Olen kuulemma ÄIDIN IRVIKUVA

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Irvikuva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Irvikuva

Vieras
Näin kertoi minulle äsken oma äitini ja nauroi päälle. Oli hänen mielestään hauskakin vitsi.

Meillä on ollut aika vaikeaa tässä kuopuksen syntymän jälkeen ja olen ollut tosi tiukilla. Parhaani olen silti yrittänyt. Olen kyllä suuttunut esikoiselle syystä ja varmaan pienemmästäkin syystä, olen väsynyt eikä hermot aina kestä. En ole lyönyt lapsia, heillä on puhtaat vaatteet ja ruokaa, olen pitänyt sylissä ja kantanut pienempää lähes koko ajan kun on ollut kitinäkausia.

Äitini mielestä minun hermoni eivät kestä lapsia. Muutama päivä sitten hän sanoi että älkää vaan hankkikö lisää lapsia kun teillä on noin huonot hermot.

Olenko jossain hormoneissa (imetys juuri lopetettu) ja siksi loukkaannun vai onko teidän mielestä aiheellista loukkaantua moisesta kommentista?

samaa kommenttia olen kuullut mun äidiltä!ja loukkaannuin kyllä,vaikka miten äitini on niin ei ole oikeutta noin tulla sanomaan,on musta tosi törkeää:/
kuka on toiselle sanomaan että ei saisi lapsia hankkia??

tää on muuten sama tilanne mulla mut oli kyse lapsesta sekä koirista:D
mummoni siis lähes samoin sanoi ettei pitäs koiria meidän ottaa saatikka lisää lapsia tehdä kun mulla on niin huonot hermot,ja mummon mukaan en saisi ikinä millään tavoin lastani kieltää tai torua,samoin koiria.
ja säälittää ja pelottaa kun otetaan toinen koira,hänen mielestään siis pahoinpidellään koia kun ollaan niin huonohermosia-kyllä juu,enpä oo ollenkaan ja ikinä eläessäni eläimiä lyönyt:O
ja miksi löisin?kun huonot hermot ei tarkoita ainakaan mun kohdalla että löisin yms:O

mutta meni vähä asian ohi,kyllä mäkin tossa tilanteessa loukkaantusin!

Joo siis ei ole kyse tosiaan siitä, että harkitsisimme lasten tekoa. Hänen mielestään se oli hauska juttu, kerroin siis että kun kävimme neuvolassa niin siellä sanottiin, että imetyksen lopettaminen saattaa aiheuttaa ikäänkuin vierotusoireita oksitosiinista ja se siis lisää ailahteluja. Olen viimeisen viikon kieltämättä ollut todella ailahtelevainen ja itkuherkkä. Äitini sitten siihen totesi että joo, sä olet kyllä ihan kun äidin irvikuva.

Ei oikeesti voi toiselle tuollaista sanoa! Teki mieli laittaa puhelin kiinni ja harmittaa etten tehnyt niin. Puhelun jälkeen jäin tota miettimään ja tosi paha mieli tuli. Ihan kun en parastani tekisi. Muutenkin jotenkin epäonnistunut ja masentunut olo (mikä neuvolan mukaan voi myös johtua tuosta imetyksen lopettamisesta). Lähetin äidille tekstarin että voisi joskus miettiä mitä sanoo.

Itsellä vastaavan tyyppinen tilanne, esikoisen kanssa on toisinaan pinna tosi kireällä. Äiti sanoi että voi niitä tuoda sitten tänne meille kun ne on isompia jos et jaksa niitä. Näen sen katseesta miten surkeana se pitää. Mutta helpottaa kun muistan ettei senkään hermot kestäneet sen kummemmin. Muistasipa se itsekin. Mutta toisaalta, kyllä tiedän itsekin että hermoissa parantamisen varaa on että ei se nyt aivan aiheetta sanonut.
Itsellä on toiminut se kun miettii hetken ennen kuin hermostuu esikoiselle. Mietin sitä kuinka mukavaa on illalla mennä nukkumaan jaksettuaan kunnialla päivän kiukuttelut ja tuntea olevansa ihan hyvä äiti. Se toimii monesti ja ei tulekaan mentyä mukaan kiukutteluun.
Mutta nuo imetyksen lopetukseen liittyvät ailahtelut tietenkin vaikeuttaa, onneksi ovat vain väliaikaisia. Itsellä niitä ei tullut kun olin lopettaessa uudestaan jo raskaana mutta e-pillerit oli pakko lopettaa nyt sen takia että aiheuttivat juuri samanlaista. Sivuhuomautuksena pakko sanoa että kolmatta ei ole tulossa!

Vieras, mulla oli sama homma esikoisen imetyksen lopetuksen kanssa, että odotin jo kakkosta enkä nyt tälläiseen hormonimyrskyyn mitenkään varautunut. Meilläkin äiti on aina sanonut että voi hoitaa lapsia ja jonkin verran on hoitanutkin, mutta vain silloin kun heille parhaiten sopii. Ei siis silloin kun me sitä eniten tarvitsisimme. Kaipa se on isovanhempien oikeus auttaa silloin kun haluavat.

Pitää muistaa ajatella sitä, miten hyvä mieli siitä tosiaan tulee kun ei lähde kiukutteluun mukaan. :)

Yhteistyössä