Olen koulutukseltani sosionomi. En ole käynyt lukiota. Voinko päästä opiskelemaan kätilöksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kiia"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Käykö 2 asteen koulutukseksi mikä tahansa?En ole lähihoitaja. Onko kätilön koulutuksessa paljon englanninkielistä kirjallisuutta?Onko pakko osata ruotsi ja englantia?Onko paljon matikkaa?

[QUOTE="aloittaja";26255501]Käykö 2 asteen koulutukseksi mikä tahansa?En ole lähihoitaja. Onko kätilön koulutuksessa paljon englanninkielistä kirjallisuutta?Onko pakko osata ruotsi ja englantia?Onko paljon matikkaa?[/QUOTE]

Jos olet sosionomi, niin se riittää hyvin pohjaksi, oli se toisen asteen tutkinto sitten vaikka sähköasentaja ;)
Saat varmaan jotain hyväksiluettuakin, sosionomi kun on melkein samanasteinen tutkinto kuin kätilökin.

En mäkään ollu lähihoitaja :) Mulla oli alla suurtalouskokin tutkinto. Niillä papereilla hain AMK:hon kätilölinjalle. Alussa oltiin samassa kun sairaanhoitajat ja siinä saa sen sairaanhoitajan pätevyyden siis myös. Jonkun verran oli englanninkielistä, mutta aika vähän. Itse oon aika huono kielissä, mutta pärjäsin hyvin, jouduin ehkä toisena vuonna tekemään vähän enemmän töitä kun muut :) Ruotsin ja englanninkielen alkeet on hyvä osata, mutta kätilöopiskelussa keskitytään siihen ammattisanastoon. Matikkaa oli paljon, mutta en mäkään siinä erityisen hyvä ole :) Kyllä sä pärjäät siellä, jos pääset. Painopiste kuitenkin siinä, minkälainen olet ihmisenä jne..

[QUOTE="kätilö";26255525]Niin ja kun joku kirjoitti aikasemmin hyväksluetuista opinnoista niin meillä niitä ei ainakaan saanu..[/QUOTE]

Jos on aiempi AMK-tutkinto, niin saa hyväksiluettua toisen AMK-tutkinnon perusaineopintoja, kieliä, matikkaa yms. jos löytyy samankaltaisia opintoja samalta tasolta jo aiemmin. Varma tieto.