Olen lapsen mielestä kohtuuton! OLENKO?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Eli kyse 10 vuotiaasta lapsesta, jolla jo kokeita siis jonkinverran kun sentään kolmatta luokkaa jo koulua käydään.

Olen tarkka kokeisiin lukemisen kanssa ja lapsi on haahuilija, jos päästää lipsumaan, hän sitten myös lipsuu...

Kun pitäisi kokeisiin lukea, leikkii omiaan ja pelailee mitä sattuu, ellen ole vieressä vahtimassa tai viereisessä huoneessa ja aina valmiina huomauttamaan, että "keskity lukemaan kokeisiin".

Sanoin, että jos tulee alle 8 kokeista, tulee rangaistus (yleensä rankku on ollut kotiarestia, pelikieltoa päivä tmv ).

Kyseessä terve lapsi, hänellä ei ole mitään viivästymää, adhdta tai muutakaan vastaavaa.

Perustelen asian niin, että jos vaikka ympäristöopin kokeesta tulee kasi, on kyse siitä, että on lukenut huonosti.

esim vaikkapa matematiikka on asia erikseen, se on semmoinen aine, jonka melkein joko osaa tai ei, eikä matikan kokeisiin voi edes "lukea" varsinaisesti. Tottakai kertotaulua ja tommosta voi kysellä, mutta eipä paljon muuta.

Eli lapsen mielestä olen kohtuuton, olenko teidän mielestä? :)
 
Mun mielestä on ok, että valvot lukemista, jos se on vaikeeta. Mutta kasi on kumminkin jo aika hyvä numero, on ihan normaalia saada joskus huonompikin numero. Ei aina tarvii onnistua niiiiiiin täydellisesti. Eli olet tuossa suhteessa mun mielestä kohtuuton :)
 
minusta on ok kannustaa lasta lukemaan,mutta toi että alle kasista saa rankun ei oo mun mielestä hyvä.
tarkoitan siis, että mitä jos tuleekin seiska vaikka lapsi oiskin antanut kaikkensa ja parhaansa yrittänyt.
eli unohtaisin numeroon tollottelut kyllä.
 
No ei kasi ole vielä huono numero. Seiskaan voisit alentaa "rimaa". =)

Mut mikä rangaistus? Musta tuo ei kuulosta kannustavalle. Mulla ei ole vielä itsellä tuon ikäisiä, mutta meillä oli aikoinaan niin, että saatiin rahaa jokaisesta kokeesta, jossa arvosana oli vähintään 9-. Niistä sai vanhaa rahaa 10 mk. Tuo kannusti. :D Mitään muita viikkorahoja tms. meillä ei ollu ja kotityöt tehtiin "palkatta".
 
tiesitkö, että arvosteluasteikkoa on muutettu opetuksessa ja 8 on nykyään entinen 9! Itse odotan lapseltani kokeista 7:n tasoa joka on keskiverto nykyään. en anna rankkua huonommistakaan, enkä palkitse paremmista. Olen tukenut ja motivoinut lastani koulumyönteiseksi ja hän tekee koulutyönsä itselleen.
t. 13vuotiaan äiti
 
minusta on aika julmaa vaatia jotain tiettyä numeroa.
tuntuu kuin äitikin arvostelisi lapensa numeraalisesti milloin kelpaa.
Eikö voisi vaan auttaa ja kannustaa lukemisessa, lukea vaikka yhdessä ja kuulustella. tai kun yhdessä käy niitä kirjan juttuja läpi niin ne jää paremmin mieleen kun on joku muistituki mukana.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ai jos saa kasin kokeesta, se on huono numero?? Ei minusta.

Et nyt ihan tainnut tajuta. Taisin selittää huonosti.

Ei kasi varsinaisesti huono ole, mutta se kertoo kyllä että kokeisiin ei ole luettu kunnolla. Paremmalla lukemisella olisi saanut paremman numeron.

Kuten jo sanoin, esim matikasta en tämmöistä vaadi, kun siihen ei oikein edes lukea voi. Ja matematiikka on semmoinen aine, että sitä joko hoksaa tai sitten ei. Mutta esimerkiksi nyt joku ympäristöoppi...Se jää päähän, kun sitä lukee tarpeeksi paljon :).
 
No mun mielestä kasi on yleisesti ottaen hyvä numero, heikoissa aineissa oikein hyvä ja vahvoissa ehkä alakanttiin, muttei missään nimessä niin huono että rankaisisin. Eli pidän kohtuuttomana.
 
Itselläni samanikäinen lapsi. (tosin on neljännellä jo, kun loppuvuoden lapsi) Ja minä en menisi tuohon rankaisemiseen. olisi kuitenkin tärkeää että säilyisi edes jonkinlainen motivaatio kouluun. ja ei se motivaatio kkyllä rankaisulla parane. varsinkin kun 8 on ihan ok numero.
 
Tulee hyvin äkkiä pakkopulaa koulunkäynnistä ja opiskelut ei kiinnosta tuoleen pakottamalla.
Ja siis en sano pahalla. Onhan se tietenkin hyvä, että valvoo lukemista, mutta palkitse mieluummin kuin rankaiset.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ai jos saa kasin kokeesta, se on huono numero?? Ei minusta.

Et nyt ihan tainnut tajuta. Taisin selittää huonosti.

Ei kasi varsinaisesti huono ole, mutta se kertoo kyllä että kokeisiin ei ole luettu kunnolla. Paremmalla lukemisella olisi saanut paremman numeron.

Kuten jo sanoin, esim matikasta en tämmöistä vaadi, kun siihen ei oikein edes lukea voi. Ja matematiikka on semmoinen aine, että sitä joko hoksaa tai sitten ei. Mutta esimerkiksi nyt joku ympäristöoppi...Se jää päähän, kun sitä lukee tarpeeksi paljon :).

Musta sä oot tossa väärässä. Joku ei tajua matikkaa heti, mutta tajuaa vähän harjoiteltuaan. Jollekin kielet on helppoja, jollekin historia jne. Lapset on erilaisia (yllättävä tietoko?!) ja et voi pistää rajoja lapselle sen mukaan, mikä sulle on helppoa tai vaikeaa? Jollekin lapselle just se ympäristöoppi voi olla vaikeaa.

 
Alkuperäinen kirjoittaja 8:
Mun mielestä on ok, että valvot lukemista, jos se on vaikeeta. Mutta kasi on kumminkin jo aika hyvä numero, on ihan normaalia saada joskus huonompikin numero. Ei aina tarvii onnistua niiiiiiin täydellisesti. Eli olet tuossa suhteessa mun mielestä kohtuuton :)

Täydellisyyttä en vaadi, tietenkään. Kukaan ei ole täydellinen, eikä tarvitse ollakaan. Kahdeksan kuitenkin jo kertoo, että kokeisiin on luettu "hiukan sinne päin", ei kunnolla, paneutumalla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja BR:
Ymmärrän sinua kyllä. Meillä alle 9 olisi katastrofi, lapsenkin mielestä.

Huh-huh. Mä olin ite useimmiten ysin ja kympin lapsi, mutta olisin kuollut, jos vanhemmat olisivat ajatelleet, että sitä huonompi numero on KATASTROFI. Oppimisesta menee täysin ilo, jos siitä tulee tuommoista kauhua.

 
Kuulostaa hieman oudolta ja asettaa lapselle kamalia suorituspaineita. Aiheuttaa pahimmillaan itsetunto-ongelmia, jos lukupäätä ei vain ole ja siksi numerot jäävät alle kasin hyvästä yrityksestä huolimatta.

Minä muuttaisin käytäntöä siten, että palkitsisin yli kasin numeroista. Ja antaisin arestia, jos lapsi ei edes yritä tosissaan opiskella koetta varten.

Terveet lapset voivat olla erilaisia saamoista geeneistäkin huolimatta. Esimerkkinä minä ja sisarukseni; itselläni keskiarvo oli aina yli ysin ja toisella meistä kutosen luokkaa. Minusta tuli akateeminen, toisesta taitava ja menestynyt tavallaan käsityöläinen. Toisella oli siis lahjat teoriapuolessa, toisella käytännössä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
No ei kasi ole vielä huono numero. Seiskaan voisit alentaa "rimaa". =)

Mut mikä rangaistus? Musta tuo ei kuulosta kannustavalle. Mulla ei ole vielä itsellä tuon ikäisiä, mutta meillä oli aikoinaan niin, että saatiin rahaa jokaisesta kokeesta, jossa arvosana oli vähintään 9-. Niistä sai vanhaa rahaa 10 mk. Tuo kannusti. :D Mitään muita viikkorahoja tms. meillä ei ollu ja kotityöt tehtiin "palkatta".

Lapsi saa jonkun kolikon aina kympeistä :).
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras ap:
Alkuperäinen kirjoittaja 8:
Mun mielestä on ok, että valvot lukemista, jos se on vaikeeta. Mutta kasi on kumminkin jo aika hyvä numero, on ihan normaalia saada joskus huonompikin numero. Ei aina tarvii onnistua niiiiiiin täydellisesti. Eli olet tuossa suhteessa mun mielestä kohtuuton :)

Täydellisyyttä en vaadi, tietenkään. Kukaan ei ole täydellinen, eikä tarvitse ollakaan. Kahdeksan kuitenkin jo kertoo, että kokeisiin on luettu "hiukan sinne päin", ei kunnolla, paneutumalla.

Mutta jokaiselle tulee joskus virheitä ja lipsumisia ja huonompia päiviä. Vaikka olis lukenutkin paneutumalla. Entä jos tosiaan keskittyisit palkitsemaan, ei rankaisemaan?

 
Alkuperäinen kirjoittaja harmaana:
minusta on aika julmaa vaatia jotain tiettyä numeroa.
tuntuu kuin äitikin arvostelisi lapensa numeraalisesti milloin kelpaa.
Eikö voisi vaan auttaa ja kannustaa lukemisessa, lukea vaikka yhdessä ja kuulustella. tai kun yhdessä käy niitä kirjan juttuja läpi niin ne jää paremmin mieleen kun on joku muistituki mukana.

Luetaan yhdessä, kuulustelen aina ja monta kertaa.
 
Mä en usko ikinä rangaistukseen vaan palkintoon. Tarkoitan siis kasvatuksellisia asioita, en tietenkään joslapsi tekee tahallaan väärin. Mutta kuten moni pyskologi sanoo, palkitsemalla saadaa paljon paremmin tuloksia kuin että lapsi pelkää rangaistusta. Rangaistus on sananakin niin negatiivinen.

Koirankasvatus tulee mieleen, vai mitä? Kyllä koira tottelee kun pelkää rangaistusta, mutta saman tuloksen saa kun palkitsee, ja lisäksi iloisen ja elämäänsä tyytyväisen koiran.
 

Yhteistyössä