Olen ihan helisemässä ton päikyn kanssa. Haen tytölle perhepäivähoitopaikan, jos muu ei auta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Oonan ja Onnin äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Oonan ja Onnin äiti

Vieras
Tytön tarha on aina ollut mielestäni aika syvältä. Ovat tehneet jos jonkinmoista, ei vanhempia miellyttävää, mutta lähiaikoina pinnalla on ollut pukeminen.
Tyttö on 5v. Ryhmä 3-5 vuotiaat. Toissapäivänä vein tytön tarhaan ihan normaalisti, vk- haalari, fleecehaalari, pipo, ja hanskat päällä aamusta. Tulin sitten hakemaan tytön ja olivat ulkona. Tyttö oli ilman hanskoja, 6 astetta lämmintä. Huomautin tarhantädeille, että meillä on tyttö ollut vähän nuhainen, ja olisi varmasti hyvä käyttää hänellä hanskoja.
Sain vastaukseksi vain ylimielisen "Hnnh":in.
Eikä tytöllä ollut sitä fleecehaalariakaan päällä.

Seuraavana aamuna menin taas viemään tyttöä. Aamulla oli ihan ok mutta tarhan ovella yski hieman. Päätin sitten laittaa huivin mukaan. Tädeistä kukaan ei tullut vastaan, odotin siinä hetken ja sen jälkeen kävin etsimässä yhden käsiini. Sanoin että joskohan tänään laittaisivat fleecen väliin. Vastaus oli, että laittavat he.
Lapset olivat ulkona. Kävin hakemassa lapsen. Asteita 5 ja tuuli hurja. Ilman hanskoja, ilman fleeceä ja huivinkin lökötti kaulassa löysästi, ei varmasti ollut mitään apua. Hoitaja sanoi mulle, että xxxxx on ollut tosi yskäinen tänään.
Sanoin, että eihän sillä oo hanskojakaan käsissä. Vastaus oli taas vain "Hmh".

Ensi viikon kattelen tuota ja jos sama peli jatkuu oman lapseni vedän pois. Tuolls muutenkin kukoistaa kaikenlainen kiroilu lapsilta ja asiaan ei milläänlailla puututa. Myös väkivaltaa, syrjimistä ja kiusaamista lapset harrastavat, hoitajat eivät puutu.
Ja ne vuodenvanhat pienetkin olivat ilman hanskoja. Omaa tytärtäni hakiessa huomasin siinä toisen äidin pikkuista vuoden vanhaa poikaa hakemassa. Menimme yhtä matkaa kotiinpäin, kun asuvat aika lähellä meitä.
Tämäkin valitteli tuota että lapsille on puettu tosi vähän.
Hänkin meinasi omansa laittaa "perksuun" jos tilanne ei muutu. Mulla on tänään vanhempainvartti. Arvatkaa kaksi kertaa otanko asian puheeksi.

Meidän puolivuotias ei tuonne ainakaan tule menemään. Sitten kun ei enää reissaa mun kanssa töissä, haen paikan johonkin muualle.

Hyväkysisittekö oman lapsen päiväkodilta tuollaisen toiminnan?

Jos tuossa päikyssä oikeasti on paljonkin kiroilua, kiusausta, syrjimistä yms eikä lapsia osata edes pukea kunnolla, en odottaisi edes sitä viikkoa vaan vaihtaisin päikkyä heti kun mahdollista.

Voi, just saman asian kanssa painin! Tyttö on nyt useamman kerran ollut sateisena päivänä ilman hanskoja, kädet niin jäässä että särkeneet kotiin päästyään.
Samaisena päivänä tulin päiväkodin pihalle ja näin tyttöni ja kaverinsa juomassa mustaa kuravettä ämpäristä ja sanoin hoitajalle ihan ystävällisesti että mitä tekivät niin hän vastasi että 'aina sama juttu'. Kun lähdin pihalta pois näin kaksi poikaa juomassa vesilammikosta ja sama jatkui vaan kun hoitajat seisovat aina ringissä ja puhuvat keskenään.

Olen nyt pariin otteeseen maininut ystävällisesti mutta selkeästi hanskoista ja muista vaatteista ja jos ei asia mene perille niin otan yhteyden johtajaan.
Tämä ongelma on isojen puolella jossa lapset 3-6v ja tosi iso piha, kuopus on pienten puolella ja siellä kaikki toimii paremmin.

Kiva nähdä kun puolet lapsista on oikein puettu ja puolelta puuttuu erinäisiä vaatekappaleita ja ihan hoitajien toimesta.

Lisään vielä että kerran kävelin pihan ohi lapset mukanani ja huomasin kun toinen poika kuristaa toista maassa ja ei ollut neää mistään leikistä kyse ja hoitajat juttelevat eivätkä huomaa. Huusin sitten hoitajille ja tulivat kiireen vilkkaa mutta kyllä vähän alkaa huolestuttamaan oman lapsen turvallisuus.

Viimeksi muokattu:
Meillä ei kyllä yhdessäkään päiväkodissa hoitajat tule vastaan, paitsi jos aamulla vie ulkoiluaikaan. Muuten kuuluu aina viedä lapsi hoitajalle. Ei hoitaja voi jättää muuta ryhmää yksinään ja tulla jokaista vastaan erikseen.

Samaten on hyvä sanoa hoitajille selvästi, miten haluaa pukeutua. 'Olisi hyvä käyttää hanskoja' jättää vielä paljon valinnan varaa vastapuolelle. Sano ystävälliseen sävyyn, että xx:lle pitää laittaa hanskat käteen ulos. Lapset ovat hyvin erilaisia, meillä esim. esikoinen menee ilman hanskoja palelematta tosi kylmälläkin, kakkonen taas on vilukissa, joka tarvitsee ne hanskat ehdottomasti, jos mittari näyttää alle 10 astetta, väliin lämpimämmälläkin.

En hyväksyisi. Hoitajien tulee katsoa että lapselle tulee tarpeelliset vaatteet päälle, ja teilläpäin on ollut tosi kylmä näköjään. Toki puhuisin lapsenikin kanssa, että muista sitten että pitää pukea myös fleecehaalari ja hanskat kun menet ulos... Mutta vastuu tietenkin päiväkodin aikuisilla. Ja tuollainen vastaus kaikkeen, Hmmh, ei kyllä ole mistään kotoisin.

Kertooko ne mitään päivän kulusta muuten? Vai onko viestintä yleensäkin tuota samaa tasoa?

Tervetuloa vain perhepävähoitoon, me (ainakin kaikki tuntemani hoitajat) olemme palstan jutuista huolimatta ihan hyvä hoitopaikka. :)

(Ja ettei kukaan vedä palkokasvia nenuun, kerron että en ole tänään töissä, hoitolapset kipeänä.)

[QUOTE="Ypph";24778324]En hyväksyisi. Hoitajien tulee katsoa että lapselle tulee tarpeelliset vaatteet päälle, ja teilläpäin on ollut tosi kylmä näköjään. Toki puhuisin lapsenikin kanssa, että muista sitten että pitää pukea myös fleecehaalari ja hanskat kun menet ulos... Mutta vastuu tietenkin päiväkodin aikuisilla. Ja tuollainen vastaus kaikkeen, Hmmh, ei kyllä ole mistään kotoisin.

Kertooko ne mitään päivän kulusta muuten? Vai onko viestintä yleensäkin tuota samaa tasoa?

Tervetuloa vain perhepävähoitoon, me (ainakin kaikki tuntemani hoitajat) olemme palstan jutuista huolimatta ihan hyvä hoitopaikka. :)

(Ja ettei kukaan vedä palkokasvia nenuun, kerron että en ole tänään töissä, hoitolapset kipeänä.)[/QUOTE]

Ei kerrota päivän kulusta ollenkaan. Sanaakaan ei sanota. Joskus heippa.

Kyllä 5v mielestäni pitää jo osata itse hiukan huolehtia vaatetuksesta. Minä sanon meidän 5v tytölle, että päälle ne ja ne kun menet ulos ja se laittaa. Eskarilaiselle sanon aamulla, että kun menette eskarissa ulos niin laitat ne ja ne päälle ja aina on vaatteet päällä. Pienet on tietysti asia erikseen.

Meillä oli päiväkodissa enemmänkin ongelmana se ylipukeminen kuin alipukeminen kun lapset oli pieniä.

Uh, ihan oikeastiko? Kamalaa! Tuntuu vaikealta uskoa että jossain päiväkodeissa olisi noin huono tilanne, kun itse olen saanut työskennellä vain ihanissa paikoissa, joissa lapsista välitetään todella. Tosin, jos en pystyisi muuttamaan asioita (jos tuollaisessa paikassa olisin töissä), vaihtaisin varmaan kiireen vilkkaa työpaikkaa.

5-vuotiaat pukevat jo niin nopeasti ja itsenäisesti, että siinä saattaa vaatetus olla ihan mitä sattuu. Siksi en ikinä päästä lapsia ulos ennenkuin olen katsonut puvun alle, laittanut hanskat kunnolla, lahkeet kenkien päälle hyvin jne. Saman tekevät meillä kaikki ja niin se pitää olla! Jos lasten leikit sujuvat hyvin, mekin saatamme joskus jutella keskellä, mutta aina niin että jokainen katsoo eri suuntaan ja vahtii lapsia. Ja sitten käydään paljon keinuttamassa, pelataan jos leikit eivät suju niin hyvin, käydään juttelemassa lasten ja AINA vanhempien kanssa...

Ap, tekisin valituksen paikasta. Ei tuollaista saa olla, ei todellakaan. Olen ihan järkyttynyt jos tuo on tosiaan ihan arjen todellisuutta siellä päiväkodissa.
T. päiväkodin johtaja

Alkuperäinen kirjoittaja pktäti2;24778445:
Uh, ihan oikeastiko? Kamalaa! Tuntuu vaikealta uskoa että jossain päiväkodeissa olisi noin huono tilanne, kun itse olen saanut työskennellä vain ihanissa paikoissa, joissa lapsista välitetään todella. Tosin, jos en pystyisi muuttamaan asioita (jos tuollaisessa paikassa olisin töissä), vaihtaisin varmaan kiireen vilkkaa työpaikkaa.

5-vuotiaat pukevat jo niin nopeasti ja itsenäisesti, että siinä saattaa vaatetus olla ihan mitä sattuu. Siksi en ikinä päästä lapsia ulos ennenkuin olen katsonut puvun alle, laittanut hanskat kunnolla, lahkeet kenkien päälle hyvin jne. Saman tekevät meillä kaikki ja niin se pitää olla! Jos lasten leikit sujuvat hyvin, mekin saatamme joskus jutella keskellä, mutta aina niin että jokainen katsoo eri suuntaan ja vahtii lapsia. Ja sitten käydään paljon keinuttamassa, pelataan jos leikit eivät suju niin hyvin, käydään juttelemassa lasten ja AINA vanhempien kanssa...

Ap, tekisin valituksen paikasta. Ei tuollaista saa olla, ei todellakaan. Olen ihan järkyttynyt jos tuo on tosiaan ihan arjen todellisuutta siellä päiväkodissa.
T. päiväkodin johtaja

Täytyy vielä sen verran mainita että olen kotona hoitovapaalla, meillä ei myöskään työntekijät roiku netissä työaikana. Työaika on lapsia varten.

Ikävältä kuulostaa. Mutta ennen kuin valittaisin asiasta niin tarkistaisin lapselta ettei itse heitä hanskoja pois. Meillä pk:ssa pukevat kyllä hanskat lapsille, mutta ne lentelevät maahan sitten vähän väliä kun eivät niitä suostu pitämään. Varsinkin pienimmät riisuvat usein samantien kun saavat paljailla käsillä paremman otteen leluista.

Ikävältä kuulostaa. Mutta ennen kuin valittaisin asiasta niin tarkistaisin lapselta ettei itse heitä hanskoja pois. Meillä pk:ssa pukevat kyllä hanskat lapsille, mutta ne lentelevät maahan sitten vähän väliä kun eivät niitä suostu pitämään. Varsinkin pienimmät riisuvat usein samantien kun saavat paljailla käsillä paremman otteen leluista.

Meillä kyllä ihan jättävät ne laittamatta. Siellä ne lokerossa odottavat koskemattomina. Tyttö ei koskaan ole ottanut hanskoja ulkona pois oma aloitteisesti on sen verran jäänäppi.

Meillä kyllä ihan jättävät ne laittamatta. Siellä ne lokerossa odottavat koskemattomina. Tyttö ei koskaan ole ottanut hanskoja ulkona pois oma aloitteisesti on sen verran jäänäppi.

On aika omituista toimintaa pk:lta. itse olen ollut aiemmin pk:ssa töissä ja monet pienet tosiaan riisuu hanskojaan koko ajan. mutta aina pitää kaikille hanskat laittaa käteen joka tapauksessa.

[QUOTE="...";24778569]On aika omituista toimintaa pk:lta. itse olen ollut aiemmin pk:ssa töissä ja monet pienet tosiaan riisuu hanskojaan koko ajan. mutta aina pitää kaikille hanskat laittaa käteen joka tapauksessa.[/QUOTE]

Varsinkin viime maanantaina kun oli 2C ja vettä tuli kun aisaa. Siis mua pisti niin vihaksi että meinasin suoraan lampsia johtajan puheille mutta lapsen takia haluan toimia tahdikkaasti.

Varsinkin viime maanantaina kun oli 2C ja vettä tuli kun aisaa. Siis mua pisti niin vihaksi että meinasin suoraan lampsia johtajan puheille mutta lapsen takia haluan toimia tahdikkaasti.

Itse olisin varmasti vaatinut henkilökunnalta, että seuraavana päivänä lapsella on hanskat kädessä .
Ei ollenkaan hyvä juttu, jos eivät noilla säillä lapsille hanskoja tai muita tarpeellisia vaatteita pue.

Niinhän ne lapset heittävät, mutta siksi päiväkodissa on henkilökunta että käyvät laittamassa/komentavat laittamaan ne takaisin.

[QUOTE="...";24778602]Itse olisin varmasti vaatinut henkilökunnalta, että seuraavana päivänä lapsella on hanskat kädessä .
Ei ollenkaan hyvä juttu, jos eivät noilla säillä lapsille hanskoja tai muita tarpeellisia vaatteita pue.[/QUOTE]

Näin mä teinkin. kysin että eikö isä ollut muistanut tuoda hanskoja aamulla. Ja hoitaja sanoi että kyllä varmaan oli mutta e oltu vaan laitettu, sanoin että jatkossa tytölle aina hanskat käteen, lokerosta löytyy kolmet erilaiset joten sään mukaan niistä sopivat. Sen jälkeen on ollut hanskat mutta nyt seurataan. Ajattelin että seuraavalla kerralla vien lapun tytön lokeron oveen johon kirjoitan mitkä vaatteet pitää olla päällä ja vaihdan sitten pakkasten tullessa taas.

Uskomatonta jos tällaiseen pitää ryhtyä.

5-vuotiaat osaavat kyllä pukea itsei elli ihan vajakki ole. Jos sanon lapselleni, että muista pukea vaikka kaulaliina, niin silloin kyllä hän ihan itse sen tekee. Päiväkotiin kun mennään aamulla, ei todellakaan tulla vastaan, vaan vanhemmat ihan vievät lapset leikkihuoneeseen. taas curling-vanhemoi..lässynlässyn

Ai että ottaa AIVOON kun luin näitä!! Mä en ymmärrä kanssa MIKSI se on niin vaikeata pukea asianmukaisesti lapsia, pyyhkiä se roikkuva räkäkin välillä??? Samaa paskaa se on kuulkaas melkeen joka hoitopaikassa, koulussa jne. "koulutetut" tädit juoruaa keskenään ja Kukaan ei VÄLITÄ!
Ja minä joka oikeasti tykkään lapsista, itsellä 3 kpl. juoksisin kirkuen hoitamaan lapsia päiväkotiin tms. jos vaan mut huolittais... Mut ei, kun en omaa sitä KOULUTUSTA....!!!

No voisitko teipata siihen lokeroon lapun, että jos lokerossa ON haskat, fleece tms niin ne puetaan. Mulla aikanaan tyttö oli usein lämpöhalvauksen partaalla, kun on niin kuumaverinen. Jos aamulla oli villapuku ja haalari ( saattoi olla pikku pakkanen) sanoin ettei päivällä tarvita. ne oli aina lapsella päällä, tyttö tulikuuma ja päätä särki. Koska tämä siis on yksilöllistä ja en usko että varsinkaan sijaiset voi muistaa, niin laita lappu.

Kuulostaa ikävältä. Jos ryhmässä on tosiaan paljon monen ikäisiä lapsia, vanhimmat lapset pukevat tietenkin jo itse. Tällöin voi jäädä esim. välipuku pois vahingossa. En usko, että kukaan hoitaja tahallaan jättää lapsen pihalle kylmettymään. Lapset usein myös repivät hanskoja ja kaulaliinoja pois kun kesken leikin tulee kuuma. Tottakai on henkilökunnan tehtävä pyytää lapsia laittamaan vaatteet uudestaan päälle tai tarvittaessa itse laittaa, mutta täytyy myös muistaa, että lapsia on ryhmässä monta!! Henkilökunta voi mennä vajaalla miehityksellä ja sijaisilla jotka eivät vielä tunne talon tapoja saatika lapsia. Hankala tilanne.

Vierailijana, Tekstistäsi huokui hoitajien työn aliarviointi todella pahasti. Tekstisi kertoi juuri sen, ettei sinulla ole mitään tajua siitä kuinka päivähoidossa toimitaan. Onneksi päivähoitoon on sentään joku taso, jottei kaikki kaltaisesi pääsisi sinne työskentelemään.

Vierailijana, Tekstistäsi huokui hoitajien työn aliarviointi todella pahasti. Tekstisi kertoi juuri sen, ettei sinulla ole mitään tajua siitä kuinka päivähoidossa toimitaan. Onneksi päivähoitoon on sentään joku taso, jottei kaikki kaltaisesi pääsisi sinne työskentelemään.

En aliarvio sitä työtä päinvastoin! Mutta hei oikesti, olen nähnyt , kuullut ja tiedän että tää on oikeasti aika yleistä, jotta tädit juoruaa pihalla ja lapset tekee mitä sattuu ja kukaan ei oikeasti ns. silmät selässä vaikka näin täytyisi olla! Ja omaäitini sattuu tekemään tätä työtä jo 20v. kokemuksella , joten todellakin tiedän mistä puhun. Tietenkään KAIKKI hoitajat eivät ole tällaisia, mutta valitettavan moni:/
Ja jos itsellä olisi mahdollisuus tällähetkellä, menisin opiskelisin ja vaihtaisin alaa.
Kyllä mun mielestä Päivähoitajilla niillä Kouluttautuneillakin pitää olla joku taso ja työmoraali!!

Meidän pk:ssa lapsi pitää viedä ryhmään asti, ei kukaan tule vastaan. Ei oo koskaan tullut, eikä tule varmaan tulemaankaan, asia on selvästi sanottu ja se lukee pk:n säännöissäkin mutta silti se tuntuu olevan tosi vaikea sisäistää joillekin - olen meinaan kuullut mutinaa siitä, kun 'kukaan ei tule edes lasta vastaan ovelle ja toivota tervetulleeksi'. Meille on aina riittänyt moikkaus ja hyvän huomenen toivotukset kun vien lapsen ryhmään, en kaipaa vastaanottokomiteaa eteiseen...

Fleecehaalari ja vk-haalari on minusta vielä aivan liian kuuma varustus, mutta jos haluaisin oman 5 v poikani siten pukeutuvan, niin sanoisin siitä sekä lapselle että aikuisille. 5 v lapset pukevat päiväkodissa yleensä jo täysin itse, ja osaavat ulkonakin sanoa jos on kuuma tai kylmä, ja lisätä/vähentää varustusta sen mukaan. Jos lapsi siis ei ole hanskoja halunnut pitää, niin minusta vielä voi antaa olla ilman.

En mä vaatteiden vähäisyyttä siis ongelmana pitäisi. Mutta kiusaamista yms kylläkin, tai lähinnä henkilökunnan välinpitämättömyyttä sen suhteen, sillä kiusaamista ja riitaahan syntyy aina lapsilaumassa mutta se miten asiaan puututaan on tärkeä juttu.

Ikävältä kuulostaa myös välinpitämättömyys vanhempien sanomisten suhteen - kyllä minä ainakin oletan saavani ihan kunnon vastauksen kun jostain kysyn tai sanon, enkä mitään tympiintynyttä 'hmmmmh'-murahdusta. Ja olettaisin myös, että jos olen jostain vaateasiasta pari kertaa henkilökunnalle sanonut, niin se muistettaisiin jo ja siitä pidettäisiin kiinni.

En tiedä, onko pk:n vaihtaminen ratkaisu. Onko missään tähän aikaan vuodesta edes tilaa? Mutta johtajalle puhuisin kyllä asioista, ja pyytäisin vaikka lastentarhanopeltakin kymmentä minuuttia aikaa jotta voisin sanottavani sanoa. Pakkohan epäkohdista on sanoa. Se, että "kotona, netissä ja kaupan kassajonossa" (kuten lapseni pk:n vanhempainillassa sanottiin) jupistaan asioista, mutta päiväkodilla ei saada suuta kokonaan auki ja asiaa selkeästi ilmaistua, ei auta mitään, ja sitä yllättävän moni nimenomaan harrastaa.

Yhteistyössä