Olen järkyttynyt!

• Viestiketjun aloittaja ........................
  • Ensimmäinen viesti
.... jos vaihtoehtona eines-makaronilaatikolle olisi esim. macin jättiateria, niin silloin eines olisi parempi ja ihan ok vaihtoehto.
En jaksaa alkaa etsimään linkkejä tai etsimään muutenkaan netistä, mutta eikö se ole jo monen monta kertaa todistettu, että macin hamppari eteria ei ole ravintoarvoltaan niin paha kuin aina jaksetaan toitottaa...?

Ja tosiaan, monipuolisuus ruokavaliossa on kaiken a ja o ;) Ei pelkkä itsetehty. Mulle ravintoterapeutti joskus sitä sanoi (siis jo kultaisella 90-luvulla) että suurimmassa osassa suomalaisia perheitä valmistetaan ravintoarvoiltaan köyhää ja liian yksipuolista ruokaa. Toki asiat ovat voineet vuosikymmenessä muuttua hyvinkin parempaan suuntaan :)

"vieras"
Sun "Ne on sentään itse tehtyjä. " kommenttis vaan antoi susta sellaisen käsityksen, että halveksit kaikkea valmisruokaa ja etenkin niiden käyttäjiä.
Mitä haittaa on siitä, että halveksii valmisruokia? Minä voin kertoa halveksivani valmisruokia, siis tarkoitan juurikin valmisaterioita, jotka otetaan vaan pussista tai purkista ja lämmitetään ja syödään siihen mitään lisäämättä tai poisottamatta. Mun mielestä se on äärimmäisen typerää, lisäaineita noissa tuotteissa on pilvin pimein eikä niitä pitäisi käyttää kuin äärimmäisessä hädässä. Meillä söi lapsi mikroaterian viimeksi kun oltiin miehen kanssa molemmat yhtäaikaa vatsataudissa eikä oikean ruoan tekeminen onnistunut mitenkään kun vuorotellen lensi molemmista päistä. Muissa tilanteissa ei valmisruokia anneta.

"vieras"
Tää täysjyvän suosio ihmetyttää. Samaa makaroonia se on tai riisiä tai leipää.
Samaa paskaa kalliimmalla hinnalla. Mutta kun mainoksissa sanotaan ,niin onhan
se uskottava:)

Noin neljä vuotta sitten olisin itse voinut olla tuossa ohjelmassa. En tehnyt lämpimiä ruokia kuin maksimissaan 2kertaa kuukaudessa ja nekin oli jotain puolivalmisteita. Muuten söin leipää, leipää, leipää, banaania, jogurttia, puuroa. Ja jotain.
En edes olisi osannut tehdä mitään ruokaa alusta loppuun itse, paitsi kalapuikkoja. Ja melkein koko ajan yksin asuneena ei edes kiinnostanut, ruoanlaitto ei kiinnostanut joten en jaksanut alkaa edes opettelemaan kun kaupasta kuitenkin sai ruokaa laittamatta.

Mutta nyt aviomieheni innoittamana ja lasten tuoman vastuun myötä aloin muutama vuosi sitten opetella ruoanlaittoa, aivan perusteista lähtien. Pakko oli perhe ruokkia kun itse oli lapsen kanssa kotona ja mies töissä.
En edelleenkään pidä ruoanlaitosta enkä leipomisesta mutta teen meillä 99%sti kaikki ruoat, leivon pullat, kakut ja patongit. Joka päivä on se kaksi lämmintä ateriaa ja eineksiä meillä ei käytetä kuin todella harvoin.

Joten ymmärrän hyvin miten tuon ohjelman kaltaisia ihmisiä on olemassa, onneksi itse viimeinkin pääsin tuosta ruoanlaitosta jyvälle niin ei tarvitse loppuelämää leipää syödä.

........................
[QUOTE="Niina";28654222]No ravintoarvoltaan ne rasvakeitokset kyllä ovat samaa luokkaa. Pääasiassa kovaa eläinrasvaa ja vatsantäytteeksi tyhjiä hiilihydraatteja. Vai mitäköhän vitamiineja porkkanassa tai jossain pakasteseoksessa on enää kypsennyksen jäljiltä?

Samoin joku täysjyväviljalla elvistely... Ehkä se olisi sellaisenaan syötynä jopa kuitupitoista, mutta tässäkin kypsennys pehmentää kaikki kuidut ja tuhoaa vitamiinit sekä jopa suurimman osan kivennäisaineista. Vilja nyt vain ei ole ihmisen luonnollista ruokaa ja jotta se saadaan syötävään muotoon -se vasta käsittelyä vaatiikin.[/QUOTE]

No sun logiikalla kaikki lämmin ruoka on paskaa, kun kaikki ravinteet kuitenkin kuolee lämmitettäessä. Ootko kenties joku raakaravinto-hihhuli?

........................
En jaksaa alkaa etsimään linkkejä tai etsimään muutenkaan netistä, mutta eikö se ole jo monen monta kertaa todistettu, että macin hamppari eteria ei ole ravintoarvoltaan niin paha kuin aina jaksetaan toitottaa...?

Ja tosiaan, monipuolisuus ruokavaliossa on kaiken a ja o ;) Ei pelkkä itsetehty. Mulle ravintoterapeutti joskus sitä sanoi (siis jo kultaisella 90-luvulla) että suurimmassa osassa suomalaisia perheitä valmistetaan ravintoarvoiltaan köyhää ja liian yksipuolista ruokaa. Toki asiat ovat voineet vuosikymmenessä muuttua hyvinkin parempaan suuntaan :)
Jos suomalaiset tekee ravintoarvoiltaan köyhää ja yksipuolista ruokaa, niin se tuskin ratkeaa sillä, että syödään sitten eineksiä ja macin aterioita. Ja olkoot vaikka mitä tutkimuksia, niin jokainen joka on nähnyt sen rasvan, jossa pikaruokaloiden potut keitetään, tietää ettei se ole ihmisravinnoksi suositeltavaa. Ja silti itsekin siellä syön pari kertaa vuodessa.

[QUOTE="vieras";28654375]Mitä haittaa on siitä, että halveksii valmisruokia? Minä voin kertoa halveksivani valmisruokia, siis tarkoitan juurikin valmisaterioita, jotka otetaan vaan pussista tai purkista ja lämmitetään ja syödään siihen mitään lisäämättä tai poisottamatta. Mun mielestä se on äärimmäisen typerää, lisäaineita noissa tuotteissa on pilvin pimein eikä niitä pitäisi käyttää kuin äärimmäisessä hädässä. Meillä söi lapsi mikroaterian viimeksi kun oltiin miehen kanssa molemmat yhtäaikaa vatsataudissa eikä oikean ruoan tekeminen onnistunut mitenkään kun vuorotellen lensi molemmista päistä. Muissa tilanteissa ei valmisruokia anneta.[/QUOTE]

Mikä näistä aineista on lisäaine?
Saarioisten makaronilaatikko
Ainesosat: Makaroni (vehnä), naudanliha 18 % (Suomi), rasvaton maito, vesi, kananmuna, kuohukerma, suola, rypsiöljy, valkopippuri. Ruokasuolapitoisuus 0,8 %.
tai
Atria chili con carne mikroateria
kastike 210 g (vesi, sian- ja naudanjauheliha (25 %), tomaatti, kidneypapu, paprika, mausteet (mm. valkosipuli, paprika, cayenne, chili, korianteri, juustokumina), maissi, tomaattipyre, sipuli, muunnettu maissitärkkelys, sokeri, rasvajauhe (kasviöljy), suola, aromit, kaakaojauhe), keitetty riisi 140 g ??

Tuo on mun mielestä niin hilpeää että Suomalaiset vauhkoavat pää punaisena lisäaineista ja suolasta, kun sitten itse lykkäävät kotiruokaansa tupla määrän suolaa, lihaliemikuution ja kaiken huipuksi aromaattia...

[QUOTE="Vieras";28652519]Yhdessä jaksossa, jossa oli nuorehko pikkuisen tytön äiti Espoosta, vaikutti että tämä nainen halusi vain päästä telkkariin esittelemään itseään ja kotiaan. Ei sillä nyt oikeastaan ollut ongelmaa ruuanlaitossa.[/QUOTE]

Se myymäläpäällikko vai puuseppä?

Kannibaali
Mikä näistä aineista on lisäaine?
Saarioisten makaronilaatikko
Ainesosat: Makaroni (vehnä), naudanliha 18 % (Suomi), rasvaton maito, vesi, kananmuna, kuohukerma, suola, rypsiöljy, valkopippuri. Ruokasuolapitoisuus 0,8 %.
tai
Atria chili con carne mikroateria
kastike 210 g (vesi, sian- ja naudanjauheliha (25 %), tomaatti, kidneypapu, paprika, mausteet (mm. valkosipuli, paprika, cayenne, chili, korianteri, juustokumina), maissi, tomaattipyre, sipuli, muunnettu maissitärkkelys, sokeri, rasvajauhe (kasviöljy), suola, aromit, kaakaojauhe), keitetty riisi 140 g ??

Tuo on mun mielestä niin hilpeää että Suomalaiset vauhkoavat pää punaisena lisäaineista ja suolasta, kun sitten itse lykkäävät kotiruokaansa tupla määrän suolaa, lihaliemikuution ja kaiken huipuksi aromaattia...
Just näin. :D

eihän jaksa
Minun tekemä makaroonilaatikko säilyy hyvänä jääkaapissa noin 3vrk. Kaupan loota jaksaa kuukausia.. Ei ole lisäainetta, ei..:D
Sun tekemässä ruuassa ei ole lisäaineita niin siinä bakteerit alkaa heti lisääntyä ja ruoka pilaantuu nopeasti :p Sitäpaitsi kaupan makaronilaatikossa ei oo säilöntäainetta. Se säilyy pitkään, kun on valmistettu paremmin.

zx
[QUOTE="Niina";28654222]No ravintoarvoltaan ne rasvakeitokset kyllä ovat samaa luokkaa. Pääasiassa kovaa eläinrasvaa ja vatsantäytteeksi tyhjiä hiilihydraatteja. Vai mitäköhän vitamiineja porkkanassa tai jossain pakasteseoksessa on enää kypsennyksen jäljiltä?

Samoin joku täysjyväviljalla elvistely... Ehkä se olisi sellaisenaan syötynä jopa kuitupitoista, mutta tässäkin kypsennys pehmentää kaikki kuidut ja tuhoaa vitamiinit sekä jopa suurimman osan kivennäisaineista. Vilja nyt vain ei ole ihmisen luonnollista ruokaa ja jotta se saadaan syötävään muotoon -se vasta käsittelyä vaatiikin.[/QUOTE]

No nyt on joku asiantuntija paikalla. Kivennäisaineet ovat epäorgaanista ainetta, jonka pitoisuus ravinnosta selvitetään tuhkaamalla tuote. Kivennäisaineet on yhtä kuin ravinnon tuhka ja ne eivät tuhoudu kypsennyslämpötiloissa.

"Niina"
No nyt on joku asiantuntija paikalla. Kivennäisaineet ovat epäorgaanista ainetta, jonka pitoisuus ravinnosta selvitetään tuhkaamalla tuote. Kivennäisaineet on yhtä kuin ravinnon tuhka ja ne eivät tuhoudu kypsennyslämpötiloissa.
Itse et kyllä selvästikään ole asiantuntija... Viljassa suurin osa hyödyllisistä kivennäis- ja muista ravinneaineista sijaitsee kuoriosassa. Viljan käsittelyssä elintarvikkeeksi sopivaksi jyvän kuori poistetaan osittain tai kokonaan --> vähemmän kivennäisaineita. Siinä vaiheessa kun vilja on päätynyt makaroniksi se vielä huuhdellaan ja keitetään --> kivennäisaineita liuottuu ja sakkautuu taas pois.

Liottaminen, huuhtelu, kuoriminen, keittäminen, höyrytys ja hauduttaminen vähentävät kivennäisaineita sillä ne sijaitsevat pääasiassa kasvisten kuorissa ja ovat alkuaineina sakkautuvia.

Rollolainen
kaikkea mitä noissa ns tosi tv.ssä näytetän ei pidä uskoa. Osa tuostkin ohjelmasta on sellaista mitä on käsketty tekmään, ettäö sadan jotkin muotiin sopiv aohjelma. Ja väitänpä että 63-vuotiaalla on ollut myös aikoinaan kotiatloutta, kyllä siellä on tehty mutkain kuin keitetty pottuja. ja potujen keitto, tai puuron keitto, sekin on ruan laittoa =)

Yhteistyössä