Olen lh opiskelija ja teen satunnaisia sijaisuuksia. Nyt tuli eteeni

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Viimekädessä vastuussa on lääkkeen antava hoitaja. Hänen pitää tietää mitä lääkettä kupissa on ja kenelle antaa mitäkin.
Tää on totta, mutta kuka keikka-lh oikeasti tarkastaa ko työpaikan lääkkeistä vastuussa olevan sh:n jaot? ;) Veikkaan ettei kovin moni... :whistle: Ja auta armias jos uskallatte kyseenalaistaa sh:n ammattitaidon, saatte koko puljun hoitsut niskaanne... :D

Mutta siis asiaan, eli jos ne lääkkeet ovat valmiina doseteissa / tarjottimella jaettuna, niin oh:n luvalla saat niitä sieltä jaella. Meillä kun niitä saa jakaa osastoapulaisetkin, eikä heillä ole minkään valtakunnan lääkehoidon kurssia suoritettuna.
 
sh-t
Jos sinut on palkattu työntekijäksi olet vastuussa, vaikka et olisikaan valmistunut. kukaan toinen
ei kanna lopullista vastuuta. Toinen juttu on se, että jos itsestä tuntuu, että on liian isoissa
saappaissa, niin silloin on mielestäni viisautta etsiä toisenlaista työtä. Ei ole mukavaa jos joutuu
stressaamaan koko ajan, kun hommat ovat liian vaikeita. Ja totta kai on oltava suoritettuna
tietty määrä opintoja ja niiden mukaan palkataan tehtävään. Esim. sh-opiskelija tekee ensin
perushoitajan töitä ja vasta 140 op antaa mahd. tehdä sh.ta.
ja vasta valmistunut saa tehdä iv.-lääkehoitoa.
Eli älä ota sellaisia työtehtäviä, jotka liian vaikeita. Olet itse vastuussa. Jos lääkkeitä
jaat dosetista tarkista, että oikein. Tsemppiä! muista, että olet töissä, etkä opiskelijana.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sukkamustanen takkuaivo:
Yövuorossa 1. Opiskelija ei saa olla yövuorossa just sen takia että yksin, niin mietin päteeköhän sama iltavuorossa.
En osaa vastata mitään varmaa, periaatteen luulisi olevan sama oli vuoro mikä tahansa, mutta onko joku aikaraja kuinka pitkään voi yksin olla sitä en osaa sanoa. Toisaalta puolituntia on kovin lyhyt, mutta siinäkin ehtii toki sattua yhtä ja toista jos on sattuakseen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Sukkamustanen takkuaivo:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eikö se toinen voi ennen lähtöä jakaa lääkkeet? Et sä niitä saa jakaa.
Jos päivävuorolainen kerkiää hän jakaa pussit ja dosetit valmiiksi, mutta illallisella olen minä ja klo 21 kotiutuva hoitaja. Minä olen illallisen yhteydessä jakovastuussa -> lääkkeet tarjolle ruokapöytään.

Viime tuurauksestani on aikaa n. kk ja tiedän että uusia asukkaita tullut. En edes tunne kaikkia joten hieman kyllä pelottaa.
Mutta eikös vastuussa lääkkeiden oikein menemisestä ole dosetteihin ne jakanut?
Lääkkeistä on viimekädessä aina vastuussa se, jonka kädestä ne potilaalle lähtee.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja sh-t:
Jos sinut on palkattu työntekijäksi olet vastuussa, vaikka et olisikaan valmistunut. kukaan toinen
ei kanna lopullista vastuuta. Toinen juttu on se, että jos itsestä tuntuu, että on liian isoissa
saappaissa, niin silloin on mielestäni viisautta etsiä toisenlaista työtä. Ei ole mukavaa jos joutuu
stressaamaan koko ajan, kun hommat ovat liian vaikeita. Ja totta kai on oltava suoritettuna
tietty määrä opintoja ja niiden mukaan palkataan tehtävään. Esim. sh-opiskelija tekee ensin
perushoitajan töitä ja vasta 140 op antaa mahd. tehdä sh.ta.
ja vasta valmistunut saa tehdä iv.-lääkehoitoa.
Eli älä ota sellaisia työtehtäviä, jotka liian vaikeita. Olet itse vastuussa. Jos lääkkeitä
jaat dosetista tarkista, että oikein. Tsemppiä! muista, että olet töissä, etkä opiskelijana.
Tuntuu että kuitenkin eniten tässä jännittää se että jo työharjoittelussani muhun luotettiin siellä tosi paljon. Sain tehdä paljon kaikkea yksin ja kehuja sateli ohjaajaltani ja monelta muulta. Nyt kun olen palkkatyöläisenä pelkään etten olekkaan niin hyvä mitä he luulevat. Työstä tykkään todella ja sitä haluan jatkossakin tehdä. Itseluottamus kasvaa vain töitä tehdessä. Virheitä ei tähän asti ole tullut.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja sh-t:
Jos sinut on palkattu työntekijäksi olet vastuussa, vaikka et olisikaan valmistunut. kukaan toinen
ei kanna lopullista vastuuta. Toinen juttu on se, että jos itsestä tuntuu, että on liian isoissa
saappaissa, niin silloin on mielestäni viisautta etsiä toisenlaista työtä.
Ei ole mukavaa jos joutuu
stressaamaan koko ajan, kun hommat ovat liian vaikeita. Ja totta kai on oltava suoritettuna
tietty määrä opintoja ja niiden mukaan palkataan tehtävään. Esim. sh-opiskelija tekee ensin
perushoitajan töitä ja vasta 140 op antaa mahd. tehdä sh.ta.
ja vasta valmistunut saa tehdä iv.-lääkehoitoa.
Eli älä ota sellaisia työtehtäviä, jotka liian vaikeita. Olet itse vastuussa. Jos lääkkeitä
jaat dosetista tarkista, että oikein. Tsemppiä! muista, että olet töissä, etkä opiskelijana.
Totta tuokin, että ammatillisuuteen kuuluu myös rohkeus myöntää, jos jokin tehtävä tuntuu liian vastuulliselta, "vaaralliselta" tai muuten vaan hankalalta. Eli jos yhtään tunnet epävarmuutta, että et noiden lääkkeiden kanssa selviä, niin silloin mars rohkeasti oh:n juttusille.
 
sh-t
Varmaan valmistumattomia ei laiteta yksi yöhön, koska sehän on about 10 tunnin homma.
(Eri kuin 30min). Yöllä voi tulla yllättäviä tilanteita ja apua on vaikeampi saada. lisäksi pitää
osata arvioida tilanteen vakavuus ja toimia. Vaikka harvoin mitään sattuu, on tämä ainakin
syy miksi entisessä työpaikassa ei koskaan ollut valmistumattomia eli opiskelijoita yövuoroissa,
kun oli vain 1 henkilö yövuorossa. Eli vastuuta on enemmän ja ratkaisut pitää välillä tehdä nopeasti.
Päivällä harvoin ollaan pitkään yksin ja neuvoja ja apua on helpompi kysellä päivällä ja illalla.
 
mokonen
Juu eiköhän tuo "opiskelija ei saa olla yksin" meinaa juuri työssäoppimis/harjoittelu aikoja. Nythän olet siellä sijaisena tms eli ihan työntekijänä joten silloin eri juttu. Kouluthan meinaa etteivät ota vastuuta jos harjoittelun aikana opiskelija on yksin eikä osaa, vaan pitäisi olla aina joku perehdyttämässä tai tukena.

Kyllä meilläkin on hoitoapulaisina palkattuja henkilöitä joilla ei ole muutakuin lääkehoidon kurssi työtä varten suoritettuna ja työpaikalla kunnon perehdytys hommiin. Ja meillä kyllä työsuojeluhenkilö on tarkka että kaikki hoituu lain mukaan. Hän myös hoitoapulaisena palkattu, ja tekevät siis samat hommat kuin kaikki muutkin. Mielenterveys- ja päihdekuntoutujien, sekä vanhusten hoivakoti kyseessä.
 
hoitsu
Alkuperäinen kirjoittaja Sukkamustanen takkuaivo:
Entäs onko laillista olla se puoli tuntia yksin?
Ei se laitonta ole kun ei mikään laki sano että pitäisi olla valmistunut, laillistettu/suojatun ammattinimikkeen omaava hoitaja. STMI on antanut suositukset näistä vahvuuksista jne, mutta ei niitä mikään laki määritä. Eli laillista on, eettistä ja potilasturvallisuuden näkökannat huomioon ottaen hyvin harmaata aluetta.

 
hoitsu
Alkuperäinen kirjoittaja Sukkamustanen takkuaivo:
Entäs onko laillista olla se puoli tuntia yksin?
Ei se laitonta ole kun ei mikään laki sano että pitäisi olla valmistunut, laillistettu/suojatun ammattinimikkeen omaava hoitaja. STMI on antanut suositukset näistä vahvuuksista jne, mutta ei niitä mikään laki määritä. Eli laillista on, eettistä ja potilasturvallisuuden näkökannat huomioon ottaen hyvin harmaata aluetta.

 

Yhteistyössä