Olen lapsen mielestä kohtuuton! OLENKO?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minusta on aika erikoista, että tarvitsee noin kovasti lukea saadakseen hyviä numeroita. tarkoitan tällä sitä, että ap:n lapsi joutuu ponnistelemaan aikalailla numeroidensa eteen. Onko silloin kohtuullista noin kovasti prepata lasta, jos ei vähemmällä ole kykyjä saavuttaa hyviä numeroita. Oppimisen tulee olla kivaa!

Jos kolmasluokkalainen lukee läksynsä joka ilta ap kuvailemalla tavalla, ei kokeisiin lukemiseen mene kuin puoli tuntia. Ilman mitään kuulusteluja.

Vertailukohtana oma tytär, joka on alusta asti saanut kymppejä ja ysejä vaivatta. Arvosanoista ei ole palkittu eikä rangasituksen uhkaa ole ollut. Läksyjen tekoa valvottiin ala-asteella enemmän, nykyään kyselen lähinnä kiinnostuksen vuoksi, en valvoakseni. Meillä lapsi pitää oppimisesta ja koulunkäynnistä. Mielestäni se on paras tae hyville numeroille.

Alkuperäinen kirjoittaja Minni:
Minusta on aika erikoista, että tarvitsee noin kovasti lukea saadakseen hyviä numeroita. tarkoitan tällä sitä, että ap:n lapsi joutuu ponnistelemaan aikalailla numeroidensa eteen. Onko silloin kohtuullista noin kovasti prepata lasta, jos ei vähemmällä ole kykyjä saavuttaa hyviä numeroita. Oppimisen tulee olla kivaa!

Jos kolmasluokkalainen lukee läksynsä joka ilta ap kuvailemalla tavalla, ei kokeisiin lukemiseen mene kuin puoli tuntia. Ilman mitään kuulusteluja.

Vertailukohtana oma tytär, joka on alusta asti saanut kymppejä ja ysejä vaivatta. Arvosanoista ei ole palkittu eikä rangasituksen uhkaa ole ollut. Läksyjen tekoa valvottiin ala-asteella enemmän, nykyään kyselen lähinnä kiinnostuksen vuoksi, en valvoakseni. Meillä lapsi pitää oppimisesta ja koulunkäynnistä. Mielestäni se on paras tae hyville numeroille.

Juuri näin!! :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja f:
Eli nyt sitten ap väität kaikkien kanssasi eri mieltä olevien olevan huonoja hälläväli-tyylin kasvattajia, joiden lapset vain riekkuvat koulussa jne??? :o

Olisitko "f" ystävällinen ja copypastaisit tekstin, jossa olen väittänyt näin :).

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ei väärin vaatia lapseltakaan tiettyjä asioita, mutta juurikin herkät ja kiltit lapset ahdistuvat ennemmin tai myöhemmin liiasta vaatimisesta. seuraapas jonkun aikaa, millaisen vaikutuksen lapsesi koulunkäyntiin ja kokeisiin valmistautumiseen tekee tuo säännön poistaminen. voi olla että yllätyt. kannusta kuitenkin edelleen samoin lukemaan läksyt ja kokeisiin, mutta jätät sen paineita aiheuttavan rankku-rajan pois.

Niin siis jos käsitit, tämä oli ensimmäinen kerta kun näin toimin ja lapsi sanoi, että olen kohtuuton ja siksi tämän aloituksenkin tein; lue otsikko.

Tämä ei ole meillä mikään: kauan voimassa ollut sääntö.

Ehkäpä ap se "aivan sama" heijastaa myös sitä mitä lapsi aattelee ja tuntee sun metodistasi. Mullakin oli kotona keppi keinona ja arvaas löytykö se motivaatio siitä? No ei parantunu ei. Peruskoulu meni penkin alle, 10-luokka meni loistavasti päästyäni opiskelemaan itse ja pois äidin silmien alta.
Kyl se porkkana ajaa asiansa paremmin. Toivottavasti en omaa lastani tule arvioimaan koulumenestyksen perusteella vaan omana itsenään ja kokonaispakettina.

Olen aika yllättynyt toisaalta tästä vastaanotosta, jonak olen täällä saanut, toisaalta ei yllätä yhtään...Mitä olen lapsen kertomuksia koulusta kuunnellut.
Tänään oli Villen kirjat kotona, nyt jäi Taavi jälki-istuntoon kun oli 6 unohdusta, eilen Tessu kiusasi Jiriä ja sai huomautuksen, edellispäivänä Jussi ei muistanut että on uskonnon koe, eikä ollut lukenut yhtään, Seppo oli saanut valvoa edellisyönä kahteen ja katsoa tsunamidokumentin, miksen minäkin saa...Lista on loputon...

Vanhemmat ovat lastensa kavereita nykyään. Lapsille ei anneta selkeitä rajoja. Heitä ei ohjeisteta, heitä ei uskalleta kieltää tai evätä heiltä rangaistukseksi juttuja.

Mitä lapsi oppii tällä hälläväliä tyylillä? Miksi ongelmat sysätään sinne koululle sen opettajan huolehdittavaksi?

Todellakin. Lapsi lukee minulle ääneen vaikkapa englantia yhden kappaleen illassa, joka ilta kuulustellaan vaikkapa niitä ympäristöopin läänejä, JOS sen iltaisessa kappaleessa on ollut läänit aiheena.

Huomenna lapsi lukee ympäristöopista semmoisen kappaleen, missä kerrotaan suomen itsenäistymisestä, sinä iltana kyselen siitä kappaleesta; Minä vuonna suomi itsenäistyi yms...

[/quote]

Ole hyvä ap, tuosta käy asenteesi hyvin helpolla selville.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras ap:
Olen aika yllättynyt toisaalta tästä vastaanotosta, jonak olen täällä saanut, toisaalta ei yllätä yhtään...Mitä olen lapsen kertomuksia koulusta kuunnellut.
Tänään oli Villen kirjat kotona, nyt jäi Taavi jälki-istuntoon kun oli 6 unohdusta, eilen Tessu kiusasi Jiriä ja sai huomautuksen, edellispäivänä Jussi ei muistanut että on uskonnon koe, eikä ollut lukenut yhtään, Seppo oli saanut valvoa edellisyönä kahteen ja katsoa tsunamidokumentin, miksen minäkin saa...Lista on loputon...

Vanhemmat ovat lastensa kavereita nykyään. Lapsille ei anneta selkeitä rajoja. Heitä ei ohjeisteta, heitä ei uskalleta kieltää tai evätä heiltä rangaistukseksi juttuja.

Mitä lapsi oppii tällä hälläväliä tyylillä? Miksi ongelmat sysätään sinne koululle sen opettajan huolehdittavaksi?

Todellakin. Lapsi lukee minulle ääneen vaikkapa englantia yhden kappaleen illassa, joka ilta kuulustellaan vaikkapa niitä ympäristöopin läänejä, JOS sen iltaisessa kappaleessa on ollut läänit aiheena.

Huomenna lapsi lukee ympäristöopista semmoisen kappaleen, missä kerrotaan suomen itsenäistymisestä, sinä iltana kyselen siitä kappaleesta; Minä vuonna suomi itsenäistyi yms...

Alkuperäinen kirjoittaja spraitti:
Ja sitten lopetat sen rankaisemisen huonoísta numeroista. |O kasvatat vain ja ainoastaan tolla tyylillä kauheeta suorittajaa, joka ei kohta jaksa edes kiinnostua koulusta, koska äidille ei mikään kuitenkaan kelpaa. :headwall:

Kokemusta on. :( Meillä ei jaettu rangaistuksia, mutta hyvin tuli selväksi, millainen suoritus on ok, ja millaisen suorituksen myötä minä kelpaan. Ei sitä silloin osannut sanoiksi pukea, mutta nyt vähän alle 30v:nä kirvelee kyllä ja kovaa. Itse en osaa edes kunnolla relata, kun kaikkinainen mokaaminen on kauhea mörkö. Stressi on melkoista, kun pitää suorittaa joka lajissa. Kaksi viimeistä vuotta olen osannut ottaa lunkimmin ja se helpottaa - mutta välien viileneminen äitiin oli hintana. Hän kun ei pidä ollenkaan siitä, että mulla on omat standardit eikä hänen

Niin siis jos käsitit, tämä oli ensimmäinen kerta kun näin toimin ja lapsi sanoi, että olen kohtuuton ja siksi tämän aloituksenkin tein; lue otsikko.

Tämä ei ole meillä mikään: kauan voimassa ollut sääntö.

Tätä minä en huomannut, kiitos, että otit asian esiin. :) Tuli vähän selvyyttä tähänkin asiaan ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Minni:

Käsität väärin. Lapsen ei tarvitse istua nenä kirjassa kiinni 8 tuntai illassa, mitä täällä nyt lähes akikki luulee.
Lue ensimmäinen viestini, ole hyvä.

Kyse on siitä, että lapsi ei olisi millään lukenut kokeeseen, kun ei kiinnosta ja hänelle on "ihan sama" mikä numero kokeesta tulee.

Kaikkien aineiden kohdalla näin ei ole.

VOI MIKSETTE LUE AJATUKSELLA MITÄ TOISET TÄNNE KIRJOITTAA, VAAN KOMMENTOITTE IHAN AIHEEN VIERESTÄ?!?

KERTAAN; Opettaja on englannissa antanut ihan ohjeen mi8ten kokeisiin voi harjoitella. Senkin tuonne aiemmin kirjoitin, mutta sitäkään ei vissiin kukaan viitsinyt lukea. :headwall:
Ihan siinä ohjeessa sanotaan tyyliin; "vanhempi voi kuulustella lapseta sanoja." :headwall:

"Ilman mitään kuulusteluja" sanot sinä.
Se on ihan hyväksi havaittu oppimismenetelmä se, että kotona äiti tai isä tai isoveli kyselee mitä muistiin jäi.

Kiitos vain. Et kylläkään vastannut kysymykseeni;

Olisitko "f" ystävällinen ja copypastaisit tekstin, jossa olen väittänyt, että kaikkien kanssani eri mieltä olevat ovat huonoja hälläväli-tyylin kasvattajia, joiden lapset vain riekkuvat koulussa jne???
"

Vastaa kysymykseen, älä sen vierestä ;).

Enpä jaksanut lukee koko ketjua. En antaisi rangaistusta huonosta koenumerosta, hyvästä numerosta palkitsisin. Kannustaisin kuitenkin lukemaan, mutta jotkut ei ole joissain aineissa niin hyviä kuin toiset vaikka kuinka paljon lukisi.

Kiitos vain. Et kylläkään vastannut kysymykseeni;

Olisitko "f" ystävällinen ja copypastaisit tekstin, jossa olen väittänyt, että kaikkien kanssani eri mieltä olevat ovat huonoja hälläväli-tyylin kasvattajia, joiden lapset vain riekkuvat koulussa jne???
"

Vastaa kysymykseen, älä sen vierestä ;).

No, oletpas sinä nyt nokkela...:headwall: :headwall:

Vastaisikos ap kysymykseen jonka edellä halusin kysyä sinulta? Eli miten sinun vanhemmat suhtautuivat koulunkänytiisi, samalla tekniikalla? Vai olitko jo valmiiksi 9-10 oppilas=hiku/nero? Ja sekin vielä että jso sanot lapsesti olevan todella terve jne. niin miksi ei luonnostaan tule ne numerot kuin "tivaamalla".

mä oon ihan normaali ja mä en oo saanu ku tosi harvoin kasin vaikka miten päin olisin lukenut. Jos joku olisi jotain rankaisua väläytllyt niin kyllä olis olis ollu itsetunto paskana tommosen jälkeen et aina odotetaan enemmän mihin pystyy. Eikä aina tarvi olla hyvä, joskus vähempikin riittää. Ja aloitustekstisi perusteella jo säälin lastasi, ihan oikeesti!

mä oon ihan normaali ja mä en oo saanu ku tosi harvoin kasin vaikka miten päin olisin lukenut. Jos joku olisi jotain rankaisua väläytllyt niin kyllä olis olis ollu itsetunto paskana tommosen jälkeen et aina odotetaan enemmän mihin pystyy. Eikä aina tarvi olla hyvä, joskus vähempikin riittää. Ja aloitustekstisi perusteella jo säälin lastasi, ihan oikeesti!

Huomasit siis itsekin, että vastasit johonkin ihan muuhun, kuin mitä kysyttiin :headwall.:headwall:

Älä turhaan yritä selitellä ja kääntää asiaa päälaelleen, siinä nimittäin katoavat savuna ilmaan sinun viimeisetkin uskottavuuden rippeesi. Tulkinta tuosta mustatusta tekstistä on täysin yksiselitteinen, sinä nyt vain yrität vääntää asian muuksi.

Alkuperäinen kirjoittaja akka:
Vastaisikos ap kysymykseen jonka edellä halusin kysyä sinulta? Eli miten sinun vanhemmat suhtautuivat koulunkänytiisi, samalla tekniikalla? Vai olitko jo valmiiksi 9-10 oppilas=hiku/nero? Ja sekin vielä että jso sanot lapsesti olevan todella terve jne. niin miksi ei luonnostaan tule ne numerot kuin "tivaamalla".

Anteeksi. Niin paljon kommentoitavaa, että voi jäädä jotakin välistä.

Millä "samalla tekniikalla"? Minulla oli selkeät säännöt ja rajat ja voin sanoa, että ne vituttikin joskus, kun kaverit sai riekkua ulkona yömyöhäuiseen ja minun piti olla tiettyyn kellonaikaan kotona. Mutta näin vanhempana osaan arvostaa sitä ja tajuan, että se oli vain minun hyväkseni vaikken sitä silloin tajunnut.

Koulunkäynnissä minua kannustettiin ja pidettiin huoli, että kokeilsiin luetaan ja esimerksiksi englanninkokeiden edellä tehtiin tuota karmeaa KUULUSTELUA! :o

Olin keskiverto oppilas.

Missä kohtaa olen väittänyt, että "tivaan"? :)

No mutta hyvä ap, eiköhän tässä ole jo aika hyvä otanta siitä, mitä muut ovat systeemistäsi mieltä. Vaikutat olevan tyyppi, jonka mielipidettä ei saa muutettua edes perinpohjaisesti perustelluilla syillä. Jatka siis rankkujen antamista tai mikä systeemi teille nyt sitten muodostuukaan. Ehkä lapsestasi tulee vaikkapa syömishäiriöinen suorittaja, ehkä menestyjä. Riippuu varmaan lapsen psyykkisistä valmiuksista käsitellä tuota vaatimustasoa. Onnea kuitenkin valitsemallesi tielle!

Huomasit siis itsekin, että vastasit johonkin ihan muuhun, kuin mitä kysyttiin :headwall.:headwall:

Älä turhaan yritä selitellä ja kääntää asiaa päälaelleen, siinä nimittäin katoavat savuna ilmaan sinun viimeisetkin uskottavuuden rippeesi. Tulkinta tuosta mustatusta tekstistä on täysin yksiselitteinen, sinä nyt vain yrität vääntää asian muuksi.

TÄYSIN SAMAA MIELTÄ ÄFFÄN KANSSA!!!!!

Hmm, mun mielestä se on väärin, että rankaistaan huonosta numerosta :(. Mieluummin kannustimeksi että saa määrätyn rahasumman hyvästä kokeesta, esim 9:stä 9e ja 10:stä 10e.

Alkuperäinen kirjoittaja akka:

Anteeksi. Niin paljon kommentoitavaa, että voi jäädä jotakin välistä.

Millä "samalla tekniikalla"? Minulla oli selkeät säännöt ja rajat ja voin sanoa, että ne vituttikin joskus, kun kaverit sai riekkua ulkona yömyöhäuiseen ja minun piti olla tiettyyn kellonaikaan kotona. Mutta näin vanhempana osaan arvostaa sitä ja tajuan, että se oli vain minun hyväkseni vaikken sitä silloin tajunnut.

Koulunkäynnissä minua kannustettiin ja pidettiin huoli, että kokeilsiin luetaan ja esimerksiksi englanninkokeiden edellä tehtiin tuota karmeaa KUULUSTELUA! :o

Olin keskiverto oppilas.

Missä kohtaa olen väittänyt, että "tivaan"? :)

Miksiköhän sä taas tässäkin kohtaa vedät ap esille nuo säännöt ja rajat? Niillä ei ole mitään tekemistä lapsen kokeisiin lukemisen kanssa.

Yhteistyössä