olen kyllästynyt siihen että 9vuotias ei saa ,mitään tehtyy

  • Viestiketjun aloittaja "himmuli"
  • Ensimmäinen viesti
kfkfkf
Meillä samanlainen, tein ihan kylmästi niin, että laitoin jätkälle oman herätyskellon soimaan (herätyksen ja kellon koska pitää mennä pukemaan) ja sanoin että huomenna pitää itse osata herätä ja lähteä kouluun. No osashan se, kun ei ollut aikuista kokoajan muistuttamassa et "nyt pitäis mennä jo pukemaan" jne..

Kuitenkin sellainen pieni epäilys tuolla takaraivossa, että mahtaakohan se sittenkään osata ja oonkin laittanut noin 5min ennen ku hänen pitäis lähteä ni oman herätyksen varmistaakseni että todellakin on herännyt ja pukemassa jo ja niin se tänään oli vielä nukkumassa silloin, ei ollut kuulemma kuullut kelloa :D vaikka isovelikin oli lähtenyt jo kasiksi kouluun.
No, tuolleen voi käydä jokaiselle, maanantaina uusiks sit taas...
 
nojaa
Meillä samanlainen, tein ihan kylmästi niin, että laitoin jätkälle oman herätyskellon soimaan (herätyksen ja kellon koska pitää mennä pukemaan) ja sanoin että huomenna pitää itse osata herätä ja lähteä kouluun. No osashan se, kun ei ollut aikuista kokoajan muistuttamassa et "nyt pitäis mennä jo pukemaan" jne..

Kuitenkin sellainen pieni epäilys tuolla takaraivossa, että mahtaakohan se sittenkään osata ja oonkin laittanut noin 5min ennen ku hänen pitäis lähteä ni oman herätyksen varmistaakseni että todellakin on herännyt ja pukemassa jo ja niin se tänään oli vielä nukkumassa silloin, ei ollut kuulemma kuullut kelloa :D vaikka isovelikin oli lähtenyt jo kasiksi kouluun.
No, tuolleen voi käydä jokaiselle, maanantaina uusiks sit taas...
Tää nyt sitten on taas vanhemmuuden pakoilua ja kuitenkin vielä pienen lapsen vastuuttamista liikaa. Jos ei vanhempi jaksa herätä aiemmin katsomaan, että 9-v pärjää ja herää. Vaan vastuu jää lapselle.
 
kfkfkf
Tää nyt sitten on taas vanhemmuuden pakoilua ja kuitenkin vielä pienen lapsen vastuuttamista liikaa. Jos ei vanhempi jaksa herätä aiemmin katsomaan, että 9-v pärjää ja herää. Vaan vastuu jää lapselle.
No kyllä pitää kolmasluokkalaisen osata jo itse lähteä kouluun. Mitäs jos olisin kodin ulkopuolelle töissä?
Meillä jätkä vaan on tuollainen, saattaa alkaa pakkaamaan esim reppua vasta sitten kun pitäisi olla jo menossa. Ei tuo ikinä opi ellei joudu harjoittelemaan. AIVAN liiian kauan olen itse herännyt samaan aikaan ja muistutellut näistä asioista. Poika toimii paljon paremmin kun itsekseen heräilee ja lähtee. Tuudittautuu ihan liikaa siihen, että äiti kyllä huutaa sitten kun tarvii mennä pukemaan jne
 
  • Tykkää
Reactions: Moraalinvartija
kfkfkf
Ja jos 500 kertaa on sanottu, että tarkista avaimet, niin aina on kuitenkin lähdössä ilman niitä avaimia. Siis joka aamu olen sanonut... Kun yksinään saa toimia,niin ylläripylläri muistaakin ottaa ne avaimet.
Vanhempi poikani on osannut nämä asiat jo ekaluokalta lähtien, IKINÄ ei tarvitse muistutella yhtään mistään.
 
"himmuli"
no hei jos 5vuotias pikkuveli on omatoimisempi, taltatteko ja ohjaatte 9vuotiastanne sängystä vessaan ja vessasta ruokapöytään? katotte että pukee,pesee hampaat, syö, ottaa repun.

ja sinä joka sanoit että minä olen joutunut olemaan aikuinen,ei se niin ole ollut, kyllä 3lukkalaisen kuuluu osata huolehtia ittensä kouluun! mä olin lapsena ylpee siitä että osasin hommat ite, halusin tehä ne, eikä kukaan mua opettanut siihen.

olin omatoimisempi jo eskarilaisena. eeikä mun äiti mitenkään erityisesti siihe kasvatanu, sitä ku alko tajuu kellon ja ku kaikki aamurutiinit oli samat ni aika äkkii sitä tajus homman.

tiedättekö että ensisijalla ip kerhoihin otetaan 1luokkalaisia,siten lähes kaikk i2luokkalaisetki joutuu lähtee aamulla ite kouluun. tässä kunnassa ei ole aamupäivä kerha joten jokaisen työssäkäyvän vanhemman 1luokkalaiset lähtee yksin kouluun! harva pystyy menee 9:ksi työpaikalleen.

jos 1lk vaaditaan se jo, niin kyl 3lk pitäs sujuu asiat jo loistavasti. toi lapsi ei vaan ajattele,ei yhtään, tekee kaikkee muuta ku mitä pitäs.

ei ehkä pitäs verrata mut jos mä osasin jo 6v eskariin ite alkaa pukee sanomatta aamupalan jälkeen, ni kyllä mua turhauttaa se että oma lapsi ei pysy samaan 9,5vuoden iässä.

mä nautin mun lapsuudesta, mua olis hävettäny jos joku olis joutunu vahtii mua niin "isona".
 
Kyllä tuon ikäisen pitää jo oppia ottamaan vastuuta asioista, ikäänsä sopivasti. näillä tarkoitan kouluun heräämistä ja tavaroistaan huolehtimista, huoneen siistinä pitämistä ja sitä että pystyy itse valmistamaan ruokansa. ei nyt mitään lounasta tarvi alkaa väsään, mutta lämmittää yms.
tuossa iässä varmaan tapahtuu jotain kun tuntuu ettei mikään pysy päässä.. ;)
 
kfkfkf
No just tuo, että ite ei tajuta alkaa pukemaan, vaikka se pukeminen tapahtuu joka ikinen päivä samaan aikaan ja samojen juttujen jälkeen.
Tai se, että melkein koskaan ei päästä sängystä ylös "kyllä äiti sit tulee herättää jos kiire tulee", vaan siellä se makoilee sängyssään vielä varttia yli kun puolen aikaan pitäis alkaa tekee lähtöä. Tähän mä kyllästyin ja sanoin et pitää alkaa ite nousemaan et mä en enää laita kelloani herättämään tuolloin.
 
"mie"
Kyllä kai se on niin että tuohon vastuu kantamiseen ja siihen että saa aikaiseksi jotain pitä kasvaa, ja vanhemman kasvattaa siihen. Ja kasvatushan alkaa jo vauvasta heti. Vai olenko ymmärtänyt jotenkin väärin?
Lasta kasvatetaan kokoajan ja aina pitää olla perillä siitä missä vaiheessa lapsi on että saa opetettua uusia asioita. Mutta tuo omatoimisuus kyllä lähtee siitä että ei opeta laiskaksi, eli tee asioita lapsen puolesta liikaa. Meillä lapsi on aina siivonnut lelunsa takaisin laatikkoon leikin jälkeen. Ensin tehtiin sitä yhdessä mutta siinä 2-vuotiaana ihan itse, ja se oli lapsen mielestä jopa hauskaa :) jo silloin.
Siitä se lähtee.
 
iktyok
[QUOTE="mie";29294908]Kyllä kai se on niin että tuohon vastuu kantamiseen ja siihen että saa aikaiseksi jotain pitä kasvaa, ja vanhemman kasvattaa siihen. Ja kasvatushan alkaa jo vauvasta heti. Vai olenko ymmärtänyt jotenkin väärin?
Lasta kasvatetaan kokoajan ja aina pitää olla perillä siitä missä vaiheessa lapsi on että saa opetettua uusia asioita. Mutta tuo omatoimisuus kyllä lähtee siitä että ei opeta laiskaksi, eli tee asioita lapsen puolesta liikaa. Meillä lapsi on aina siivonnut lelunsa takaisin laatikkoon leikin jälkeen. Ensin tehtiin sitä yhdessä mutta siinä 2-vuotiaana ihan itse, ja se oli lapsen mielestä jopa hauskaa :) jo silloin.
Siitä se lähtee.[/QUOTE]

Jep jep. Olet ymmärtänyt väärin. Sulla on ilmeisesti vain 1 lapsi ja hän on ilmeisesti luonteeltaan aika reipas ja omatoiminen. Meidän keskimmäinen (siis yksi kolmesta) taas on aivan toivoton tapaus juuri tuossa suhteessa, että saisi ikinä mitään ns. pakollista itse aikaiseksi. Muuten kyllä puuhailee kaikenlaista, mutta ei sitä, mitä pitäisi... Ja aivan samalla tavalla on kasvatettu kaikki kolme!

Ikävä kyllä en siis paljon osaa auttaa aloittajaa, mutta otan kyllä hyviä vinkkejä vastaan minäkin - tosin en sellaisilta, joille tällainen lapsen ominaisuus ei ole tuttu ;)
 
kfkfkf
Meneekö teillä muilla lapsi omatoimisesti esim suihkuun illalla? JOKA ILTA klo 8-9 meillä mennään suihkuun ja JOKA ILTA tuota lasta saa asiasta muistuttaa. Kumma juttu kun ikinä ei mukamas itse muista sinne mennä. Joka ilta suihkun jälkeen pestään hampaat, ikinä ei tule niitä omatoimisesti pesemään.

Toinen poika on ihan eri maata.

On tullut mieleen, että laiskuuttako vain, ajattelee et jos äiti ei muista sanoa, niin niitä juttuja ei tarvitse tehdä.

Klo 22 mennään nukkumaan, niin jätkä saattaa olla tekemässä iltapalaa vielä 2min vaille :O monesti jäänyt iltapalat kokonaan syömättä, kun on hoitanut homman noin. Seuraavana päivänä on kyllä sit muistanut tulla ajoissa.
 
Meneekö teillä muilla lapsi omatoimisesti esim suihkuun illalla? JOKA ILTA klo 8-9 meillä mennään suihkuun ja JOKA ILTA tuota lasta saa asiasta muistuttaa. Kumma juttu kun ikinä ei mukamas itse muista sinne mennä. Joka ilta suihkun jälkeen pestään hampaat, ikinä ei tule niitä omatoimisesti pesemään.

Toinen poika on ihan eri maata.

On tullut mieleen, että laiskuuttako vain, ajattelee et jos äiti ei muista sanoa, niin niitä juttuja ei tarvitse tehdä.

Klo 22 mennään nukkumaan, niin jätkä saattaa olla tekemässä iltapalaa vielä 2min vaille :O monesti jäänyt iltapalat kokonaan syömättä, kun on hoitanut homman noin. Seuraavana päivänä on kyllä sit muistanut tulla ajoissa.
Meillä poika 9 v. menee suihkuun vain harkkareiden jälkeen (kaksi krt. viikossa) ja aina saa maanitella. Neiti 4 v. menee kans kahdesti viikossa mutta usein ihan ilomielin (kylpyammeessa vesileikkejä).

Kyllähän tuo poika jo tuoksahtaa kainaloista niin että saa dödöä laitta...
 
"eräs"
Siis ihanko totta, kaikki ihmiset, lapsetkaan, ei oo samanlaisia!!! Häh!

Mun äiti herätti mut kouluun joka aamu, vaikka mulla oli sitten myöhemmin herätyskellokin. Laittoi aamupalan joka ikinen aamu ja se tuntui kauheen kivalta teininäkin. Silti olen vastuuntuntoinen, hyvin lämässäni pätjäävä ja asioita itse tekevä aikuinen.
 
"eräs"
[QUOTE="eräs";29295762]Siis ihanko totta, kaikki ihmiset, lapsetkaan, ei oo samanlaisia!!! Häh!

Mun äiti herätti mut kouluun joka aamu, vaikka mulla oli sitten myöhemmin herätyskellokin. Laittoi aamupalan joka ikinen aamu ja se tuntui kauheen kivalta teininäkin. Silti olen vastuuntuntoinen, hyvin lämässäni pätjäävä ja asioita itse tekevä aikuinen.[/QUOTE]

lämässäni pätjäävä= elämässäni pärjäävä... ihan tosi :D
 
kfkfkf
[QUOTE="eräs";29295762]Siis ihanko totta, kaikki ihmiset, lapsetkaan, ei oo samanlaisia!!! Häh!

Mun äiti herätti mut kouluun joka aamu, vaikka mulla oli sitten myöhemmin herätyskellokin. Laittoi aamupalan joka ikinen aamu ja se tuntui kauheen kivalta teininäkin. Silti olen vastuuntuntoinen, hyvin lämässäni pätjäävä ja asioita itse tekevä aikuinen.[/QUOTE]

Mut tässä onkin kyse siitä, että se 9vee ei osaa niitä asioita itekseen tehdä. 9v on jo sen verran vanha, että pitäisi osata tehdä sellaiset asiat itekseen kuin esim suihkuun meneminen, hampaiden pesu. Varsinkin jos niitä tehdään oikeesti joka ikinen päivä ja aina vieläpä samoihin aikoihin.
Kouluunkin meidän poika lähtee joka aamu puolen aikaan, siltikin joka aamu se puolelta vielä istuskelee sohvalla ja suunnilleen pyörittelee peukaloita. Joka aamu sille saa sanoa, että sun pitäis olla jo pukemassa ulkovaatteita.
Ei tuonikäinen enää missään iltapäiväkerhossakaan saa olla, joten kyllä ne jutut nyt vaan pitäis osata hoitaa ihan itte. Nykyään poikani osaa sentään jo läksyt tehdä heti koulupäivän jälkeen ihan oma-aloitteisesti (OHO)
 
"himmuli"
kiitos teilel jotka ymmärrätte että lapsia on erilaisia. todella meillä tuo pienenpi vaikkei osaa kelloa osaa toimia ja aina edes yrittää. toinen on tollanen taivaanrannan maalari. eniten asiassa ihmetyttää se että hän on fiksu, kaikki matikat,äikät yms kaikki kokeet on joko täydet pisteet tai pari pistettä vaille. ymmärtää hirveesti asioita, ihan lähtien veden kemiallisesta kaavasta,eläintenhoidosta kaikesta yleistiedosta. ymmärtää todella hyvin tilanteita,ihmisten tunteita/reagtioita.

mut sit niinki yksinekrtainen asia kuin kellon soidessa kävelen vessaan-> pesen hampaat, menen aamupalalle. ei onnistu vaikka sama kaava on ollut 3vuotiaasta asti(ja sama lähtö aikakin) toki siis sillon meni päiväkotiin. mut kun kaveri on fiksu, monessa asiassa fiksumpi mitä minä olen ollut koululaisena,mut sit yksinkertaiset joka päivä tosituvat asiat ei vaan suju

turhauttaa. ajattelin että teen tänään lapselle näkyville kellon aikoinaan aamutoimet ja sanon että huomenna en tule patistamaan tekee hommia, katsoo itse kelloa ja jos ei musita mitä pitää tehä lukee tehtävä kalenterin ja saa ite laittaa omaan kännyynsä muistutuksen aamupalan päättymisajasta ja samalla siiis menee pukee kouluvaatteet. menköön sitte kouluun vaikka yöpyjamassa eiköhä kerrasta opi.
 
"himmuli"
minusta haukkumista ei ole se että purkaa omaa turhautumista kertomalla tosiasiat.

pieni lapsi jaa,minusta pieni lapsi on 2-5vuotias. johan sitä muutaman vuoden päästä on esimurkku-ikä edessä,ni ei tuo enään ihan pieni lapsi ole.
 
kfkfkf
[QUOTE="himmuli";29295787]kiitos teilel jotka ymmärrätte että lapsia on erilaisia. todella meillä tuo pienenpi vaikkei osaa kelloa osaa toimia ja aina edes yrittää. toinen on tollanen taivaanrannan maalari. eniten asiassa ihmetyttää se että hän on fiksu, kaikki matikat,äikät yms kaikki kokeet on joko täydet pisteet tai pari pistettä vaille. ymmärtää hirveesti asioita, ihan lähtien veden kemiallisesta kaavasta,eläintenhoidosta kaikesta yleistiedosta. ymmärtää todella hyvin tilanteita,ihmisten tunteita/reagtioita.

mut sit niinki yksinekrtainen asia kuin kellon soidessa kävelen vessaan-> pesen hampaat, menen aamupalalle. ei onnistu vaikka sama kaava on ollut 3vuotiaasta asti(ja sama lähtö aikakin) toki siis sillon meni päiväkotiin. mut kun kaveri on fiksu, monessa asiassa fiksumpi mitä minä olen ollut koululaisena,mut sit yksinkertaiset joka päivä tosituvat asiat ei vaan suju

turhauttaa. ajattelin että teen tänään lapselle näkyville kellon aikoinaan aamutoimet ja sanon että huomenna en tule patistamaan tekee hommia, katsoo itse kelloa ja jos ei musita mitä pitää tehä lukee tehtävä kalenterin ja saa ite laittaa omaan kännyynsä muistutuksen aamupalan päättymisajasta ja samalla siiis menee pukee kouluvaatteet. menköön sitte kouluun vaikka yöpyjamassa eiköhä kerrasta opi.[/QUOTE]

Meillä ainakin vähäsen auttoi tuo, että laittoi lapsen vain tekemään itse, ekana päivänä jatkoin vain uniani ja oli se kouluun lähtenyt, kuulemma ei ollut kello vielä edes puolta :O Eli reippaammin mitä silloin kun olen patistamassa
 
wswws
No tyylinsä kullakin, joidenkin lapset on näköjään jo 9-vuotiaana täysi-ikäisiä. Lapsilla on kuitenkin muita asioita mielessään, kuin nämä niin tärkeät kouluun lähtö, hammaspesu, suihkuun meno. Lapsi saa kyllä vielä olla vähän huoleton, aikuiset huolehtii. On siellä koulussa vielä sellaisiakin, jotka ei osaa ottaa kirjaa esiin ilman käskemistä, ei teistä ainakaan opettajaksi olisi, kun muutamassa vuodessa kyllästytte hokemaan samaa asiaa joka päivä :)
 
kfkfkf
No tyylinsä kullakin, joidenkin lapset on näköjään jo 9-vuotiaana täysi-ikäisiä. Lapsilla on kuitenkin muita asioita mielessään, kuin nämä niin tärkeät kouluun lähtö, hammaspesu, suihkuun meno. Lapsi saa kyllä vielä olla vähän huoleton, aikuiset huolehtii. On siellä koulussa vielä sellaisiakin, jotka ei osaa ottaa kirjaa esiin ilman käskemistä, ei teistä ainakaan opettajaksi olisi, kun muutamassa vuodessa kyllästytte hokemaan samaa asiaa joka päivä :)
Mites ne, jotka on töissä? Lähtevät töihin vasta kun 9v on saatu kouluun???

En oikein usko...
 
"zxc"
Mulla on ollut käsitys, että lapsia pitää avustaa hampaiden pesussa 10 vuotiaaksi asti. Hienomotoriikka ei toimi tarpeeksi hyvin, jotta esim. takahampaiden pesu olisi riittävä.
Onko luuloni väärä?
 

Yhteistyössä