M
Memories
Vieras
Todistin tahtomattani aikuisen (3-kymppisen) poikani ja miniän perheriitaa. (Olin nyppimässä heidän koiransa turkkia ja autotalliin kuului esteettä koko tilanne.) Järkytyin. En riidasta, vaan sisällöstä. Kyse oli rahasta. Keskustelivat ensin jonkun tuttavapariskunnan tilanteesta, jossa nainen on äitiyslomalla. Poikani sanoi, että olisihan se hyvä jos naisella olisi äitiyslomalla joku "sivubisnes" joka tuottaisi edes jotain. Vaimonsa ihmetteli, että mikäs se sellainen sitten olisi. Poika suuttui välittömästi ja huusi, että kun sinulla ei ole käsitystä siitä, ettei silloin voi käyttää sitä rahaa samalla tavoin kuin nyt. Tyttö puolustautui, että eihän hän koskaan käytä mihinkään turhuuksiin rahaa. Poika jatkoi, että no jyvitetään sitten hänen tulonsa joka kuukausi ja vaimo saa törsätä puolet ja säästöt päälle, vaikkei hänen syytä olekaan ettei vaimo ole osannut hoitaa asioitaan. Tyttö koetti kysyä, että miten niin ei ole hoitanut asioita, mistä mies puhuu ja tarkoittaako tämä säästämistä. Miniä ei kai ole pystynyt pienistä tuloistaan säästämään, opiskelut on kustantanut itse kun on yh-perheen tytär. Minusta kyllä omistusasunnon lyhentäminenkin on säästämistä, tätä hän on tehnyt. Viimeiseksi poika huusi "helvetti mikä ämmä" jonka jälkeen tyttö hiljeni ja lähti autolla pihasta.
Tarkennuksena tähän, että miniä on töissä, tilitoimiston assistenttina ja tienaa ainakin puolta vähemmän kuin poikani. Tyttö kulkee samoissa vaatteissa, ei hassaa rahaa kauneussalonkeihin ja tekokynsiin kuten ole nuorten naisten huomannut tekevän. Minusta oikein rehti ja kunnollinen nuori nainen. Joulunakin ruokakaupassa kaivoi kiltisti kukkaroa ja maksoi omistaan, sain heiltä autokyydin niin tiedän.
Olen järkyttynyt koska luulin kasvattaneeni pojan paremmin. Meillä ei rahasta koskaan riidelty. Isänsä kävi pitkään töissä ainoana perheessä kun olin 3 lapsen kanssa kotona. Ikinä ei tarvinnut edes pyytää rahaa ruokakauppaan tai muuten, joten sellaista ei poika ole nähnyt kotona. Eikä sen puoleen rahan pihistelyä, jos jotain on tarvittu niin se on ostettu, lapsille ja aikuisille.
Tarkennuksena tähän, että miniä on töissä, tilitoimiston assistenttina ja tienaa ainakin puolta vähemmän kuin poikani. Tyttö kulkee samoissa vaatteissa, ei hassaa rahaa kauneussalonkeihin ja tekokynsiin kuten ole nuorten naisten huomannut tekevän. Minusta oikein rehti ja kunnollinen nuori nainen. Joulunakin ruokakaupassa kaivoi kiltisti kukkaroa ja maksoi omistaan, sain heiltä autokyydin niin tiedän.
Olen järkyttynyt koska luulin kasvattaneeni pojan paremmin. Meillä ei rahasta koskaan riidelty. Isänsä kävi pitkään töissä ainoana perheessä kun olin 3 lapsen kanssa kotona. Ikinä ei tarvinnut edes pyytää rahaa ruokakauppaan tai muuten, joten sellaista ei poika ole nähnyt kotona. Eikä sen puoleen rahan pihistelyä, jos jotain on tarvittu niin se on ostettu, lapsille ja aikuisille.