Olen lapsen mielestä kohtuuton! OLENKO?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Luokanope:
Ihan hyvä, että valvot vähän lapsen kokeisiin lukemista. Tuo rangaistus alle 8 numerosta on todella huono systeemi...

Valvonta on tosiaan hyvä asia, mutta ap sanoi lukevansa yhdessä ja kuulustelevansa monta kertaa. Pidätkö sinä opettajana tätä kolmasluokkalaisen kohdalla oikein mitoitettuva toimenpiteenä?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
minusta on hyvä asia, että vanhemmat kannustavat lasta ja huolehtivat että lapsi lukee kokeisiin ja tekee läksynsä kunnolla. mutta tuollainen, että on pakko saada vähintään kasi, on mielestäni liian julmaa. mielestäni sen pitäisi riittää, että lapsi on kuitenkin lukenut kokeisiin.

peesaan tätä. Ja sitäpaitsi toiset menevät lukkoon ja hämilleen koetilanteessa, eivätkä pysty siihen kaikkea osaamistaan tuottamaan. Tämä nyt vain esimerkkinä ja paine siinä kyllä kasvaa jos kotoa on tuollaiset ukaasit!

Se vielä piti lisätä, että tuo lausumani juttu, että alle kahdeksikosta saa rankkua.
O.K. Kohtuutonta lapsen mielestä ja valtaosan mielestä täällä.

Tähänkin aion tänään lapsen kanssa palata. Keskustellaan asiasta.

en jaksa lukea koko ketjua.
on hyvä että seuraat lapsen lukemista kokeisiin.mutta tuo "kasi on huono numero" on musta kohtuutonta. tottakai lukemalla on mahdollista saavuttaa vaikka se 10 joka kokeesta, mutta kokeetkin voi olla eri vaikeusasteisia, ja lapselle voi sattua huono päivä vaikka olisi lukenut todella hyvin kokeisiin. siinä mielessä tuota vaatimusta mun mielestä ei voi puolustella. itse olen sanonut lapsilleni/nuorilleni, että tuli mikä numero hyvänsä, niin en voi olla pettynyt jos tiedän että kokeeseen on luettu ja sitä myöten pyritty tekemään parhaansa ko. kokeessa. mutta jos se heikompi numero tulee siksi että ei ole edes yriteety lukea ja on vain haaveiltu ja touhuttu muuta vaikka olisi pitänyt lukea kokeeseen, siitä olen pettynyt ja pahalla mielellä.
en kuitenkaan koskaan ole tarvinnut antaa rankkua huonoista koenumeroista.

nuoruudesta on nimittäin esimerkki siitä miten käy kun vaaditaan liian paljon lapselta ja nuorelta ja palkitaan rahalla kokeesta saatu 10 jne.
ko. nuori vaati jatkuvasti itsenäisesti opiskellessaankin itseltään täydellisyyttä ja kun ei onnistunut, mielenterveys järkkyi ja teki myöhemmin itsemurhan. siskonsa myös oli samalla tiellä, mutta "heräsi" ajoissa, ja osasi olla itselleen armollisempi koulun käynnin suhteen, eikä pingottanut enää lukiossa niin kovasti kuin ala- ja yläasteella.
tietenkään kaikille ei käy yhtä huonosti, mutta kyseessä on todellisesta elämästä varoittava esimerkki. eli hienovaraisuutta kehiin näissäkin asioissa.

Meillä ei kyllä jaella mitään rangaistusta huonosti menneestä kokeesta :o

Katsotaan yhdessä virheet ja lapsi saa miettiä miten tehtävä menee oikein. Ellei keksi, niin mietitään yhdessä.
9 ja 10 numeroista anna pienet "palkat", tms.

Alkuperäinen kirjoittaja Minni:
Ihan hyvä, että valvot vähän lapsen kokeisiin lukemista. Tuo rangaistus alle 8 numerosta on todella huono systeemi...

Valvonta on tosiaan hyvä asia, mutta ap sanoi lukevansa yhdessä ja kuulustelevansa monta kertaa. Pidätkö sinä opettajana tätä kolmasluokkalaisen kohdalla oikein mitoitettuva toimenpiteenä?

Olen aika yllättynyt toisaalta tästä vastaanotosta, jonak olen täällä saanut, toisaalta ei yllätä yhtään...Mitä olen lapsen kertomuksia koulusta kuunnellut.
Tänään oli Villen kirjat kotona, nyt jäi Taavi jälki-istuntoon kun oli 6 unohdusta, eilen Tessu kiusasi Jiriä ja sai huomautuksen, edellispäivänä Jussi ei muistanut että on uskonnon koe, eikä ollut lukenut yhtään, Seppo oli saanut valvoa edellisyönä kahteen ja katsoa tsunamidokumentin, miksen minäkin saa...Lista on loputon...

Vanhemmat ovat lastensa kavereita nykyään. Lapsille ei anneta selkeitä rajoja. Heitä ei ohjeisteta, heitä ei uskalleta kieltää tai evätä heiltä rangaistukseksi juttuja.

Mitä lapsi oppii tällä hälläväliä tyylillä? Miksi ongelmat sysätään sinne koululle sen opettajan huolehdittavaksi?

Todellakin. Lapsi lukee minulle ääneen vaikkapa englantia yhden kappaleen illassa, joka ilta kuulustellaan vaikkapa niitä ympäristöopin läänejä, JOS sen iltaisessa kappaleessa on ollut läänit aiheena.

Huomenna lapsi lukee ympäristöopista semmoisen kappaleen, missä kerrotaan suomen itsenäistymisestä, sinä iltana kyselen siitä kappaleesta; Minä vuonna suomi itsenäistyi yms...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Minni:

Olen aika yllättynyt toisaalta tästä vastaanotosta, jonak olen täällä saanut, toisaalta ei yllätä yhtään...Mitä olen lapsen kertomuksia koulusta kuunnellut.
Tänään oli Villen kirjat kotona, nyt jäi Taavi jälki-istuntoon kun oli 6 unohdusta, eilen Tessu kiusasi Jiriä ja sai huomautuksen, edellispäivänä Jussi ei muistanut että on uskonnon koe, eikä ollut lukenut yhtään, Seppo oli saanut valvoa edellisyönä kahteen ja katsoa tsunamidokumentin, miksen minäkin saa...Lista on loputon...

Vanhemmat ovat lastensa kavereita nykyään. Lapsille ei anneta selkeitä rajoja. Heitä ei ohjeisteta, heitä ei uskalleta kieltää tai evätä heiltä rangaistukseksi juttuja.

Mitä lapsi oppii tällä hälläväliä tyylillä? Miksi ongelmat sysätään sinne koululle sen opettajan huolehdittavaksi?

Todellakin. Lapsi lukee minulle ääneen vaikkapa englantia yhden kappaleen illassa, joka ilta kuulustellaan vaikkapa niitä ympäristöopin läänejä, JOS sen iltaisessa kappaleessa on ollut läänit aiheena.

Huomenna lapsi lukee ympäristöopista semmoisen kappaleen, missä kerrotaan suomen itsenäistymisestä, sinä iltana kyselen siitä kappaleesta; Minä vuonna suomi itsenäistyi yms...

tuo mitä tässä kerrot ei ole väärin. mutta se kasin vaatimus vähintään on kohtuuton. tottakai lapsella pitää olla rajat, kirjat ym. koulutarvikkeet pitää olla mukana, kouluun mennään oikeaan aikaan, nukkumaan mennään hyvissä ajoin... mutta liika vaatiminen kostautuu jossakin vaiheessa, varsinkin jos kyseessä on arka ja herkkä lapsi (viittaan tuohon hieman aiemmin kirjoittamaani pitkähköön viestiin jossa oli esimerkki tosielämästä),

Rangaistus ei liene kovin suuri kannustin.
Siinä olen samaa mieltä, että niitä- tää on tylsää ja mua ei kiinnosta- aineitakin tulisi lukea. Ja lasta tulisi siihen kannustaa. Tosin lapsen näennäinen kokeisiin lukeminen ei takaa sitä, että hän ajatuksella sitä lukemaansa tekstiä lukisi. Itse olen tehnyt lapselle ns. harjoituskokeen nähdäkseni millä tasolla hän asioita osaa. Ja yrittänyt neuvoa ja opastaa asioissa, jotka ovat olleet haasteellisempia. Ympäristötiedossa olivat maantieto-osuudet karttoineen tälläisiä.
Olen joskus palkinnut oikein hyvästä koenumerosta, mutta mikään säännönmukainen - saat tietyn summan/asian kiitettävästä numerosta se ei ole.Huonosta en ole koskaan rankaissut, en silloinkaan kun se on ns. laiskan lukemisen tulosta (joskin olen kyllä kaikkiin tietämiini kokeisiin tehnyt lapselle harjoituskokeen, joten hänen kohdallaan ei pelkästä laiskuudesta ole kyse) Mutta jos huonoja koenumeroita tulee /tulisi paljon vaikuttaisi se kyllä siihen, miten ohjaan lasta vapaa-aikaansa käyttämään. Tietokoneella olo aikaa ja television katosmisaikaa se kyllä supistaisi, vaikken sitä ehkä rangaistuksena markkinoisikaan. Tottelemattomuudesta tms. saman asian voisinkin rangaistuksena asettaa käyttöön B)

Todella moni unohti myös sen minkä kerroin, eli kyse oli juuri nimenomaan tästä, että lapsi ei lukenut kunnolla kokeeseen. Haahuili, leikki muuta.

Eli tässä tapauksessa ei voida sanoa tätä, mitä te täällä suu vaahdossa paasaatte; "Lapsi YRITTI KOKEESSA kaikkensa ja sai huonon numeron".

Ei yrittänyt, kun ei halunnut / jaksanut / kiinnostanut lukea.

SITTEN ON ASIA ERIKSEEN, JOS LUKEE HUOLELLA, MUTTA EPÄONNISTUU. Siitä ei rangaista.

Todella moni unohti myös sen minkä kerroin, eli kyse oli juuri nimenomaan tästä, että lapsi ei lukenut kunnolla kokeeseen. Haahuili, leikki muuta.

Eli tässä tapauksessa ei voida sanoa tätä, mitä te täällä suu vaahdossa paasaatte; "Lapsi YRITTI KOKEESSA kaikkensa ja sai huonon numeron".

SITTEN ON ASIA ERIKSEEN, JOS LUKEE HUOLELLA, MUTTA EPÄONNISTUU. Siitä ei rangaista.

mutta mun mielestä kasi ei sittenkään ole huono numero. eikä mun mielestä siitä tarvitsisi rankaista. eli tässä olet MUN mielestä kohtuuton.

Mutta kyllä se sun tyttö aika paljon yrittää jos te oikeasti käytte yhdessä noita asioita ja läksyjä päivittäin.

Ja toisaalta tiedäthän sen itsekin että ei aina kaikki välttämättä kiinnosta juuri silloin kun äiti sanoo. Anna aikaa ja hiukan omaakin vastuuta lapselle. Mun mielestä on hienoa että olet kiinnostunut lapsesi koulunkäynnistä ja hommassa mukana, mutta tärkeintä on kannustus, eikä tuo teidän malli ja vaatimukset ole ehkä parasta kannustusta. Rajansa kaikella.

:headwall: Kokeilepa ensi kerralla näin, kun koe ilmoitetaan lapsi lukee yhden kappaleen illassa. Siis jos puhutaan vaikka ympän kokeesta jossa kappaleet 50-55. Niin yksi kappale per ilta. Kokeet ilmoitetaan ajoissa kerkiää lukea parikin kertaa varmasti.

Ja sitten lopetat sen rankaisemisen huonoísta numeroista. |O kasvatat vain ja ainoastaan tolla tyylillä kauheeta suorittajaa, joka ei kohta jaksa edes kiinnostua koulusta, koska äidille ei mikään kuitenkaan kelpaa. :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä:
Sanoin, että jos tulee alle 8 kokeista, tulee rangaistus (yleensä rankku on ollut kotiarestia, pelikieltoa päivä tmv ).

Eli lapsen mielestä olen kohtuuton, olenko teidän mielestä? :)
Sitten kun lapsi aikanaan narahtaa tupakoinnista niin jotta rangaistus olisi linjassa tämän kanssa, pitää sinun hakata häneltä käsi irti.

Juuh!! :o Tai annas olla jos varastaa joskus jotakin.. :snotty:

mutta liika vaatiminen kostautuu jossakin vaiheessa, varsinkin jos kyseessä on arka ja herkkä lapsi (viittaan tuohon hieman aiemmin kirjoittamaani pitkähköön viestiin jossa oli esimerkki tosielämästä),

Tämä on kyllä totta. Lapsi on herkkä ja aina ollut "kiltti". Laitan tämän sen piikkiin, että lapsella on myös aina ollut johdonmukaiset rajat. Köyttä annetaan, mutta säännölliset kotiintuloajat on, säännölliset iltapalat, hampaanpesut, nukkumaanmenot. Ihan vain siksi, että minusta lapsi tarvitsee rajat ja rakkautta.

Tottahan lapsi ottaa täyden vapauden ja vastuuttomuuden, jos se hänelle suodaan. Ei lapsi tyhmä ole.

Ehkä olen ollut liiankin ankara joissain asioissa ja kun tuota "alle kahdeksikon sääntöä" nyt mietin ja mielipiteitänne luen, olen teidän kanssanne jopa siinä nyt samaa mieltä.

mutta liika vaatiminen kostautuu jossakin vaiheessa, varsinkin jos kyseessä on arka ja herkkä lapsi (viittaan tuohon hieman aiemmin kirjoittamaani pitkähköön viestiin jossa oli esimerkki tosielämästä),

Tämä on kyllä totta. Lapsi on herkkä ja aina ollut "kiltti". Laitan tämän sen piikkiin, että lapsella on myös aina ollut johdonmukaiset rajat. Köyttä annetaan, mutta säännölliset kotiintuloajat on, säännölliset iltapalat, hampaanpesut, nukkumaanmenot. Ihan vain siksi, että minusta lapsi tarvitsee rajat ja rakkautta.

Tottahan lapsi ottaa täyden vapauden ja vastuuttomuuden, jos se hänelle suodaan. Ei lapsi tyhmä ole.

Ehkä olen ollut liiankin ankara joissain asioissa ja kun tuota "alle kahdeksikon sääntöä" nyt mietin ja mielipiteitänne luen, olen teidän kanssanne jopa siinä nyt samaa mieltä.

Sä puhut asiaa. Lapsi tarvitsee rajat ja rakkautta. Ja hienoa että voi muuttaa mielipiteitään tällä palstalla kun joku perustelee asian hyvin. :flower:

Itselläni oli samanlainen kasvatus lapsena ja sairastuin anoreksiaan 11 vuotiaana...
Tunsin että olin arvokas ja kelpasin ainoastaan suoritusteni perusteella, jos pärjäsin hyvin minua rakastettiin ja vanhemmat hyväksyivät minut.

Luot lapsellesi turhia paineita ja koulunkäynnistä tulee liian suorituskeskeistä.
On hyvä että huolehdit koulutehtävien tekemisestä, mutta muista painottaa että riittää kun tekee parhaansa ja että arvostat lasta hänen oman itsensä, et koulumenestyksen perusteella.
Nykyarvosteluasteikolla 7 ylöspäin ovat hyviä numeroita, palkitse mieluiten hyvästä mutta älä rankaise jos ei yllä sinun asettamiisi tavoiitteisiin.

Ja kyllä, myös pojat voivat sairastua anoreksiaan tai alkaa kärsiä vanhempien asettamien odotusten takia huonommuuden tunteita!

Eli nyt sitten ap väität kaikkien kanssasi eri mieltä olevien olevan huonoja hälläväli-tyylin kasvattajia, joiden lapset vain riekkuvat koulussa jne??? :o Hohhoijaa. Itselläni kolmasluokkalainen poika, joka saa aina niitä kiitettäviä kokeista. Tai itse asiassa täällä ei vielä edes saa kokeista varsinaisia numeroita, mutta opettajansa sanoi, että jos saisi, niin poika olisi tähän mennessä saanut pelkkiä kiitettäviä.

Kyllä minäkin katson poikani lukemisten perään, kyselen häneltä koealueen läpi (kerran), tarkastan kotitehtävät ym. Ja poikani pitää tuosta tavastamme, hänestä se on hauskaa. Poikamme on myös sillä tavalla tiedonjanoinen, että monista asioista etsimme vielä netistä lisätietoa yms. Mutta, ikinä en pojalle sellaista ukaasia tule antamaan, että vaadin vähintäänkin tiettyä numeroa rangaistuksen uhalla. Minusta se on suoraan sanottuna pöljää. Kuten moooonet ovat ketjussa jo sanoneet, mieluummin porkkanaa kuin keppiä.

ei väärin vaatia lapseltakaan tiettyjä asioita, mutta juurikin herkät ja kiltit lapset ahdistuvat ennemmin tai myöhemmin liiasta vaatimisesta. seuraapas jonkun aikaa, millaisen vaikutuksen lapsesi koulunkäyntiin ja kokeisiin valmistautumiseen tekee tuo säännön poistaminen. voi olla että yllätyt. kannusta kuitenkin edelleen samoin lukemaan läksyt ja kokeisiin, mutta jätät sen paineita aiheuttavan rankku-rajan pois.
jos viitsit tule kertomaan jonkun ajan päästä miten tuo vaikutti.
olet kuitenkin fiksu äiti, joka selvästi ajattelee lapsen parasta, koska olet valmis joustamaan OMISTA vaatimuksistasi. kolmasluokkalainen (?) on kuitenkin vielä oikeasti melko pieni eikä aina osaa ja jaksa vastata meidän aikuisten vaatimuksiin, niin kuin me toivomme. ole armollinen lapselle ja ole armollinen itsellesi.

Oman lapseni kohdalla en usko, että tuollainen - rangaistus heilahtaa heti, jos tulee kasi kokeesta - menetelmään en usko. Koska antaessani sen rangaistuksena,voisi asian ydin kadota lapseltani.
Jos langettaisin hänelle vaikkapa tietsikkaikiellon huonon koenumeron vuoksi voisi se kääntyä ainoastaan kiukuksi minua vastaan.. mutta jos saisin - ei oletusten mukaan - menneen kokeen jälkeen puhua lapsen kanssa rauhallisesti ja miettiä yhdessä, kuinka omilla valinnoillaan (lukemisesta/ laiminlyömisellä) voi vaikuttaa koenumeroihin uskoisin sen kantavan parempaa hedelmää. Itse painiskelen kyllä monessa asiassa - olenko liian ankara ja kohtuuton -kasvattaja asian suhteen.. helppo laji tämä vanhemmuus ei ole.

Alkuperäinen kirjoittaja f:
Eli nyt sitten ap väität kaikkien kanssasi eri mieltä olevien olevan huonoja hälläväli-tyylin kasvattajia, joiden lapset vain riekkuvat koulussa jne??? :o Hohhoijaa. Itselläni kolmasluokkalainen poika, joka saa aina niitä kiitettäviä kokeista. Tai itse asiassa täällä ei vielä edes saa kokeista varsinaisia numeroita, mutta opettajansa sanoi, että jos saisi, niin poika olisi tähän mennessä saanut pelkkiä kiitettäviä.

Kyllä minäkin katson poikani lukemisten perään, kyselen häneltä koealueen läpi (kerran), tarkastan kotitehtävät ym. Ja poikani pitää tuosta tavastamme, hänestä se on hauskaa. Poikamme on myös sillä tavalla tiedonjanoinen, että monista asioista etsimme vielä netistä lisätietoa yms. Mutta, ikinä en pojalle sellaista ukaasia tule antamaan, että vaadin vähintäänkin tiettyä numeroa rangaistuksen uhalla. Minusta se on suoraan sanottuna pöljää. Kuten moooonet ovat ketjussa jo sanoneet, mieluummin porkkanaa kuin keppiä.

Siis peesi! Se, ettei rankaise alle kasin koenumeroista, ei kerro yhtään mitään siitä, onko lapsella "rakkautta ja rajat".

Kiva kuulla että ap osaa muuttaa mielipidettään. Voit lisätä sinne listaasi rohkean. Se että suurin osa täällä lynkkaa rangaistukset ja hönkimisen, ei tarkoita sitä että meillä ei olisi muilla rajoja. Rajoja voi olla ilman ankaruutta. En suosi itsekään kaveriäitiyttä.

Symppaan lastasi, koska olin melkoinen haahuilija itsekin. Minulla ei auttanut ankaruus ja kova rajanveto, joista masennuin ja menin ihan lukkoon. Minulla auttoi tsemppaus, kädestäpito, ymmärrys, tukeminen ja lohdutus kun meni huonosti.

Yhteistyössä