti varaa ostaa uutta.

Alkuperäinen kirjoittaja Juu:
Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:

kyllä meilä tiskikone oli AINKIN kerran päiväsä päällä ja kone pesi nii huonosti, että piti asitat kertaalleen PESTÄ enen keoneesen laittoa.[/]

aj väitän etä osaan huuhtoa niin että vettä kuluu tosi vähän.

Mulla on pesuaineena sitä ekopesuainetta, mitä oli priamassa myynnissä, oli halvempaa kuin fairy ja tulle IHAN YHTÄ PUHDASTA.

ja kun tiskaan käsin pesen 2-3 kerta päivässä. Pesuna aikana eit arvitse vettä vaihtaa kertakaan kun on jokinen huuhtonut lautasensa ruan jälkeen.

No sitten teillä on paska pesukone.

2-3 käsitiskiä + jokaisen astian huuhtelu ennen pesua ja jälkeen pesun - varmasti ekologisempaa kunnollisella koneella.

Pakko peesata. Meidän koneen ohjeessa erikseen sanotaan, ettei ole esihuuhtelu tarvetta.
Jos kone jättää astiat likaseksi, on kyse huonosta koneesta ja mahdollisesti väärin asetelluista astioista.
Vähän tyhmä verrata, jos koneessa pesee vaan jotain himpskatin vesilaseja :o

Yhteistyössä