Olen kauhea tuhlaaja ja en osaa käyttää rahaa. Voisiko jok oikeasti auttaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuhlaaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tuhlaaja

Vieras
Minulla ei ole velkaa ja jos nyt pysäytän tuhlaamiseni, niin mitään vahinkoa ei ole päässyt tapahtumaan, mutta viimeinen mahdollisuus on nyt.
Mä olen tuhlannut maaliskuusta alkaen 7000 johonkin ihan turhaan, enkä edes oikein tiedä, että mihin? Tuo 7000e on siis mennyt johonkin muuhun, kuin ruokaan, laskuihin, asumiseen, lapsen menoihin tai kodin tarpeellisiin hankintoihin.

Kun saan palkan tilille, niin menen samantien ostoksille. On ihan jees, että palkkapäivänä ostaa jotain kivaa, mutta mä uusin samantien oman ja lapsen vaatevaraston ja shoppailen kaikkea ihan järjetöntä. Mä shoppailen myös kaikkea kallista koko ajan. Merkkilaukkuja, merkkikelloja, kalliita vaatteita jne. En edes tajua mihin sitä rahaa menee.

Mua ahdistaa ihan älyttömästi.

No ei kai tos auta ku lopettaa se shoppailu, tarvittaessa hakea ammattiapua jos ei yksin pysty.
Entäs sit jos kävisit kirppareilla shoppailemas? Tulis ainaki halvemmaksi.
Laita joku tavoite mihin säästät?

Siis kerran kuussa uudistat vaatevaraston!?? Osta vaikka yksi uusi vaate lapselle aina palkkapäivänä. Muun ajan suunnittelet tätä ostosta, mikä on tarpeen ja toteutat sitten sen.
Näin pihin ihmisen näkökulmasta tuo kuulostaa sairaudelta. Itse en osta itselleni vaikka tarvisin, aina saa vanha (esim takki) kelvata.

Sä saat shoppailusta valtavaa, hetkellistä mielihyvää. Sen lopettaminen tosta noin vain ei ole helppoa, sillä kun sinulla ei ole sitä tunnetta päällä, haluat kokea sen todella voimakkaasti. Ja ihminen haluaa toimia sen mukaan, miten itsellä on paras olla.

Tuo on riippuvuus ja siitä saama tunne voidaan rinnastaa alkoholistin ryyppyyn. Tai tupakoitsijan henkosiin pitkän tauon päätteeksi. Tuota vain ei vielä niin tunneta. Mutta siihen on saatavilla myös apua. Tärkeintä on löytää korvaava hyvänolon lähde. Jos et pysty löytämään sitä yksin, voit ihan reilusti ottaa yhteyttä alueesi mielenterveystoimistoon ja käydä siellä keskustelemassa eri tavoista löytää sinulle sopiva korvaavuus. Et ole ainut :)

Ihan ensimmäiseksi rupeat pitämään kirjanpitoa siitä, mihin kaikki rahat menevät. Se jo voi herättää hieman, kun näet mihin menee ja kuinka paljon. Sen jälkeen päätät, että ostat vain mitä oikeasti tarvitset, kirjoitat ostoslistan ja et poikkea siitä. Jos noista ei ole apua, niin sitten hankit ihan konkreettista apua.

Ihan mielenkiinnosta: mitä niille vanhoille vaatteille on tapahtunut aina vaatevaraston uudistamisen yhteydessä? Se tieto auttaisi hahmottamaan vähän enemmän persoonaasi ja antamaan täsmällisempiä neuvoja.

Keskitä huomiosi hyviin asioihin elämässäsi. Sinulla on lapsi.

Kun palkka tulee tilille, niin siirrä heti toiselle tilille yli puolet palkastasi. Mieluiten niin, että sinulla on aina käyttötilillä max 500 euroa, josta maksat juoksevat menot. Se auttaa sinua myös hallitsemaan raha-asioitasi.

Tee etukäteen suunnitelma tai budjetti kuukausittain. Paljonko rahaa saa mennä ruokaan, vuokra+vesilasku, sähkö, netti, puhelin jne. Ja sitten teet vain päätöksen, että esim. max 200 euroa saa mennä vaatteisiin, meikkeihin, kenkiin, leffoihin ja muuhun ns. turhuuteen. =)

Minäkin suosittelen, että siirrät osan rahoista toiselle tilille ja kirjaat kaikki ostokset ylös.
Ja sitten palkkapäiväksi ja pariksi seuraavaksi järjestät itsellesi jotakin muuta tekemistä. Kutsut vaikka vieraita tai lähdet töitten jälkeen lenkille tms. Niin ettei sinulle jää aikaa lähteä shoppailemaan. Sen jälkeen päivä kerrallaan päätät, kuten alkoholisti, tänään en shoppaile. Teet siis vain yhden päivän päätöksen kerrallaan.

1) Älä mene sinne shoppailemaan. Monesti koko kaupan välttäminen on helpompaa, kuin ostosten estely. Jos olet käynyt noin usein shoppailemassa, sinulla on aivan varmasti vaatteita tarpeeksi.

2) Ryhdy pitämään kirjaa kaikista menoistasi. Siis kaikista. Exceliin tai johonkin vihkoon, mikä nyt on itsellesi paras tapa. Tarkasta kuukausittain, mihin se raha on mennyt. Ryhmittele kulut otsikoittain, esim. ruoka, asuminen, välttämättömyydet, turhuudet :D Tai ruoka, asuminen, vaatteet, kosmetiikka, elektroniikka jne.

3) Avaa itsellesi säästötili, jonne siirrät heti palkkapäivänä tietyn summan

3b) Tai avaa ylipäätään toinen tili, jonne siirrät palkkapäivänä melkein koko palkan. Tälle tilille ei ole pankkikorttia, vaan joudut aina siirtämään käyttötilille rahaa ennen kuin käytät sen

4) Suunnittele etukäteen minkä verran saat käyttää rahaa "turhuuksiin". Jos vaikka 150 € kuussa, niin sitten kun se on käytetty, joudut odottamaan seuraavaa kuukautta.

Auttaisko näistä mikään?

Yhteistyössä